Missäpäin tai missä murteessa käytetään älä-sanan sijasta elä-sanaa? Vai onko tuo vain joku vanhojen ihmisten ilmaisu?
Missäpäin näin?
7
2164
Vastaukset
- isoäitee
vanhoista puhu. Kyllä ainakin etelä-pohojammaalla sanothan, jotta elä sä pöhölääle....
- sitä sanaa
käytetään itäisissä murteissa, esim. savo ja karjala.
"eläpä hötkyile!" - Sudeettisavolainen
Käytetään suurimmassa osassa Suomea, maantieteellisesti.
- sukua sanovat "elä"
sekä niin sanovat myös pohjoiset karjalaiset, mutta eteläiset karjalaiset sanovat "älä" sekä Suomessa että Venäjällä.
- pottuile
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannoo - kieleltään, pohjoiset
pottuile kirjoitti:
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannookarjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
- solovvoo
kieleltään, pohjoiset kirjoitti:
karjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
minnuu minen oo mikkää savolaine vänkyrä. minä oon aeto pohjos karjalainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822120
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641846Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461806- 1231523
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1711341Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia611328Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen741155- 711001
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P29987- 15939