Luuletko osaavasi kirjoittaa?

kukkahattutätiVm85´

Onko ketään muita alkanut ottaa nuppiin ihmisten puutteellinen kirjoitustaito näillä palstoilla? Mä lähettäisin monenkin viestittelijän takaisin peruskoulun äikäntunneille. Muuten näitä juttuja on ihan hauska seurailla.

42

1094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välimerkeistä

piittaavan. Emmäkään jaksa piitata.

• Lkuihiäirö ;)

Onneksi ei kovin paha.

• Sen verran että tekstistä saa jonkilaisen tolkun, mut muuten kielioppi tai oikeinkirjotus ei jaksa kiinnostaa.

Ei täällä mitään novelleja tai artikkeleita olla vääntämässä.

• mua ainakin

risoo suunnattomasti tyypit, jotka eivät edes monikkoja osaa taivuttaa: "Onko ketään muita alkanut..." jne.

• sä-

sen taivuttaisit?

• ---
        sä- kirjoitti:

sen taivuttaisit?

-muuta-

.

• sä- kirjoitti:

sen taivuttaisit?

Onko ketään muuta alkanut kiinnostamaan... tai
        Onko keitään muita alkanut kiinnostamaan...

Ko. rakenne on varsin hankala käyttää jouhevasti ja ainakin tuo jälkimmäinen kuulostaa todella hankalalta käyttää...Tosin sen vois kiertää sujuvasti

Onko kukaan kiinnostunut.....

• ,,,
        Frederico kirjoitti:

Ko. rakenne on varsin hankala käyttää jouhevasti ja ainakin tuo jälkimmäinen kuulostaa todella hankalalta käyttää...Tosin sen vois kiertää sujuvasti

alkanut _kiinnostaa_ :)

• ap.
        Frederico kirjoitti:

Vähän kyllä epäilytti, kannattaako tästä aiheesta aloitusta laittaa, kun olen tietty itse ensimmäisenä virheitä rustaamassa...

• ,,, kirjoitti:

unohdin korjata tuon... sen ois pitäny olla kolmannessa persoonassa...

Onneks en ihmeemmin paukutellu henkseleitä vielä...

• ap.
        ,,, kirjoitti:

näin :I

• ap. kirjoitti:

Vähän kyllä epäilytti, kannattaako tästä aiheesta aloitusta laittaa, kun olen tietty itse ensimmäisenä virheitä rustaamassa...

Sitä usein huitasee suoraan omaan nilkkaan.

Mut siinä kyllä oot aivan oikeessa että paljon jää asioita käsittelemättä ihan vaan siks, että teksti on niin kamalan epäselvää, ettei siitä ota selkoa Erkkikään.

Mut ei se johdu pelkästään oikein kirjoituksesta. Minusta suurempi merkitys on kappalejaolla ja yksinkertaisten lauserakenteiden käyttämisellä.

• ap.
        Frederico kirjoitti:

Sitä usein huitasee suoraan omaan nilkkaan.

Mut siinä kyllä oot aivan oikeessa että paljon jää asioita käsittelemättä ihan vaan siks, että teksti on niin kamalan epäselvää, ettei siitä ota selkoa Erkkikään.

Mut ei se johdu pelkästään oikein kirjoituksesta. Minusta suurempi merkitys on kappalejaolla ja yksinkertaisten lauserakenteiden käyttämisellä.

Ihan samaa mieltä :)

• muumi-läppäri
        ap. kirjoitti:

Ihan samaa mieltä :)

Kun tuli huti:D

• Ygg

Välimerkit menee miten sattuu, eikä se ulosanti muutenkaan ole mitenkään loistava. Pilkut ja pisteet lisäillään minne mahtuu ja missä näyttävät hyvältä, meni kieliopin mukaan tai ei.

• nussittavaa

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

• ap.

Että joku ottaa tämän henkilökohtaisesti.

• ap. kirjoitti:

Että joku ottaa tämän henkilökohtaisesti.

Ellet suvaitse toisten virheitä niin, älä kirjota
        Tilaa sinäkin Kielikello lehti.
        Kirjotus on Volter Kilven suositus kirjoituksen sijaan

• Pilkkufiilari
      Kirotus vihreitä tsatissa punakynälla ruksaileva
      ala-asteen ope

• ap.

lukenut koko ketjua.

Nyt mä suutun ja jätän teidät tappelemaan täällä keskenänne.

Nih.

• muumi-läppäri

et osaa itsekään kielioppia.lällälällälää

• ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää.

• pieni testi sun

tekstilläsi. Kuinka helposti saakaan selvää... Mun mielestä se, että toisen tekstin jaksaa lukea on erityisen tärkeätä täällä, vai?

"ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää. luulen.
        ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää. ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää.ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää."

Jaksoitko lukea?

• pieni testi sun kirjoitti:

tekstilläsi. Kuinka helposti saakaan selvää... Mun mielestä se, että toisen tekstin jaksaa lukea on erityisen tärkeätä täällä, vai?

"ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää. luulen.
        ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää. ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää.ei vaan jaksa. toisekseen miten kirjoitustaito määritellään, yhdyssanat? isot ja pienet alkukirjaimet? eikö siinä tuu vähä sellanen olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen? riittää ku peruskoulussa saanu tallata läpi kaikenmaailman shaissea, pääasia että kirjotuksesta saa selvää."

Jaksoitko lukea?

elämässä varmaan tärkeämpiäki asioita. ja minkä vitun takia se sama piti monta kertaa putkeen laittaa? ja joo, jaksoin kyllä lukea, ja mun mielestä sellasta täydellistä tekstiä ei vasta jaksa kukaan lukea, kumminki päässään vääntää senki ns. puhekielelle.

• pieni testi sun kirjoitti:

Jaksoitko lukea?

"ei vaan jaksa.toisekseen miten kirjoitustaito määritellään,yhdyssanat?isot ja pienet alkukirjaimet?eikö siinä tuu vähä sellanen
        olo että yrittäis kenties jotain todistella itelleen?riittää ku peruskoulussa saanu tallata
        läpi kaikenmaailman shaissea,pääasia että kirjotuksesta saa selvää."

ei.

• tarkoittanut
        LaRito kirjoitti:

elämässä varmaan tärkeämpiäki asioita. ja minkä vitun takia se sama piti monta kertaa putkeen laittaa? ja joo, jaksoin kyllä lukea, ja mun mielestä sellasta täydellistä tekstiä ei vasta jaksa kukaan lukea, kumminki päässään vääntää senki ns. puhekielelle.

mitään puhekieltä, vaan annoin esimerkin raskaslukuisesta tekstistä... Helpointa oli käyttää valmista tekstiä, tässä tapauksessa sun tekstiä.

Mä en tosiaan välitä mistään slangista, murteesta tms. Kyse on vaan isoista alkukirjaimista ja välimerkeistä.

Sit yx juttu: mä "nipotan" just siitä, mistä haluan. Sul ei oo mitään nipottamista siitä. Jos mua kiinnostaa n...ia pilkkua, niin mähän teen sen!

• mikä jäi
        tarkoittanut kirjoitti:

mitään puhekieltä, vaan annoin esimerkin raskaslukuisesta tekstistä... Helpointa oli käyttää valmista tekstiä, tässä tapauksessa sun tekstiä.

Mä en tosiaan välitä mistään slangista, murteesta tms. Kyse on vaan isoista alkukirjaimista ja välimerkeistä.

Sit yx juttu: mä "nipotan" just siitä, mistä haluan. Sul ei oo mitään nipottamista siitä. Jos mua kiinnostaa n...ia pilkkua, niin mähän teen sen!

niin ja sit kantsii laittaa kappalejaot, jos haluaa helppolukuisempaa tekstiä. Tosin päätätte itse, jos haluatte vaan kirjoittaa itsellenne. Mä kirjoitan muillekin ja yritän ottaa huomioon sen takia noi seikat, joista kirjoitin.

• taivuttaminen

ärsyttää, esim:

Naiset ei aina ymmärrä.

...tytöt on tyttöjä...

Joko olette aloittanut ...

Onko kaikki miehet...

Olen alkanut nalkuttaa jatkuvasti miehelleni.

pitäs varmaan alkaa puhumaan eri äänensävyllä tai jotain..

Ja sitten nämän iänikuiset:

kumpa...ompa...enään...

• Serpico

eli regressiota. Keskustelupalstalla liian oikeaoppinen tyyli vaikuttaa kirjalliselta, teennäiseltä. Tyylikkäämpää olis kirjoittaa puhekieltä. Mutta puhutun kielen kirjoittaminen taas näyttää kököltä.

Entä murresanat? Ne ovat elävää suomea vaikka et löydä niitä sanakirjoista.

• lisää...

Melkein kaiken muun kestää, mutta ei joitakin juttuja.

Yksi niistä on sanojen virheellinen oikeinkirjoitus ts. kahden konsonantin käyttö sellaisissa yleisesti paljon virkkeissä käytettävissä sanoissa, joista virheet suorastaan hyppivät silmille. Eräs peruskoulujen äidinkielen tunneilla nopeasti opetettava asia on, että sanat, kuten esimerkiksi:

"jonnekin", "minnekin", "mennäkin". Kirjoitetaan yhdellä konsonantilla, eikä kahdella tapaan "jonnekkin", "minnekkin", "mennäkkin".

Ja sitten tämä "ketä"-kieli. Silloin kun olin teini, ei tuonlaista ilmaisua mielestäni edes ollut... Nykyisin ainakin tällaisilla palstoilla näkee koko ajan sitä raivostuttavaa "Ketä on käynyt leffassa?" "Ketä tietää, kuka oli järjestyksessään toinen Suomen presidentti?", jne.

Kolmanneksi nämä über-sitä, über-tota jutut jne. Ne eivät kuvaa välttämättä kirjoitusvirheitä, vaan enemmänkin slangia, mutta hieman ärsyttävää joskus on, kuinka joku tietty sana jumiutuu yleiseen käyttöön siten, että sillä korvataan melkein kaikkien mahdollisten muiden adjektiivien etc. verbaalisesti kiinnostavampien superlatiivien käyttöä.

Ja vielä:

Isot alkukirjaimet lauseen alussakin ovat kivoja. Ja piste virkkeen lopussa. Aloituksen otsikko on kohteliasta aloittaa isolla alkukirjaimella.

• kirjoittavani

täydellisesti virheetöntä tekstiä. Osaan jollain tavalla laittaa pilkkuja ja pisteitä tekstiini. Osaan pisteen jälkeen laittaa ison alkukirjaimen ja jaan tekstini kappaleisiin.

Lukihäiriöisetkin osaavat tietääkseni kirjoittaa pilkut, pisteet, isot alkukirjaimet ja lisätä kappalejaot. Kirjoitusvirheet ovat siinä osaamisessa jo pieniä.

Murteet ja slangit toimii ihan hyvin, mutta nuo chattien ja tekstiviestien lyhennökset voidaan jättää tällaiselta palstalta pois. Täällä ei tarvitse lyhentää tekstiä samalla tavalla. Esim. moon, soot tms. ovat todella ärsyttäviä (myös chatissa).

• paljo sait?

• MichikoXX
        paljo sait? kirjoitti:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2342

8/10 meni oikein. Joitakin sääntöjä on päässyt unohtumaan, mutta eiköhän kirjoituksestani selvää saa. Minua eivät haittaa typot: jokaiselle tulee niitä joskus. Myöskään murteelliset ilmaisut eivät häiritse, yleiskielisiä esseitä joutuu kirjoittamaan muualle kuin keskustelupalstalle.

