Mikähän on normaalin uunipellin koko eli sisämitat? Meillä uuni 60 cm leveä, joten taikinat leviävät liikaa, jos kaataa ne uunin omalle pellille. Onko jollakin ideaa siitä, miten leivinpaperin saisi värkättyä pienemmäksi (tavallisen uunipellin kokoiseksi) siten, että se myös pysyy muodossaan paistettaessa? Kiitän ohjeista etukäteen;)
Uunipellin koko
4
17845
Vastaukset
- Miettiny
Saksien käyttöä?
- leivinpaperi
Niin, kysymys koskee sitä mikä on sisämitoiltaan tavallinen uunipelti ja millä keinoin sopiviin mittoihin leikatun leivinpaperin saa pysymään muodossaan - reunat pystyssä siten, ettei taikina leviä paistettaessa. Kokeilin mm. siten, että kinnitin taitellut reunat kulmistaan pienillä neuloilla, mutta ei ollut kovin toimiva keino. Saksia kyllä osaan käyttää...
- riska_74
Kuka yrittää rutistella leivinpapereita sopiviksi uunipelleiksi...
Perus liesi, johon yleensä vanhemmissa ja vielä nykyisissäkin leivontaohjeissa viitataan on 50cm leveä ulkomitaltaan. Ne 60 cm levyiset liedet ei ole ollut ihan niin kovin yleisiä kun vasta viime vuosikymmenen ajan. Ennen sellaisia isompia oli vain isommissa keittiöissä.
Meillä on uunivuoka tai syvä uunipelti tai miksi sitä kutsutaankin 33 x 35 cm kokoinen. Mittasin siis uunivuoan mitan siltä alueelta johon pannaritaikina leviää. (se 3cm,korkeat reunat oleva uunipelti jossa paistetaan muun muassa paksut uunipannarit)
Uunipelti on käyttöalaltaan sentin laajempi molempiin suuntiin. (semmoinen melkein tasainen uunipelti jossa pullat ja tortut paistetaan)
Niitä eri kokoisia uunipeltejä myydään varmaankin liikkeissä, joissa myydään uunejakin. Uuneja ja liesiä on myynnissä erikokoisia: 40cm 2-levyinen liesi, 50cm 3-4 leyinen liesi ja kaikki nykyiset 60cm uuni/liesi variaatiot.
Itse en ole ostanut uusia peltejä, vaan hommannut erikokoisia peltejä käytettynä kierrätyksestä ja vastaanottopisteestä. Ei haittaa jos ne on hurjan näköisiä noutaessa, mutta ei saa olla ruosteessa. Sopivilla pesuaineilla olen niistä saanut poikkeuksetta lähes uuden näköisiä.. Nehän on emaloituja. Olen pessyt niitä vim:illä (cif) ja auton liuotinpesuaineella ja kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Joka peltimme on siisti ja kiiltävä. Hangata ei saa kovasti millään teräsvillalla tai karhunkielellä kun se pinta menee mataksi ja sitten siihen rupeaa tarttumaan lika pysyvästi.
meillä on 4 erikokoista syvää peltiä ja taikinoista muija saa sopivan paksuja = muija tyytyväinen paistoksiin = minä tyytyväinen muijaan = me iloisia.
kait uuninne mukana tuli kuitenkin sellainen tavallinen ritilä? sen kanssa voit säätää oikealle korkeudelle pienet pellit.- vastauksesta
Asia lienee näin. Olen ajatellut itsekin, että pitänee ostaa pienempiä uunipeltejä. Koska kippoa ja kuppoa keittiössä piisaa, ajattelin kysellä toimivaa ideaa kikkailla leivinpaperilla pelkästään. Tosin noiden antamiesi sisämittojen perusteella voi nyt laskea taikinan menekin - isommat taikinat isomalle pellille;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789