Köyhät ritarit

Kiitos ja anteeksi

Onko niiden pullan-/leivänpalojen tarkoitus kastua ihan märäksi, vai ainoastaan vain pinnan?
Minun tekeleet jää jostain syystä ikävän taikinaiseksi keskeltä, liikaa kostutettuja sitten kai..

Entä tuleeko tuoreesta pullasta "huonompia" ritareita kun kuivasta, ja jos niin miksi?

Hyvä reseptikin kelpaisi, kiitos! :)

26

5102

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuosta:
    • Panhandle

Köyhät ritarit tehdään hiukan kuivahtaneesta pullasta luultavasti juuri siksi, että jos tuoretta pullaa uittaa munamaidossa, tulos on turhan vetelä. Kuivemmista pullaviipaleista tulee miellyttävämpää syötävää, ainakin jos et unohda niitä pitkäksi aikaa kostutusliemeen.

Ne on tarkoitus todellakin vain käyttää siinä, ajatuksena ei ole imeyttää kaikkea nestettä pulliin, vaan vähän pehmentää niitä ja antaa makua.

Muista myös, että jos sanot ritareitasi köyhiksi, ne nautitaan pelkän hillon kanssa. Jos lisäät annokseen kermavaahtoa, ruuan nimi onkin "Rikkaat ritarit".

• vaihtelevat

Minun äitini paistoi 1950-luvun puolivälissä minulle köyhiksi ritareiksi kutsumiaan arkiherkkuja, jotka oli tehty edellispäivän ranskanleivästä siivutettuna ja pelkkään maitoon kastettuina ja sitten paistettuna. Päällä oli mansikka- tai vadelmahilloa ja reilu nokare kermavaahtoa.

• Teki meille
        vaihtelevat kirjoitti:

Minun äitini paistoi 1950-luvun puolivälissä minulle köyhiksi ritareiksi kutsumiaan arkiherkkuja, jotka oli tehty edellispäivän ranskanleivästä siivutettuna ja pelkkään maitoon kastettuina ja sitten paistettuna. Päällä oli mansikka- tai vadelmahilloa ja reilu nokare kermavaahtoa.

Penikoille vanhasta leetasta (pullapitko) köyhät ritarit, kastelemalla nisusiivut munamaitoon ja paistoi ne pannulla. Päälle mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Rikkaista ritareista ei oltu kuultukaan!

• Panhandle
        Teki meille kirjoitti:

Penikoille vanhasta leetasta (pullapitko) köyhät ritarit, kastelemalla nisusiivut munamaitoon ja paistoi ne pannulla. Päälle mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Rikkaista ritareista ei oltu kuultukaan!

Ilmeisesti minun kotini sitten oli niin köyhä, että meillä tehtiin ero rikkaiden ja köyhien ritareiden välillä. Kermavaahtoa en muista nähneeni montakaan kertaa lapsuuteni aikana (50-60-luvun kaupunkilaiskodissa).

Rikkaista ritareista ei yleensä puhuta, se on totta. Minun sanakirjassani kermavaahto tekee ritareista rikkaita.

• Todellakin ollut
        Panhandle kirjoitti:

Ilmeisesti minun kotini sitten oli niin köyhä, että meillä tehtiin ero rikkaiden ja köyhien ritareiden välillä. Kermavaahtoa en muista nähneeni montakaan kertaa lapsuuteni aikana (50-60-luvun kaupunkilaiskodissa).

Rikkaista ritareista ei yleensä puhuta, se on totta. Minun sanakirjassani kermavaahto tekee ritareista rikkaita.

Köyhästä perheestä, sillä minäkin olen 7-lapsisesta perheestä jossa isä kävi sahalla töissä, mutta kyllä meillä oli siitä huolimatta niinä kertoina kun äiti köyhiä ritareita teki kuivuneesta pullaleetasta niiden päällä myös hillon kera kermavaahtoa, vaikka kahviin tai sikuriin laitettiinkin atlantaa. Muistoni ovat sota-ajan jälkeisiä neljäkymmentäluvun lopulta niin ikään kaupunkilaiskakaroita oltiin.

• Miksi tämä elintasovertailu
        Todellakin ollut kirjoitti:

Köyhästä perheestä, sillä minäkin olen 7-lapsisesta perheestä jossa isä kävi sahalla töissä, mutta kyllä meillä oli siitä huolimatta niinä kertoina kun äiti köyhiä ritareita teki kuivuneesta pullaleetasta niiden päällä myös hillon kera kermavaahtoa, vaikka kahviin tai sikuriin laitettiinkin atlantaa. Muistoni ovat sota-ajan jälkeisiä neljäkymmentäluvun lopulta niin ikään kaupunkilaiskakaroita oltiin.

Hei, kaikella sympatialla ja ystävyydellä. Ei näillä palstoilla ole tarvis avautua ja kertoa taustojaan. Ihan samalla tavalla, kuin kerroit, tehtiin köyhiä ritareita, joiksi niitä myös nimitettiin, myös meillä. Muistoni ovat tosin 50-60-luvulta, mutta perinteet ovat näköjään jatkuneet. Parhailta ne maistui isoäidin laittamina, jostain kumman syystä.
        Ajattelin itse asiassa kokeilla näiden muistojen innoittamana, josko onnistuisin taikomaan jotain yhtä hyvää. Tai sitten tyydyn vaan paistamaan lettuja...

• ei munaa jokapaikkaan

Mistä ja miksi näitä munaohjeita nyt alkanut tööttäämän joka tuutista?

• elliivo
        ei munaa jokapaikkaan kirjoitti:

Itse usein kastan pelkkään maitoon.
        Munamaitoa käytetään varmaan siksi että se ei niin herkästi imeydy pullasiivuun, eli ei vetelöitä sitä niin kuin pelkkä maito.
        Lisäksi munamaidolla saa kauniimman paistopinnan.

Äitini teki ruuat vähän ronskin "malaisesti" kuten minäkin ja munamaito oli turhaa hienostelua jota meillä ei harrastettu.
        Kermavaahtoa ei ritareiden eli ritsujen kanssa käytetty. Ainoastaan vain kotitekoista hilloa.

• Sitäkö?
        ei munaa jokapaikkaan kirjoitti:

Tuo munan käyttö tässä taitaa olla peräisin amerikkalaisista filmeistä, joissa tekevät iän ikuista sotkuansa nimeltä "French Toast" (= "ranskalainen paahtoleipä"), joka tosin on täysin tuntematon käsite Ranskassa (paitsi tietysti samojen USA-filmien kautta).

Ehkä siitä se on levinnyt Ystävänpäivän ja Halloweenin vieton myötä junttisuomalaisille.

• Panhandle
        Miksi tämä elintasovertailu kirjoitti:

Hei, kaikella sympatialla ja ystävyydellä. Ei näillä palstoilla ole tarvis avautua ja kertoa taustojaan. Ihan samalla tavalla, kuin kerroit, tehtiin köyhiä ritareita, joiksi niitä myös nimitettiin, myös meillä. Muistoni ovat tosin 50-60-luvulta, mutta perinteet ovat näköjään jatkuneet. Parhailta ne maistui isoäidin laittamina, jostain kumman syystä.
        Ajattelin itse asiassa kokeilla näiden muistojen innoittamana, josko onnistuisin taikomaan jotain yhtä hyvää. Tai sitten tyydyn vaan paistamaan lettuja...

No se köyhyys tuli tietysti ruokalajin nimestä, köyhistä ritareista, eikä ollut niin vakavasti otettavaksi tarkoitettu. Lähes kaikkihan olivat nykyoloihin verrattuina köyhiä 50-luvun Suomessa.

Kaupunkilaisuuden mainitsin siksi, että oletin kermavaahdon tai kerman yleensäkin olevan tavallisempaa maalaistaloissa, joissa sitä sai omasta takaa.

Mitä tulee kananmunien käyttöön, minulla on kyllä sellainen mielikuva, että ne olisivat olleet mukana jo 50-luvun ritareissa. Ei se ole mitään amerikkalaisista elokuvista opittua Halloween-hapatusta.

• ja köyhät leivästä

Meilläpäin sanotaan kyllä rikkaiksi ritareiksi niitä pullasta tehtyjä ja köyhiä ritareita on leipäviipaleista tehdyt.

• oli paistinpannulla

Paasivaaran markariinissä paistettu vaalea leipä.

• Margariiniin

Ei tarvinnut oikeastaan lisätä mitään. Siinä oli jo kissat ja ketutkin mukana rasvoineen!
        Pannulle vaan ja ruskistamaan pottuja!

• kauniit ja rohkeat

Älä nyt suotta anteeksi pyytele vaikka täällä
      riehuu palstarasisti jos toinenkin. Ei ole sinun ongelma !

Niitä puolikuivia pullasiivuja vaan pyöräytetään
      maidossa,tai sokerimaidossa.
      Tuoreesta pullasta ei tule niin hyviä; ne tahtoo jäädä keskeltä mössöisiksi.
      Voithan sinä ritareita varten viipaloida pullaa;
      jättää yöksi lautasen reunalle ja sitten paistella.

mutta hyvää on, pullava-pullapitkosta tehtynä ainaskin

• ???

Miksi teette pullasta? Minulla ei ikinä ole pullaa kotona (kun en moista kammotusta syö), mutta teen köyhät ritarit edellispäivän ranskanleivästä, jonka kastan nopeasti maitoon (tai kermaan) ja ruskistan voissa paistinpannulla. Päälle mansikkahilloa ja kermavaahtoa.

• Koska se maistuu
        ??? kirjoitti:

Miksi teette pullasta? Minulla ei ikinä ole pullaa kotona (kun en moista kammotusta syö), mutta teen köyhät ritarit edellispäivän ranskanleivästä, jonka kastan nopeasti maitoon (tai kermaan) ja ruskistan voissa paistinpannulla. Päälle mansikkahilloa ja kermavaahtoa.

Paremmalta kuin veteen leivottu ranskis, siinä syy
        sulle senkin kammotus!

• Hah!
        Koska se maistuu kirjoitti:

Paremmalta kuin veteen leivottu ranskis, siinä syy
        sulle senkin kammotus!

Häpeällistä!

• rivalinda

Minun lapsuudenkodissa Turussa, köyhät ritarit tehtiin ranskanleivästä (mielellään vanhasta). Leipäsiivut kastettiin munamaitoon ja paistettiin kullanruskeiksi. Päälle hilloa ja kermavaahtoa. Pullapitkosta tehtyjä ritareita kutsuttiin rikkaiksi ritareiksi. Keittokirjassa, "Keittotaito", painos v.1966 on myös näin, mutta eihän se nyt niin tärkeää ole tämä erottelu, kunhan vaan hyvää tulee.

• he kamoon!!
        ??? kirjoitti:

No ranskanleipä se vasta KAMMOTUS on! Sen takia en tee ranskanleipään, koska meillä ei sellaista ikinä syödä, eihän se edes maistu miltään.

• Meilki enne
        rivalinda kirjoitti:

Minun lapsuudenkodissa Turussa, köyhät ritarit tehtiin ranskanleivästä (mielellään vanhasta). Leipäsiivut kastettiin munamaitoon ja paistettiin kullanruskeiksi. Päälle hilloa ja kermavaahtoa. Pullapitkosta tehtyjä ritareita kutsuttiin rikkaiksi ritareiksi. Keittokirjassa, "Keittotaito", painos v.1966 on myös näin, mutta eihän se nyt niin tärkeää ole tämä erottelu, kunhan vaan hyvää tulee.

Turuus!

• oli se porukka
        rivalinda kirjoitti:

joka söi/syö pullapitkoa ja tekee siitä ritarinsakin. Leipänä työläiset söivät/syövät hapanleipää.

Keskiluokka (ja siitä ylöspäin) söi/syö ranskanleipää (nykyään myös vehnäpatonkia) (baguette), ja teki ritarinsakin ranskiksesta.

Siinä kohtaa "köyhyys" ja "rikkaus" siis heittivät keskenään häränpyllyä...

• vesilettu
        oli se porukka kirjoitti:

joka söi/syö pullapitkoa ja tekee siitä ritarinsakin. Leipänä työläiset söivät/syövät hapanleipää.

Keskiluokka (ja siitä ylöspäin) söi/syö ranskanleipää (nykyään myös vehnäpatonkia) (baguette), ja teki ritarinsakin ranskiksesta.

Siinä kohtaa "köyhyys" ja "rikkaus" siis heittivät keskenään häränpyllyä...

Ei siihen muuta tarvita kuin vettä, vehnäjauhoja, voita ja suolaa. Päälle sokeria.

• ap.

Tulipa hyvä vastaus, kiitos :)
        Teen jatkossa ritarit kuivemmasta pullasta/leivästä.

• T.R.
        ap. kirjoitti:

Tulipa hyvä vastaus, kiitos :)
        Teen jatkossa ritarit kuivemmasta pullasta/leivästä.

voiko köyhiä ritareita tehdä tummasta leivästä?

• voissa paistettu
        T.R. kirjoitti:

voiko köyhiä ritareita tehdä tummasta leivästä?

No jos tykkää ruisleivästä ja mansikkahillosta niin mikäs siinä, mutta teki ne mistä leivästä tahansa niin tärkeää on käyttää paistamisessa voita, siis oikein voimakassuolaista voita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe