Missäpäin tai missä murteessa käytetään älä-sanan sijasta elä-sanaa? Vai onko tuo vain joku vanhojen ihmisten ilmaisu?
Missäpäin näin?
7
2182
Vastaukset
- isoäitee
vanhoista puhu. Kyllä ainakin etelä-pohojammaalla sanothan, jotta elä sä pöhölääle....
- sitä sanaa
käytetään itäisissä murteissa, esim. savo ja karjala.
"eläpä hötkyile!" - Sudeettisavolainen
Käytetään suurimmassa osassa Suomea, maantieteellisesti.
- sukua sanovat "elä"
sekä niin sanovat myös pohjoiset karjalaiset, mutta eteläiset karjalaiset sanovat "älä" sekä Suomessa että Venäjällä.
- pottuile
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannoo - kieleltään, pohjoiset
pottuile kirjoitti:
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannookarjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
- solovvoo
kieleltään, pohjoiset kirjoitti:
karjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
minnuu minen oo mikkää savolaine vänkyrä. minä oon aeto pohjos karjalainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411701Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971151Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3221129Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231073Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571063- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12885Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21853