"Sairaalloiset vanutupot"???

Parliamo italiano?

Italialaisvalmisteisten vanulappujen (sellaisten, joilla naiset poistavat meikkinsä...) pakkauksessa lukee "Extra morbido".

Kun mielestäni sana morbidi tarkoittaa "sairaalloista", niin onko merkitys italiassa sitten niin totaalisesti toinen, esim. "pehmeä"...?

Mutta miten sitten "morbidi" (suom.) ja "morbido" (ital.) voivat tarkoittaa niin eri asioita? Vai eikö kyse olekaan samasta latinan kantasanasta?

15

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hemmo Pehmyt

morbido (ital.) = hiljainen, pehmeä, pehmoinen, pehmyt, vaimea, vaisu. Ensisijainen merkitys ”pehmeä”.

• Senilis tener

Pakastimessa olisi Lepus timidus rigor. Kuinkahan tuon jäniksen saisi pehmeäksi?

• Pancho Villa

Bomullspinnar? Jos 'bom' (ruots.) = este, puomi, salpa, telki, palkki, tukki tai pummi, ohilyönti, ohiheitto, ohilaukaus, niin paljon porua mutta vähän villoja siitä saa mielestäni aikaan.

Entä pumpuli eli puuvilla sitten? Luulisi ruotsinkielisen vaikkukorvan ihmettelevän puolestaan, mitä puuhuviloilla on tekemistä korvienkaivelutikkujen kanssa...

Eniten minä ihmettelen sitä, että kun ostan pakkauksen tuollaisia korvakäytävän puhdistukseen tarkoitettuja vanupuikkoja, niin pakkauksessa julistetaan: ”Ei saa työntää korvakäytävään.”

Mitenkäs se vaikku sieltä muuten lähtisi?

• ilman muuta

Kaukovaikutuksella.

• Pancho Villa
        ilman muuta kirjoitti:

Kaukovaikutuksella.

Kiitos selityksestä!

• "Tosikko"

>>>korvakäytävän puhdistukseen tarkoitettuja vanupuikkoja

• Pancho Villa
        "Tosikko" kirjoitti:

>>>korvakäytävän puhdistukseen tarkoitettuja vanupuikkoja

Totta kai ne on tarkoitettu korvakäytävän puhdistukseen! Älä luulekaan onnistuvasi minua ”paljastuksellasi” järkyttämään.

Tiedänhän minä toki senkin, että vanupuikot käyvät moneen muuhunkin.

Jos tässä tosikoiksi ryhdytään, niin ”kielto” kaivella vanupuikoilla korviaan johtunee yksinkertaisesti tuotevastuusta. Jos joku tohelo puhkoo tärykalvonsa korviaan puhdistaessaan, ei hän voi vetää puikkojen valmistajaa tai myyjää vastuuseen toheloinnistaan, kun tämä kaikkein ilmeisin käyttötapa on pakkauksessa merkitty kielletyksi.

Minun lapsuuteni joulupukin parta oli samaa ainetta kuin noiden vanupuikkojen päätkin. Kun minut oli jo saatu vieroitettua joulupukkiuskostani, löysin tuollaisen karvanaamarin ja vedin sen leikilläni päähäni. Palava kynttiläkin siinä sattui olemaan... Ja eikös vain tuli tarttunutkin siitä naamarini vanupartaan! Omat hiukseni rätisivät jo liekeissä, kun 3½ vuotta vanhempi isosiskoni riensi neuvokkaasti hätiin. Kiitos hänelle vieläkin siitä!

• "Tosikko"
        Pancho Villa kirjoitti:

Totta kai ne on tarkoitettu korvakäytävän puhdistukseen! Älä luulekaan onnistuvasi minua ”paljastuksellasi” järkyttämään.

Tiedänhän minä toki senkin, että vanupuikot käyvät moneen muuhunkin.

Jos tässä tosikoiksi ryhdytään, niin ”kielto” kaivella vanupuikoilla korviaan johtunee yksinkertaisesti tuotevastuusta. Jos joku tohelo puhkoo tärykalvonsa korviaan puhdistaessaan, ei hän voi vetää puikkojen valmistajaa tai myyjää vastuuseen toheloinnistaan, kun tämä kaikkein ilmeisin käyttötapa on pakkauksessa merkitty kielletyksi.

Minun lapsuuteni joulupukin parta oli samaa ainetta kuin noiden vanupuikkojen päätkin. Kun minut oli jo saatu vieroitettua joulupukkiuskostani, löysin tuollaisen karvanaamarin ja vedin sen leikilläni päähäni. Palava kynttiläkin siinä sattui olemaan... Ja eikös vain tuli tarttunutkin siitä naamarini vanupartaan! Omat hiukseni rätisivät jo liekeissä, kun 3½ vuotta vanhempi isosiskoni riensi neuvokkaasti hätiin. Kiitos hänelle vieläkin siitä!

Etkö ole kuullut lääkärien klassista varoitusta, että "maallikko ei saa työntää korvaan mitään kyyrärpäätä kapeampaa"...

On muutenkin epäterveellistä rassata korvakäytäväänsä pumpulipuikolla (vaikka itsekin syyllistyn siihen...), sillä korvakäytävän arka iho ei pidä siitä (vaikka kuinka kutiaisi). Mitä enemmän kaivelee, sitä enemmän kutisee jatkossa.

Eli kyse ei siis ole vain pelosta, että tärykalvo puhkeaa.

• Pancho Villa
        "Tosikko" kirjoitti:

Etkö ole kuullut lääkärien klassista varoitusta, että "maallikko ei saa työntää korvaan mitään kyyrärpäätä kapeampaa"...

On muutenkin epäterveellistä rassata korvakäytäväänsä pumpulipuikolla (vaikka itsekin syyllistyn siihen...), sillä korvakäytävän arka iho ei pidä siitä (vaikka kuinka kutiaisi). Mitä enemmän kaivelee, sitä enemmän kutisee jatkossa.

Eli kyse ei siis ole vain pelosta, että tärykalvo puhkeaa.

Olenhan minä kuullut tuollaisenkin varoituksen, mutta vain siksi, että olen pitänyt korvakäytäväni puhtaina vuosikymmenien ajan tuollaisia vanupuikkoja käyttäen. Ilman niillä rassaamista olisin varmaan umpikuuro kaikelle muullekin kuin varoituksille.

• kuuleva myöskin
        Pancho Villa kirjoitti:

Olenhan minä kuullut tuollaisenkin varoituksen, mutta vain siksi, että olen pitänyt korvakäytäväni puhtaina vuosikymmenien ajan tuollaisia vanupuikkoja käyttäen. Ilman niillä rassaamista olisin varmaan umpikuuro kaikelle muullekin kuin varoituksille.

Kuumalla vedellä huuhteleminen suihkun yhteydessä pitää kyllä useimpien korvakäytävät avoinna, ja loppujen korvat voi lääkäri puhdistaa. Iho korvakäytävässä on hyvin ohutta, eikä sen alla ole juuri lainkaan ihonalaiskudosta, joten sen saa vanupuikollakin hangattua rikki - mahdollisesti huomaamattaan. Tulehtunut korvakäytävä on hirveän kipeä.

Kukin tyylillään, mutta minäkin rohkenen väittää, ettei vanupuikkojen olemassaolon tarkoitus ole korvakäytävän rassaaminen :)

• Morbidilyhty

On sairaalloista etsiä sairaaloista sairaan loista. Aivan sairaan loistavan valon sillä kuitenkin saa tähän tähän aikaan aikaan, vaikka loisella muuten onkin loistavat tai ei tapoja lainkaan!

Sairaalan teholla loistavat näkyvätkin loistavan loisteholla.

• Vanu-Atu

...Syvän Etelän puuvillapelloilla jo Abe Lincolnin aikoihin?

Tupo lienee ollut jokseenkin tuntematon käsite myös Saparmurat Nijazovin Turkmenistanissa, joka tuottaa pumpulia myös niin maan perkuleesti. Vai väittävätkö Ruhnamansa kolmesti lukeneet muuta?

Turmenistan lienee lähin esikuva fiktiiviselle Absurdistanin ent. neuvostotasavallalle. Sikäli mikäli noissa mitään fiktiivistä...

• Vanuton

Mikä tai mitä on vanunki? Voiko siitä vääntää vanukasta tai vanupuikkoja? Extra morbido?

Vanukoiralla vihiä asiasta?

• Etten sanoisi

Lasteni äiti ryhtyi kersojen pienenä ollessa emoksi myös vanukoiralle. Hän osti jostakin aitoa teddykarhun nahkaa, josta hän ommelteli koiran kuoret. Sisään hän tunki kosolti dacronvanua. Dacron® on käsittääkseni keinoainetta nimeltä PET eli akronyymi avattuna polyeteenitereftalaattia.

Rautalankaa hän ei vääntänyt rungoksi, vaan kyseessä on ihan pehmolelu. Mikään seisova lintukoira se ei ole, vaan etujalat sojottavat tiukasti eteen- ja takajalat taaksepäin, aivan kuin lattialla makaava vanukoira olisikin agility-otus parhaassa laukassaan. Aika eläväisen näköinen, vaikka oman akkani tekosia kehunkin!

Eiköhän tuo ikääntynyt lemmikki liene talvehtinut mökillä tämänkin talven?

• Dzumdumdum

Tulipa mieleen riemastuttava Juha Vuorisen kertomus. Vaimo pyysi tuomaan kaupasta "korvakeppejä", siis juuri noita vanupuikkoja, joita oli ostosretkeilijän hieman vaikea löytää. Päätyi kyselemään kebab-kioskilta asti :-).
      Olisiko ollut jo "Juoppohullun päiväkirjassa" vai myöhemmässä kirjassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe