Elämme jatkuvaa unennäköä

Astanchala

"Kuvittele että maailmamme on vain pieni muru hiekkaa, sinä tallot omiin jalkoihin sellaisia tonnin päivittäin, kuvittele että maailmamme on vain pieni muru hiekkaa, kaikki tämä on vain unta jossa makaamme vierekkäin,
olemme niin pieniä. "
Korento

PÄIVÄN KYSYMYS KUULUU:
Uskotko, että maailma ja elämämme on pelkkää pitkää ja loputonta unennäköä, meidän pitäisi jokaisen ohjata oma unemme jonnekin tarkoitukseen, valaistua ja herätä?
Blaise Pascalia siteeratakseni:
Samoin kuin usein näemme sellaista unta että näemme unta, ja kasaamme unen toisensa päälle, eikö tämä elämämme toinenkin puoli, jolloin luulemme olevamme valveilla, itse voi olla unennäköä, johon nuo toiset unet ovat oksastettuja, unennäköä, josta heräämme kuolemassa.

14

1453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En usko

Mutta oma tulkintamme todellisuudesta on toki jotensakin unenomaisesti vääristynyt.

• fundamentalist
      • että.

Occamin partaveitsi koskee vain teorioita, ei itse todellisuutta teorioiden takana.

• itse Occam
        että. kirjoitti:

Occamin partaveitsi koskee vain teorioita, ei itse todellisuutta teorioiden takana.

mutta tämä elämämme unennäkönä on
        nimenomaan teoria.
        Ja suurin osa eteemme elämässä tulevia ratkottavia
        ongelmia on vielä siinä vaiheessa teorioita.

• itse Occam kirjoitti:

mutta tämä elämämme unennäkönä on
        nimenomaan teoria.
        Ja suurin osa eteemme elämässä tulevia ratkottavia
        ongelmia on vielä siinä vaiheessa teorioita.

Ei, ajatus elämästämme unennäkönä ei ole oikea teoria, koska sen esittämä näkemys on samalla tavalla lähtökohdiltaan todistamisen tavoittamattomissa, ilman konkreettisia ennusteita kuin esimerkiksi se, että elämme simulaatiossa. Jos simulaatio tai uni on "virheetöntä", meillä ei ole mitään mahdollisuutta todeta "todellisuutta".

Mutta occamin ihan oikea ajatus on, että näin ollen voimme ihan hyvin toimia kaikessa suhteessa ihan kuin havaittu todellisuus on "todellista", oli se sitä tai ei.

• Tavallaan uskon

Viimeinen lause on kyllä kaukaa haettu, mutta sekin vain osoittaa, että tavallaan tämä on uniaikaa niin kauan kunnes saamme tarkempaa tietoa todellisuuden olemuksesta ja kykenemme sen vielä hyväksymään totuudeksi. Nukkujan on herättävä.

• Niina,A

Kaikki on mahdollista, jopa se, että voin vain kuvitella olemassa olosi ilman että olisit olemassa muualla kuin mielessäni.

Mikä on mahdottoman ja mahdollisen raja? Mihin vedämme viivan kun puhumme asioista, jotka ovat vain uskon varaisia? Voimmeko kiistää esimerkiksi Jumalan olemassa oloa? Olemassa oloa ilman tietoa?

Periaatteessa erilaisten olemassa olemisien pohtiminen ja niiden todellisuuksien punnitseminen johtaa vain oravanpyörään, koska ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita siitä mikä on totta ja mikä ei. Edes todisteita ei voida pitää tosina, koska ei ole tietoa siitä, että olemmeko olemassa vai kuvittelenko vain teidän olevan olemassa! Entäpä jos en olekaan? Kaikki perustuu vain olettamukseen siitä että tietyt asiat ovat totta ja aina olemassa ja iän kaikkisesti vaikkei olisikaan.

Voi hyvin olla totta, että Jumala on ainut tie ja totuus ja tämä elämä unineen on vain polku jota kulkea ja jossa meitä koetellaan ja testataan niin että lopulta koko elämä osoittautuu pelkäksi harhaiseksi kuvitelmaksi ihmisen kaikkivoipaisuudesta. Taikka sitten voi olla että mikään edellämainittu ei ole totta, koska todelliset vastaukset tulevat vastaan vasta kuoleman jälkeen - taikka sitten eivät tule!

Tietotekniikassakin on vain bittejä eli 1 ja 0, joko tai, kyllä tai ei! Elämä on koodamaton ohjelma, käsikirja, jonka suunnasta ei ole selvyyttä eikä ohjeita ole olemassa. Kuka tietää mistään mitään kun vaihtoehdot kaikkien asioiden osalta on joko kyllä taikka ei, 0 taikka 1, jompi kumpi on tosi, mutta kumpi, siinä on se pulma!

• as-keetti

"Periaatteessa erilaisten olemassa olemisien pohtiminen ja niiden todellisuuksien punnitseminen johtaa vain oravanpyörään, koska ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita siitä mikä on totta ja mikä ei."

Juu.
        Mutta tämän asian kanssa meidän on vaan elettävä.

• totaalisen

tärähtänyt päästäsi...

• sitten

Jumala näkee meissä tai minussa unta. Kun herään tai heräämme olemme yksi ja ainut, joka näki unta eli loi todellisuuden. Jos olisit yksi ja ainut, olisitko yksin, vai mielummin unessa kokeaksesi moneuden, sinun ja minun?

• uskovainen ateisti

unta vai totta ? Yksin vai yhdessä ? kuinka lie ?

• Ennen Kaikkea

Pitää paikkansa siis erehdyttävästi vaikuttaa silmänlumeelta. Itsekin tuon Pascalin teokseen tutustunut olen. Itämainen mystiikka ja buddhalaisuus jne. Kaikenkattava teoria vähän niinkuin Witgenstainin. Galagsien tasolla todennäköisyys hirvittävän suuri, että törmäys Andromedaan todistaa idealismin liki todennäköiseksi ja materialismin yhtä sumuiseksi kuin illan humu. Voin hyvinkuvitella että maailma on subjektiivinen harhanäky.

• Astanchala

Niina A:n : "todellisuuksien punnitseminen johtaa vain oravanpyörään, koska ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita siitä mikä on totta ja mikä ei. Edes todisteita ei voida pitää tosina, koska ei ole tietoa siitä, että olemmeko olemassa vai kuvittelenko vain teidän olevan olemassa! Entäpä jos en olekaan?"

Olen samaa mieltä. Mutta kaikki voi todellakin olla virheetöntä simulaatiota, tai sitten unta, tajuttomuutta, kuvitelmaa. Riippuu ihmisen tulkinnasta. Olen vakavasti alkanut miettimään, että aina ei kaikki tunnu "todelliselta." Joskus heräämme emmekä muista oliko yön tapahtumat totta vai unta. Tavallinen arkipäivä voi olla pelkkää silmänlumetta, jota emme vain tyhmyydessämme tajua.

• Astanchala
        Astanchala kirjoitti:

Niina A:n : "todellisuuksien punnitseminen johtaa vain oravanpyörään, koska ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita siitä mikä on totta ja mikä ei. Edes todisteita ei voida pitää tosina, koska ei ole tietoa siitä, että olemmeko olemassa vai kuvittelenko vain teidän olevan olemassa! Entäpä jos en olekaan?"

Olen samaa mieltä. Mutta kaikki voi todellakin olla virheetöntä simulaatiota, tai sitten unta, tajuttomuutta, kuvitelmaa. Riippuu ihmisen tulkinnasta. Olen vakavasti alkanut miettimään, että aina ei kaikki tunnu "todelliselta." Joskus heräämme emmekä muista oliko yön tapahtumat totta vai unta. Tavallinen arkipäivä voi olla pelkkää silmänlumetta, jota emme vain tyhmyydessämme tajua.

Yrjö Kallista lainaan tässä:
        "Me suodatamme kaiken oman sisäisen rakenteemme läpi antaen sille yksilöllisen tulkinnan, mutta rakennelma on koottu aineksista jotka meille on annettu. Tällainen suggestiotila on meissä jatkuva. Jokainen, joka on ollut läsnä hypnoottisissa kokeissa on nähnyt, että suggestiotilassa oleva ihminen kokee todellisuuden sellaisena, mitä ei ole. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      218
      5048
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4111
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3603
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3599
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3440
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      38
      3035
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2336
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      37
      2138
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      23
      1972
    Aihe