Kiitos lääkäreiden

ammattitaidottomuuden

Kiitos lääkäreiden ammattitaidottomuuden, olen tainnut sairastua astmaan. Meillä oli kotona homepainajainen, jossa kuivaukset mokattiin tosi pahasti. Siitä lähtien (5v) olen juossut yksityisissä, työpaikka- ja terveyskeskuslääkäreillä. 3 kertaa minut on pistetty allergiasairaalasta pihalle, koska minulla ei ole mitään keuhkoihin viittaavaa sairautta. Viimeisin diagnoosi oli, että keuhkoissa ei ole mitään vikaa, ongelma on vatsahapoissa. Tästä diagnoosista n. viikon kuluttua sain ensimmäisen astmakohtauksen. Mullahan ei tietenkään siihen ollut lääkettä, koska mulla ei ole mitään vikaa keuhkoissa. Järkyttävintä tässä on se, että silloin homeiden kuivausaikana mua ei kukaan uskanut; ei lääkärit, terveystarkastajat, taloyhtiö eikä puolisokaan. Tästä syystä sairastuin vakavasti. Sen jälkeen olen hakenut 5 vuoden ajan apua etten saisi diagnoosia: astma. Nyt sitten olen saanut viitisen astmakohtausta. Joten kyllä järkyttää tämä ihmisten välinpitämättömyys homesairastuneita kohtaan.

33

1692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestuttavaa

Nyt astmaan sairastumisen syy on jo lääkäreissä, ei enää homealtistuksessa, geeneissä tai muussa vastaavassa. Oliko se lääkäri vahtimassa haulikon kanssa ulko-ovellasi, ettet päässyt pois?

• hurjaa

Siis lääkärit mokasi kuivauksen ammattitaidottomuudellaan ja sinä sairastuit astmaan.

• lukaista

koko kommentti, ja vastailla vasta sitten. Itselläni oli vuosia sitten samantapaisia ongelmia. Ei tosin mitään homejuttuja, vaan tutkimusten suhteen, että saisi ajoissa hyvän lääkityksen. Sain myöskin (ennen lääkkeitä) pahan kohtauksen, tämän jälkeen asiallinen lääkäri määräsi tarkkoihin tutkimuksiin jne...Usein niitä riittäviä tutkimuksia pitää itse vaatimalla vaatia.

• homeahdistus1

aloittaja kirjoitti kuivatuksen epäonnistuneen 5 v sitten ja on vasta nyt sairastunut astmaan. Ehkä astmaan sairastuminen olisi voitu estääkin sen viiden vuoden aikana, jolloin kirjoittaja etsi apua vaivoihinsa?

• mmm...
        lukaista kirjoitti:

koko kommentti, ja vastailla vasta sitten. Itselläni oli vuosia sitten samantapaisia ongelmia. Ei tosin mitään homejuttuja, vaan tutkimusten suhteen, että saisi ajoissa hyvän lääkityksen. Sain myöskin (ennen lääkkeitä) pahan kohtauksen, tämän jälkeen asiallinen lääkäri määräsi tarkkoihin tutkimuksiin jne...Usein niitä riittäviä tutkimuksia pitää itse vaatimalla vaatia.

Ainoa lääke, joka estää esim. astman puhkeamisen hometalossa, on pysyä poissa sieltä. Se, onko siellä talossa vaara sairastua, selviää siitä talosta tehdyistä mikrobianalyyseistä. Se puolestaan ei kuulu mitenkään lääkärin tehtäviin. Sitä varten on talotohtorit. Lääkärit eivät myöskään korjaa taloja. Miten siis tämä astmaan sairastuminen voisi johtua lääkärin ammattitaidottomuudesta?

• näin kävi.
        homeahdistus1 kirjoitti:

aloittaja kirjoitti kuivatuksen epäonnistuneen 5 v sitten ja on vasta nyt sairastunut astmaan. Ehkä astmaan sairastuminen olisi voitu estääkin sen viiden vuoden aikana, jolloin kirjoittaja etsi apua vaivoihinsa?

Juuri tuota tarkoitin, ymmärsit yskän oikain. Niin kuin tällä palstalla olemme nähneet meitä homeista sairastuneita kohdellaan vieläkin kuin hulluja/luulosairaita. En olisi uskonut, että kirjoitukseni saisi näin paljon pönttöjä vastauksia aikaan. Kiitos kuitenkin kaikille ASIALLISILLE vastaajille.

• tämä on
        näin kävi. kirjoitti:

Juuri tuota tarkoitin, ymmärsit yskän oikain. Niin kuin tällä palstalla olemme nähneet meitä homeista sairastuneita kohdellaan vieläkin kuin hulluja/luulosairaita. En olisi uskonut, että kirjoitukseni saisi näin paljon pönttöjä vastauksia aikaan. Kiitos kuitenkin kaikille ASIALLISILLE vastaajille.

pönttöyden tyyssija. Pönttöjä vastaan auttaa sitkeys. Minäkin ymmärsin kirjoituksestasi, että lääkärien vähättelevä asenne ja asian painaminen villaisella vain johtaa valitettavasti siihen, että potilaskaan ei ota homeita vakavasti ja ei siten lähde/ yritä edes lähteä pois altistumasta. Lääkäri on Jumalasta seuraava ja ei sovi arvostella, näin ajattelin minäkin aikoinaan, mutta en enää. Totuus, joka ei koske vain homesairastuneita, vaan muitakin sairaita on se, että hoitoa ei tahdo saada, jos sitä ei vaatimalla vaadi. Minunkin ihme-kummastani tuli vaikeasti hoidettava sairaus, kun tarpeeksi kauan ihmeteltiin. Osanottoni.

• ymmärtää
        tämä on kirjoitti:

pönttöyden tyyssija. Pönttöjä vastaan auttaa sitkeys. Minäkin ymmärsin kirjoituksestasi, että lääkärien vähättelevä asenne ja asian painaminen villaisella vain johtaa valitettavasti siihen, että potilaskaan ei ota homeita vakavasti ja ei siten lähde/ yritä edes lähteä pois altistumasta. Lääkäri on Jumalasta seuraava ja ei sovi arvostella, näin ajattelin minäkin aikoinaan, mutta en enää. Totuus, joka ei koske vain homesairastuneita, vaan muitakin sairaita on se, että hoitoa ei tahdo saada, jos sitä ei vaatimalla vaadi. Minunkin ihme-kummastani tuli vaikeasti hoidettava sairaus, kun tarpeeksi kauan ihmeteltiin. Osanottoni.

nuo kommentit ainoastaan siinä tapauksessa, että lääkärille on esitetty asunnosta tehty mikrobianalyysi terveyshaitta-arvioineen eikä hän ole reagoinut siihen. Asunnon aiheuttaman vaaran sairastua (=terveyshaitan) arvioi terveydensuojeluviranomainen. Ei siis lääkäri.

• siinäkään
        ymmärtää kirjoitti:

nuo kommentit ainoastaan siinä tapauksessa, että lääkärille on esitetty asunnosta tehty mikrobianalyysi terveyshaitta-arvioineen eikä hän ole reagoinut siihen. Asunnon aiheuttaman vaaran sairastua (=terveyshaitan) arvioi terveydensuojeluviranomainen. Ei siis lääkäri.

tapauksessa lääkäri voi sanoa muuta kuin, että kannattaa muuttaa sieltä pois. Mutta, eikö sen jokaisen täysjärkisen pitäisi sanomattakin ymmärtää??

• miten ymmärrät
        ymmärtää kirjoitti:

tämän: tt-lääkäri tiesi kaikki mittaustulokset työpaikaltani, mutta siitä huolimatta suhtautui potilaaseen juuri, kuten tässä ketjussa nyt on kuvattu. Sulkiko hän silmät totuudelta? Etsikö hän jo uutta työpaikkaa? Kokeiliko hän, jos ko. potilas ei enää varaisi aikaa, kun ei saa apuakaan? Painostivatko työpaikan omistajat lääkäriä? Hyvä lääkäri ryhtyy tutkimaan potilasta, ei levittele käsiä.

• tapauksessa
        miten ymmärrät kirjoitti:

tämän: tt-lääkäri tiesi kaikki mittaustulokset työpaikaltani, mutta siitä huolimatta suhtautui potilaaseen juuri, kuten tässä ketjussa nyt on kuvattu. Sulkiko hän silmät totuudelta? Etsikö hän jo uutta työpaikkaa? Kokeiliko hän, jos ko. potilas ei enää varaisi aikaa, kun ei saa apuakaan? Painostivatko työpaikan omistajat lääkäriä? Hyvä lääkäri ryhtyy tutkimaan potilasta, ei levittele käsiä.

että työterveyslääkärillä on mittaustulokset tiedossa, niin hyvä lääkäri kehottaa työnantajaa korjaamaan tilat ja neuvoo sinua pysyttelemään sieltä pois. Ei se homeongelma katoa minnekään potilasta tutkimalla. Ainoa tehoava lääkekin on sieltä poispysyminen.

• ruohonjuuritasolla
        tapauksessa kirjoitti:

että työterveyslääkärillä on mittaustulokset tiedossa, niin hyvä lääkäri kehottaa työnantajaa korjaamaan tilat ja neuvoo sinua pysyttelemään sieltä pois. Ei se homeongelma katoa minnekään potilasta tutkimalla. Ainoa tehoava lääkekin on sieltä poispysyminen.

Tuollaisessa tapauksessa kävi niin, että pomosta tuli työterveyslääkärin käskyttäjä. Takaisin töihin vaan erilaisin pillerein ja astmalääkkein ja antibiootein.

• samoin kävi

niin kävi täälläkin, tutkimusten mukaan ei mitään vikaa vaikka limaisuutta,hengitysvaikeuksia,pihinää, hapennälkää. Lopulta joku lääkäri myönsi että sinulla on ollut pitkään keuhkoputkentulehdus. Kroonisesta bronkiitista seuraa myös astmaa tai keuhkoahtaumaa. Lopulta kokeiltiin astmalääkitystä,mutta se ei tilannetta muuttanut, joten lääkäri totesi että ei löydy vikaa. Krooninen bronkiitti on ja pysyy, vikaa ei ole,jes.

• pitkä altistus

Itselläni oireilu alkoi 90 -luvun alussa ja työpaikan takia. Ei minulla ollut mitään aavistustakaan tuolloin homeista. Sairastelin jatkuvasti poskionteloita, kurkunpäätulehduksia, silmäoireita jne. Aina vain antibiootteja ja vuosi vuodelta oireilu paheni. Kävin työterveydessä ja joskus yksityisillä lääkäreillä. v2000 tehtiin koko työyhteisölle igG mittaukset ja tuolloin jo omat tulokseni oli 8/18 maksimissa ja loput merkittävästi koholla. No vaihdoin työpaikkaa, mutta oireilut jatkui. Astmaa tutkittiin, mutta ei kuulema ole. Olo oli jo v2005 tosi vaikea, nukuin puoli-istuvassa asennossa. Nielu aivan punaisena ja rintaa poltti jatkuvaa sairaslomaa. Lääkäreiltä ei tullut mitään apua, jopa niin että 3kk sisällä seitsemännen työterveydessä käynnin jälkeen, kun sain lähetteen kurkkunenä erikoislääkärille niin kysyin varovasti "voisiko jollain homeilla olla tekemistä sairasteluni kanssa", vastaus oli "älä sellaisia edes mieti niitä on niin vaikea juridisesti todistaa". Tarkennan vielä että en itse puhunut mitään oikeudesta, vaan kysyin voisiko liittyä siihen. No sain sitten diagnoosin refluksia (siihen lääkkeitä) ja ääniterapiaan. Kummastakaan ei ollut apuja. Tämän jälkeen muutama kuukausi kun yritin taas palata töihin, oireet voimistuivat uudestaan ja sitten lääkkeeksi masennuslääkeitä ja psykolgin kanssa keskusteluja. Sanoin, että voin tietty mennä vaikka ei tämä nyt sellaista masennusta ole ennemminkin vituttaa ja ärsyttää kun on kipeä jatkuvasti. Lopulta nielu meni aivan vereslihalle ja hengitys sattui mennen tullen valtavasti. Sitten säikähti työterveyslääkärikin ja sanoi "et sinä voi siellä olla töissä". Lähete tuli TLL:lle ja puolen vuoden päästä ammattitauti/ammattiastma pitkäaikaisesta altistumisesta kosteusvauriomikrobeille. Tähän asti oli aina sanottu, että "työpaikka on ihan kunnossa ei ole mitään". TTL tutkimusten aikana sain työskentelemissäni taloissa tehtyjä mikrobimittauksia itselleni ja kuinkas ollakkaan vähintään 15v takana hometyöpaikkoja. Viimeisin missä olin ollut kolme vuotta, luki eräässä mittauksessa "tilaa ei suositella käytettäväksi terveydelle vaarallinen haitta", tulloin siis minua ohjattiin psykologille ja masennusääkkeille ja refluksia diagnoosia yms lääkärien toimesta. Nyt jälkeenpäin tajuan miten minua on kohdeltu todella törkeästi ja sanoisimpa tahallaan sairastutettu. Kaupunki vain säästää ja kaupunkimmme tiloista vastaava totesi (ihan tv:ssä erään homekiinteistön yhteydessä) tuolloin 2000 luvun alussa, että "näistä on niin helppo säästää kun ongelmat ei näy heti". No nyt näkyy ja lisää sairaita tulee. Mut toki lekureiden puolustukseksi sanottava, että tämä on erittäin vaikea todettavaksi ja käyhän siellä työterveydessä monenlaista porukkaa. Mistä sitten erottaa oikeasti sairaat, siinä pulmaa!!! Nyt minulla hyvä oma keuhkolääkäri ja myös työterveyslääkäri kohtelee todella asiallisesti ja suhtautuu sairauteeni aivan eri tavalla.

• samat täällä

saitko selkeän diagnoosin ? Minä jäin tämän kroonisen bronkiitin kanssa ihan yksin, tarkkailut ja seurannat loppuivat kun ei ole mitään vikaa,kuulemma. Olen kuitenkin lukenut että siitä voi seurata astmaa tai keuhkoahtaumaa. Kiinnostaisi kuulla mikä sinun tilanteesi on keuhkojen suhteen,saitko apu ja millaista? t. kohtalotoveri

• taisi jäädä
        samat täällä kirjoitti:

saitko selkeän diagnoosin ? Minä jäin tämän kroonisen bronkiitin kanssa ihan yksin, tarkkailut ja seurannat loppuivat kun ei ole mitään vikaa,kuulemma. Olen kuitenkin lukenut että siitä voi seurata astmaa tai keuhkoahtaumaa. Kiinnostaisi kuulla mikä sinun tilanteesi on keuhkojen suhteen,saitko apu ja millaista? t. kohtalotoveri

kertomatta.. V.2006 sain ammatitauti diagnoosin ammattiastma kosteusvauriomikrobeille altistuminen. Sen jälkeen suhtautuminen on ollut asiallista ja olen ollut lääkäreihini erittäin tyytyväinen. Tosin ammattitauti diagnoosi on minulle nyt vain haitaksi. Lääkärin ja lääkkeet se korvaa, mutta kaikki ylähengitysteihin liittyvät sairauspoissaolot tulkitaan ammattitaudiksi ja korvauksissa menetän palkkaan nähden noin 1000e kk.

• krooninen keuhkoputkentulehdus
        samat täällä kirjoitti:

Myös mulla todettiin krooninen keuhkoputkentulehdus, johon määrättiin lääkkeeksi Lomudal. Tämän lääkkeen käytön jälkeen olen alkanut saamaan selkeitä astmakohtauksia. Tämän vuoksi kävin eilen suositellulla keuhkolääkärillä joka totesi, että sulla taitaa olla astma, mutta siihen ei astmalääkkeet auta. Eikun näine hyvine kotiin. Söin ja otin jätskiä jälkiruuaksi, joka aiheutti hirvittävän vinkuvan yskän. Nyt on mitta täys, en jaksa hakea apua enää. Ilmeisesti olen nyt siinä tilanteessa, että jään myös odottelemaan astmaan/keuhkoahtaumatautiin tukehtumista.

• sen homeopaattilääkäri
        krooninen keuhkoputkentulehdus kirjoitti:

Myös mulla todettiin krooninen keuhkoputkentulehdus, johon määrättiin lääkkeeksi Lomudal. Tämän lääkkeen käytön jälkeen olen alkanut saamaan selkeitä astmakohtauksia. Tämän vuoksi kävin eilen suositellulla keuhkolääkärillä joka totesi, että sulla taitaa olla astma, mutta siihen ei astmalääkkeet auta. Eikun näine hyvine kotiin. Söin ja otin jätskiä jälkiruuaksi, joka aiheutti hirvittävän vinkuvan yskän. Nyt on mitta täys, en jaksa hakea apua enää. Ilmeisesti olen nyt siinä tilanteessa, että jään myös odottelemaan astmaan/keuhkoahtaumatautiin tukehtumista.

Liisa Sulkakosken tai hänen suosittamalleen vastaanotolle. Niillehän mennään silloin kun muu ei enää auta ja apua voi vielä löytyäkin.

• vastaanotolle
        sen homeopaattilääkäri kirjoitti:

Liisa Sulkakosken tai hänen suosittamalleen vastaanotolle. Niillehän mennään silloin kun muu ei enää auta ja apua voi vielä löytyäkin.

Liisa Sulkakosken vastaanotolle ei valitettavasti pääse. Hän on kuulemma pyrkimässä EU-parlamenttiin ja tekee tällä hetkellä aktiivista vaalityötä. Kävin jo kerran hänen luona, mutta olin silloin vielä homeopatiaa kohtaan epäilevä Tuomas.

• erottuu jyvät akanoista

Juuri vasta-ainetesteillä erottuu ne joilla on oikea sairaus. Niitä ei vaan haluta tehdä koska sitten tarttis tehdä jotakin.

• maar1
        erottuu jyvät akanoista kirjoitti:

Juuri vasta-ainetesteillä erottuu ne joilla on oikea sairaus. Niitä ei vaan haluta tehdä koska sitten tarttis tehdä jotakin.

Kyllä homevasta-aineilla on merkitystä, allergologi sanoi niiden olevan hänelle tärkeitä. Riippuu ihan lääkäristä, mutta kyllä niitä otettiin ihan sairaalassa ja yksityisellä olen aina saanut nikottelematta.

• Lukekaapa tämä... Skannasin doc-muotoon aika mielenkiintoisen pätkän. Lainaus: 3.3 Rakenteet ja rakentaminen 3.3.1 Yleistä Arvioiden mukaan 45-50 prosenttia rakennevaurioista aiheutuu suunnitteluvirheistä. Työ- ja käyttövirheiden osuudeksi arvioidaan 20-30 prosenttia (Rantamäki 2000, Ruokojoki 2001). Eräs ongelmien taustalla olevista tekijöistä on se, että hartiapankkirakentamisessa tehdään ammattilaisille kuuluvia töitä. Suunnittelun ja rakentamisen kannalta rakennusten kriittisiä kohtia ovat ilmastointi, maanvarainen alapohja, yläpohja, salaojat sekä märkätilojen ja ulkoseinien rakenteet. Rakennusten sisäilmaston kehittämisen lähtökohtana tulee olla rakenneratkaisujen ja rakennusmateriaalien kehittäminen, sekä riittävä ja toimiva ilmanvaihto. Yksinkertaisten suunnitteluratkaisujen avulla voidaan vähentää ärsytysoireiden esiintyvyyttä suunnittelemalla riittävä ilmatilavuus henkeä kohden, avattavat ikkunat (Soon 1999), suuri huonekorkeus, umpinaiset alakatot, ovelliset säilytystilat jne. Kosteusteknisiä epäkohtia esiintyy yleensä yläpohjaratkaisuissa, salaojituksessa sekä pinta- ja sadevesien ohjaamisessa (Hilden 1998). Tasakatot aiheuttavat yläpohjan ja ulkoseinien kosteus- ja homevaurioita harjakattoja useammin. Sisätiloissa vaurioita esiintyy pesutiloissa lattiakaivon ja suihkun lähialueilla, keittiössä jääkaappi-pakastimen alueella ja tiskialtaiden edustoilla, joissa tummentuneet tai haisevat materiaalit ja rakenteet ovat ensimmäisiä merkkejä vaurioituneista rakenteista. Sisäilman formaldehydi on yleensä peräisin liima-aineena käytetystä ureaformaldehydihartsista jota on käytetty mm. lastulevyissä. Myös happokovetteiset lakat, maalit, pinnoitteet ja itsesiliävät tekstiilit saattavat olla formaldehydin lähteitä. Rakennusmateriaalin sisältämillä ravinteilla ja vedensitomiskyvyllä on suuri vaikutus muodostuvaan mikrobilajistoon. Joissakin tapauksissa jalkalistoissa esiintyvien homesienten muodostumiselle riittää lattian pesuvesistä tuleva kosteus. Tämä vahvistaa käsitystä, että satunnainen kostuminen riittää mikrobikasvun alkamiseen. Sienisukuja esiintyy lukumääräisesti eniten mineraalivillaeristeissä. Ilmavirtaukset kuljettavat huokoisen materiaalin läpi sieni-itiöitä ja epäpuhtauksia, jolloin huokoinen materiaali toimii ikään kuin suodattimena. Tästä johtuu lajien runsas esiintyminen eristeissä. Terveysvaikutusten kannalta vaurioituneen materiaalin sijainnilla rakenteessa ja mikrobilajistolla lienee suurempi merkitys kuin yksittäisen materiaalinäytteen mikrobipitoisuudella. Erityisesti tulee ottaa huomioon lajit, jotka tuottavat mykotoksiineja ja haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (Kujanpää ym. 1999). Vaikka suunnittelussa ja rakentamisessa käytetään luokiteltuja rakennusmateriaaleja on kosteusvaurion tai virheellisen rakennesuunnittelun sattuessa todennäköistä, että sisäilmaan emittoituu terveydelle haitallisia epäpuhtauksia. Mikrobikontaminoituneen tilan kuivaaminen ei poista mikrobikasvustoa, sillä kasvusto siirtyy lepotilaan. Erityisen ongelmallisia mikrobikontaminaatioita aiheuttavat viemärivesivauriot, jotka on korjattava huolellisesti. Joidenkin homesukujen itiöt irtoavat helpommin kuivauksen jälkeen, minkä vuoksi rakenneosat suositaan purettavaksi kosteina. Mikäli kosteusvaurio on saanut kehittyä pitkään rakenteiden kuivaaminen ei ole suositeltavaa, sillä joidenkin homelajien itiöt voivat olla erityisen vaarallisia levitessään sisäilmaan kuivuneina. Materiaalien välillä on suuria eroja homehtumisalttiudessa. Kivipohjaisten materiaalien homehtumiseen tarvittava kriittinen kosteustaso on korkeampi ja altistusaika pidempi kuin puumateriaaleilla. Materiaaliyhdistelmien välinen kontaktipinta on kriittinen kontaminoitumisen suhteen. Suotuisissa kosteus- ja lämpöoloissa itiöiden itäminen käynnistyy, jolloin mikrobit aloittavat kasvunsa. Rakennusmateriaalien sisältämät ravinteet, vedensitomisherkkyys ja pinnan kemialliset ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi materiaalien kontaminoitumisherkkyyteen (Kujanpää ym. 1999). Materiaalien ominaisuudet saattavat muuttua niiden käyttöiän aikana. Niiden pinnalle voi mm. kerääntyä orgaanisia ja epäorgaanisia aineksia, joilla on vaikutusta homeen kasvuun. Tästä on esimerkkinä lasi jonka pinnalla kasvaa otollisissa oloissa myös hometta. Voimakas mikrobikasvu materiaalien pinnalla edellyttää suoraa kosketusta veden kanssa. Materiaalin nopea kuivuminen kastumisen jälkeen on haitallisempaa sieni-itiöiden elinkyvyn kannalta kuin hidas kuivuminen. Sienisukujen ja -ryhmien välillä on eroja kosteus- ja lämpöolojen sietokyvyssä (Pasanen ym. 1998). Vanhoista rakennuksista otetuissa lastulevy-, sahatavara-ja kipsilevykappaleissa voidaan havaita homekasvusto vajaassa viikossa vesikontaktiin altistamisen jälkeen. Voimakkain homekasvu havaitaan kohdassa, jossa kapillaarinen veden nousu loppuu (Rantamäki ym. 1998). Sisäpintoihin kohdistuu märkätiloissa ajoittaisia kosteusrasituksia jolloin merkittävää on kosteuden vaikutusaika. Sisätilojen pinnoilla ei voida hyväksyä visuaalisesti havaittavaa homekasvustoa. Rakenteissa esiintyvät home- ja laho-ongelmat johtuvat poikkeavista rakennusmateriaaleihin kohdistuneista kosteusrasituksista, jolloin materiaalin sietokyky ylittyy. Lyhytaikaiset ja tilapäiset kosteusrasitukset eivät yleensä aiheuta haittaa. Kosteusteknisesti virheettömästi rakennetuista vaipparakenteista löytyy tutkimusten mukaan homeen kasvua yli 60 prosentissa tapauksista. Rakenteen uloimmissa osissa voidaan hyväksyä lievää, ajoittain esiintyvää hometta. Vesikatto ja sen alla olevat rakenteet, sekä ulkoseinät ja niiden tuuletusväleihin rajoittuvat pinnat altistuvat ajoittain luonnostaan sellaisille kosteusoloille, jolloin homekasvun riski on olemassa ilman rakennusvirhettä. Lahon kehittyminen johtuu yleensä rakennusvirheestä. Puupintoihin saattaa muodostua näkyvää hometta, jonka peittävyyden on oltava vähäistä (Viitanen 2000). Taulukkoon 3.1 on koottu pitkäaikaisen suhteellisen kosteuden materiaaleille aiheuttamia vaurioita. Kosteuden vaikutus materiaaleihin pohjautuu usein hydrolyyttisiin hajoamisreaktioihin ja niiden hajoamistuotteisiin (Saarela 1998). Ongelmarakenteita ovat mm. kosteana pinnoitetut rakenteet ja kylmien putkien asentaminen rakenteiden sisään. Kosteana pinnoitettujen betonirakenteiden kuivuminen on hidasta tiiviin päällysteen vuoksi, mikä voi käynnistää materiaalien hajoamisprosessin. Kylmien putkien pinnalle saattaa tiivistyä vettä, mikä pitkään jatkuessaan aiheuttaa kosteusvaurioita. Rakennusala on ottanut tai on ottamassa käyttöön monenlaisia rakentamisen laadun ja alan arvostuksen kohottamiseen tähtääviä järjestelmiä kosteus- ja homevaurioiden ennalta ehkäisemiseksi. Näitä ovat mm. suunnittelijoiden luokitusjärjestelmä, maankäyttö- ja rakennuslaki (132/99), sekä maankäyttö- ja rakennusasetus (875/99). - Lainaus: Jari Virta: TERVEELLINEN SISÄILMASTO SISÄILMASTOTIETOA RAKENTAJILLE, SISÄILMASTOSELVITYSTEN TEKIJÖILLE JA KIINTEISTÖJEN OMISTAJILLE http://www.tkk.fi/Yksikot/Talo/publication/Sisailmatietoutta_Rakentajille.pdf

• tarkoitat,

että lääkärin olisi pitänyt selvittää oletko sinä altistunut homeille. Aika vaikea tehtävä. Helpommin se käy tutkimalla onko siellä kotona homeita.

• Sairas2006

Kun menee lääkäriin haluiasi apuaja ja lääkäreillä on kuitenkin jonkinlainen oirekuvatietous jos asiakas kertoo oireistaan luulisi lääkärin edes kysyvän voisiko jossain olla homeita jotka aiheuttavat oireilusi? MUTTA EI

• iso asenneongelma
        Sairas2006 kirjoitti:

Kun menee lääkäriin haluiasi apuaja ja lääkäreillä on kuitenkin jonkinlainen oirekuvatietous jos asiakas kertoo oireistaan luulisi lääkärin edes kysyvän voisiko jossain olla homeita jotka aiheuttavat oireilusi? MUTTA EI

näihin homeisiin. Siinä se.

• ei ollenkaan

mutta lääkärin tehtäviin kuuluu parhaan kykynsä mukaan selvittää mikä potilasta vaivaa. valitettavan usein homeisiin liittyvät sairaudet halutaan mielummin selittää jollain muulla. Tai ei edes osata epäillä homeita aiheuttajaksi - liian usein näin!

• sairastumisen jälkeenkin
        ei ollenkaan kirjoitti:

mutta lääkärin tehtäviin kuuluu parhaan kykynsä mukaan selvittää mikä potilasta vaivaa. valitettavan usein homeisiin liittyvät sairaudet halutaan mielummin selittää jollain muulla. Tai ei edes osata epäillä homeita aiheuttajaksi - liian usein näin!

kaikki viittaa siihen, että potilaan sairastelu johtuu alkuperäisestä sairastumisesta. Kaikki muu on kuitenkin lääkäreiden mielestä helpommin osoitettavissa ja ne vaihtoehdot tarjotaan aina. Vain tutkijat paperilla yhdistävät sairaudet kosteusvaurioihin. Lääkärit eivät sitä potilaan kohdalla tee.

• yleistetä
        sairastumisen jälkeenkin kirjoitti:

kaikki viittaa siihen, että potilaan sairastelu johtuu alkuperäisestä sairastumisesta. Kaikki muu on kuitenkin lääkäreiden mielestä helpommin osoitettavissa ja ne vaihtoehdot tarjotaan aina. Vain tutkijat paperilla yhdistävät sairaudet kosteusvaurioihin. Lääkärit eivät sitä potilaan kohdalla tee.

Minun asiantuntijalääkärini lähetti jopa erikoissairaanhoitajan selvittämään asuntoni hometilannetta.

• Vuosia sekaisin.

Sekä koko terveys, kukaan ei uskonut, ei kuunnellut, ei auttanut, ei mitään.. Minulla meni hampaat kaikki, eikä ole olo ikinä mormaali. Vasta oikeuteen mennessä valokuvin saaatiin asuntoon tutkimus, 4 eri homelajia, sädesientä jne.. Tuonne aiemmin olenkin tästä kirjottanut mitä löytyi ja kuinka paljon, koko perheen elämä oli pelkkää sairastelua, en uskonut selviäväni hengissä pahimmillaan. Ehkä tämä asia joskus otetaan vakavasti, meillä uusi asunto joka myös epäterve, ollut asumiskiellossa ennen meitä, mutta tämä meille annettiin vaikka sanottiin mikä meillä on takana, tarvitaan terve asunto. Ei liioin luottoa tulevaisuuteen enää, ikuisesti sairas.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe