pitääkö tytölle/naiselle tarjota?

j83

Hei,

Tarjoatteko naiselle/tytölle kun olette ensimmäisillä treffeillä (alle neljännet) tai iskemässä? Tarkoitan pieniä asioita; kahvikuppia, kohtuuhintasta lounasta, elokuvalippua, drinksua.. jotain pientä. Onko epäkohteliasta olla tarjomatta?! Haluaisn kovasti mielipiteitä tästä, ja auttasi jos kerrotte iän ja sukupuolen.

Taustalla että vähän loukkannuin kun mies ei tarjonnu edes kahvia. En antanut sen näkyä, mutta huomaan sen painavan vaas kun punnitsen miestä. Mutta kertoistteko oman mielipiteenne :). Suhteen ollessa pidemällä, asia on milestäni toinen. Samoin ehkä jos ollaan ihan teinejä.

22

2546

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setämies-

ja tarjosin kahvit. Taksin maksoin ja annoin rakkautta, nainen tykkäs eli asiat onnistui. Lisäksi vielä kehuin häntä, (mies 24-vee). Kyllä sitä nyt voi kämpillä tarjota kahvia, mutta huoltsikalta mulla ei oo sitä varaa tarjota

• lecter101

allekirjoittanut tarjoaa kaffet, leffaliput tms.
      Sen verran konsertaviinen olen että tarjoan.
      Kuuluu mun maailmassa käytös/etikettitapoihin miehelle hoitaa nuo asiat.

• jos miehellä on käytöstapoja

Pihi mies jos ei tarjoa.

• nainen EI

huoli tarjottuja kahvia/ruokailua vaan maksaa itse omansa.

• ei fksua
        nainen EI kirjoitti:

huoli tarjottuja kahvia/ruokailua vaan maksaa itse omansa.

No jaa, minusta on kyllä epäkohteliasta olla "huolimatta" toisen tarjoamaa kahvikupposta. Jos haluaa olla NIIN "naisasianainen", voihan sitä tarjota sitten mihelle ne kahvit.
        Sehän on vaan kohtelias ele, tarjotaan sille naisystävällekin tai työkaverille joskus kahvi. Rahastahan näin pienessä ei ole kyse.

Henkilökohtaisesti kyllä tykkään tuollaisista eleistä, rahallinen merkitys ei ole iso mutta se kertoo jotain ihmisen kasvatuksesta ja käytöstavoista. Tosin itse olin vähän vaivaantunut kun mies ekoilla treffeillä tarjosi ruuat ja monta drinksuakin. Hän ei olisi antanut minun maksaa yhtään mutta kerran ehdin baaritiskille hakemaan meille juomat kun hän kävi vessassa.

Minä kylläkin matkustin miehen paikkakunnalle 100 km päähän treffeille.

• tapa tehdä
        ei fksua kirjoitti:

No jaa, minusta on kyllä epäkohteliasta olla "huolimatta" toisen tarjoamaa kahvikupposta. Jos haluaa olla NIIN "naisasianainen", voihan sitä tarjota sitten mihelle ne kahvit.
        Sehän on vaan kohtelias ele, tarjotaan sille naisystävällekin tai työkaverille joskus kahvi. Rahastahan näin pienessä ei ole kyse.

Henkilökohtaisesti kyllä tykkään tuollaisista eleistä, rahallinen merkitys ei ole iso mutta se kertoo jotain ihmisen kasvatuksesta ja käytöstavoista. Tosin itse olin vähän vaivaantunut kun mies ekoilla treffeillä tarjosi ruuat ja monta drinksuakin. Hän ei olisi antanut minun maksaa yhtään mutta kerran ehdin baaritiskille hakemaan meille juomat kun hän kävi vessassa.

Minä kylläkin matkustin miehen paikkakunnalle 100 km päähän treffeille.

Mies tarjoutuu maksamaan, jolloin nainen sanoo kyllä maksavansa oman osuuden. Mies vaatii saada maksaa ja nyt nainen suostuu.

• tapakäytäntö
        tapa tehdä kirjoitti:

Mies tarjoutuu maksamaan, jolloin nainen sanoo kyllä maksavansa oman osuuden. Mies vaatii saada maksaa ja nyt nainen suostuu.

ja miten se toimii, on antaa vaikkapa miehen maksaa drinksu/ruoka ja nainen vastineeksi tarjoo jälkkärin/kahvit nisullan.

Silloin ei jää kummallekaan osapuolelle hyväksikäytetyn leimaa eikä rahastuksen makua.

• salatut_kansiot

tarjoaisin kuitenkin mieluummin itselleni. Voisin kyllä tarjota kahvit miehellekkin. Tasa-arvoa kahvin ostossakin:)

• j83

Jeps, aloittja päätti etsiä vanhanaikasen miehen, jolla tapoja. Tämä on sama asia kuin oven avaaminen.

• hmm...

Kuten tällä jo hienokseltaan ilmenikin, ajattelen että on olemassa kahta tyyppiä, sekä miehiä että naisia.

Kaksi tyyliä:

1. Tasa-arvoa haluavia ja modernimpia tapoja tavoittelevia. Kaksisuuntaiset kohteliaisuudet eivät ole sukupuolisidonnaisia, eikä niiden merkitystä korosteta (vapautuvat roolit). Käytännössä hakee osittain muotoaan ja saattaa sisältää vanhan mallin jäänteitä, mistä halutaan luopua.

2. Vanhanaikaisuutta haluavia ja entisajan tapoja ja sukupuolisidonnaisia, osin yksisuuntaisia, kohteliaisuussääntöjä noudattavat (perinteiset roolit). Käytännössä uutta ja vanhaa voidaan miksata ja pääsääntöisesti näin tehdään. Joitakin tapoja halutaan pitää erityisen vahvana, joitakin heikentää.

Näiden tyylisuuntien välille sijoittuu ehkä suurin osa meistä, iästä paljoakaan riippumatta.

- - - - - - - -

"Taustalla että...mies ei tarjonnu..."

"Suhteen ollessa pidemällä, asia on milestäni toinen."

"Jeps, aloittja päätti etsiä vanhanaikasen miehen, jolla tapoja. Tämä on sama asia kuin oven avaaminen."

Olet luultavasti tyytyväinen kun kumppanillasi on 'yhtä paljon' vanhoja tapoja kuin itselläsi ja voitte, toivon mukaan, samaan aikaan, suhteen edetessä, ajatella että asia on toisin.

• deiteille niin

tokihan sitten maksaakin

• j83

Totta, jotenkin vielä voisn käsittää ajatuksen "se maksaa joka vie"..eli että mä siis tarjoan jos olen treffeille pyytäny vaikka oonki nainen, ainoa että perinteiseänä naisena olen aina nähny niin paljon vaivaa että haluamani mies on pyytäny itse ja tätä tilannetta ei ole tullu eteen ;).

• tarjoan aina

>Tavatessa ainakin kahvit,kun yleensä tavataan
      kahvilassa.Sitten olen tarjonnut ruokaa,mikäli olen
      tavannut useammasti.Minusta kuuluu käytöstapoihin
      saako olla kahvia....mies 50v

• 83j

Jeps, jotenki voisn käsittää ajatuksen "se maksaa joka vie" eli jos olsin deitille pyytäny ni sitten pulittaisin, vaikka olen nainen. Nyt kuitenkin niin että perinteisenä naisena, olen aina nähny sen verran vaivaa että mua on pyydetty.

• dopss
        83j kirjoitti:

Jeps, jotenki voisn käsittää ajatuksen "se maksaa joka vie" eli jos olsin deitille pyytäny ni sitten pulittaisin, vaikka olen nainen. Nyt kuitenkin niin että perinteisenä naisena, olen aina nähny sen verran vaivaa että mua on pyydetty.

...että mitä tuo 'vaivannäkö' on käytännössä ollut, siis siinä mielessä että mistähän sen voisi bongata sitten vastapuolena ollessa?

Olen aivan tajuttoman epäilevä itseeni kohtaan noissa jutuissa, eli vaikka kuinka tuntuis että tuolta tulee sellaista viestiä, niin silti jostain saa päähänsä päinvastaista. Monasti olen tämän vuoksi päätynyt siihen, jännityksen laukaisevaan ratkaisuun, että jätän sikseen (tai viivytän liian pitkään).

Jos siis jotain muuta voisit vastata, että 'luota itseesi / tunteisiin', koska joskus voi mennä myös aivan väärinpäin..

eli, niitä sinun tapojasi vihjailla?

• Mies1985

Yksi argumentti mitä näkee sen puolesta että miehen pitäisi tarjota on se että mies itse pyytää treffeille. Tavallaan ymmärrettävää mutta jos aloitteen jättää naisen tehtäväksi niin on sitten hyvin mahdollista ettei sitä ikinä tule.
      Tietysti voi yrittää voimistella sanallisesti sellaiseen tilanteeseen jossa ulos tulevat sanat eivät vaikuta pyynnöltä ja sitten mennään ulos kuitenkin,jolloin ei semmoista vastuuta sillä lailla synny. Et sanonut minkälainen sinun tilanne oli joten on vaikea sanoa oliko miehelle paineita tarjota mitään mistään perspektiivistä.
      -
      Jos tavataan jossain baarissa niin on minun mielestäni älytöntä odottaa niitä ylihintaisia juomia maksettavan siinä ensikohtaamisella. Jos taas on sovittu treffitilanne niin sitten se on ymmärrettävämpää.
      -
      Jos itse menisin naisen kanssa vaikka elokuviin niin sitten voisin ehkä kysyä jotain kuten että tuliko rahaa mukaan tai jopa sanoa että voin maksaa hänenkin lipun mutta en kyllä odottaisi että nainen vain maksattaa minulla vaan että hänellä itsellään on rahaa ja hän myös aikoo maksaa,vaikka arvostaakin sitä elettä.
      -
      Ja tietysti on mahdollista pyytää semmoiseen paikkaan missä rahaa ei pala.

-
      Tästä jotenkin tuli se mieleen kun kohta pari vuotta sitten yksi tyttö ikäänkuin kutsui minut luokseen käymään ja matkustin junalla yli 400km hänen luokseen johon rahaa paloi kun ei ollut mitään opiskelijaetuuksia tms. ja yhdessä vaiheessa hän sitten pyysi minua maksamaan myös vuokraelokuvan,joista hän maksoi toisen ja tulin suostuneeksi (olikohan se joku testi). Eikä hän missään vaiheessa laittanut kunnon ruokaa eikä ehdottanut maksavansa mitään minun ostoksia tms. vaikka olin siellä kylässä kuitenkin puolitoista vuorokautta. Tulipa tämäkin vuodatettua tähän.

• yllättynyt

treffeillä nettitutun kanssa oli minulle pieni pettymys. En muista kumpi ehdotti tapaamista,mutta kaveri pyysi minua päättämään missä tavataan.Valitsin edullisen ruokapaikan.
        Kahden toisilleen vieraan tapaamisessa on aivan luonnollista,että molemmat maksaa itse oman ruokansa. Yllätys oli tapa,jolla mies toi julki asian. Tarjoilijan ottaessa tilauksen,mies töksäytti "lasku sitten erikseen". Se tuli sellaiseen äänensävyyn,että saatoin tulkita sen "minähän en sinun ruokaasi maksa!!" En ehtinyt itse sanoa asiaan mitään.
        Tuli mieleen,että kyseessä "ammattitreffeilläkävijä" eli tietää miten nainen saadaan huomaamaan,että tapaaminen ei merkitse pitemmän päälle mitään.
        No,se tuttavuus loppui lyhyeen. Jonkinlaisia käytöstapoja odotan vieraammaltakin ihmiseltä.

• herrasmiesM

johan se kuuluu käytöstapoihin ja ns. kirjoittamaton sääntö että jos kutsut treffeille niin tarjoat. Kutsusta sitten riippuu onko se kahvikupponen, drinkki vai illallinen.

• treffireiska

-käytännössä kyllä.

Nythän ollaan nykyajassa ,jossa vallitsee tasa-arvo.

Juttu vaan menee niin ,että sitä tarjoamista/maksamista naiset kuitenkin odottaa,(vaiikka eivät sitä sano)joten paras varautua siihen.

Näin se menee-miehelle on aina varattuna se maksajan paikka-joka muuta väittää se valehtelee.

• Panija yössä

Olen viisi kertaa matkustanut siivellä taksilla naisten asunnolle-maksu on tapahtunut sitten kovalla panemisella. Raflassa ei myöskään kannata alkaa ostelemaan drinkkejä joka naiselle-huomaavat muuten, että sulla ei ole omaa tahtoa ja höpläyttävät rahat pois. Kahvia voi tarjota, jos paneskellut useamman kerran-ja nähdään kaupungilla.

• N27+

Ei mun mielestä. Eihän siinä mokaa, vaikka tarjoaisi, mutta tasa-arvo on tasa-arvoa, eikä mun mielessä ole käynytkään, että joku mies joskus tarjoaisi.

Tai sitten en vaan ole tarpeeksi tasokas nainen :o)

• hmm...

"Tai sitten en vaan ole tarpeeksi tasokas nainen :o)"

Höpsis!

-----------

Millähän tasolla ne tasokkaat parhaiten viihtyvät?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe