Kielen opittava!

Nti-Ita

Nyt ois sellanen tilanne, että yks latinalaiskieli täytyisi oppia. Olen kyseisessä maassa vaihto-oppilaana jo kuudetta kuukautta ja olen tietysti kieltä oppinutkin jonkin verran.

Tapasin nyt vaihtarivuoden aikana sellaisen herran, joka ei osaa englantia, joten kovasti haluaisin sujuvaksi tämän kielen. Ongelma on vaan kuullunymmärtämisessä.

Ymmärrän kirjoitettua kieltä ja pystyn lukemaan kirjoja, niin että kykenen seuraamaan juonta, mutta kuuntelemissa on hankaluuksia. Aivan kuin korvani ei kuulisi niitä sanoja, mitä sanotaan. Tähän tarvitsisi jonkinlaisen keinon treenata. Musiikkia olen kuunnellut ja vaikka mitä kokeillut, mutta jokin hankaa vastaan.

Jos tiedätte jonkin kivan keinon oppia, niin kertokaa ihmeessä.

Kiitos!

12

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuitenkin

ensin suomen kielen.

• Nti-Ita

Pahoittelen surkeaa suomen kieltä :) Olen tosiaan ollut Suomesta pois viimeset puoli vuotta ja kenenkään kanssa en ole face to face puhunut omalla äidinkielellä. Näin sitten taivutukset yms. unohtuu :)

• Latinalaiskieltenmestari
        Nti-Ita kirjoitti:

Pahoittelen surkeaa suomen kieltä :) Olen tosiaan ollut Suomesta pois viimeset puoli vuotta ja kenenkään kanssa en ole face to face puhunut omalla äidinkielellä. Näin sitten taivutukset yms. unohtuu :)

Poikaystäväsi parla italiano, parle francais, habla esapnol, fala portugues?

• mestari?
        Latinalaiskieltenmestari kirjoitti:

Edes kirjaimistot eivät ole hallussa. Missä ç? Missä ñ?

• voine voine
        Nti-Ita kirjoitti:

Sitten olet toivoton tapaus eikä sinun kannata yrittää opetella vieraita kieliä.

Miten olisi viittominen?

• Nti-Ita
        voine voine kirjoitti:

Sitten olet toivoton tapaus eikä sinun kannata yrittää opetella vieraita kieliä.

Miten olisi viittominen?

Il mio ragazzo parla in italiano..

By the way guys, kykenen ilmaisemaan itteäni 6-7 eri kielellä, joten ei pitäis olla kielipäästä tämä kiinni!

Nyt vaan tarttis jonku kivan ja motivaatiota ylläpitävän tavan oppia tää italia sujuvaksi :)

(Otsikon typerä moka tuli kyllä ihan vanhingossa...)

• tietysti :o)
        Nti-Ita kirjoitti:

By the way guys, kykenen ilmaisemaan itteäni 6-7 eri kielellä, joten ei pitäis olla kielipäästä tämä kiinni!

Nyt vaan tarttis jonku kivan ja motivaatiota ylläpitävän tavan oppia tää italia sujuvaksi :)

Totta kai jokainen hiemankaan kieliin ja niiden opiskeluun perehtynyt huomaa heti suomen kielen taidostasi ja kysymyksestäsi, että kielet ja niiden oppiminen ovat sinulle arkipäiväinen asia. Itse sain heti sen käsityksen, että hallitset noin 12 kieltä erinomaisesti ja lisäksi muutaman niiden sukulaiskielen tyydyttävästi.

• lkdfglkjdfg
        Latinalaiskieltenmestari kirjoitti:

Urea iacta est.

• L'Observateur
        Nti-Ita kirjoitti:

Suomen puhekieltäsi et kuitenkaan ole unohtanut. Mielenkiintoista.

• Ryynäs-Topi
        Nti-Ita kirjoitti:

Minä en tarvinnu ku kahen viikon lomareissun Italijaan, niin jo pirkule suomi pyrki unohtummaan kokonaan. Jaakko Teppo on runnoillu ja levyttänny tästä tementiavaeheesta: googlettamalla löötyy.

• lolite

Kannattaa katsella paljon telkkaa ja kuunnella radiota yms. Myöskin esim. bussissa voi ”salakuunnella” muiden keskustelua. Äläkä suotta murehdi ymmärtämisestä: kunhan korva tottuu kieleen, alat kyllä ymmärtää sitä sujuvasti.

• Nti-Ita

No, sainpahan ainakin kunnon naurut tästä ketjusta :)

Jos jollaki vielä vinkkejä annettavaksi, niin antaa kuulua! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5070
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1259
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1189
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      895
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe