vartalo kuin viisikymppisellä

parikymppinen rumilus

Toivon, että tämä on oikea palsta tälle aiheelle. Eli olen parikymppinen nainen, joka on päällepäin ihan nätti ja hoikka, mutta... Olen vartalomalliltani ns. päärynä. Yläkroppaani vielä siedän, mutta jalat! Aivan järkyttävästi selluliittia, perse levenee miten sattuu, kaikki löllyy ällöttävästi. Olen "laiha läski" eli minulla ei ole juurikaan lihasta, koska en ole oikeastaan koskaan oppinut nauttimaan liikunnasta. Syön todella huonosti. Liikaa herkkuja tai sitten näen suorastaan nälkää. Ymmärrän kyllä, että lihaksetkin surkastuvat, kun eivät saa tarpeeksi treeniä tai edes proteiineja. Olen lisäksi ollut rankalla dieetillä aika ajoin (koska elättelin toivoa, että kyllä niiden selluliittien on pakko joskus kadota, mutta lihaksethan siinä vain lähtevät).

Kroppani on oikeasti todella kuvottava, kuin olisin kolmekymmentä vuotta vanhempi jo. Näen tosin kaiken aikaa keski-ikäisiä naisiakin, joilla on timmimpi vartalo kuin minulla! Tekisi melkein mieli laittaa kuva tänne, että varmasti tajuaisitte, että kyse ei ole pienestä ongelmasta, johon turhamaisuuttani olen tuskastunut...

Mietin, että pitäisikö keskittyä rasvanpolttoon (sitä olen yrittänyt, mutta tuntuu ettei sekään auta. Jenkkikset kyllä lähtivät, mutta siinäpä se) vai lihaskuntoon? Kävin pari vuotta sitten ahkerasti salilla ja sainkin lihaksia (katosivat jo :D), mutta en silti kiinteytynyt vaan kaikki läski pysyi edelleen ja aloin olla vain lihavan näköinen. Harrastin myös lenkkeilyä silloin.

Osaisiko joku ihana ihminen neuvoa, mitä tekisin. Ja auttaako mikään oikeasti. Olen jo niin masentunut ja katkeroitunut asian kanssa, että alan säästää rasvaimuun. :D
Pitäisi varmaan sovittaa lihaksien treenaus ja rasvanpoltto samaan, mutta miten? Tuntuu, että joko en kuntoile tarpeeksi tai sitten en kerta kaikkiaan jaksa omaa kuntosuunnitelmaani. Joka päivä lenkkeily tuntuu liian paljolta ja siihen vielä lihaskunto! Aargh! Minun vartaloani ei ole luotu mihinkään fyysiseen. Olen jo kerran saanut lievän ylikunnon riesakseni.
Entä ruokavalio? En osaa syödä tarpeeksi, kun pelkään kuollakseni, että lihon. Paljon on sopivasti?? (Mitat 165 cm ja noin 56-57 kg).
Entä milloin voisi olla oletettavasti tuloksia näkyvissä? Mikään kiire ei ole, mutta luovutan kai liian helpolla, kun tuntuu, ettei mitään tapahdu.

4

1212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinkkejä

      Näistä voisi olla apua. Itsellä ollut myös ällöttävä lössö selluliittikroppa (oon 24v.), johon on kuitenkin ruvennut puremaan muutokset liikunnassa ja ruokavaliossa. Esim. reisistä, vyötäröstä ja vatsasta on lähtenyt senttejä ja selluliitti vähentynyt. Näistä jokin tai kaikki yhdessä-itse saa valita ja käyttää päätään. Pelkällä valittamisella tai tekosyiden keksimisellä kukaan ei laihdu tai kiinteydy.

      Näistä mulle on ollut apua:
      -Proteiinipitoinen ruokavalio, vain yhdellä aterialla hiilaripitoista (leipää, pastaa,riisiä..)
      -Karkit ja herkut mieluiten vain kohtuudella juhlapäivinä
      -Lihaskuntoa ja airobista, kannattaa liikkua ainakin tunti päivässä tehokkaasti (vuoropäivinä esim. spinning, bodypump, combat)
      -Kuivaharjaus ainakin ongelma-alueille (ellei jopa koko kropalle) joka päivä.
      -Kevyt muutaman kilon painonpudotus. Mulle sopiva paino suurinpiirtein = pituus -110cm on kiloissa aika lähellä.

    • näyttävät

      olevan hallussa jo. Tiedät liikunnan tärkeyden ja ruokailun vaikutuksen, joten en usko, että ongelmasi olisi tiedon puute. Kirjoituksestasi kuultaa pitkäjännitteisyyden puute. Olet treeniä kokeillut mutta mennyt liiallisuuksiin ja "rikkonut" itsesi. Sen tarkempaa tietämättä, uskoisin myöskin, että ruokavaliosi ei ole kohdallaan.

      Jos sinulla on rahaa säästää rasvaimuun niin uskoisin, että pidempiaikaisia tuloksia saisit ja ehkä myös halvemmalla pääsisit kun ostat itsellesi joltain salilta personal trainerin ainakin 10 kerraksi, ehkä kauemmaksikin aikaa. Kokeilin kerran tuon 10 kerransatsin ja sain todella hyviä tuloksia. olen aina ollut liikunnallinen mutta olin (noin 5 vuotta sitten) masentunut koska olin katkonut käteni ja kipsin kanssa liikkuminen oli vaikeaa ja tuskallista. Liikunta jäi. Personal trainer kehitteli minulle sopivat liikkeet ja seurasi treeniäni antaen vinkkejä ja tsempaten koko ajan vierellä. Kipsi oli paikoillaan 10 viikkoa ja tuosta ajasta puolet olin totaalisesti liikkumatta, keräten läskiä, itseinhoa ja masennusta. PT auttoi minut jälleen vauhtiin. Kallista se oli mutta kannatti!

      Tsemppiä matkaan!

      ps. olen lähes 5-kymppinen ;)

    • Personal Trainer****_

      Personal trainerin palkkaus ei ole huono idea, jos ei itseltä löydy kauheasti tietoa. Salilta löytyy aika kalliita, mutta voisin tästä antaa yhden pätevän henkilön nettisivun, joka on valtuutettu FAF personal trainer, sekä bodyfitness kisaaja ym ravintotiedettä lukenut, joka tietää näistä asioista kaiken! Hän on valmentanut sekä miehiä, että naisia rapakunnosta beach kondikseen. Tutustu näiden sivujen kautta http://fitnessflow.fi/

      Myös itse opiskelemalla pääsee pitkälle, tosin jos joku sinulle tekee ruokaohjelmat, treeniohjelmat ja muutenkin tsemppaa koko matkan niin luultavasti onnistut paremmin etkä varmasti luovuta kun näät tuloksia jo parissa kuukaudessa!

      Tässä nyt muutama pääpointti.
      -Proteiinia n.2x oman painosi verran eli n.120g pvässä 20-30g kerta annoksina
      -Paljon pieniä aterioita pvässä 5-6, n.3h välein niin ei tule repsahduksia herkkuihin
      -Hiilihydraatit sijoitetaan aamupalalle, pieni määrä ennen treeniä (esim.banaani) ja jälkeen treenin (palautusjuoma/banaani prot tämän lisäksi syödään päivän isoin ateria 1-2h treenistä. Kuitenkin mahdollisimman pian treenin (sali/aerobinen) jälkeen. Tällöin lihakset saavat rakennusaineita.
      -Hiilareista jätetään pois vaaleat leivät, sokerimurot ja sokeri ylipäätänsäkin. Aamulla esim. kaurapuuroa.
      -Hyviä rasvoja lisätään ruokavalioon. Tässä kohtaan moni tekee virheen kun ei syö rasvaa dietillä, niin hormoonitoiminta kärsii varsinkin naisilla ja rasva ei pala. Eli kylmäpuristettua oliiviöljyä salaatin yms sekaan. 2-3rkl/pvässä.
      -Ateriat kannattaa jakaa Prot/Hiil. sekä Prot/Rasva aterioihin suurpiirteittäin. Hiilaria ja rasvaa yhdistämällä ei saada kuin läskiä vyötärölle. Esim. Suklaa, sipsit yms. Tosin hitaat hiilarit ja pieni määrä rasvaa ei ole kauhean vaarallista. Treenin jälkeinen ateria mielellään vähärasvainen.
      -Ravinnon tueksi monivitamiini tabletti päivittäin sekä c-vitamiinia vahvaa 500-1000mg sekä 2-4kpl Omega3 kalaöljykapseleita. Nämä kolme tuotetta ovat todella tärkeitä. Prismasta urheiluravinnehyllyltä löydät laadukkaat mutta halvat versiot näistä (Leader) sekä ihan K-Kaupasta Pirkka nimellä myytäviä.


      Lihaskuntoon kannattaa keskittyä, koska lihakset muokkaavat vartaloa ja tekevät ne muodot. Alussa ensimmäisenä vuotena lihasta voi naisella tulla 1-2kg ja rasvaakin palaa samanaikaisesti. Myöhemmin tahti hidastuu. Salilla siis pitää treenata suhteellisen raskailla painoilla, jos haluaa saada jonkinlaisia tuloksia. Toistoväli 8-12 on varsin toimiva. Tehokkaita salitreenejä lyhyillä palautuksilla 3-4/vkossa ja muutama aerobinen. Alussa toki kannattaa alottaa maltillisesti ja nostaa treenimääriä, ettei heti kyllästy tai into lopu. Treeneistä selviää 45-60min ja yksi treeni per päivä riittää mainiosti. Lihaskunto ja aerobinen jaetaan eri päiville. Treenipäivinä ssaadaan myös syödä enemmän (hiilaria) kuin lepopäivinä.

      Sykettä nostavat aerobiset lienevät suurimmalle osalle tehokkaampia kuin matalasykkeiset kävelyt yms. Nämä polttavatkin kaloreita enemmän. Intervallijuoksut toimivat rasvanpoltossa erinomaisesti. Tuota voi totetuttaa myös monessa muussa (soutu,kuntopyörä,crossari yms) Treeni kestää 15-30min ja on tehokkaampaa rasvanpolton kannalta kuin pitkäkestoinen matelu. Hapenottokyky kehittyy ällistyttävän nopeasti. Se miksi laitoin tämän on se, että normaali kävely ulkona tai rauhallinen pyöräily tunnin verran salilla on niin helkkarin puuduttavaa. Tämä on lyhyt tehokas ja äärimmäisen rankka harjoitus. Näitä voi tehdä muutaman viikossa normaalin aerobisen kanssa sekä pari kokokropan salitreeniä tms.

      http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

      http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/hiit.php

      Tuossa on hyvää juttua SUOMEKSI, mutta tuo juttu että aerobisen jälkeen pitäisi olla syömättä ei pidä paikkaansa. Kroppa on katabolisessa (lihaksia polttavassa) tilassa harjoittelun jälkeen varsinkin tyhjällä vatsalla, tämä tila korjataan nauttimalla nopeata hiilaria (banaania/tuoremehua 100%)sekä proteiinia (raejuustoa/maustamatonta maitorahkaa/hera-soijaproteiinia). Kaloreita palaa pitkin päivää vielä treenin jälkeen tunteja tuon ns.jälkipolton seurauksena. Aina pitää muistaa syödä harjoituksen jälkeen.

      PS. Osta kromi tabletteja K-kaupsta. Jeesaavat makeanhimoon.! 2-3/pvässä noita Pirkan mansikanmakuisia. Maksaa n.4e/90kpl.

      • Anonyymi

        Lidl myy pellenaamareita tyyliin 2,40 . Osta se heti tänään ja asenna nuppiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe