Olen menossa piakkoin häihin ja nyt tuli sitten mietteeksi, että kun olen vegaani, niin mitä hemmettiä voin siellä oikein syödä? Viime häistä on niin pitkä aika, että en edes muista, mitä häissä yleensäkin tarjoillaan, joten voisiko joku hieman valoittaa, mitkä ruoat häissä yleensä on sellaisia, joita vegaanikin voi syödä?
En haluaisi olla epäkohtelias ja olla syömättä, joten kai sieltä edes jotain salaattia löytyy, jota voi narskuttaa ilman että senkin sekaan on sekoitettu jotain juustopaloja? Olisi kyllä muutenkin mukavaa syödä jotain muutakin kuin salaattia.
Tietysti jokainen hää on omanlaisensa, mutta kai sieltä pääpiirteissään tiettyjä ruokia löytyy, joten jos hieman opastaisitte vielä melko nuorta vegaania löytämään vegaaniset ruoat häistä?
Mitä vegaani voi syödä häissä?
69
5273
Vastaukset
Syö se kakku ja juo kaikki booli. ;)
- Vekkaani-
Kakussa luultavastikin kermaa ja kananmunia, joten ei käy vegaanille (vegaani on eri asia kuin kasvissyöjä). Ja olen myös absolutisti, joten alkoholiakaan en juo. Siis toisin sanoen ongelmatapaus kaikilla kesteillä.
Tietysti alkoholiton booli käy. - mikä vääryys
Vekkaani- kirjoitti:
Kakussa luultavastikin kermaa ja kananmunia, joten ei käy vegaanille (vegaani on eri asia kuin kasvissyöjä). Ja olen myös absolutisti, joten alkoholiakaan en juo. Siis toisin sanoen ongelmatapaus kaikilla kesteillä.
Tietysti alkoholiton booli käy.Niin että hääpari ei sitten ookkaan miettinyt perunaporkkanalinjaa pelkästään sinun takia ja salaatissakin saatta olla ihan kokonaisia juustonpaloja.
No voi herrajumala sentään.
Kirjottelehan tuosta nyt vähintään Vihreille, Tarja Haloselle ja Matti Vanhaselle.
Kuka tuommosita sietää ?
EI AINAKAAN VEGAANI! - Vekkaani-
mikä vääryys kirjoitti:
Niin että hääpari ei sitten ookkaan miettinyt perunaporkkanalinjaa pelkästään sinun takia ja salaatissakin saatta olla ihan kokonaisia juustonpaloja.
No voi herrajumala sentään.
Kirjottelehan tuosta nyt vähintään Vihreille, Tarja Haloselle ja Matti Vanhaselle.
Kuka tuommosita sietää ?
EI AINAKAAN VEGAANI!Ei kannata suuttua. Haluan vain tiedustella, virkistää muistiani siitä, että minkälaisia ruokakokonaisuuksia häissä yleensä tarjotaan, jotta tiedän, onko siellä jotain kunnon syötävää minullekin vai täytyykö ottaa hieman evästä mukaan.
- vegevegevege
Vekkaani- kirjoitti:
Ei kannata suuttua. Haluan vain tiedustella, virkistää muistiani siitä, että minkälaisia ruokakokonaisuuksia häissä yleensä tarjotaan, jotta tiedän, onko siellä jotain kunnon syötävää minullekin vai täytyykö ottaa hieman evästä mukaan.
Ota nyt ihan varoilta sitten joku energiapatukka
vai onko nekin kielletty ? Tai porkkana.
Soita kaasolle ja kysy mitä ruokaa siellä on
tarjolla. - Vekkaani-
vegevegevege kirjoitti:
Ota nyt ihan varoilta sitten joku energiapatukka
vai onko nekin kielletty ? Tai porkkana.
Soita kaasolle ja kysy mitä ruokaa siellä on
tarjolla.En ymmärrä, miksi vastaukset ovat noin hyökkääviä. Mitään muuta en ole tehnyt kuin kysynyt, että minkälaista ruokaa häissä YLEENSÄ on tarjolla, että sitten tiedän, onko minun mahdollista syödä häissä tarjoiltavaa ruokaa vai tuonko itse omaa ruokaa mukanani.
- ovat hyökkääviä,
Vekkaani- kirjoitti:
En ymmärrä, miksi vastaukset ovat noin hyökkääviä. Mitään muuta en ole tehnyt kuin kysynyt, että minkälaista ruokaa häissä YLEENSÄ on tarjolla, että sitten tiedän, onko minun mahdollista syödä häissä tarjoiltavaa ruokaa vai tuonko itse omaa ruokaa mukanani.
koska osa ihmisistä tuntee itsensä uhatuiksi, kun joku toimii vastoin totuttuja tapoja.
Vegaaniuden he kokevat arvosteluna omaa elintapaansa kohtaan. Se, että joku toteuttaa vegaanista elämäntapaa, ärsyttää heitä, koska he ovat itsekin tiedostaneet eläinten huonon kohtelun, mutta eivät viitsi itse tehdä muutoksia toimitatapoihinsa. Vegaanien olemassaolo muistuttaa heitä siitä, että vegaanius olisi mahdollista, jos halua ja tahtoa olisi. Mutta se vaatisi niitä muutoksia. Siitä seuraa alemuudentunnetta ja kateutta, joka puretaan vihana, raivona ja nälvimisenä vegaaneja kohtaan
Sama periaate on nähtävissä jo hiekkalaatikolla: se jolla on se hienoin hiekkalapio ja -sanko, on tyhmä ja sen hiekkakakut on rikottava;) - olet itsellesi
Vekkaani- kirjoitti:
Tietysti alkoholiton booli käy.nuo "ongelmat" kehittänyt!
Kas kun et ole kieltäytynyt kaikesta eloperäisestä. Jospa alatkin nauttimaan vain maasta löytyviä kivennäisiä? - sinä ystävällisesti
olet itsellesi kirjoitti:
nuo "ongelmat" kehittänyt!
Kas kun et ole kieltäytynyt kaikesta eloperäisestä. Jospa alatkin nauttimaan vain maasta löytyviä kivennäisiä?nielaisisit kielesi?
- tarpeen
sinä ystävällisesti kirjoitti:
nielaisisit kielesi?
kun osaan syödä muutakin - ja kaikenlaista - enkä ole asettanut itselleni älyttömiä keinotekoisia rajoituksia.
Vegaanien omaehtoiset rajoitukset - jotka eivät johdu esim. terveyssyistä - ovat sellaisia, ettei kenenkään tarvitse sellaiseen varautua omia juhliaan järjestäessään. Itsepähän vegepellet ovat itselleen ne rajoitukset järjestäneet - eläköön sitten niiden kanssa! Sitä saa, mitä tilaa! - ei-ruokarajoitteinen, onneksi
tarpeen kirjoitti:
kun osaan syödä muutakin - ja kaikenlaista - enkä ole asettanut itselleni älyttömiä keinotekoisia rajoituksia.
Vegaanien omaehtoiset rajoitukset - jotka eivät johdu esim. terveyssyistä - ovat sellaisia, ettei kenenkään tarvitse sellaiseen varautua omia juhliaan järjestäessään. Itsepähän vegepellet ovat itselleen ne rajoitukset järjestäneet - eläköön sitten niiden kanssa! Sitä saa, mitä tilaa!On eri asia noudattaa ruokavaliota terveyssyistä: keliakia, laktoosi-intoleranssi, maitoallergia, vilja-allergia,
kuin noudattaa vegaaniruokavaliota muista kuin terveyssyistä.
En itse koskaan kysy kuka haluaa kasvis/vegaaniruokaa, mutta otan kyllä huomioon maidot ja viljat (tyttärellä laktoosi-intoleranssi, kälyllä vehnä- ja ohra-allergia, onneksi ruis ja kaura käy). Diabeetikotkin voivat nykyään syödä lähes mitä tahansa, kunhan katsovat kuinka paljon mitäkin keräävät lautaselleen. - pienikin kiusa on.
ei-ruokarajoitteinen, onneksi kirjoitti:
On eri asia noudattaa ruokavaliota terveyssyistä: keliakia, laktoosi-intoleranssi, maitoallergia, vilja-allergia,
kuin noudattaa vegaaniruokavaliota muista kuin terveyssyistä.
En itse koskaan kysy kuka haluaa kasvis/vegaaniruokaa, mutta otan kyllä huomioon maidot ja viljat (tyttärellä laktoosi-intoleranssi, kälyllä vehnä- ja ohra-allergia, onneksi ruis ja kaura käy). Diabeetikotkin voivat nykyään syödä lähes mitä tahansa, kunhan katsovat kuinka paljon mitäkin keräävät lautaselleen.Voit siis tehdä maidottoman ruuan, jos paikalla on maitoallergikko. Mutta samaa ruokaa et voi vegaanille tarjota?
- Absolutisti lihansyöjä.
ovat hyökkääviä, kirjoitti:
koska osa ihmisistä tuntee itsensä uhatuiksi, kun joku toimii vastoin totuttuja tapoja.
Vegaaniuden he kokevat arvosteluna omaa elintapaansa kohtaan. Se, että joku toteuttaa vegaanista elämäntapaa, ärsyttää heitä, koska he ovat itsekin tiedostaneet eläinten huonon kohtelun, mutta eivät viitsi itse tehdä muutoksia toimitatapoihinsa. Vegaanien olemassaolo muistuttaa heitä siitä, että vegaanius olisi mahdollista, jos halua ja tahtoa olisi. Mutta se vaatisi niitä muutoksia. Siitä seuraa alemuudentunnetta ja kateutta, joka puretaan vihana, raivona ja nälvimisenä vegaaneja kohtaan
Sama periaate on nähtävissä jo hiekkalaatikolla: se jolla on se hienoin hiekkalapio ja -sanko, on tyhmä ja sen hiekkakakut on rikottava;)Vegaaneja kohtaa ollaan hyökkääviä koska
a) he tuputtavat aatettaan jokaiselle ja pitävät siitä meteliä ja yrittävät käännyttää kaikki muutkin vegaaneiksi. Ja
b) vegaanit on helvetin ylimielisiä siitä että he eivät nyt syö lihaa eli kuvittelevat olevansa muita parempia. Ja
c) ovat yleensä aina vinkumassa joka asiasta (en nyt tarkoita tätä ketjun aloittajaa, mielestäni oli ihan hyvä kysymys)
"Sama periaate on nähtävissä jo hiekkalaatikolla: se jolla on se hienoin hiekkalapio ja -sanko, on tyhmä ja sen hiekkakakut on rikottava;)"
Hiekkalaatikko-vertaus ei nyt oikein sovi tähän tilanteeseen, koska vegaaneilla ei ole mitään mitä lihansyöjät kadehtisivat.
"Vegaanien olemassaolo muistuttaa heitä siitä, että vegaanius olisi mahdollista, jos halua ja tahtoa olisi. Mutta se vaatisi niitä muutoksia. Siitä seuraa alemuudentunnetta ja kateutta, joka puretaan vihana, raivona ja nälvimisenä vegaaneja kohtaan"
Jos ihmisellä OLISI halua ja tahtoa olla vegaani, hän olisi.
Ja vielä, suurin osa vegaaneista, varsinkin nuorista ei edes osaa koostaa kasvikunnan tuotteista itselleen tarpeeksi terveellistä ruokavaliota. Siksi ainakin minua henkilökohtiasesti vituttaa tuo vegaanien tuputus. Kannetaan vaan huolta eläimistä (joita ihmiset on syöneet aikojen alusta asti) eikä oteta vastuuta siitä että käänytetään nuori henkilö joka sitten osaamattomuuttaan tuhoaa omaa ruumistaan. - lihansyöjä
pienikin kiusa on. kirjoitti:
Voit siis tehdä maidottoman ruuan, jos paikalla on maitoallergikko. Mutta samaa ruokaa et voi vegaanille tarjota?
Idiootti.
Jos ruoassa ei ole maitoa se ei automaattisesti ole vegeä. - juova vegaani
Absolutisti lihansyöjä. kirjoitti:
Vegaaneja kohtaa ollaan hyökkääviä koska
a) he tuputtavat aatettaan jokaiselle ja pitävät siitä meteliä ja yrittävät käännyttää kaikki muutkin vegaaneiksi. Ja
b) vegaanit on helvetin ylimielisiä siitä että he eivät nyt syö lihaa eli kuvittelevat olevansa muita parempia. Ja
c) ovat yleensä aina vinkumassa joka asiasta (en nyt tarkoita tätä ketjun aloittajaa, mielestäni oli ihan hyvä kysymys)
"Sama periaate on nähtävissä jo hiekkalaatikolla: se jolla on se hienoin hiekkalapio ja -sanko, on tyhmä ja sen hiekkakakut on rikottava;)"
Hiekkalaatikko-vertaus ei nyt oikein sovi tähän tilanteeseen, koska vegaaneilla ei ole mitään mitä lihansyöjät kadehtisivat.
"Vegaanien olemassaolo muistuttaa heitä siitä, että vegaanius olisi mahdollista, jos halua ja tahtoa olisi. Mutta se vaatisi niitä muutoksia. Siitä seuraa alemuudentunnetta ja kateutta, joka puretaan vihana, raivona ja nälvimisenä vegaaneja kohtaan"
Jos ihmisellä OLISI halua ja tahtoa olla vegaani, hän olisi.
Ja vielä, suurin osa vegaaneista, varsinkin nuorista ei edes osaa koostaa kasvikunnan tuotteista itselleen tarpeeksi terveellistä ruokavaliota. Siksi ainakin minua henkilökohtiasesti vituttaa tuo vegaanien tuputus. Kannetaan vaan huolta eläimistä (joita ihmiset on syöneet aikojen alusta asti) eikä oteta vastuuta siitä että käänytetään nuori henkilö joka sitten osaamattomuuttaan tuhoaa omaa ruumistaan.a) kyllä maailmaan ääntä mahtuu, jos ei halua kuulla tai lukea veganismiin liittyvistä asioista niin sulkee korvat ja laittaa lehden kiinni. Jos haluaa kuulla tai lukea niin sitten tekee niin. Vapaassa maassa toimitaan näin ihan kaikessa eikä mussuteta että kun minä menen lukemaan vegaanipalstaa ja ne keskustelee siellä veganismista vaikka en halua kuulla siitä mitään. Byhyy.
b) vaan kummalla on suuremmat luulot: sillä joka ajattelee tekevänsä oikein vai sillä, joka sanelee mitä Sinä ajattelet muista ihmisistä? Puhumattakaan siitä, että ylimieliseksi haukkuja itse kuvittelee olevansa oikeutettu haukkumaan ja nälvimään muita miten huvittaa?
c) Niin se maailma veliseni pyörii. Muuten istuttais kaikki maassa tekemättä mitään kun kukaan ei vingu että tarttis tehdä jotain.
Vegaani elää kuten elää kunnioituksesta eläimiä/ympäristöä/omaa kehoaan kohtaan, ja tekee konkreettisia tekoja niiden hyväksi: Väitätkö tosissaan, ettei yksikään lihansyöjä voisi kadehtia sellaista asennetta?
Ihmisellä voi olla halua ja tahtoa vaikka mihin, mutta tyytyminen vähään on liian helppoa.
Vegaaniliitto nimenomaan jakaa tietoa esim. neuvoloihin ja kouluihin, jotta nuori ei tuhoaisi omaa ruumistaan ennakkoasenteisten aikuisten "porkkanasodassa" (= "annetaan sille pelkkiä vihanneksia, kyllä se kohta tulee järkiinsä")
- kannattaisi
kysyä asiaa ihan hääparilta itseltään, koska
1. Häämenuja on yhtä monta sorttia kuin hääparia, eikä tähän tilaisuuteen oikeastaan ole sellaisia "varmoja ruokia".
2. He osaavat varautua tilanteeseen eivätkä joudu yllättäen noloon tilanteeseen kun osa vieraista jää ruuatta
3. Ja jos sattuvat lotkauttamaan korvaansa erityisruokavalioille niin eipä ole sinun häpeäsi - olithan varoittanut. - koeta kestää!
Olen pahoillani, että olet joutunut kestämään noita ilkeitä vastauksia. Varmasti aavistatkin, että ne eivät tule vegaaneilta vaan täällä vaanivilta sekasyöjiltä. Ne kun tulevat tänne ruoka- ja juoma -palstan etusivun kautta ja ovat aina valmiita tuomitsemaan ja raatelemaan.
Jos haluat todellista tietoa veganismista, on paras kysyä vähän suljetuimmilla palstoilla esim. http://www.oikeuttaelaimille.net/
Jos täällä suomi24:ssä kysyy, on hyvä varautua taisteluun lihaanien kanssa.
Pääpiirteissään voi sanoa, että vain vegaanihäissä on vegaanille sopivaa ruokaa. Sekasyöjien häissä on ruuissa vähintäänkin maitoa, voita, liivatetta sun muita eläinperäisiä aineita. Ei sitä voi ruuasta ulos päin päätellä, mitä ne sisältävät. Siis yllä annettu neuvo kysyä häiden järjestäjältä on erittäin hyvä. Ota yhteyttä siihen henkilöön, joka on kutsun esittänyt eli joko hääpariin tai heidän vanhempiinsa ja kysy asiasta.
Itse olen ollut vegaanivieraana kolmissa häissä ja olen saanut haluamani tarjoilut kaksissa. Niissä kolmansissa olin syömättä. No ne olivatkin siskon häät, ja äiti oli tarjoilujen järjestäjänä :D Muissa kahdessa tilaisuudessa minut ja muut erikoisruokavalioita noudattavat oli huomioitu ja ystäväni hääpari sekä heidän vanhempansa kävivät vielä tarkistamassa, että ruoka oli minulle hyvää ja maittavaa.
Ja kun otat yhteyttä järjestäjään, kannattaa myös antaa heille valmis tieto siitä, mitä vegaani syö ja mitä ei syö, mieluummin paperilla tietysti. Vegaaniliiton sivulta saa tietoa asiasta, esim. seuraavat:
* Vegaanit eivät syö lihaa missään muodossa (ei myöskään jauhelihaa, makkaroita tms.), kanaa tai muita lintuja, kalaa, rapuja tai simpukoita.
* Vegaanit eivät syö muitakaan eläinkunnan tuotteita, kuten kananmunia, hunajaa, maitoa, voita, juustoa tai muita maitotuotteita. Vegaanit eivät myöskään syö ruokia, joissa on liha-, kala-, tai kanalientä, tai eläinrasvoja.
* Eläinperäisiä valmistusaineita, joita vegaanit eivät syö, ovat muun muassa hera, kaseiini, kaseinaatit, laktoosi eli maitosokeri, juoksutteet, liivate eli gelatiini, albumiini ja munajauhe.
Sen sijaan vegaanit syövät:
* Perunoita, riisiä, pastaa (jos se ei sisällä kananmunaa), herneitä, papuja, linssejä, vihanneksia ja juureksia, hedelmiä ja marjoja, siemeniä, pähkinöitä, sieniä, leipiä ja leivonnaisia, joiden valmistuksessa ei ole käytetty eläinrasvaa, puuroja, muroja ym. viljatuotteita.
* Vegaanille sopii myös soija-, kaura- ja riisipohjaiset maidot, kermat, jäätelöt ja jogurtit sekä soijajuustot.
* Puhdas kasvisöljy tai kasvismargariini käyvät ruuanlaittoon, lista vegaaneille sopivista margariineista löytyy sivulta: www.vegaaniliitto.fi/tuotteet.html
Menestystä sulle veganismisi tiellä! Älä tosiaankaan anna häiriköiden pilata päivääsi! - vegeristi
Ei kukaan täällä voi tietää mitä tarjoillaan niissä häissä minne olet menossa. Ei ole olemassa yhtä yleistä häätarjoilua. Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittaa mahdollinen erityisruokavalio. Jos sitä ei ilmoita, en ole mitään oikeutta odottaa itselleen sopivaa ruokaa. Epäkohteliasta on olla ilmoittamatta ja sillä aiheuttaa mahdollinen paha mieli hääparille. Mikäli he eivät sitä huomioi millään tavalla, sitten he ovat epäkohteliaita.
- häät ovat
omanlaisensa, myös ruokatarjoiluiden osalta. Osassa ruoka on seisovassa pöydässä, osassa annostarjoiluna, tai näiden välimuotona (alkupalat ja kakkukahvit seisovasta pöydästä,pääruoka tarjoiltuna).
Fiksuinta on ilmoittaa ruokavalionsa ilmottautuisen yhteydessä ja samalla saa varmistuksen, jos tarvetta omille eväille on.- Vekkaani-
Kiitos kaikille vastauksista.
Täytyy näköjään siis ilmoittautumisen yhteydessä vihjata, että olen vegaani. En oleta, että minulle sen takia erikoisruokavaliota tarjottaisiin, koska heidän hääthän ne ovat ja kalliiksihan se tulee jos yhdelle häävieraalle pitää omat ruoat hankkia (tosin en tiedä, ketä häihin tulee, että onko muita vegaaneja ja itsekin tulen avecina, joten en tunne edes hääparia).
Mutta ilmoittelen sinne ja taidan varuilta ottaa jotakin pientä naposteltavaa mukaan jos siltä näyttää. - ykstonen
Vekkaani- kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista.
Täytyy näköjään siis ilmoittautumisen yhteydessä vihjata, että olen vegaani. En oleta, että minulle sen takia erikoisruokavaliota tarjottaisiin, koska heidän hääthän ne ovat ja kalliiksihan se tulee jos yhdelle häävieraalle pitää omat ruoat hankkia (tosin en tiedä, ketä häihin tulee, että onko muita vegaaneja ja itsekin tulen avecina, joten en tunne edes hääparia).
Mutta ilmoittelen sinne ja taidan varuilta ottaa jotakin pientä naposteltavaa mukaan jos siltä näyttää."heidän hääthän ne ovat ja kalliiksihan se tulee jos yhdelle häävieraalle pitää omat ruoat hankkia"
Kysyminen häiden pitäjältä ei haittaa. Luultavasti ruoan varaaminen yhdelle ainoallekin vegaanille olisi vain pieni järjestelykysymys ja suht helppo ratkaista.
"(tosin en tiedä, ketä häihin tulee, että onko muita vegaaneja ja itsekin tulen avecina, joten en tunne edes hääparia). "
Tämä ei sinänsä haittaa: Voit tehdä häiden järjestäjältä tiedusteluja itse tai sinut kaveriksi pyytänyt voi välittää toiveesi, jos syystä tai toisesta et halua ottaa itse yhteyttä järjestäjään. Tällöin tietenkin pitää selittää pyytäjälle tilanne tarkkaan.
Kun otat yhteyttä järjestäjään (itse tai kaverin kautta) niin järjestäjä saattaa mainita onko siellä muita vegaaneita tulossa. Jos on, niin tilanne tietenkin on helpompi sinulle. Jos ei, niin kuten mainittu vegaanisen ruoan järjestäminen yhdelle vegaanille, joka etukäteen on ilmoittanut erikoisruokavaliosta, on suht helppoa.
Olisi mukava kuulla häiden jälkeen, miten tämä tilanne hoitui. - Vekkaani-
ykstonen kirjoitti:
"heidän hääthän ne ovat ja kalliiksihan se tulee jos yhdelle häävieraalle pitää omat ruoat hankkia"
Kysyminen häiden pitäjältä ei haittaa. Luultavasti ruoan varaaminen yhdelle ainoallekin vegaanille olisi vain pieni järjestelykysymys ja suht helppo ratkaista.
"(tosin en tiedä, ketä häihin tulee, että onko muita vegaaneja ja itsekin tulen avecina, joten en tunne edes hääparia). "
Tämä ei sinänsä haittaa: Voit tehdä häiden järjestäjältä tiedusteluja itse tai sinut kaveriksi pyytänyt voi välittää toiveesi, jos syystä tai toisesta et halua ottaa itse yhteyttä järjestäjään. Tällöin tietenkin pitää selittää pyytäjälle tilanne tarkkaan.
Kun otat yhteyttä järjestäjään (itse tai kaverin kautta) niin järjestäjä saattaa mainita onko siellä muita vegaaneita tulossa. Jos on, niin tilanne tietenkin on helpompi sinulle. Jos ei, niin kuten mainittu vegaanisen ruoan järjestäminen yhdelle vegaanille, joka etukäteen on ilmoittanut erikoisruokavaliosta, on suht helppoa.
Olisi mukava kuulla häiden jälkeen, miten tämä tilanne hoitui.Soitin tänään sinne ja ilmoitin ruokavalioni ja kuulemma sinne hoituu myös sellainen ruoka. Että hyvin kävi.
- jos vegaaniksi
on itse kerran ryhtynyt, niin luulisi ottavan myös selvää mitä sellainen voi yleensä syödä. Sitten syö sen mukaan.
- Vekkaani-
No ruoan ulkonäöstä ei hirveästi voi päätellä, mitä se sisältää. Toki lihan ja kalan helposti voi jättää väliin, mutta kaikenlaiset "turvallisetkin" ruoat voivat sisältää liivatetta, eläinperäisiä rasvoja sun muuta.
Siis kyllä minä tiedän, mitä voin vegaanina syödä, mutta on hyvin vaikea tietää päältäpäin katsottuna, mitä ruoat sisältävät. Perunamuusikin voi olla joko vegaanista tai sitten se voi sisältää maitoa, mistä sen muka näkee katsomalla sitä muusia? - järjestäjille ja
Vekkaani- kirjoitti:
No ruoan ulkonäöstä ei hirveästi voi päätellä, mitä se sisältää. Toki lihan ja kalan helposti voi jättää väliin, mutta kaikenlaiset "turvallisetkin" ruoat voivat sisältää liivatetta, eläinperäisiä rasvoja sun muuta.
Siis kyllä minä tiedän, mitä voin vegaanina syödä, mutta on hyvin vaikea tietää päältäpäin katsottuna, mitä ruoat sisältävät. Perunamuusikin voi olla joko vegaanista tai sitten se voi sisältää maitoa, mistä sen muka näkee katsomalla sitä muusia?kysyä mikä siellä on sinulle sopivaa. Muuten ota omat eväät jos haluat olla moukkamainen tai toinen kohteliaampi vaihtoehto, ole syömäti tai ota sellaista mistä voit olla varma. Esim. vihreä salaatti tms.
- automaattisesti,
järjestäjille ja kirjoitti:
kysyä mikä siellä on sinulle sopivaa. Muuten ota omat eväät jos haluat olla moukkamainen tai toinen kohteliaampi vaihtoehto, ole syömäti tai ota sellaista mistä voit olla varma. Esim. vihreä salaatti tms.
että ruoka on seisovassa pöydässä,josta voi valitaitse, mitä lautaselleen ottaa? Ei ole nykyään itsestäänselvyys.
- mieti vähän
Vekkaani- kirjoitti:
Siis kyllä minä tiedän, mitä voin vegaanina syödä, mutta on hyvin vaikea tietää päältäpäin katsottuna, mitä ruoat sisältävät. Perunamuusikin voi olla joko vegaanista tai sitten se voi sisältää maitoa, mistä sen muka näkee katsomalla sitä muusia?Jos et itse tiedä katsomalla ruokaa onko se vegaaninen vai ei, niin miten voit olettaa että täällä tiedettäisiin tismalleen mitä voit syödä juuri niissä häissä? ;DDD
- Vekkaani-
mieti vähän kirjoitti:
Jos et itse tiedä katsomalla ruokaa onko se vegaaninen vai ei, niin miten voit olettaa että täällä tiedettäisiin tismalleen mitä voit syödä juuri niissä häissä? ;DDD
No siis alunperinhän olen tässä kyselemässä, että mitkä on ne ruoat, mitä perinteisesti on aina häissä tarjolla. Muistaakseni ainakin piirakkaa on yleensä häissä, mutta toki joka häässä on oma menunsa. Hääkakkuhan lähes jokaisiin häihiin kuitenkin tulee.
Lähinnä pyrin vain sitä hahmottamaan, että onko häissä yleensä tarjolla jotain "puhdasta" salaattia, josta tällainen vegaanikin voisi sitten syödä. Toki paikan päällä tulee sitten itse katsella ja mahdollisesti kysellä enempi ellei ruoissa ole kylttejä.
Tosiaan nyt kun tarkemmin ajattelen niin aika tyhmäähän se oli täältä kysellä. Parempi ottaa yhteys hään järjestäjiin ja kysellä heiltä tai ainakin ilmoittaa, että yksi vegaani tulossa ja toivoa, että tekisivät vaikka perussalaatin, jossa ei olisi valmiiksi jotain fetajuustoja. - vekanille
Vekkaani- kirjoitti:
No siis alunperinhän olen tässä kyselemässä, että mitkä on ne ruoat, mitä perinteisesti on aina häissä tarjolla. Muistaakseni ainakin piirakkaa on yleensä häissä, mutta toki joka häässä on oma menunsa. Hääkakkuhan lähes jokaisiin häihiin kuitenkin tulee.
Lähinnä pyrin vain sitä hahmottamaan, että onko häissä yleensä tarjolla jotain "puhdasta" salaattia, josta tällainen vegaanikin voisi sitten syödä. Toki paikan päällä tulee sitten itse katsella ja mahdollisesti kysellä enempi ellei ruoissa ole kylttejä.
Tosiaan nyt kun tarkemmin ajattelen niin aika tyhmäähän se oli täältä kysellä. Parempi ottaa yhteys hään järjestäjiin ja kysellä heiltä tai ainakin ilmoittaa, että yksi vegaani tulossa ja toivoa, että tekisivät vaikka perussalaatin, jossa ei olisi valmiiksi jotain fetajuustoja.Et oo koskaan ollut kenenkään häissä ?
- Vekkaani-
vekanille kirjoitti:
Et oo koskaan ollut kenenkään häissä ?
Luitko edes aloituksen? Siinä kerroin, että viime häistä on pitkä aika enkä siksi juuri hirveästi muista, mitä häissä perinteisesti on tarjoiltu. Yleensähän häissä on yleensä aina jotkut tietyt ruoat ja sitten loput toki itse hääparin valitsemaa. Esimerkiksi hääkakku kuuluu yleensä osaksi häitä.
- kertaalleen
Vekkaani- kirjoitti:
Luitko edes aloituksen? Siinä kerroin, että viime häistä on pitkä aika enkä siksi juuri hirveästi muista, mitä häissä perinteisesti on tarjoiltu. Yleensähän häissä on yleensä aina jotkut tietyt ruoat ja sitten loput toki itse hääparin valitsemaa. Esimerkiksi hääkakku kuuluu yleensä osaksi häitä.
Ihmetyttää tässä vaan se että kumpi on isompi
onkkelma, vekkaanismi vai ne häät?
kaitpa sitä nyt jokainen osaa katsoa mitä suuhunsa pistää ja jos asia epäilyttää niin eihän sinne tarvia pistää yhtään mittään.
Jos oisi minulle tulossa tuommonen tilanne niin enempi miettisin mitä laitan päälle tai annan
lahjaksi hääparille ?
Enkä sitä että hääkaukssa saattaa
muuten olla olla liivatetta voi kamala.
Kyseessä ei ole sinun juhlat, oot vain vieras,
koitteles käyttäytyä sen mukaisesti.
Yhä ja edelleen suositan ottamaan omaa evästä mukaan jos mietit etä pökräätkö nälästä ennen häävalssia.
Kyseessä kuitenkin on tilaisuus jossa 2 ihmistä saavat toisensa; se on pääasia, ei ruokabileet . - Vekkaani-
kertaalleen kirjoitti:
Ihmetyttää tässä vaan se että kumpi on isompi
onkkelma, vekkaanismi vai ne häät?
kaitpa sitä nyt jokainen osaa katsoa mitä suuhunsa pistää ja jos asia epäilyttää niin eihän sinne tarvia pistää yhtään mittään.
Jos oisi minulle tulossa tuommonen tilanne niin enempi miettisin mitä laitan päälle tai annan
lahjaksi hääparille ?
Enkä sitä että hääkaukssa saattaa
muuten olla olla liivatetta voi kamala.
Kyseessä ei ole sinun juhlat, oot vain vieras,
koitteles käyttäytyä sen mukaisesti.
Yhä ja edelleen suositan ottamaan omaa evästä mukaan jos mietit etä pökräätkö nälästä ennen häävalssia.
Kyseessä kuitenkin on tilaisuus jossa 2 ihmistä saavat toisensa; se on pääasia, ei ruokabileet .Kuten olen aiemmissa viesteissäni sanonutkin niin en odota, että juuri minua varten on siellä ruokaa. Olen valmis itse tuomaan omaan ruokavaliooni sopivat ruoat mukanani, joita voin käydä syömässä autossa, kun sopiva hetki tulee.
En oletakaan, että kyseessä olisi mitkään ruokabileet ja että minut täytyisi niissä huomioida. Ei todellakaan. Kyseessä on muiden häät ja ymmärrän, että olen vain vieras siellä.
Tästedespäin toivon, että loput vastauksista liittyisivät aloituskirjoitukseni kysymykseen. Tämä ei ole mikään mollausketju, joissa loukataan ihmisiä, joilla on eri ruokavalio kuin suurimmalla osalla suomalaisista. - vinkkiä
Vekkaani- kirjoitti:
Kuten olen aiemmissa viesteissäni sanonutkin niin en odota, että juuri minua varten on siellä ruokaa. Olen valmis itse tuomaan omaan ruokavaliooni sopivat ruoat mukanani, joita voin käydä syömässä autossa, kun sopiva hetki tulee.
En oletakaan, että kyseessä olisi mitkään ruokabileet ja että minut täytyisi niissä huomioida. Ei todellakaan. Kyseessä on muiden häät ja ymmärrän, että olen vain vieras siellä.
Tästedespäin toivon, että loput vastauksista liittyisivät aloituskirjoitukseni kysymykseen. Tämä ei ole mikään mollausketju, joissa loukataan ihmisiä, joilla on eri ruokavalio kuin suurimmalla osalla suomalaisista.No tuo on ihan hyvä asenne.
Kyllähän sinun kuitenkin itse pitää tietää
mitä pystyt syömään ja mitä et...
No esim minä tiiän sen että jos laitan suuhuni
vähänkään aspartaamia, niin seuraava vaihe on
"tapaaminen arabialaisen kanssa", iskee maata
kaatavan migreenin joka alkaa sillä että mahalaukun sisältö tulee ulos nopeasti ja paineella.
Näin ollen en siihen koske.
Useesti oon joutunut kutsumaan sen punakeltasen auton paikalle, pojat käypi sitten antamassa
iiveenä (suonensiäsiseti) kipulääkkeen koska mikään ei pysy sisällä siinä vaiheessa.
Nii et esim joku keltainen jaffa, jossa on aspartaamia on pahin mahdollinen aine, mutta
kun sen tietää niin sitä voi välttää.
Samahan se on tuossakin, otat nyt vaan sitä minkä varmasti pystyt syömään, toivottavasti
sieltä löytyy myös kasvisruokaa.
Ja vaikka siinä nyt tulisi pieni lipsus
(menee alas vaikkapa kermaa) niin kyllä se
elimistöstä poistuu aikanaan.
Hyviä häitä ! - ei perinteistä
Vekkaani- kirjoitti:
Tosiaan nyt kun tarkemmin ajattelen niin aika tyhmäähän se oli täältä kysellä. Parempi ottaa yhteys hään järjestäjiin ja kysellä heiltä tai ainakin ilmoittaa, että yksi vegaani tulossa ja toivoa, että tekisivät vaikka perussalaatin, jossa ei olisi valmiiksi jotain fetajuustoja.Olen ollut useissa häissä, mm. kaksissa tänä vuonna. Ei ole olemassa mitään ruokaa mitä olisi aina häissä tarjolla. Yksissäkään häissä missä olen ollut, ei ole mitään piirakkaa ollut tarjolla! Hääkakku taitaa olla ainoa yhteinen nimittäjä joka on kaikissa häissä ollut, mutta ei sekään aina ole mikään kermakakku (kuten juuri edellisissä häissä ei ollut). Ei voi sanoa että häissä olisi yleensä jotain tietynlaista salaattia tarjolla, koska jokainen pitopalvelut/ravintola tekee erilaiset ruuat ja ne tehdään aina hääparin toiveiden mukaan. Sulle on siis mahdotonta vastata mitään!
Erityisruokavalio ilmoitetaan aina ilmoittautumisen yhteydessä. Mikäli sitä ei voida huomioida, on ilmoittautumisen vastaanottajan kohteliasta kertoa että sitä ei voida huomioida. Itse kysyn aina että voidaanko se huomioida, aina on sanottu että kyllä. Se ei kyllä käytännössä ole silti aina pitänyt paikkaansa mutta se on sitten heidän mokansa!
- se ei ole hyvä idea
Niin, tuo että alat kyselemään paikan päällä tarjoiluhenkilökunnalta tms. ei ole ollenkaan hyvä idea. Se aiheuttaa heille jopa enemmän ylimääräistä työtä kuin vegaanisen annoksen tekeminen. Ja toisekseen eivät he, vaikka ammattilaisia ovatkin, asioista kovin paljoa yleensä tiedä. Vähimmällä vaivalla pääset kun tosiaankin rsvp:n yhteydessä kerrot noudattavasi vegaanista ruokavaliota ja annat kirjallisen selityksen siitä, mitä se käytännössä on.
Älä ole turhan vaatimaton erikoisruokavaliosta, sillä vaatimattoman esittäminen tuo sinulle vielä enemmän huomiota kuin selvä ja napakka "vaatimus" eli toive tietysti tässä tapauksessa. Se on todellakin kaikille osapuolille paras ja vähiten työläs ratkaisu.
Mollauksesta. Oikeastaan meidän pitäisi olla kiitollisia näille mollaajille ja haukkujille, ja ottaa aina heidän tarjoamansa haaste vastaan ja käydä sekä täällä että muilla ruokapalstoilla "tappelemassa" heidän kanssaan. Se on ihan hyvää harjoitusta tosielämää varten. Ainakin itse olen oppinut täältä monta hyvää argumenttia, joilla pystyn älyllisin keinoin laittamaan haukkujille jauhot suuhun. Heidän argumenttinsa kun useimmiten ovat täyttä hölynpölyä ja kiukuttelua, niin itsevarma ja järkevä argumentointi saa heidät hiljaisiksi. Kokeilepa sinäkin! - ykstonen
Kannattaa ilmoittaa etukäteen sille, joka sinut on kutsunut häihin, että olet vegaani ja et siksi syö sitä ja sitä.
Tiedustele, voisiko häihin varata jotain ruokaa, jota voit syödä. Jos vastaus on "Ehdottomasti ei!" lienet väärässä tilaisuudessa. Tee selväksi että sen ei tarvitse olla kovin erikoista, vaan joku peruskama (tofu, linssit tms) kelpaa hyvin.
Luultavasti kutsuja sitten ilmoittaa pitopalvelulle, joka valmistaa vegaanista ruokaa. Voit tosin varautua antamaan vinkkejä siihen, mitä ruokaa sinulle tehtäisiin. - kutsu peruttu
Ilmoita etukäteen mitä SINÄ syöt!
Varaudu myös siihen, että kutsu jää kohdallasi viimeiseksi!- viimeiseksi?
Miksi kutsu jäisi viimeiseksi? Kyllä erityisruokavaliot ovat kohtalaisen yleisiä tänä päivänä, miksi vegaanius olisi siitä jotenkin poikkeus? Itse en ole vegaani mutta minulla on erityisruokavalio ja kyllä kutsuja silti tulee ihan samat kuin niille jotka syövät kaikkea. Kyllä se kertoo ihmisen asenteesta aika paljon jos sanoo että sinua en sitten koskaan enää kutsu jos et syö kaikkea.
- ruoanlaitosta ?
viimeiseksi? kirjoitti:
Miksi kutsu jäisi viimeiseksi? Kyllä erityisruokavaliot ovat kohtalaisen yleisiä tänä päivänä, miksi vegaanius olisi siitä jotenkin poikkeus? Itse en ole vegaani mutta minulla on erityisruokavalio ja kyllä kutsuja silti tulee ihan samat kuin niille jotka syövät kaikkea. Kyllä se kertoo ihmisen asenteesta aika paljon jos sanoo että sinua en sitten koskaan enää kutsu jos et syö kaikkea.
Yhdelle ihmiselle ruoan näprääminen erikseen
TUOTTAA PÄÄNVAIVAA ! ehkäpä jopa enempi kun sen sadan muun annoksen valmistus.
jos on muutamia laktoosittomia-koko safka laktoositonta.
Jos on pähkinällergikkoja-ei pähkinää ollenkaan.
Jos on asennevammaisia--- syökööt siellä missä huvittaa - päänvaivaa
ruoanlaitosta ? kirjoitti:
Yhdelle ihmiselle ruoan näprääminen erikseen
TUOTTAA PÄÄNVAIVAA ! ehkäpä jopa enempi kun sen sadan muun annoksen valmistus.
jos on muutamia laktoosittomia-koko safka laktoositonta.
Jos on pähkinällergikkoja-ei pähkinää ollenkaan.
Jos on asennevammaisia--- syökööt siellä missä huvittaapaistaa tarjoiltavat kasvikset öljyssä eikä voissa, pistää se fetajuusto omaan kippoon salaatin viereen jne. Aivan simppeliä hommaa. Ja minulla on kokemusta ruuanlaitosta, laitamme usein kaveriporukalla ruokaa ja ruokavaliot ovat kasvissyöjä, keliaakikko, laktoosi-intolerantikko ja paprika-allergikko. Kertaakaan ei ole mitään ongelmaa ollut eikä niin HIRVITTÄVÄÄ päänvaivaa kuin sinä kuvittelet. Jossain on kyllä asennevamma, missäköhän?
- ...
Miksei vegaani voi edes häissä yhden kerran syödä sitä mitä tarjotaan? Ja jos ei voi niin ole syömättä ja ota omat eväät mukaan.
Ei kai vegaanius tarkoita sitä että elämäsi menee raiteiltaan jos joskus satut vahingossa syömään jotain eläimestä lähtöisin olevaa ruokaa?
Fanaattisuus tekee ihmisestä idiootin.- Vekkaani-
Vegaanius on moraalini mukainen tapa elää. Enhän minä raiskaisi lastakaan jos päätyisin johonkin "sellaisiin" bileisiin, koska se olisi moraalini vastaista, tuottaa kipua. Ehkä se on fanaattista, mutta joillakin on omatunto.
- kohtuutta!
Vekkaani- kirjoitti:
Vegaanius on moraalini mukainen tapa elää. Enhän minä raiskaisi lastakaan jos päätyisin johonkin "sellaisiin" bileisiin, koska se olisi moraalini vastaista, tuottaa kipua. Ehkä se on fanaattista, mutta joillakin on omatunto.
Ei juuston ja hunajan syömistä voi rinnastaa lapsen raiskaamiseen.
- kun sillä ei juurikaan ole ...
Vekkaani- kirjoitti:
Mutta kun se kakku on jo ostettu, ja niitä myydään esim. 20, 40, 60 hengelle tarkoitettuna, ei 19, 39 tai 59 hengelle tarkoitettuna...pointti on että hääruokaa on aina hirveät määrät ja SE ON JO OSTETTU -> kärsimys on jo tapahtunut -> damage is done. Jos sinä jätät sen kakun syömättä, se mikä jää yli menee luultavasti roskiin. Tai vaikka sen söisikin anoppi, niin sillä ei ole sille lehmälle tai kanalle tuon taivaallista merkitystä kuka sen maidon tai munan on syönyt.
Itse olen siis kasvissyöjä, mutta en tajua tilanteita joissa kieltäydytään eläinperäisistä aineksista vaikka sillä ei ole enää mitään merkitystä niiden eläinten kannalta... Ymmärrän siis kulutusboikotin, mutta en tollaista että ruokaa laitetaan roskiin vain siksi että joku ei ole periaatteesta voinut syödä sitä.. Mun mielestä esim. dyykkaus on ihan ok vegaanillekin, koska siitä ei mene rahaa minnekään sellaiselle taholle joka vastaa eläinten huonosta kohtelusta. Vähän sama juttu häiden kanssa. Se maidon tai kananmunan määrä siinä niiden hääkakussa EI VÄHENE sillä että sinä pyydät heitä ostamaan sinulle jonkun vegaanisen leivonnaisen hääkakun tilalle.
Näin minä sen siis järkeilen. - Vekkaani-
kun sillä ei juurikaan ole ... kirjoitti:
Mutta kun se kakku on jo ostettu, ja niitä myydään esim. 20, 40, 60 hengelle tarkoitettuna, ei 19, 39 tai 59 hengelle tarkoitettuna...pointti on että hääruokaa on aina hirveät määrät ja SE ON JO OSTETTU -> kärsimys on jo tapahtunut -> damage is done. Jos sinä jätät sen kakun syömättä, se mikä jää yli menee luultavasti roskiin. Tai vaikka sen söisikin anoppi, niin sillä ei ole sille lehmälle tai kanalle tuon taivaallista merkitystä kuka sen maidon tai munan on syönyt.
Itse olen siis kasvissyöjä, mutta en tajua tilanteita joissa kieltäydytään eläinperäisistä aineksista vaikka sillä ei ole enää mitään merkitystä niiden eläinten kannalta... Ymmärrän siis kulutusboikotin, mutta en tollaista että ruokaa laitetaan roskiin vain siksi että joku ei ole periaatteesta voinut syödä sitä.. Mun mielestä esim. dyykkaus on ihan ok vegaanillekin, koska siitä ei mene rahaa minnekään sellaiselle taholle joka vastaa eläinten huonosta kohtelusta. Vähän sama juttu häiden kanssa. Se maidon tai kananmunan määrä siinä niiden hääkakussa EI VÄHENE sillä että sinä pyydät heitä ostamaan sinulle jonkun vegaanisen leivonnaisen hääkakun tilalle.
Näin minä sen siis järkeilen.No voihan sen toki noinkin ajatella. Mutta toisaalta tällä käytökselläni osoitan muille ihmisille, mikä minulle on tärkeää ja näin myös joku muukin ihminen saattaa alkaa vegaaniksi tai edes kasvissyöjäksi.
- Vekkaani-
kohtuutta! kirjoitti:
Ei juuston ja hunajan syömistä voi rinnastaa lapsen raiskaamiseen.
Mielestäni molemmat ovat ihan samanlaista hyväksikäyttöä, jopa kivun tuottamista. Kanat elävät pikkuruisissa häkeissään, lihovat niin nopeasti, että jalat murtuvat helposti viimeistään teurastamoon siirtäessä, jossa kanat laitetaan jaloistaan roikkumaan hihnoille, joka vie kaulanleikkuuseen. Ei se kivaa ole lehmilläkään päivät pitkät olla kiinni kaulastaan yhdessä kohdassa, no kesällä onneksi pääsevät sentään ulos. Että ei nuo teuraseläinten olot ole yhtään mukavia ja kuolemakin monesti voi olla tuskainen.
Hyväksikäyttöähän tuo on ihmisen osalta, kun käyttää puolustuskyvytöntä eläintä hyväkseen. Ihan samaahan ne raiskauksetkin on, tosin ne sentään kestävät (yleensä) vain hetken (ellei siis kyseessä ole jokin erikoistapaus, insesti yms). Mutta näin minä sen näen. Toimin vain oman moraalini mukaisesti. Muilla on taas toisenlaiset moraalikäsitykset eikä siinä mitään... Niiden kanssa on elettävä. - joku pitää sua vaan kiihkoi...
Vekkaani- kirjoitti:
No voihan sen toki noinkin ajatella. Mutta toisaalta tällä käytökselläni osoitan muille ihmisille, mikä minulle on tärkeää ja näin myös joku muukin ihminen saattaa alkaa vegaaniksi tai edes kasvissyöjäksi.
Valitettava tosiasia on se, ja tämän olen ihan itse kokenut, että jos alkaa omasta ruokavaliostaan tehdä haloota jossain tai ei syö juhlaruokaa jota tarjotaan, niin suurin osa ihmisistä (varsinkin vänhempi väki) katsoo pahasti, varmaan pitävät moukkamaisena kun joku ei suostu syömään sitä samaa mitä muutkin. Ihmiset pitävät sellaista turhantärkeytenä, ja todennäköisesti se vain lisää niitä ennakkoluuloja joita näillä ihmisillä on jo ennestään kasvissyöjiä kohtaan. Tämä on valitettavan yleistä. Onneksi itse olen aina päässyt hääjuhlissa sellaiseen pöytään jossa on nuoria aikuisia, jotka yleensä ovat jo käsittäneet kasvissyönnin ideologian.
Sitä toivoisi vähän häiden järjestäjiltäkin tilanne tajua, että miten erikoisruokavalioihin on suhtauduttu ja miten esim. pöytäseurueet on järjestetty. - Vekkaani-
joku pitää sua vaan kiihkoi... kirjoitti:
Valitettava tosiasia on se, ja tämän olen ihan itse kokenut, että jos alkaa omasta ruokavaliostaan tehdä haloota jossain tai ei syö juhlaruokaa jota tarjotaan, niin suurin osa ihmisistä (varsinkin vänhempi väki) katsoo pahasti, varmaan pitävät moukkamaisena kun joku ei suostu syömään sitä samaa mitä muutkin. Ihmiset pitävät sellaista turhantärkeytenä, ja todennäköisesti se vain lisää niitä ennakkoluuloja joita näillä ihmisillä on jo ennestään kasvissyöjiä kohtaan. Tämä on valitettavan yleistä. Onneksi itse olen aina päässyt hääjuhlissa sellaiseen pöytään jossa on nuoria aikuisia, jotka yleensä ovat jo käsittäneet kasvissyönnin ideologian.
Sitä toivoisi vähän häiden järjestäjiltäkin tilanne tajua, että miten erikoisruokavalioihin on suhtauduttu ja miten esim. pöytäseurueet on järjestetty.No onhan se vähän niin. Varsinkin vanhempi väestö olettaa, että kaikkien pitäisi syödä samaa ruokaa, mitä muutkin ellei ole oikeasti mitään allergiaa. Minusta on moukkamaista olla hyväksymättä toisten erilaisuutta, toisten mielipiteitä.
En minä kenellekään koskaan omaa näkemystäni tuputa, joten toivoisin, että ihmiset eivät aina jaksaisi ihmetellä syömisiäni. Minä pyrin syömään vegaanista ruokaa, toiset syövät sekaruokaa. En minäkään nosta haloota toisten syömisistä, joten jos vain kaikki voisi istua ruokapöydän ääreen ja keskittyä muihin asioihin :)
Mutta joo, vegaanius ja kasvissyönti koetaan vielä jotenkin "ärsyttävänä" eikä sinä oikein ymmärretä. Mutta eiköhän se ajan kanssa helpotu.
- tehdä
yksinkertaisesta asiasta noin vaikea?
Ilmoitat vaan järjestäjille että olet vegaani(kerrot mitä se tarkoittaa) aivan sama juttu kuin jos on esim.keliakia se tulee ilmoittaa järjestäjille että tietävät varata syötävää :)- Vekkaani-
Tuosta ilmoittamisesta en aiemmin tiennyt, mutta tosiaan sinne on nyt ilmoitettu ruokavalio aamulla :)
- ilmoitetaan kutsun yhteydessä
Yleensähän se menee niin että kun hääkutsu tulee postiluukusta, niin siinä pyydetään ilmoittamaan erikoisruokavalioista. Ainakin näin toimii sivistynyt häiden järjestäjä. Onhan erikoisruokavalioita vaikka millä mitalla, on laktoosi-intoleranssia, keliakiaa, uskonnollisia ja eettisiä erikoisruokavalioita, allergioita, jne...Jos joku on vaikka pähkinälle allerginen ja sitä on tungettu jokaiseen ruokaan, niin se on sitten matka sairaalaan jos allergista ei ole mitenkään otettu huomioon.
Mä ainakin olen ilmoittanut että olen kasvissyöjä, ja olen häissä syönyt lakto-ovosapuskaa, ihan vain sen takia että yleensä on häissä aina muitakin kasvissyöjiä (ainakin minun tuttujen häissä) niin riittää se sama sapuska kaikille eikä mulle tarvitse erikseen ruveta väsäämään vegaanista versiota. Niin harvoin häissä käyn ettei sillä ole mitään väliä minulle... - Vekkaani-
Tosiaan ajattelin tässä ilmoittaa vielä toistamiseen (olen parin viestin yhteydessä jo maininnut), että homma on hoidettu ja häihin ilmoitettu. Itse en ollut tosiaan tiennyt tuosta, että ilmoittautuessa häihin voi oman ruokavalionsakin kertoa. Mutta hyvä näin.
Eli nyt voidaan laittaa tämä ketju kiinni.- hehhehheeee
Näitä ketjuja ei kai voida konkreettisesti lukita, tai en ole ainakaan koskaan nähnyt mitään sellaista täällä. Joutunet siis varautumaan siihen, että saat tuon saman "ilmoita järjestäjille" -vastauksen erilaisina versioina vielä useaan kertaan sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät vaivaudu lukemaan otsikkoa/aloitusviestiä pidemmälle.
Elä sen kanssa. :D - Vekkaani-
hehhehheeee kirjoitti:
Näitä ketjuja ei kai voida konkreettisesti lukita, tai en ole ainakaan koskaan nähnyt mitään sellaista täällä. Joutunet siis varautumaan siihen, että saat tuon saman "ilmoita järjestäjille" -vastauksen erilaisina versioina vielä useaan kertaan sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät vaivaudu lukemaan otsikkoa/aloitusviestiä pidemmälle.
Elä sen kanssa. :DJuu, kyllä sen tiedän, mutta ajattelin nyt laittaa isoilla kirjaimilla tuonne alas kuitenkin, jos edes joku sen huomaisi ja tajuaisi jättää vastaamatta.
- sekasyöjä
Olisin kiinnostunut sitten häiden jälkeen kuulemaan, olivatko osanneet valmistaa vegaanista ruokaa! Vieläkin kun saattaa kuulla pitopalveluilta, että tokihan kasvissyöjät kalaa syö, niin vegaanius on niille varmaan ihan utopiaa ja eivät ole kuulleetkaan että esim. papuja voisi syödä, eivät tiedä että leivässä voi olla maitojauhetta ym. kivaa.
En kyllä ymmärrä, mikä siinä voi olla niin vaikeaa. Itse en ole mikään ammattilainen edes, mutta olen esim. duunannut talon talkoobileisiin parin - kolmenkymmenen hengen safkat, mukana jos jotakin erikoisruokavaliota, eikä ollut vaikeuksia keksiä sellaisia perusmössöjä, jotka saa tuunattua itse kunkin ruokavalion noudattajan toiveiden mukaiseksi. Kasvisruoat (vaikka joku täysin vegaaninen ratatouille) oli muuten usein niin hyviä, että uhkasivat kadota lihansyöjien suihin ennen kuin kasvissyöjät saivat tarpeekseen... - ja tahdosta
sekasyöjä kirjoitti:
Olisin kiinnostunut sitten häiden jälkeen kuulemaan, olivatko osanneet valmistaa vegaanista ruokaa! Vieläkin kun saattaa kuulla pitopalveluilta, että tokihan kasvissyöjät kalaa syö, niin vegaanius on niille varmaan ihan utopiaa ja eivät ole kuulleetkaan että esim. papuja voisi syödä, eivät tiedä että leivässä voi olla maitojauhetta ym. kivaa.
En kyllä ymmärrä, mikä siinä voi olla niin vaikeaa. Itse en ole mikään ammattilainen edes, mutta olen esim. duunannut talon talkoobileisiin parin - kolmenkymmenen hengen safkat, mukana jos jotakin erikoisruokavaliota, eikä ollut vaikeuksia keksiä sellaisia perusmössöjä, jotka saa tuunattua itse kunkin ruokavalion noudattajan toiveiden mukaiseksi. Kasvisruoat (vaikka joku täysin vegaaninen ratatouille) oli muuten usein niin hyviä, että uhkasivat kadota lihansyöjien suihin ennen kuin kasvissyöjät saivat tarpeekseen...Olet kyllä aivan oikeassa puheinesi. Ei se ole vaikeaa kun on tahto mukana ja vähän mielikuvitusta sekä tietysti oikeaa tietoa takana. Ja sehän se on hyvän kokin merkki, ettei se takerru resepteihin ja perinteisiin vaan osaa joustaa tilanteen mukaan.
- vegaanihäävieras
Kutsun esittäjälle vain ilmoitat, minkälainen erikoisruokavalio sinulla on. Kerrot mitä voit syödä ja mitä et.
- jotain rajaa
Kai sitä aikuinen ihminen yhden päivän pärjää valitsemallaan tiellä? Syö kotona ja ottaa mukaan jotain itselle soveliasta, jos ei osaa itse pöydästä valita. Pitäiskö sulle oikein laittaa nimellä liput eri sapuskoihin, että tämä on sinun arvomaailmasi mukaista ruokaa? Varo sitten koskemasta niihin liputtomiin tuotteisiin. Ne on muuille vähemmän hyville ja eettisille ihmisille!
- hääpari päättää
jotain rajaa kirjoitti:
Kai sitä aikuinen ihminen yhden päivän pärjää valitsemallaan tiellä? Syö kotona ja ottaa mukaan jotain itselle soveliasta, jos ei osaa itse pöydästä valita. Pitäiskö sulle oikein laittaa nimellä liput eri sapuskoihin, että tämä on sinun arvomaailmasi mukaista ruokaa? Varo sitten koskemasta niihin liputtomiin tuotteisiin. Ne on muuille vähemmän hyville ja eettisille ihmisille!
Kyllä häät voivat olla tilausravintolakin, jos hääpari niin päättää. Sinun veemäisellä asenteellasi ja sormi pystyssä annetuilla "neuvoillasi" ei ole asian kannalta mitään merkitystä. Hääpari esittää kutsun haluamilleen henkilöille. Henkilöt sitten yleensä vahvistavat osallistumisensa (RSVP) ja tässä yhteydessä ilmoittavat erikoisruokavalioistaan. Se on sitten häiden järjestäjän asia, miten hyvin ne pystytään toetuttamaan. Yleensä kuitenkin ne toteutetaan, sillä hääpari tietysti haluaa tehdä juhlasta iloisen ja saada kaikki vieraat viihtymään. Ja tarjoilujen järjestäjälle on yleenä kunnia-asia kokata niin, että jokainen ruokailija on kylläinen ja tyytyväinen. Noin simppeliä se on, eikä siinä tarvita sivullisten kiukkuisia välihuutoja ensinkään!
- jäisit ilman kutsua
Kaikkine erikoistarpeinesi en haluaisi sinua häihini pilaamaan tunnelmaan. Varmasti et jättäisi ketään epätietoiseksi veganiudestasi? Keräisi väkisin itseesi kaiken huomion! Esittäisit muita parempaa! Kannattaa tutustua ystäviinsä niin hyvin etukäteen, että osaa tällaiseen tilanteeseen varautua ja osaa unohtaa sen kutsun lähettämisen ongelmatapauksille!
- huh huh huh ...
Jätätkö myös kutsumatta kauniit naiset, komeat miehet ja suloiset lapset, etteivät ne vaan veisi sinulle kuuluvaa huomiota eivätkä ruokkisi sinun huonommuudentunnettasi? Varmaan myös liian laulutaitoiset ja hyvät vitsinkertovat jäisivät rannalle häistäsi, sillä hekin saattaisivat kerätä huomiota itseensä. No, eipähän ole sitten pelkoa kun jäätte juhlimaan häitäsi puolisosi kanssa kahden ja kolmantena se ruma ja iljettävä anoppi! No, myönnetään kärjistin ja vääristin kuvaa häistäsi yhtä hullunkuriseksi ja vinoksi kuin on sinun kuvasi niin ystävyydestä kuin vegaaneistakin.
- muista kertoa meille
Kiinnostaa kovasti, mitä sinulle oikein siellä häissä sitten tarjottiin? Olitko tyytyväinen? Mitä muille tarjottiin?
- menuu kiinnostaa
Mitä oli tarjolla? Paljasta meille tunsitko häpeää vai myötähäpeää häissä?
- fsegsgg
eli mitä sait syödäksesi?
- Vekkaani-
Ilmeisesti hääpari tai ainakin toinen heistä oli kasvissyöjä, sillä ruoka oli kasvispainotteista. Halukkaille löytyi myös lihaa. Kalaakin sitten oli, kasvissyöjäthän usein tuota kuitenkin syövät. Hääkakussa taisi olla liivatetta ja muuta sellaista, mitä en vegaanina voinut syödä, mutta muuten kyllä sain mahani kylläiseksi.
- sivistä itseäsi
Vekkaani- kirjoitti:
Ilmeisesti hääpari tai ainakin toinen heistä oli kasvissyöjä, sillä ruoka oli kasvispainotteista. Halukkaille löytyi myös lihaa. Kalaakin sitten oli, kasvissyöjäthän usein tuota kuitenkin syövät. Hääkakussa taisi olla liivatetta ja muuta sellaista, mitä en vegaanina voinut syödä, mutta muuten kyllä sain mahani kylläiseksi.
Kiva, että sait häissä edes jotain syötävää. Mutta... "Kalaakin sitten oli, kasvissyöjäthän usein tuota kuitenkin syövät. " Kasvissyöjänä eli vegetaristina minä kyllä loukkaannun tuollaisesta lausunnosta. Onko teillä vekkaaneilla tosiaan näin alhainen käsitys meistä vegetaristeista? Kasvissyöjä ei koskaan syö kalaa. Katso vaikka täältä: http://www.vegsoc.org/fish/ Se on sitten eri asia, jos jotkut kalaa syövät kuitenkin kutsuvat itseään kasvissyöjäksi. Mutta eivät he oikeasti sellaisia ole.
- Kretiini
Jos ei muuten ole tarpeeksi ongelmia niin ne pitää keksiä itse.
- Koiperrrhonen
Näissä häissähän ei juhlisteta Sinun vegaaniuttasi vaan se on yksi näiden häitä viettävien suurimmista juhlista. Ehkä olisi kaikille parasta jos jäisit kotiin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516403Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?374369HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972567- 1351878
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3861469- 141299
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101253Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76972- 115955