Missäpäin tai missä murteessa käytetään älä-sanan sijasta elä-sanaa? Vai onko tuo vain joku vanhojen ihmisten ilmaisu?
Missäpäin näin?
7
2143
Vastaukset
- isoäitee
vanhoista puhu. Kyllä ainakin etelä-pohojammaalla sanothan, jotta elä sä pöhölääle....
- sitä sanaa
käytetään itäisissä murteissa, esim. savo ja karjala.
"eläpä hötkyile!" - Sudeettisavolainen
Käytetään suurimmassa osassa Suomea, maantieteellisesti.
- sukua sanovat "elä"
sekä niin sanovat myös pohjoiset karjalaiset, mutta eteläiset karjalaiset sanovat "älä" sekä Suomessa että Venäjällä.
- pottuile
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannoo - kieleltään, pohjoiset
pottuile kirjoitti:
mulle.
se on pohjos karjalaeset eekä mikkää pohjoset karjalaeset tahikka karjalalaeset mitenkä tuon nyt haluvvaa sannookarjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
- solovvoo
kieleltään, pohjoiset kirjoitti:
karjalaiset ovat vienankarjalaisia ja varsinaiskarjalan etelämurteiden puhujia. Eteläiset karjalaiset asuvat (asuivat) näiden etelä- ja lounaispuolella - Inkerinmaata myöten.
minnuu minen oo mikkää savolaine vänkyrä. minä oon aeto pohjos karjalainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004887250- 2272558
- 262551
- 1571854
- 1141738
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?31469Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p01357Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621138IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41135- 741133