haaroväli hellänä... :-(

Nainen.

Ei ole todellista... hyvä kun suihkuttaa uskaltaa... Kevään ensimmäinen pyörälenkki uudella pyörällä ei ollut oikein onnistunut. Missä ihmeessä vika ja millä korjata: väärät alkkarit, väärät housut, väärällä korkeudella satula, väärän mallinen satula...? Täytyyköhän tehdä reikä satulaan, että pystyy jatkossa pyöräilyä jotenkuten harrastamaan... vai onkohan "hetulat" liian isot ja hankautuu vaatteesta, satulasta, ajoasennosta huolimatta? Vinkkejä... kiitos. Nimittäin olotila ei ole kiva... :-(

14

6824

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup. Maantiepyöräilijä

"Missä ihmeessä vika ja millä korjata: väärät alkkarit, väärät housut, väärällä korkeudella satula, väärän mallinen satula...?" Alushousuja ei saa käyttää pyöräillessä! Eli siinä ensimmäinen virhe. Todennäköisesti vääränlaiset housut? Alimpana kerroksena tulee olla pemustetut pyöräilyhousut. Kerrospukeutuminen tapahtuu sitten niiden päälle. Satulan korkeus vs. tangon korkeus saattaa olla väärä, eli liikaa painoa takapuolella. Tangon tulee olla aina jonkin verran alempana kuin satulan. Silloin ajoasento on tasapainoinen. Satulakin voi olla syynä. Kaupasta saa satuloita, joissa on reikä keskellä. Otathan huomioon, että naisten satulan tulee olla keskimäärin muutaman millin leveänpi kuin miesten satulan! Lue tuo, niin ymmärrät enemmän asiasta: http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058

• Saanet

Mahdollisesti myös hakemalla satulalle oikeat, ja sinulle sopivat, säädöt jollain lyhyellä lenkillä. Ota kuusiokoloavain matkaan ja kokeile nostaa tai laskea satulan kärkeä. Asento mikä sopii parhaiten saattaa erota huomattavastikin kaverin asennosta. Ja tosiaan, kuten yllä mainittiin niin ne pyöräilyyn tarkoitetut housut on aika ehdottomat. Eihän ne nyt niin katumuotia (ainakaan Suomessa) ole, mutta sitäkin paremmat jos yhtään enemmän meinaat uudella mankelillasi ajaa. Saattaa olla, että jo kunnon housut auttavat sinut yli tuosta kiusallisesta ongelmasta. Toivossa on hyvä elää...:)

• Pyöräretkeilijä

Hyvin monetkin aktiivisesti pyöräilevät naisystäväni ovat kyllä sanoneet, että on hyvä pitää pikkareita ihan alimmaisina, ja sitten niitä laaja-alaisia pyöräilyhousuja. Eräskin vastasi kysyttäessä miksi, siksi että tarttee pestä niitä pyöräilyhousuja sentään vähän harvemmin :-) Ei pidä esittää mitään suuria totuuksia ainakaan naisille, jos naisten anatomiasta tai muustakaan toiminnasta ei vielä tiedä mitään.. Eläköön se pieni ero! :-)

Pyöräretkeilijä kirjoitti:

Hyvin monetkin aktiivisesti pyöräilevät naisystäväni ovat kyllä sanoneet, että on hyvä pitää pikkareita ihan alimmaisina, ja sitten niitä laaja-alaisia pyöräilyhousuja. Eräskin vastasi kysyttäessä miksi, siksi että tarttee pestä niitä pyöräilyhousuja sentään vähän harvemmin :-) Ei pidä esittää mitään suuria totuuksia ainakaan naisille, jos naisten anatomiasta tai muustakaan toiminnasta ei vielä tiedä mitään.. Eläköön se pieni ero! :-)

Alusasun sauma hiertää ihan samalla tavalla, oli kyseessä nainen tai mies. Ei siinä mielessä ole mitään eroa. Housut täytyy kuitenkin pestä joka lenkin jälkeen, joten vaikka tiedän että jotkut naiset pitävät pyöräilyhousujen alla pikkareita juuri tuolla syyllä, en pidä sitä järkevänä. Itse kierrätän kaksia housuja, jolloin ne saavat pesun jälkeen kuivua ainakin päivän ennen seuraavaa lenkkiä. Pehmusteen kuivuminen on kostealla ilmalla hidasta.

• PyöräPäinen

Luinko oikein??? "Tangon tulee olla alempana kuin Satulan"" Ei hemmetissä,tuolla tavoin en pystyisi ajamaan kahtakaan kilometriä ilman että naisenpaikkani herkin kohta olisi tosi kipeä!!! Minulla on AINA satula alempana tankoa,aina! Mitä pystympi asento,sen vähemmän hankausta herkimmille alueille. Ei kait etukumarassa aja muut kuin kilpa- ja kuntopyöräilijät?? Lieneekö nykyään satulavalikoima parantunut. Noissa reiällisissä satuloissa saisi olla se reikä hieman isompi. Minulla on mennyt rahaa ja aikaa muutama vuosi etsiessä itselle sopivaa satulaa. Nyt on leveähkö satula,joka on kuopalla keskeltä,vaan saisi se kuoppa olla syvempi. Ja silti luihin sattuu,vaikka pehmuste on aika muhkea... Mittatilaussatulan olisin jo saanut niillä rahoilla,joita olen syytänyt huonoihin satuloihin. Itsellä on aina hyvälaatuiset pikkarit alinna. Retkiajossa ei voi joka päivä pestä ajohousuja,kun eivät aina ehdi kuivua. Enkä edes joka kerta käytä niitä,kun kesällä hiostavat niin paljon. Jossakin näin satulan,jossa oli ikäänkuin etuosa kokonaan pois. Mistähän niitä saisi???

PyöräPäinen kirjoitti:

Luinko oikein??? "Tangon tulee olla alempana kuin Satulan"" Ei hemmetissä,tuolla tavoin en pystyisi ajamaan kahtakaan kilometriä ilman että naisenpaikkani herkin kohta olisi tosi kipeä!!! Minulla on AINA satula alempana tankoa,aina! Mitä pystympi asento,sen vähemmän hankausta herkimmille alueille. Ei kait etukumarassa aja muut kuin kilpa- ja kuntopyöräilijät?? Lieneekö nykyään satulavalikoima parantunut. Noissa reiällisissä satuloissa saisi olla se reikä hieman isompi. Minulla on mennyt rahaa ja aikaa muutama vuosi etsiessä itselle sopivaa satulaa. Nyt on leveähkö satula,joka on kuopalla keskeltä,vaan saisi se kuoppa olla syvempi. Ja silti luihin sattuu,vaikka pehmuste on aika muhkea... Mittatilaussatulan olisin jo saanut niillä rahoilla,joita olen syytänyt huonoihin satuloihin. Itsellä on aina hyvälaatuiset pikkarit alinna. Retkiajossa ei voi joka päivä pestä ajohousuja,kun eivät aina ehdi kuivua. Enkä edes joka kerta käytä niitä,kun kesällä hiostavat niin paljon. Jossakin näin satulan,jossa oli ikäänkuin etuosa kokonaan pois. Mistähän niitä saisi???

Mietipä asia uudestaan. Missä on paino, jos ajat selkä suorana ylöspäin ;) Eli koko ongelmasi on todennäköisesti lähtöisin väärästä, liian pystystä ajoasennosta. Naisten satulan tulee olla keskimäärin muutamia millejä leveämpi kuin miesten satulan. Olikohan tarkka luku noin 20mm keskimäärin. Sitä leveämpi satula kyyllä hiertää reisiä. Painon tulee olla istumaluilla. Nykyaisia reiällisiä satuloita voi kokeilla. Niistä on versioita sekä naisille että miehille. Mutta hyväkään satula ei auta, jos ajoasento on liian pysty ja paino kokonaan takapuolen päällä! http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=komponentit&id=5 Kannattaa lukea tämä: http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058

• satula jossa
        PyöräPäinen kirjoitti:

etuosa poissa. Tilattiin kerran kokeeksi yksi canadasta, kun ei niitä tieten täällä missään ole ja mielessä siinteli ,että tuo on vastausa kaikkeen ,mutta minun persuuksille se ei kyllä sopinut. Yritimme jos mihin asentoon,mutta jotenkin se ei vain tuntunut luontevalta. Jos kiinnosta.....

• että pyöräpäisellä
        PyöräPäinen kirjoitti:

on perse hankautuu ! Kaikki sun toimenpitees vaan pahentaa asiaa: pysty asento, pikkarit alla, leveä satula ! retkiajoonkin voi ottaa kahdet housut mukaan, toiset ehtii kyllä päivässä kuivumaan ! Järki hoi älä jätä ! Tyhmä pää-joutuu ruumis koville !!!

• irto pehmusteita
        että pyöräpäisellä kirjoitti:

on perse hankautuu ! Kaikki sun toimenpitees vaan pahentaa asiaa: pysty asento, pikkarit alla, leveä satula ! retkiajoonkin voi ottaa kahdet housut mukaan, toiset ehtii kyllä päivässä kuivumaan ! Järki hoi älä jätä ! Tyhmä pää-joutuu ruumis koville !!!

mutta olen kokeillut tuota vain tommosilla 30km matkalla. Aika ohut se on ja tuo koko ei kovin isopersuksiselle käy. Sujautetaan vain hyvin istuvien pikkareitten alle. Tilasin kokeeksi netistä (viime kesänä)ja tuli postin mukana kirjeenä. Parempi on kuitenkin housut jossa on kiinteä pehmuste,mutta mukana reissussa varalta on varmaan kätevä tommonen irtonainenkin. Itse laskin istuimen nokkaa hieman alaspäin,sopii ainakin minulle ja olen kans nainen.

• Qwert.

Edellä mainittiin jo tuo satulan säätö, mutta heitän oman kommentin mukaan. Eli laita pyörä tasaiselle alustalle ja vatupassi satulan päälle. Sitten säätelet satulan passin mukaan suoraan. Mulla autto ko. toimenpide satulavaivoihin.

• Alkup. pyörämekaanikko

Jepp, passi ja luotilanka taitaapi olla tärkeimmät välineet satulan asennon säätämisessä. Kopionpas tähän nyt aikaisempaa kirjoitelmaani, pienin lisäyksin: -Satulan korkeus ja etäisyys ohjainkannattimesta on sopiva kun, kampi ala-asennossa, kantapää ylettyy tukevasti polkimelle ilman kenkää(jalka suorana). Ja kun kampi etuasennossa ja vaakatasossa, kenkä jalassa ja päkiä polkimella, poljinkeskiö ja kuskin polven etupuoli ovat luotilangalla katsottuna linjassa toisiinsa nähden. Tästä löytyy kuvallisia ohjeita vaikka kirjaston kirjoista tai googlettamalla. Satulassa pitäisi kyetä istumaan tukevasti ainoastaan istuinluiden varassa, jolloin veri pääsee kiertämään kunnolla kaikkialle, joka taas sitten vähentää paikkojen puutumista. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi, yläruumiin painonkin pitäisi levätä osaltaan käsien päällä, eikä miltei kokonaan satulalla, kuten liki kaikissa hybrideissä.. Satula on suunniteltu käytettäväksi vaakatasossa, joten sen täten kuuluukin olla täysin vaakatasossa. Passi ja olohuoneen lattia ovat hyviä apuvälineitä sen oikeaan asentoon säätämisessä, -kuten jo edellä mainittiinkin. Pyöräilyhousujen ideana on osaksi, että hiertymisen aikaansaava liike tapahtuisi kovan satulan ja pyöräilyhousujen ulkopinnan välillä, eikä pehmeän ja hiostavan satulan ja tavallisten housujen tapauksessa; -housujen sisäpinnan ja ahterin välillä. Osaksi siksi pehmuste on housuissa, eikä satulassa. Mitä kovempi satula, sen parempi. Housussa on sitten se pehmuste. Satulan pintakaan ei mielellään saisi olla liian pitävä, jolloin housut pääsevät tavallaan liikkumaan satulan pinnalla, jolloin ne eivät siten hierrä sitten niitä ihmiskudoksia. Hyvät housut on varustettu henkseleillä. Ihmiskehon suurimmat verisuonet löytyvät juurikin lantiolta. Mitä paremmin veri pääsee kiertämään, sen vähemmin paikat puutuvat. Moni valittaa käsien puutumisen johtuvan huonosta tangosta, mutta vika löytyykin hyvin useasti henkselittömistä, tai lantiolta liian kireistä housuista. Assos on hyvä pyöräilyhousuvalmistaja. Samoin Sugoi ja Löffler Satulan on hyvä olla myös hengittävä, mutta vähänkin kovemmat satulat eivät sitä useinmiten kuitenkaan ole. Sportourerin tuotokset ovat hengittävyydessään aika päteviä, mutta itselleni kys. valmistajan satulat ovat kuitenkin turhan pehmeitä. Kunnolla kovaa satulaa hankkivien on syytä harkita jotain, vaikkapa Fizikin ja SelleItalian valikoimista. Jos harrastat pyöräretkeilyä, tms, on nahkasatula siihen hommaan ainoa oikea vaihtoehto. Nahkasatula muokkaantuu juuri oikeanlaiseksi ajamalla. Nahkasatula kannattaa myös "teurastaa", jos haluaa siitä entistäkin ergonomisemman.

• satulan

laittaminen vaakasuoraan ja Lidlistä ostettu satulan vaollinen geelipäällinen.

• Fillaristi mies-81

Vaihdoin alkujaan Merida Matts Sport 300 malliin satulan, koska alkuperäinen malli littasi munat. No, se vaihtosatulakaan ei pitkän päälle ollut hyvä, joten ostin hyvän kapean mallisen satulan, jonka asennonsäätö teki istuma-asennosta mukavan. Nyt ei ole tarvinnut vaihtaa satulaa. PFF on hyvin istuva minulle sopiva satula. Senkun säätää satulan paikan ja asennon oikein.

• hiertymät vähissä
        Fillaristi mies-81 kirjoitti:

Vaihdoin alkujaan Merida Matts Sport 300 malliin satulan, koska alkuperäinen malli littasi munat. No, se vaihtosatulakaan ei pitkän päälle ollut hyvä, joten ostin hyvän kapean mallisen satulan, jonka asennonsäätö teki istuma-asennosta mukavan. Nyt ei ole tarvinnut vaihtaa satulaa. PFF on hyvin istuva minulle sopiva satula. Senkun säätää satulan paikan ja asennon oikein.

Peffa oli hellänä useampana kesänä. Kokeilin montaa satulavaihtoehtoa ja nyt alla on naisten nahkasatula, katsopa Pyörähuolto Espoo Kivenlahti satulavaihtoehdot. Brooksin satula on toiminut ainakin mulla parhaiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe