Crosstrainer vai kuntopyörä?

Uusi elämä

Kumpi on parempi valinta kunnonkohottajaksi, crosstrainer vai kuntopyörä? Onko rasvanpolttajiksi? Entä ergometri (sellaisiakin myynnissä)? Ergometri kuulostaa sydänpotilaan kuntoutusvälineeltä...

4

1858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

No jos jaksaa hinssata sisätiloissa kesälläkin, niin crossari. Kuntopyörään kyllästyy hyvin äkkiä, ja crossariin äkkiä.

• Uusi elämä

Just tämän tahdoin tietää :))

• Erkki-Kyllikki Metri

En ole vielä kyllästynyt crossaamiseen, päin vastoin. Kyllä se crossari hankittiin ainakin meille pidemmäksi ajaksi kuin kesäksi. Rospuuttoa Suomessa riittää lähes ympäri vuoden. Kesälläkin on ilmat joskus mitä sattuu, ettei viitsi kaatosateeseen lähteä lenkille. Crossari on huono ergonomialtaan, jos se ei tunnu hyvältä. Tavaratalorimpuloita ei viitsisi polkea minuuttiakaan, ne ovat täysin onnettomia. Itselleni sitä paitsi ei crossari ole lenkin korvaaja, vaan lenkki on lähinnä semmosta lötkyttelyä raittiin ilman haukkaamista varten. Nyt kesäaikana lenkki korvautuu maauimalauinnilla, joka itselle vetovoimaisempi kuin lenkki. Raitis ilma, aurinko ja kuntouinti samassa rytäkässä. Crossarilla tunnin vatkaaminen on itselleni monin verroin parempi vaihtoehto kuin lenkki ja esim. kuluttaa energiaa enemmän. Crossarilla yläkroppa tekee töitä toisella tavalla kuin lenkillä, sykemittari kertoo rasittavuudesta ja niiden eroista eri liikuntalajeissa aika paljon. Crossarissa ei kuitenkaan rasitu nivelet eikä tule iskuja lonkkiin ja polviin eikä mitään muitakaan vammoja.

Kuntopyörä, joka on muuten ergometri kuten crossarikin (jos on vain mittarit) ei ole itselleni vaihtoehto, koska en tykkää istua satulassa, työssä saa istua ihan tarpeeksi. Ulkomailla on näkynyt ergometrejä, mitä täällä en ole tavannut. Tällainen on esim. käsipyörä, eli pyöräillään käsillä vauhtipyörän kahvoissa ja alakroppa on paikallaan. Se nostaa sykkeen yhtä hyvin kuin pyöräkin, muttei niin hyvin kuin crossari. Crossarilla hiki herahtaa pintaan kaikkein äkimmin. Samoin näkyy crossareita, joissa käsille on vain kiinteä teline, ei käsikahvoja. Olen nähnyt varsinkin ulkomailla kuntosaleilla, että porukat esim. lukee lehteä polkiessaan. Itse kuuntelen musiikkia luureista crossaillessani, tai katson telkkaria. Musiikki auttaa crossaamisessa siten, että voi rytmittää askelta musiikin tahtiin vaihdellen myös vastusta mielialan mukaan. Minulla on ollut crossari nyt puoli vuotta, enkä kyllä luovu vehkeestä. Aivan nappihankinta ainakin meille - ei ole jäänyt nurkkaan käyttämättä. Mutta oli kyllä helkatin kallis, vaikka on maksanut itsensä takaisin tuomalla sillä rahalla hyvän kunnon ja hapenottokyvyn ja kroppa on tuhannesti parempi kuin puoli vuotta sitten.

• arthur49

Moi Uusi elämä

Olen samalla kannalla kuin Arska: crosstrainer on parempi valinta. Siinä kun joutuu käyttämään myös yläkehoa.

Itselläni on kotona sekä crosstrainer (Kettler Astro) ja spinningpyörä (Raleigh Spin 7).

Ulkoliikunta on yleensä parempi vaihtoehto kuin sisällä tehty. Niinpä viikoittaisista kilometreistäni tällä hetkellä 150-175 on pyöräilystä ulkona, 25-30 spinningistä ja 10-15 crosstrainerista.

Rasvanpolton tärkein apuväline on ruokavalio, joka on 15-25% alle kulutuksen energiamäärän.

t. arthur49

http://www.kuntoguru.com
      http://kuntoguru.blogspot.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe