Maksimisykkeen määrittely

uusi Polar hankittu

Miten maksimisyke määritellään oikein? Vedetäänkö esimerkiksi yksi spurtti ylämäkeen kunnes ollaan aivan tööt, ja sitten katsotaan mittaria, vai pitäisikö vetää sarja sprutteja, välillä voimia keräten että varmasti saisi mahdollisimman maksimaalisen sykkeen?

Vai onko parasta mitata maksimi kuntopyörän avulla?

16

6241

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • almasty

Maksimisyke määritellään seuraavalla kaavalla.
      220 miinus oma ikä ja tästä vähennettynä 30 saadaan maksimi harjoitus syke.
      ESIM 30 v mies 220-30=190 ja näin ollen on maksimiharjoitussyke on 160.

• uusi Polar hankittu

Tarkoitin maksimisykkeellä sitä maksimaalista sykettä, jonka sydän voi saavuttaa. Siitä nimittäin lasketaan alin harjoitussyke, joka tulee olla 60 % maksimaalisesta sykkeestä.

• karhu tuli vastaan
        uusi Polar hankittu kirjoitti:

Tarkoitin maksimisykkeellä sitä maksimaalista sykettä, jonka sydän voi saavuttaa. Siitä nimittäin lasketaan alin harjoitussyke, joka tulee olla 60 % maksimaalisesta sykkeestä.

Juokse tasaista vauhtia täysillä 3 minuuttia(esim. juoksumatolla), palautuksena 2-3 min kevyttä hissuttelua, sitten toistetaan 3 min täysillä. Toisen täysivauhtisen juoksun aikana saavutat luultavasti korkeamman sykkeen kuin millään muulla keinoin...(suomennettu suoraan tuolta: http://www.runnersworld.co.uk/news/article.asp?uan=148 )

Sellaisia versioita olen nähnyt, jossa on käsketty tehdä ensin 5-6 minuuttia lämmittelyjuoksua kiihtyvällä vauhdilla, josta suoraan loivaan ylämäkeen n. 1 minuutin vetoja se määrä (3-5(?), palautuksena hölkätään takaisin mäen alle), joka tarvitaan korkeimman mahdollisen sykkeen saavuttamiseksi

• yksilöllisiä

Sykkeet ovat yksilöllisiä, tuo laskukaava ei siis päde kaikkiin!

Itellä pitäisi olla laskukaavan perusteella maksimi 188. Olen kuitenkin luukuttanut tasan 200 mittariin.

• Nimetön

Mitä sinä tällä tiedolla teet?

Maksi mimille? Peruskestävyydelle,Vauhtikestävydelle......?

Tämä maksimiharjoitussyke taitaa olla naistenlehtien "fitnes-tyttöjen" keksintöä.

• en80
        Nimetön kirjoitti:

Mitä sinä tällä tiedolla teet?

Maksi mimille? Peruskestävyydelle,Vauhtikestävydelle......?

Tämä maksimiharjoitussyke taitaa olla naistenlehtien "fitnes-tyttöjen" keksintöä.

Maksimisykettä tarvitaan usein sykemittaria varten. Ne kun osaavat nykyään näyttää syketiheyden sijasta myös prosenttiarvoa maksimisykkeestä. Näin ei tarvitse pähkäillä, oliko oman pk-alueen yläraja esim. 128-138, vaan näkee suoraan, milloin harjoitellaan 60-70% maksimisykkeestä. Kätevää!

• vastannut
        en80 kirjoitti:

Maksimisykettä tarvitaan usein sykemittaria varten. Ne kun osaavat nykyään näyttää syketiheyden sijasta myös prosenttiarvoa maksimisykkeestä. Näin ei tarvitse pähkäillä, oliko oman pk-alueen yläraja esim. 128-138, vaan näkee suoraan, milloin harjoitellaan 60-70% maksimisykkeestä. Kätevää!

mihinkään kysymykseen.
        Jotta voisi laskea prosentteja maksimisykkeestä, täytyisi ensin olla
        luotettavasti määritetty henkilökohtainen maksimisyke.
        Tuo edelläkin mainittu kaava antaa suurimmalle osalle ihmisistä
        enemmän tai vähemmän virheellisen arvon.
        Minulla on ikävuosia 66 ja kaavan mukaan maksimini olisi alle 155.
        Todellisuudessa maksimisykkeeni on yli 190,
        en tiedä tarkkaan kun en ihan
        tappiin ole vetänyt.

Kun vielä mittauksessa tapahtuu häiriöitä ja saadaan vääriä lukemia,
        on naurettavaa tehdä näillä perusteilla pitkälle meneviä laskelmia keskiarvoista
        ja kalorinkulutuksista.

Maksimiharjoitussykkeestä puhuminen sitten vielä näköjään sotkee asian lopullisesti.

• manipulointi
        vastannut kirjoitti:

mihinkään kysymykseen.
        Jotta voisi laskea prosentteja maksimisykkeestä, täytyisi ensin olla
        luotettavasti määritetty henkilökohtainen maksimisyke.
        Tuo edelläkin mainittu kaava antaa suurimmalle osalle ihmisistä
        enemmän tai vähemmän virheellisen arvon.
        Minulla on ikävuosia 66 ja kaavan mukaan maksimini olisi alle 155.
        Todellisuudessa maksimisykkeeni on yli 190,
        en tiedä tarkkaan kun en ihan
        tappiin ole vetänyt.

Kun vielä mittauksessa tapahtuu häiriöitä ja saadaan vääriä lukemia,
        on naurettavaa tehdä näillä perusteilla pitkälle meneviä laskelmia keskiarvoista
        ja kalorinkulutuksista.

Maksimiharjoitussykkeestä puhuminen sitten vielä näköjään sotkee asian lopullisesti.

Juokse 3 kovaa spurttia juoksumatolla sykemittari toiminassa .Eli niin paljon kun lähtee .Katso sitten syke.

• on vakavaa!

Koita vaikka näin:

Köyrit vaimoasi takaapäin ja sanot: "sinulla on melkeen yhtä hyvä tavara, kuin naapurin leskirouvalla". Sitten vain yrität pitää tapin reiässä mahdollisimman kauan. Maksimisyke saavutetaan alle kymmenessä sekunnissa. Lisäadrenaliinia hommaan tulee kun mittaus toteutetaan keittiössä, jossa on saatavilla paistinpannuja, kaulimia ja tietysti veitsiä.

• töks töks

oli kyllä parasta vähään aikaan!

• Starter

Minun uusi Polarini (FT80) laski maksimisykkeen antamieni arvojen perusteella. Se on sama kuin 220 miinus ikä.

• joopsapjoo

Mahtoikohan mittarini laskea maksimisykkeeni oikein, kun olen 20v ja tulokseksi tuli 206? Eikös toi ole noiden laskukaavojen mukaan jonkun 14vuotiaan syke? ;)
        Oon kyllä melko pieni kokoinen, mutta kuitenkin..
        Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että 50% maksimisykkeestäni olisi sitten 106? Kävin nimittäin lenkillä ja pelkällä kävelyvauhdilla oli erittäin vaikeata pitää pulssi 138:ssa..?
        Onko minulla vain niin huono kunto kun nousee niin korkealle, vai voiko maksimini olla oikeasti vielä korkeampikin? Vähän olen nyt huuli pyöreänä koko mittarin kanssa.. Tuntuu että lenkkeilystä tulikin yhtäkkiä astetta hankalampaa :D

• ne mittarin
        joopsapjoo kirjoitti:

Mahtoikohan mittarini laskea maksimisykkeeni oikein, kun olen 20v ja tulokseksi tuli 206? Eikös toi ole noiden laskukaavojen mukaan jonkun 14vuotiaan syke? ;)
        Oon kyllä melko pieni kokoinen, mutta kuitenkin..
        Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että 50% maksimisykkeestäni olisi sitten 106? Kävin nimittäin lenkillä ja pelkällä kävelyvauhdilla oli erittäin vaikeata pitää pulssi 138:ssa..?
        Onko minulla vain niin huono kunto kun nousee niin korkealle, vai voiko maksimini olla oikeasti vielä korkeampikin? Vähän olen nyt huuli pyöreänä koko mittarin kanssa.. Tuntuu että lenkkeilystä tulikin yhtäkkiä astetta hankalampaa :D

laskennat perustu johonkin keskiarvo oletuksiin. Ja me kaikki ollaan kuitenkin yksilöitä. Itsellä ei tuo laskenta ole lähelläkään todellista eli juoksemalla testattua arvoa. Siis hakekaa maksimisyke juoksemalla, niin on taatusti luotettavampi arvo.

• N26v

Nuihin kaavoihin. Itelläni meni HCR kekisyke ton kaavan mukaan viime vuonna 99% sykkeellä, onko se ees mahdollista?

• vähän...
        N26v kirjoitti:

Nuihin kaavoihin. Itelläni meni HCR kekisyke ton kaavan mukaan viime vuonna 99% sykkeellä, onko se ees mahdollista?

Juokse cooperin testi ihan tosissaan (syke lähellä maksimia) ja mieti sen jälkeen menisikö vielä 17-19 kilometriä samoilla sykkeillä.

• palmikko

Jos lajisi on juoksu, maksimisykkeesi voit itse määrittää seuraavasti:

- alkulämmittelynä 15 - 20 min kevyttä hölkkää ja venytyksiä
      - 400 - 600 metriä juosten niin nopeasti kuin ikinä pääsee
      - vauhtiä pitäisi pyrkiä vielä lisäämään viimeisen 100 metrin aikana
      - syke maalia lähestyttäessä on maksimisykkeesi tässä lajissa

- henkilökohtaiset sykealueet on tärkeä määrittää tarkasti, jotta harjoittelu olisi mahdollisimman tehokasta tavoitteisiin nähden

- suomalaisen kardiologin Karvosen jo 1950-luvulla luoma "Karvosen kaava" toimii täysillä vielä tänäkin päivänä, tavoitealueet lasketaan :
      (maksimisyke - leposyke) x tehoprosentti leposyke

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe