Hirvipata

Vulgaari

Pataruoka sitkaille keittolihoille.

1l kuivaa punaviiniä
2tl pippuria myllystä
1tl jauhettua kanelia
1/2 tl jauhettua neilikkaa
1,5kg hirven lapaa tai muuta keittolihaa
öljyä, voita
140g pekonikuutioita
4 isoa sipulia
2 rkl hienonnettua valkosipulia
3 murennettua laakerinlehteä
1 tomaatti kaltattuna
2dl lihalientä
4 porkkanaa
perunoita
1dl kuivaa sherryä
30-40g tummaa suklaata
tuoretta persiljaa

Pane kulhoon 5dl punaviintä 1tl pippuria, 1/2 tl kanelia, ja 1/2 tl neilikkaa. Poista lihasta isoimmat kalvot ja leikkaa se noin 5cm kuutioiksi ja lisää kulhoon. Peitä kulho ja laita jääkaappiin seuraavaksi päiväksi.

Ota liha huoneenlämpöön ja valuta kuivaksi. Heitä marinadi pois. Kuumenna voi ja öljy sekä ruskista liha pienissä erissä paistokasarissa.
Nosta ne korkeareunaiseen uunivuokaan tai rautapataan.
Kun lihat ruskistettu, ruskista pekoni. Kaada pekonit uunivuokaan lihojen joukkoon.
lisää sipulit paistokasariin ja kuulota pehmeiksi. Lisää valkosipulisilppu ja jäljelle jääneet 1tl pippuria ja 1/2tl kanelia, laakerinlehdet ja kuutioitu kaltattu tomaatti.
Kaada päälle 5dl viiniä ja lihaliemi. Pane lihat joukkoon ja kuumenna kiehuvaksi korkealla lämmöllä. Alenna lämpö matalaksi ja hauduta hiljalleen kunnes liha on pehmeää, noin 2 tuntia.

Kiehauta lihan kypsyessä pilkottuja porkkanoita ja perunoita suolavedessä noin 15min. valuta siivilässä. Laita ne uunivuokaan.
Kun liha on pehmeää, siivilöi liemi erikseen ja nosta lihat uunivuokaan, perunoiden porkkanoiden päälle.
Kuori keitinliemestä rasva pinnalta ja kiehauta se kattilassa. Lisää sherry ja suklaa ja sekoita hyvin. Voit halutessasi suurustaa sitä hieman.
Kaada kastike uunivuokaan ja sekoita vähän.
laita vuoka uuniin 160c ja anna hautua vähän aikaa, jotta maut syvenevät.
Maista ja lisää suola tarvittaessa. Ripottele päälle persiljaa ja tarjoa syötäväksi.

8

4234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lieneekö kyseessä Estofado Catalan tai Estofado a la Catalana - uljas liharuoka, joka maistuu parhaiten kun ei ole kiireitä tehdä ruokaa eikä syödä sitä?

      Tuo suklaa oli vain tässä uusi tuttavuus vaan kyllähän sitä tavataan voimakkaisiin soosseihin useinkin siellä lisätä ja taitanee se tähänkin reseptiin kuulua.

      Samanlainen italialaisversio on tuo Stracotto, piemontelainen slow-foodin kuningas. Kirjoittelin tuossa taannoin reseptin näillekin palstoille kun tein sitä juuri hirvestä - ja hyvää tuli.

      Tätä sitten seuraavalla kerralla.

      • Vulgaari

        Tottahan ton tiesit Estofado de Buey a la Catalana on reseptin alkupeperäisohje. Tuo marinointi ei siihen kuulu, mutta itse tein ensimmäisen kerran hirvenleikkauksen yhteydessä jääneistä "keltuista" mitkä unohtui myllyttää jauhelihoiksi niin marinointi oli paikallaan.

        Löysin sinun Stracotton ohjeen, en olekaan koskaan "Italian patapaistia" maistanut, sellaisen voisi tehdä vaikka pääsiäöiseksi.
        Viiniksi sen kanssa sopisi varmaan brunello di Montalcino? Olen saanut putelin sitä lahjaksi ja olisi aika nauttia se sopivan ruoan kanssa.

        Näistä italian padoista olen hirvelle käyttänyt myös ohjetta jonka nimi on Stufato di Cervo, se on alunperin saksanhirvelle tarkoitettu ohje jossa mausteena neilikkaa haudutettuna kahden tyypillisen italialaismausteen kapriksen ja tomaatin kanssa.


      • Vulgaari kirjoitti:

        Tottahan ton tiesit Estofado de Buey a la Catalana on reseptin alkupeperäisohje. Tuo marinointi ei siihen kuulu, mutta itse tein ensimmäisen kerran hirvenleikkauksen yhteydessä jääneistä "keltuista" mitkä unohtui myllyttää jauhelihoiksi niin marinointi oli paikallaan.

        Löysin sinun Stracotton ohjeen, en olekaan koskaan "Italian patapaistia" maistanut, sellaisen voisi tehdä vaikka pääsiäöiseksi.
        Viiniksi sen kanssa sopisi varmaan brunello di Montalcino? Olen saanut putelin sitä lahjaksi ja olisi aika nauttia se sopivan ruoan kanssa.

        Näistä italian padoista olen hirvelle käyttänyt myös ohjetta jonka nimi on Stufato di Cervo, se on alunperin saksanhirvelle tarkoitettu ohje jossa mausteena neilikkaa haudutettuna kahden tyypillisen italialaismausteen kapriksen ja tomaatin kanssa.

        Onpa sinulla hieno viini - onneksi vain olkoon! Kuulunee Italian todelliseen aatelistoon. En ole koskaan päässyt maistamaan mokomaa, mutta uskoisin, että on hintansa väärtti.

        Tuohon Stufato di Cervoon voisi lisätä vaikka sieniä kuten Italiassa pistävät kuivattua porchinia. Kaikki, missä on kaprista ja tomaattia on hyvää.

        Olen tehnyt tuon Stracotton siten, että se on todellakin ollut uunissa - mittarin kanssa - siten, että liemi ei ole yhtään kiehunut, neljä-viisi tuntia. Silloin siitä tulee hirven kanssa hyvää. Liha on vielä siivutettavaa, mutta pystyy pienimään lusikalla vaikka.


      • Vulgaari
        crudo kirjoitti:

        Onpa sinulla hieno viini - onneksi vain olkoon! Kuulunee Italian todelliseen aatelistoon. En ole koskaan päässyt maistamaan mokomaa, mutta uskoisin, että on hintansa väärtti.

        Tuohon Stufato di Cervoon voisi lisätä vaikka sieniä kuten Italiassa pistävät kuivattua porchinia. Kaikki, missä on kaprista ja tomaattia on hyvää.

        Olen tehnyt tuon Stracotton siten, että se on todellakin ollut uunissa - mittarin kanssa - siten, että liemi ei ole yhtään kiehunut, neljä-viisi tuntia. Silloin siitä tulee hirven kanssa hyvää. Liha on vielä siivutettavaa, mutta pystyy pienimään lusikalla vaikka.

        en ole kyllä minäkään maistanut, vaan sopivaa reseptiä etsinyt sille jo jonkin aikaa. Luulisi Stracotton olevan kuin tehty sille. Joten pääsiäisruoka on tekemistä vaille siinä.
        Noita herkkutatteja ajattelin siihen käyttää, meillä kun kuivattuna sitä niin että itse Dalle Vallakin menisi kateudesta vihreäksi, kiitos sienihullun vaimon.
        Sitä vähän mietin kun luin reseptisi että tomaattipyrettä tekisi siihen mieli lisätä, mutta jos kuitenkin tekisi ihan ohjeen mukaan ennen modifiointia. Bataattiperunamuusi sopinee siihen hyvin ja värikin on pääsiäiseen sopiva.


      • Vulgaari kirjoitti:

        en ole kyllä minäkään maistanut, vaan sopivaa reseptiä etsinyt sille jo jonkin aikaa. Luulisi Stracotton olevan kuin tehty sille. Joten pääsiäisruoka on tekemistä vaille siinä.
        Noita herkkutatteja ajattelin siihen käyttää, meillä kun kuivattuna sitä niin että itse Dalle Vallakin menisi kateudesta vihreäksi, kiitos sienihullun vaimon.
        Sitä vähän mietin kun luin reseptisi että tomaattipyrettä tekisi siihen mieli lisätä, mutta jos kuitenkin tekisi ihan ohjeen mukaan ennen modifiointia. Bataattiperunamuusi sopinee siihen hyvin ja värikin on pääsiäiseen sopiva.

        Kyllä tomaattipyree tähän sopii - vähäisessä määrin. Joissakin resepteissä olen nähnyt sitä käytettävänkin.

        Piemontessa - mistä lienee kotoisin - tämä pitäisi tehdä Barolo-viiniin, mutta huomioiden Barolonkin hinnan, taidan kaataa viinin vain lasiin ja ruokaan käytän sitten Barabarescoa tai Barberaa.

        Katselin tuossa yhtä kotimaista reseptiä, missä käytettiin lihakuutioita, mutta tämä kyllä täytyy tehdä kokonaisesta lihaköntsästä eikä paloista. Kastikkeen saa hyvin suurustumaan kun muussaa keitinliemen juureksia kauhalla siivilän läpi soossiin. Ja tietysti, jos käytät pyreetä suurustaa sekin lientä, mutta keitä tovi kastia kokoon.


    • Kuulstaapa todella mielenkiintoiselta, varsinkin nuo mausteet ja suklaa.
      Tästä on tehtävä koeannos, kiitosta paljon reseptistä :o)

    • Nimetön

      Hyvältä kuulostaa! Mutta mitä käytännössä tarkoittaa tuo lopussa oleva lause "hauduta vähän aikaa"? Kauanko olet käytännössä haudutellut ruokaa uunissa?

      • Vulgaari

        juuri sitä..... kun vähän mietin niin minun vähän aikaa on ollut sellanen 10 minuuttia.

        Kysymys taas osoitti sen mitenkä joskus on vaikea "nähdä" omaa tekstiä muiden silmin.

        Hyvää pääsiäistä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe