Tervehdys!
Liika punttis on koitunut itseni kohtaloksi ja olen muuttunut hieman kankeaksi liikeradoiltani. Ennen asiat olivat toisin, kun kiloja oli n. 1.5 vuotta sitten vain sellaiset 57-60 ja punttista vierastaen olin aika kevyt 176 senttinen kaveri.
Nykyään olen 178 ceeämmää pitkä ja noin 70 koogeetä painava 17-vuotias miespuolinen uros.
Ja nyt ei pureuduta minun tarpeettomaan "laihdutukseen" vaan kuntoohjelmani tuomivuuteen, haittoihin sekä hyviin puoliin etc.
Tarkoitus on siis saada ruhosta vähän painoa pois, tulla notkeammaksi aerobista liikuntaa lisäämällä ja punttista vähentämällä.
Loin itselleni tavoitteen sekä kuntoohjelman 11.3.2009 ja se kuuluu näin:
MA: Juoksulenkki (väh. 30min)
TI: Punttis, Juoksulenkki (väh. 30min)
KE: Lenkki, Jalkapalloharjoitukset
TO: Punttis, Juoksulenkki (väh. 30min)
PE: Juoksulenkki (väh. 30min)
LA: (Punttis), Juoksulenkki (väh. 30min)
SU: Jalkapalloharjoitukset
Sulkeissa oleva "Punttis" tarkoittaa ns. "jos jaksaa".
"Lenkki" keskiviikkona ilman "väh. 30min" -termiä tarkoittaa harkkoihi menemistä jalan juosten eli n. 8min reipasta hölkkää.
"Juoksulenkki" ei ole varsinaista hölkkää, vaan pikemminkin aikamoista juoksua. Hölkkääminen ei ota kunnon päälle varsin yhtään, joten juoksen reippaasti kiihdyttäen 30 minuuttisen loppua kohden.
Tätä ohjelmaa koitan noudattaa kuukauden (30 pv) ajan eli nyt olen peräti 10 päivää noudattunut ohjelmaani.
Olen joustanut kerran menemättä harjoituksiin jalan, jolloin menin sen sijaan pyörällä. Sitten olen saattanut jättää punttiksen kerran väliin, tästä en ole 100% varma.
Tiedän, että tulen joustamaan ohjelman kanssa, sillä voisin sanoa, että rytmi on erittäin kova.
Ruokavalio on suhteellisen terveellinen, joskus ailahteleva.
Arkiaamut alkavat yleensä leivällä tai kahdella, riippuu alkaako kouluni klo 8 vai klo 10.
Koulun ruokailu on aina klo 10.45, joten klo 10 aamuina yksi leipä tai vastaava pieni riittää starttaamaan aamuni. Muuten kaksi leipää on riittoisa tai vastaava määrä.
Kouluruokaa syön mahdollisimman paljon, mutta en tietenkään "ähky" olotilaan asti.
Koulupäivän päätyttyä syön leivän tai pari, joka riippuu pääsenkö klo 14 vai 15.45. Leipien sijasta voin syödä myös jogurttia tai muuta vastaavaa.
Kotiruoka on arkena yleensä klo 17-18, jolloin syön yleensä viimeisen kerran, sillä klo 18-19 jälkeen en syö enää, ellei ole aivan pakko syödä. Tämä sen takia, että aineenvaihdunta olisi parempi.
Viikonloppuisin (pe-su) hommasta lipsuu ja se riistäytyy, koska viikolla tuskin ostan mitään herkkua itse, niin viikonloppuisin joustan ja ostan. Saatan ahmia tai syödä aivan liikaa. Hyvänä esimerkkinä tämä viikonloppu: 2 McFlurry jäätelö, 0,5l pirtelö, n. 200g karkkia, n. 2-3l limukkaa, energiajuomia 2-3.
Huonoa on myös se, että olen syönyt klo 18 jälkeen myöhään yöllä ja ahminut ruokaa tai leipää. Eli viikonloppuisin riistäytyy hieman.
Alkoholin suhteen en kellonaikoja edes mieti, mutta jos päätän mennä ottamaan niin mietoja menee sellainen 7-12. Tätä ei tarvitse painottaa, koska ei ole joka viikonloppuinen rutiini.
Koitan siis syödä kohtuullisesti, koska en halua ähkyksi asti syödä ja olen ennen tuppaantunut syömään aivan liikaa epäjärjestelmällisesti, mms. erittäin paljon välipaloja (esim. jogurttia valtavasti). Nyt olen kuitenkin rajoittanut hyvin ja välipaloja ei mene yhtään niin paljon kuin joskus meni.
Arvioitu tavoitepaino on 67-68 koogee. Ja nimenomaan arvioitu, sillä en vaa'an perusteella kuntouta itseäni, vaan siltä miltä itsestäni näyttää ja tuntuu.
Eilen katsottuna painoni näytti 69.1 koogee.
Kertaan vielä tavoitteeni: vähienkin läskien karistaminen(parempi lihasten näkyvyys), notkeuden ja ketteryyden lisääminen, todella hyvä kunto yms.
Tietenkään ihminen ei notkeudu vain juoksemalla ja punttiksen vähentämällä, mutta aivan varmasti edes auttaa. Olen edelleen oikeastaan yhtä nopea kuin aiemminkin, mutta haluan ns. "tuntea kehoni" ja tuntea hallitsevani sitä. Vaikea selitteinen asia ehkä.
Lihaksiani treenaan iisimmin eli en todellakaan jätä punttista, sillä en halua olla mikään tikku, vaan hoikka ja lihakset omaava.
Punttiksen treeniä taas kovennan entiselle tasolle, kun olen saanut ohjelman päätökseen, ettei lihakset surkastu laisinkaan.
Nyt kun väsäsin tälläisen "stoorin", olisi kiva kuulla kommentteja, neuvoja, mitä tahansa.
Kiitos.
Kommentteja kuntoohjelmastani
4
454
Vastaukset
- lyhyt kommentti...
Aikataulusi näyttää aika tiukalta. Milloin lepäät tai palauttelet elimistöäsi liikunnasta? Lihas kasvaa levossa, ei koko ajan rasittamalla.
Hyötyä olisi myös siitä, ettei treeni olisi jatkuvasti samanlaista. Esimerkiksi lenkkeleilystä saat paljon enemmän irti, jos kaikki lenkit eivät ole samanmittaisia ja samalla nopeudella juostuja. Aiot jatkaa ohjelmaasi kuukauden. Mitä sen jälkeen tapahtuu?
Millaista ruokaa syöt? Saatko tarpeeksi proteiinia? Vatsan täyttäminen leivällä ja parilla aterialla ei välttämättä riitä. Ymmärtääkseni aineenvaihdunta toimii paremmin, jos syö säännöllisesti pienempiä annoksia. Siinä, ettet syö iltakuuden jälkeen mitään, ei oikein ole mieltä.
Muistatko muuten venytellä riittävästi? Säännöllisellä venyttelyllä on aika paljon tekemistä notkeuden ja palautumisen kanssa.- lisää
1-2 leipää aamupalaksi ei ole kovin järkevää, varsinkaan jos syöt valkoista leipää. Vaihda vanhaan kunnon kaurapuuroon! Jos ei mene alas niin syö pakolla kunnes totut makuun, ja sitten jopa alat tykkäämään siitä, kuten itselleni kävi.
Viikossa pitää olla vähintään 1 totaali lepopäivä viikossa että kroppa ehtii palautua. Sillon voi tehdä rauhallista venyttelyä.
Sun pitää syödä aika paljon noilla liikkumisilla, n. 2000 kcal. Tarkemmin, pistä sun tiedot sivulle www.kalorilaskuri.fi ja tee tietojen perusteella itsellesi ruokavalio. Jos haluat laihtua, niin pitäisi syödä 500 kaloria alle kulutuksen, mutta olet jo niin hoikassa kunnossa että en suosittele laihduttamista.
Noita juoksu päiviä ei tarvi noin paljoa. 2 kertaa on riittävä futis harkkojen lisäksi. Punttia voisit tehdä 1-3 krt miten tykkäät. Ja salilla käymisestä tuo sinun kankeus ei varmasti johdu, koska se yleensä lisää lihasten venyvyyttä. Ennemmin levon puute aiheuttaa tuollaista.
- 9090
Hankin infoa ja keskustelen nyt pakkotoisto.com puolella, joka onkin suunnattu kaltaiselle toiminnalle.
- pois järjestyksestä
sanoit:" sillä klo 18-19 jälkeen en syö enää, ellei ole aivan pakko syödä. Tämä sen takia, että aineenvaihdunta olisi parempi. "
asia on täsmälleen päinvastoin. Mistäs se masu sitä kakkaa tekee jos ei tule ruokaa yli 12 tuntiin??? Lisää iltapala ruokailuusi, ehdottomasti! Normaalisi noin paljon treenaavan (ja muidenkin) tulisi syödä noin 2-4 tunnin välein, 6 ateriaa päivässä. Sinä syöt 4 kertaa, joten luultavastikin liian vähän. Lisää ainakin se iltaruoka, vaikka munakas (1 kokonainen, 3-4 valkuaista ja vaikka kalkkunaleikkelettä sekaan), saat proteiiniä yöksi lihasten kasvatukseen.
Jäykkyys johtuu venyttelyn puutteesta, ei treenistä itsestään. Vaihda vaikka torstain tai perjantain treeni noin tunnin venyttelyyn. Lämmittele 10-15 minsaa kevyesti, ei tarvi edes hikeen asti ja sitten venyttelet KAIKKI lihakset, vähintään 20 sekuntia/lihas. Tärkeimpinä itetenkin isoimmat lihakset, ne, jotka "kinnaavat" ja aiheuttavat sen jäykkyyden tunteen: etureisi, lonkan koukistaja, takareisi/pakara, pohkeet, selkä.
Ja kuukaudeksi voi alkoholin jättää, ei ole kovin paha edes.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351358
- 10979
- 141958
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780