• taisin
        paljo sait? kirjoitti:

jo kirjoittaakin, että en usko olevani täydellinen kirjoittaja!!!!!!!!

Näyttäisi siltä, että sinulla on luetun ymmärtämisen ongelma... Tein kuitenkin ihan omasta mielenkiinnosta testin ja tulos oli 8/10. Omasta mielestäni ihan hyvä. Täytyy kuitenkin miettiä sitä, että EN ole äikänmaikka tms.

Mikä olikaan oma tuloksesi?!

• olikin
        taisin kirjoitti:

jo kirjoittaakin, että en usko olevani täydellinen kirjoittaja!!!!!!!!

Näyttäisi siltä, että sinulla on luetun ymmärtämisen ongelma... Tein kuitenkin ihan omasta mielenkiinnosta testin ja tulos oli 8/10. Omasta mielestäni ihan hyvä. Täytyy kuitenkin miettiä sitä, että EN ole äikänmaikka tms.

Mikä olikaan oma tuloksesi?!

rivien välissä se, että miksi sinun pitäisi olla se, joka täällä määrää, miten kukin saa kirjoittaa ja kuinka virheettömään tekstiin pyrkiä. Tokihan näin selkeän ilmaisusi jo tuosta tuottamastasi tekstistä. Enkä todellakaan missään väittänyt, ettet osaisi kirjoittaa tai tuntisi pilkutussääntöjä.

Sun mielestä ilmeisesti juuri tuo 8/10 on sopiva taso tällekin palstalle? Mä sain vaan 6/10; pilkut onkin aina olleet mun heikko kohtani, mutta ne eivät todellakaan ole se tärkein juttu täällä. Siis mun mielestäni.

Itseäsihän sä vain kiusaat ottamalla herneitä nekkuun toisten ihmisten kirjoitustaidon "puutteesta". Tärkeintä kun on kuitenkin juuri tuo mainitsemasi luetun ymmärtäminen. Toistan: ymmärtäminen. Millään muulla ei oikeasti ole merkitystä. Vain sillä, että ymmärtäisimme toisiamme. Myös täällä.

• mä,
        paljo sait? kirjoitti:

Tein tuon testin äsken nopeasti ja sain vain 4/10 oikein. Sinänsä ei ihme, koska olen tietyissä yhteyksissä joutunut kirjoittamaan paljonkin sellaista kieltä, jossa pieneen tiiviiseen pakettiin on pakko mahduttaa mahdollisimman looginen asiasisältö - usein kielen "elävyyden" kustannuksella.

En myöskään ole kovin pilkkuorientoitunut ihminen. Tiedän olevani kuitenkin sen verran kohtuullisesti "hyvä" kirjoittajana, että mulla on jonkin verran myös liikkumavaraa asioiden esittämistavan kanssa. Pienoinen kielen rikkominenkin toimii joskus, joskin laiskuus ilmaisussa on huono juttu. Vähän eriävänlainen asia olisi kenties sitten, jos kyseessä olisi esimerkiksi proosan tms. muun taidetekstin kirjoittaminen. Keskustelupalstoilla erottuvat luonnollisesti kielen muotoseikkoja erityisen hyvin hallitsevat kirjoittajat edukseen ja minä en mielestäni kuulu heihin.

Kieltämättä jotkut oikeinkirjoitussäännöt ovat päässeet unohtumaan. Kouluaikoina äidinkielen arvosanani oli useimmiten kymppi, mutta ruosteessa näkyy olevan moni kielenhallinnan perussääntö mullakin.

• Serpico

Auttavasti osaan kirjoittaa, en mitenkään oikeaoppisesti. Joten ei mulla ole varaa kritisoida (voi onko se kritikoida nykyään :)) ketään. Enemmän mä ihmettelen sitä lahjojen moninaisuutta ja jakautumista ihmisillä. Sitä miten jotkut opettelematta oppivat jotain, hoksaavat yhtäkkiä miten jokin juttu menee. Joku oppii kirjoittamaan oikeaoppisesti ja kauniisti vain lukemalla, kun joku toinen voi päntätä sääntöjä otsa hiessä eikä opi. Toisille kielten oppiminen käy leikiten, toisille matematiikan. Jollakin on luonnostaan hyvä pelisilmä jne.

• teme.

päättymättömiksi sivulauseen sivulaiseiksi, yleiseksi kiukutteluksi, besserwisseröinniksi ja vastaavaksi tämä usein menee.

Kieliopin ja oikeinkirjoitussäännöt sinällään hallitsen, mutta ei niitä jaksa läheskään aina.

Jazuli on ehkä selkein esimerkki todella hankalan luettavuuden teksteistä. Silti kun ne lukee, uskoo aina uudelleen ihmisen perimmäiseen hyvään tässä turhan kyynisessä minässään.

• sanoa, että kyllä mä muualla osaan kirjoittaa. Mutta en sano:)

• uk-ko

kirjoittaja: hallitsen oikeinkirjoitustani ja tyyliäni suvereenisti. Jos tekstissäni on tyylillisiä hyppyjä, olen sallinut ne itselleni. Jos löydät lyöntivirheitä, olen sallinut nekin.

Eikä mua haittaa muiden kirjoitusvirheet, murre tai tyyli. Jazulinkin karikatyyrikirjoitusta luen vaivatta.
      Ainoa mikä vaivaa on se, jos jätetään teksti rytmittämättä virkkeiksi ja kappaleiksi. Pitkiä tekstejä en jaksa lukea jos ne ovat yhtä pötköä. Mutta ei se ärsytä. Uskon että muut ovat yhtä autonomisia kuin minä. Jokainen valitsee sen tason jolla tahtoo tulla ymmärretyksi.

Lukutaito on kirjoitustaidon toinen puoli. Jotkut ei näe metsää puilta, toiset ei lue ajatusta välimerkeiltä.

• näi o... :)

kirjoittajilla ei ole niin minkäänlaista prestiisiä

• vastaus:

Siinä mielessä kyllä, että ainakin selvinpäin näiden juttujen lukeminen on tuskaa. *vitsi*

Parin siiderin jälkeen teen kirjoitusvirheitä itse. Pääosin naurettavia pilkkuvirheitä ja sen sellaisia kömpelyyksiä.

Olen huvittuneena huomannut, että jos enemmän panostan kirjoitukseni kieliopillisiin muotoseikkoihin, luullaan mua useammin mieskirjoittajaksi. Jos taas käytän paljon hymiöitä ja kirjoitan kieliopillisesti ylimalkaisempaa tekstiä, saatetaan muhun suhtautua alentuvammin tai voin saada kimppuuni jonkun keskivertotavisbesserwisserin, joka pitää itseään älykkäämpänä kuin minä siitä syystä, että kielioppi sanelee hänelle enemmän kuin asia.

Sorrun tosin joskus itsekin kirjoitusmaneerien arvosteluun, jos jokin asia tympäisee.

Enemmän kuin kirjoitusvirheet ihmisten teksteissä, häiritseekin mua joskus yleisempi tapojen vähyys tällaisilla palstoilla. On esimerkiksi aivan uskomattoman junttia kirjoittaa keskustelupalstalle aloitus, joka on suunnattu vain yhdelle ihmiselle tapaan: "Moi! Tuutko jutteleen privaan sä tiedät kyllä ketä tarkoitan!" En ikinä ole tajunnut, että minkälainen ihminen kehtaa käyttää julkista palstatilaa niin röyhkeästi yksityisviestintään.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      89
      5095
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      51
      4012
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      23
      2073
    4. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1775
    5. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1717
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1414
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      26
      1185
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1006
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      971
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      960
    Aihe