Nuudelit??

Opiskelijatyty

Miten on mahdollista että toisissa nuudeleissa lukee että 400kcal/100g ja toisissa että 120kcal/100g? Ostan valmiita pikkupusseja ja aloin ihan tosissaan miettimään mitä eroa noilla voi olla. Samaa tavaraahan niiden pitäisi olla. Tiedän ettei nuudelit ole ns."terveellisiä" mutta kun oon opiskelija niin varaa ei oo paljon muuhun. Laihduttaa täytyisi, pystyykö noita syömällä samalla laihtumaan vai onko ne niin epäterveellisiä että pitäs siirtyä kokonaan muuhun?

42

12323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klfjdwpo

      no en kyl yhtään ihmettele, vaikka oiski noi huimat noi kalori erot.. musta ainaki ne jotku on niin ällön rasvasia ettei voi ees syödä. Mama-nuudelit on musta parhaita mitä oon maistanu :) ja yks kerta söin niitä laihdutuksen aikana aika paljon, ja en lihonu, päinvastoi.. tosin mun ruokavalio oli sillonkii tosi niukka muuten.. hmmm.. syö perunaa, se on halpaa :D itte oon hurahtanu iha noihi kaikkiin kasviksii

    • mun mielestä!

      Sulla ei ole siis varaa ostaa ruokaa, mutta pitäis kuitenkin laihtua??? Ehkä olet aivan pöhöttynyt niistä nuudeleista, jos olet syönyt niitä pitempäänkin? Ovat tosi epäterveellisiä, etkö lue tuoteselosteita? Täynnä rasvaa, suolaa ja lisäaineita, mm. natriumglutamaattia, joka todella pöhöttää ja saa aineenvaihdunnan sekaisin! Mielummin syö samalla rahalla niitä perunoita ja luovu jostain turhasta ostaakses hiukkasen jauhelihaa tai halpaa lohta siihen lisäksi. Tee itse ruokasi, niin pääset halvemmalla. Kirjoitat, että "samaa tavaraahan niitten pitäis olla"... Ihan totta, lue se tuoteseloste! Onnea terveempään elämään, ehkä sitten "laihdutkin" kun elimistösi alkaa toimia!

      • niin no

        Jos ihmettelet sitä että kuinka ihminen jolla ei ole rahaa ruokaan voi olla "liian lihava" niin sehän on helppoa. Halvimmat ruuat kaupassa on niitä epäterveellisimpiä. Ei paljoa tarvitse lohien perään vinkua kun samalla rahalla saa useamman päivän ruuat. Se on vaikeaa niiden ymmärtää joilla on senttejä vain lompakossa. Se ei yksinkertaisesti toimi käytännössä, että ostaisi laatua ja nipistäisi turhasta, jos ei ole rahaa ostaa mitään turhaa tai välttämättä edes ruokaa. Toiset oikeasti elää makaronilla ja ketsupilla kun kaikki rahat menee vuokraan.


      • pidä paikkaansa
        niin no kirjoitti:

        Jos ihmettelet sitä että kuinka ihminen jolla ei ole rahaa ruokaan voi olla "liian lihava" niin sehän on helppoa. Halvimmat ruuat kaupassa on niitä epäterveellisimpiä. Ei paljoa tarvitse lohien perään vinkua kun samalla rahalla saa useamman päivän ruuat. Se on vaikeaa niiden ymmärtää joilla on senttejä vain lompakossa. Se ei yksinkertaisesti toimi käytännössä, että ostaisi laatua ja nipistäisi turhasta, jos ei ole rahaa ostaa mitään turhaa tai välttämättä edes ruokaa. Toiset oikeasti elää makaronilla ja ketsupilla kun kaikki rahat menee vuokraan.

        "elää makaronilla ja ketsupilla" Kerropas, miten noi on halvempia kuin esim. kaurapuuro? Kaurahiutaleet on takuulla halvempia ja paljon terveellisempiä kuin makaroni ja ketsuppi. Että jos on niin köyhä, ettei voi muuta syödä kuin makaronia ja ketsuppia, niin vaihtais sitten edes kaurapuuroon. Ja esim. kilo porkkanoita tai perunoita ei paljon maksa, eikä ruisleipäkään... Terveellistä ruokaa kyllä löytää halvalla, eri juttu jos siitä ei tykkää...


      • aivan...

        "Ehkä olet aivan pöhöttynyt niistä nuudeleista, jos olet syönyt niitä pitempäänkin? Ovat tosi epäterveellisiä, etkö lue tuoteselosteita? Täynnä rasvaa, suolaa ja lisäaineita, mm. natriumglutamaattia, joka todella pöhöttää ja saa aineenvaihdunnan sekaisin! " Viimeinkin joku sanoi asian niin kuin se on! Miksei tuosta nuudelien järkyttävän turvottavasta vaikutuksesta koskaan mitään mainita? Se on se natriumglutamaatti, joka nesteyttää kehon niin, niin että olet aamulla ainakin kolme kiloa lihavampi/painavampi ja se näkyy myös, eritoten kasvoista. Natriumglutamaattia löytyy myös lähes kaikista "lisää vain vesi"- ruista, pussikeitoista, pussipastoista... Minäkin olen köyhä, mutta niin köyhä en ole, etteikö olisi varaa syödä terveellisesti (ts. natriumglutamaatitonta ym lisäaineilla kyllästettyä ruokaa)! Niin köyhä ei kukaan Suomessa ole, että nuudeleilla pitäisi elää. Alkuperäiselle: nuudelien syöminen on saanut makuaistisikin ihan sekaisin, eikä sen vuoksi mikään kunnon ruoka maistu miltään. Vaikeaa päästä eroon nuudeliriippuvaisuudesta, joka itseasiassa on natriumglutamaatti-riippuvuutta.


      • mun mielestä
        niin no kirjoitti:

        Jos ihmettelet sitä että kuinka ihminen jolla ei ole rahaa ruokaan voi olla "liian lihava" niin sehän on helppoa. Halvimmat ruuat kaupassa on niitä epäterveellisimpiä. Ei paljoa tarvitse lohien perään vinkua kun samalla rahalla saa useamman päivän ruuat. Se on vaikeaa niiden ymmärtää joilla on senttejä vain lompakossa. Se ei yksinkertaisesti toimi käytännössä, että ostaisi laatua ja nipistäisi turhasta, jos ei ole rahaa ostaa mitään turhaa tai välttämättä edes ruokaa. Toiset oikeasti elää makaronilla ja ketsupilla kun kaikki rahat menee vuokraan.

        Fileoitu kirjolohi maksaa tarjouksessa yleensä 5,45-5,90/kg, ja kilosta tulee aika monta annosta. Jos ostaa kokonaisen 3,90/kg, voi keittää roippeista valtavan kalakeiton, johon lisätä niitä halpoja perunoita. En tarkoittanut halveerata kysyjää, joka joutuu venyttämään penniä. Olen itsekin joutunut niin tekemään aikoinani vuosikaudet. Silloin opin tekemään halpaa ruokaa vaatimattomista tarvikkeista. Pitkän päälle paljon edullisempaa ja terveellisempää kuin huonot nuudelit. Perusmakaroni ketsupilla on terveellisempi vaihtoehto kuin nuudeli-lisäainepommi. Ja takuulla tarjouksesta saman hintainen.


      • Opi lukemaan!
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        "elää makaronilla ja ketsupilla" Kerropas, miten noi on halvempia kuin esim. kaurapuuro? Kaurahiutaleet on takuulla halvempia ja paljon terveellisempiä kuin makaroni ja ketsuppi. Että jos on niin köyhä, ettei voi muuta syödä kuin makaronia ja ketsuppia, niin vaihtais sitten edes kaurapuuroon. Ja esim. kilo porkkanoita tai perunoita ei paljon maksa, eikä ruisleipäkään... Terveellistä ruokaa kyllä löytää halvalla, eri juttu jos siitä ei tykkää...

        Ei tod. ole kaurapuuro makaronia halvempaa! Olen katsonut opiskelijana hinnat niin tarkkaan kuin on mahdollista ja makaroni on Suomen halvin ruoka! Hyvä jos jää rahaa makaronikuurinkaan jälkeen juuri mihinkään. Sitä paitsi, itse syön makaronia joka ruoalla enkä ole juuri lihonut. Lihoohan ihminen ns. "terveelliselläkin" ruoalla jos ei liiku. Hah! Voit vetää sipsiä ja limukkia vaikka joka päivä jos liikut kunnolla. Äläkä ala niitä kalorilaskelmia tyrkyttämään! Onko sulla mitään käsitystä, kuinka suuri osa ylimääräisestä energiasta poistuu ihmisen elimistöstä PASKAN MUKANA? =DD


      • Opi lukemaan!
        mun mielestä kirjoitti:

        Fileoitu kirjolohi maksaa tarjouksessa yleensä 5,45-5,90/kg, ja kilosta tulee aika monta annosta. Jos ostaa kokonaisen 3,90/kg, voi keittää roippeista valtavan kalakeiton, johon lisätä niitä halpoja perunoita. En tarkoittanut halveerata kysyjää, joka joutuu venyttämään penniä. Olen itsekin joutunut niin tekemään aikoinani vuosikaudet. Silloin opin tekemään halpaa ruokaa vaatimattomista tarvikkeista. Pitkän päälle paljon edullisempaa ja terveellisempää kuin huonot nuudelit. Perusmakaroni ketsupilla on terveellisempi vaihtoehto kuin nuudeli-lisäainepommi. Ja takuulla tarjouksesta saman hintainen.

        *Nuudelit on halvimmillaan 4,93 €/kg (EuroShopper) *Myllyn Makaroni 0,90 €/kg Kirjolohi 5,45-5,90 €/kg, tuoko muka halpa =DD ? Itse joudun ostamaan halvinta, *Makaroni, lihapullat, perunat, ranskanperunat Silti vuokran jälkeen jää sellaset 80 € kuussa, joilla pitäisi kirjoja, vaatteita ja hygieniastaankin huolehtia. Ainiin, jos sulla vielä sattuu olemaan elämä niin sillon tällön käydä viihteellä, yhellä tuopilla, leffassa, pizalla tms. Liikkukaa läskit, ette lihoo! Saa sitä paitsi vähän sisältöä elämään ja kompensoi noita em. :)


      • pointin
        Opi lukemaan! kirjoitti:

        Ei tod. ole kaurapuuro makaronia halvempaa! Olen katsonut opiskelijana hinnat niin tarkkaan kuin on mahdollista ja makaroni on Suomen halvin ruoka! Hyvä jos jää rahaa makaronikuurinkaan jälkeen juuri mihinkään. Sitä paitsi, itse syön makaronia joka ruoalla enkä ole juuri lihonut. Lihoohan ihminen ns. "terveelliselläkin" ruoalla jos ei liiku. Hah! Voit vetää sipsiä ja limukkia vaikka joka päivä jos liikut kunnolla. Äläkä ala niitä kalorilaskelmia tyrkyttämään! Onko sulla mitään käsitystä, kuinka suuri osa ylimääräisestä energiasta poistuu ihmisen elimistöstä PASKAN MUKANA? =DD

        Terveellisyys ei ole sama asia kuin normaali-, yli- tai alipaino. Se, että syöt makaronia joka aterialla, ei todellakaan tarkoita, että lihoisit, mutta makaroni on aika ravintoköyhää ruokaa kaurapuuroon verrattuna. Kaurahiutaleista saa energian lisäksi paljon ravintoaineita. Mararonin kilohinta voi olla halvempi kuin kaurapuuron, mutta montako annosta makaronia saat kilosta makaroneja? Entä kilosta kaurapuuroa?


      • sssssssss
        Opi lukemaan! kirjoitti:

        *Nuudelit on halvimmillaan 4,93 €/kg (EuroShopper) *Myllyn Makaroni 0,90 €/kg Kirjolohi 5,45-5,90 €/kg, tuoko muka halpa =DD ? Itse joudun ostamaan halvinta, *Makaroni, lihapullat, perunat, ranskanperunat Silti vuokran jälkeen jää sellaset 80 € kuussa, joilla pitäisi kirjoja, vaatteita ja hygieniastaankin huolehtia. Ainiin, jos sulla vielä sattuu olemaan elämä niin sillon tällön käydä viihteellä, yhellä tuopilla, leffassa, pizalla tms. Liikkukaa läskit, ette lihoo! Saa sitä paitsi vähän sisältöä elämään ja kompensoi noita em. :)

        sontaa (makaronia) ja juoskaa ympyrää! Siinä vasta ohje.


      • silja-
        niin no kirjoitti:

        Jos ihmettelet sitä että kuinka ihminen jolla ei ole rahaa ruokaan voi olla "liian lihava" niin sehän on helppoa. Halvimmat ruuat kaupassa on niitä epäterveellisimpiä. Ei paljoa tarvitse lohien perään vinkua kun samalla rahalla saa useamman päivän ruuat. Se on vaikeaa niiden ymmärtää joilla on senttejä vain lompakossa. Se ei yksinkertaisesti toimi käytännössä, että ostaisi laatua ja nipistäisi turhasta, jos ei ole rahaa ostaa mitään turhaa tai välttämättä edes ruokaa. Toiset oikeasti elää makaronilla ja ketsupilla kun kaikki rahat menee vuokraan.

        Vihannekset, hedelmät, kaurahiutaleet, Seiti, tonnikala, näkkäri/ruisleipä ym. ei todellakaan ole kalliita. Mene vaikka lidliin. Sieltä saa myös halvemmalla pakasteita. Ei terveelliset ruokailutottumukset todellakaan tule kalliiksi, kokemusta on. Täytyy vain vähän osata käyttää mielikuvitusta. Turhaa läskien nillitystä mun mielestä!


      • silja- kirjoitti:

        Vihannekset, hedelmät, kaurahiutaleet, Seiti, tonnikala, näkkäri/ruisleipä ym. ei todellakaan ole kalliita. Mene vaikka lidliin. Sieltä saa myös halvemmalla pakasteita. Ei terveelliset ruokailutottumukset todellakaan tule kalliiksi, kokemusta on. Täytyy vain vähän osata käyttää mielikuvitusta. Turhaa läskien nillitystä mun mielestä!

        ruokailutottumukset syntyy siitä kun huomaa jättää kauppaan ne lihottavat hedelmät joissa on paljon sokeria. Kaurahiutaleet kannattaa myös unohtaa kuten kaikki leivätkin. Kasviksia löytyy monipuolisesti pakasteina. Tuoreenakin löytyy, kaali on aina edullista ettei tarvitse tärkkelysperunoita syödä.


      • sikurirousku
        mun mielestä kirjoitti:

        Fileoitu kirjolohi maksaa tarjouksessa yleensä 5,45-5,90/kg, ja kilosta tulee aika monta annosta. Jos ostaa kokonaisen 3,90/kg, voi keittää roippeista valtavan kalakeiton, johon lisätä niitä halpoja perunoita. En tarkoittanut halveerata kysyjää, joka joutuu venyttämään penniä. Olen itsekin joutunut niin tekemään aikoinani vuosikaudet. Silloin opin tekemään halpaa ruokaa vaatimattomista tarvikkeista. Pitkän päälle paljon edullisempaa ja terveellisempää kuin huonot nuudelit. Perusmakaroni ketsupilla on terveellisempi vaihtoehto kuin nuudeli-lisäainepommi. Ja takuulla tarjouksesta saman hintainen.

        Mistä saa noin halpaa kirjolohta??? Täällä se maksaa tarjouksessakin 7-8 e/kg!


      • Anonyymi
        mun mielestä kirjoitti:

        Fileoitu kirjolohi maksaa tarjouksessa yleensä 5,45-5,90/kg, ja kilosta tulee aika monta annosta. Jos ostaa kokonaisen 3,90/kg, voi keittää roippeista valtavan kalakeiton, johon lisätä niitä halpoja perunoita. En tarkoittanut halveerata kysyjää, joka joutuu venyttämään penniä. Olen itsekin joutunut niin tekemään aikoinani vuosikaudet. Silloin opin tekemään halpaa ruokaa vaatimattomista tarvikkeista. Pitkän päälle paljon edullisempaa ja terveellisempää kuin huonot nuudelit. Perusmakaroni ketsupilla on terveellisempi vaihtoehto kuin nuudeli-lisäainepommi. Ja takuulla tarjouksesta saman hintainen.

        Mistä sä oikeen oot taikonu 4 euron kalaa?


      • Anonyymi
        niin no kirjoitti:

        Jos ihmettelet sitä että kuinka ihminen jolla ei ole rahaa ruokaan voi olla "liian lihava" niin sehän on helppoa. Halvimmat ruuat kaupassa on niitä epäterveellisimpiä. Ei paljoa tarvitse lohien perään vinkua kun samalla rahalla saa useamman päivän ruuat. Se on vaikeaa niiden ymmärtää joilla on senttejä vain lompakossa. Se ei yksinkertaisesti toimi käytännössä, että ostaisi laatua ja nipistäisi turhasta, jos ei ole rahaa ostaa mitään turhaa tai välttämättä edes ruokaa. Toiset oikeasti elää makaronilla ja ketsupilla kun kaikki rahat menee vuokraan.

        Jatkossa vielä enemmän pelkällä makaronilla,kun hallitus vie viimeisetkin.


      • Anonyymi
        kj.mattila kirjoitti:

        ruokailutottumukset syntyy siitä kun huomaa jättää kauppaan ne lihottavat hedelmät joissa on paljon sokeria. Kaurahiutaleet kannattaa myös unohtaa kuten kaikki leivätkin. Kasviksia löytyy monipuolisesti pakasteina. Tuoreenakin löytyy, kaali on aina edullista ettei tarvitse tärkkelysperunoita syödä.

        Sain anemian kasvisruualla. Ja b vitamiinit nykyään piikillä laitetaan,kun tuli imeytymishäiriö. Eli muistakaa rauta ja b vitamiinit vaikka purkista,jos ruoka on kehnoa tai pelkkiä kasviksia!!


    • Nannachan

      Oletko katsonut, mihin nuo luvut ovat määritelty? Joissakin nuudelipaketeissa nimittäin ilmoitetaan kcal/100g valmista annosta ja toisissa taas tuo luku ilmoitetaan kuiva-aineista. Jos haluat välttämättä syödä nuudeleita laihiksen aikana, niin ainakin voit jättää niiden mukana tulevan mausterasvapussin käyttämättä.

      • nuudelin ystävä

        Ei nuudeleista ole pakko luopua.Esim.Pirkka-nuudeleissa,joita myydään 250g pussissa on kaloreita vähemmän,ja rasvaa muistaakseni 1,2%.Itse ostan niitä.Pistän tipan valkosipulilla maustettua oliiviöljyä(terveelliempää kuin maustettujen mukana tuleva palmuöljy)ja mausteita maun mukaan.Itse laitan esim.santa marian india green curry/red curry jne ja chilijauhetta.Tuskin on kalliimpaakaan-vannomaan en mene,kun en niin tarkkaan ole hintaa katsonut.Tuo nuudelien halpuus toki on sitten eri asia,kyllä terveellisempääkin saa halvalla,mutta itse tykkään nuudleista maun takia.Eli en kokonaan luopuisi,syön ehkä kerran viikossa.Maustamattomissa on muuten myös täysjyvävehnästä tehtyjä jne.


    • .........

      todella epäterveellisiä. Itse olen niihin ollut koukussa ja silloin paino nousi todella äkkiä hirmulukemiin. Nyt olen kuitenkin niistä onneksi päässyt eroon. en meinannut uskoa että olen niistä riippuvainen, mutta sen huomasi kun niistä yritti päästä eroon. Nuudelit turvottavat itellä ainakin tosi paljon. Olin koukussa Yeo's kananuudeliin. KÄyn vieläkin kaupassa välillä haaveilemassa hyllynreunalla niistä.. jätän ne kuiten aina hyllyyn. Nyt olen laihtunut 5 kiloa, jättämällä pahimmat hiilarit ja sokerit pois. Olo on mitä mainioin ja eikä tee niitäkään nuudeleita enään mieli. Netistä löytyy kasapäin ohjeita kevyelle kukkarolle. Nuudien syönti köyhyyteen tekosyitä ja laiskuutta!! Tunnustakaa tosiasiat itsellenne!!

    • woccia,

      ja lisää kanankoipi paloja sekaan,tulee halvaks,ja on ihanhyvää.

    • soijasoijasoija

      Voit täyttää nuudeliannosta esimerkiksi soijan avulla, joka ON halvempaa kuin liha, vaikka toisin voisi ajatella. Sellaisesta soijarouhepussista saa n. 15 (1dl soijaa 2 dl vettä turvotukseen) ja paketti maksaa sen 2-4 euroa... Jos täytät nuudeliannosta soijalla, jää sitä seuraavaankin päivään, riippuen paljon soijaa laitat.
      Itsekin olen köyhä opiskelija, mutta syön päivittäin omenoita ja porkkanaa, hyvin selviän. Kun oppii syömään vähemmän, voi myös ostaa "kalliimpaa" ja terveellisempää ruokaa. Se on "kallista" siksi, koska ravinteita saa niistä paljon enemmän, eli loppujen lopulta halvempaa. Salaattitarpeetkin (tomaatti-kurkku-valitsemasi salaatti) ovat suhteellisen halpoja ja riittävät pidemmäksi aikaa.

      • noooj

        itse syön lähes päivittäis nuudeleita paketillisen maustepussin ja chilitonnikalan kanssa,todella herkkua. syön kyllä muutakin,mutta päivällä tulee nälkä,kun ruoka on vasta illalla.. liikun kohtuu paljon että kyllä ne nuudelit kuluu siinä :)


    • tämä ruoka oli minun viimekesäisen painonpudotukseni alkutaipaleen peruskivi, kaurapuuron lisäksi.

      Pannulle tilkka öljyä ja kansukaleita paistumaan pini paketti, mausteuujakin saa käyttää. Kun kanat valmiit lisää pannuun pussillinen wok.vihanneksia, kun vihannekset suurinpiirtein sulaneet lisää pannuun vettä ja mamasin kananuudeleita. Anna kiehua kunnes neste on haihtunut.

      Riittää syömistä noin 2-3 päivälle leivän tai muun vastaavan kera. ja hintaa annosta kohti ei tuu juuri mitn.

      ite elin suurimman osan opiskeluajastani perunoilla, jauhelihalla ja tonnikalalla. Kun tekee kunnon kastikkeen perunoitten kanssa ni kyllä sillä pärjää.

      nii joo, ja sille joka sano ettei suomessa tartte kenenkään nälkää nähä.... miten monelle opiskelijalle ei jää yhtään mitään käteen tuista eikä mistään sossusta ainakaan mitään saa. sanovat että otappa opintolaina ni katellaan sitten kun oot sen kuluttanu. ja kun se loppuu ni sitte sanotaan että eipä sulla tarvetta ole kun sullahan oli se laina... näitä nimittäin riittää.

      jos haluat lisää entisen peraukisen opiskelijan ruokavinkkejä, mut löytää tuolta galleriastaki, sama nikki.

      • opiskelemaan

        Opiskelijat saa kyllä vähän rahaa... Minä ainakin otan opintolainan. eli, jos saan täyden opintotuen ja opintolainen rahaa pitäisi saada se 700e hmm.. siitä sitten vuokra 350e sähkö 30e ja netti 15e. matkakortti n. 40e. Sitten on viellä kaks kissa, joiden ruokiin ja hiekkaan menee noin 50e ja pupu johon menee noin 30e. kuntosali 60e. eli 575e pelkkiin laskuihin ja menoihin. ruokaan, vaatteisiin, hygieeniaan. yms. jää 125e Vaikka ottaisi lainan. Onko edes kannattavaa. Jäät velkaa suuren summan ja kuitenkin näät melkeinpä nälkää. En tajua miksei opintotukea voida nostaa... Työttömätkin saa enemmän rahaa, opiskelijat sentään tekee jtn.
        Pitääkö mun sitten luopua lemmikeistä? kun ei ole niitä varaa ruokkia.
        Se on plussaa, että osaa tehdä itse ruokaa.


    • ex-opiskelija

      Monissa nuudeleissa on todella paljon palmuöljyä. Jos tykkää nuudeleista ja haluaa syödä terveellisesti, kannattaa ostaa rasvattomia nuudeleita ja maustaa ne itse. Niitä saa ainakin vehnästä, tattarista ja riisistä tehtynä, pakkaukset ovat isompia, mutta nehän säilyvät kaapissa. Niiden seuraksi saa maittavan vokin broilerisuikaleista ja vihanneksista. Valmiit vihannessekoitukset ovat kallihkoja, mutta vaivattomia ja yhdelle riittää niistä syömistä moneksi kerraksi. Viitseliäs suikaloi itse porkkanan ja kaalinpalan pannulle. Tonnikalastakin kannattaa valita vähärasvaisempia vaihtoehtoja, jos siitä pitää.

      Toinen juttu on, että nuudeleilla on melko kova kilohinta ja niissä on todella vähän tarpeellisia ravintoaineita. Peruna on silkkaa tärkkelystä sekin, mutta rasvaton ja sisältää vitamiineja ja hivenaineita. Keittäminen ei ole vaivalloista, jos ostaa valmiiksi pestyjä. Ja jos niitä jää yli, voi seuraavana päivänä herkutella telonpannulla pikku tilkassa öljyä paistetuilla perunoilla.

      Kaurahiutaleita voi ostaa edullisinta merkkiä. Puuron lisäksi niistä saa vaikka teeleipiä ja kun makeanhimo iskee, voi mikrottaa margariini-sokeri-kaurahiutalesössöä. Se on herkkua esim. tarjousvaniljajäätelön kanssa.

      Opiskelijabudjetilla on mahdollista syödä terveellisesti. Karkin kilohinta voi olla toistakymppiä, mutta pussi sujahtaa ostoskoriin. Hedelmiä ei sitten raaskikaan ostaa, kun ne maksavat melkein 3 euroa kilo. Kaljan tai kivennäisveden voi jättää ostamatta ja laskea ruokajuomaksi kraanasta vettä. Hiukan vaivaa näkemällä, hintoja vertailemalla ja ohjelmoimalla itsensä uudelleen, saa rahat riittämään terveelliseen ruokaan.

      • Kinukki

        Kiinassa lisäävät tuota natriumglutamaattia aikalailla kaikkeen ruokaan... Kiinalaiset on suurimmaks osaks aika laihoja... Ravintolassakin pitää erikseen kysyä etteivät lisäisi sitä ruokaan.. Menee muuten kiinalaisesta ruoasta se niin sanottu fleivori aika helposti kun ei laitetakkaan teollista suolaa :) Mie oon aina saanu sellasen kuvan että kiinalainen ruoka pitäs olla tosi terveellistä?? Juovat yleensä kyllä teetä ruoan kanssa minkä sanotaan vähentävän hiilihydraattien imeytymistä. Juokaa siis paljon teetä kun syötte ruisleipää.. Kiinalaiset eivät siis itse syö leipää ollenkaan, eikä esim marketeista varmasti löydy näitä tuotteita juusto, leipå, leikkeleet eikä tainnu pahemmin olla voitakaan tai margariinia kun olen etsinyt sieltä noita länsimaisia delikaatteja :D


      • mfdösfmsöldfmsöl
        Kinukki kirjoitti:

        Kiinassa lisäävät tuota natriumglutamaattia aikalailla kaikkeen ruokaan... Kiinalaiset on suurimmaks osaks aika laihoja... Ravintolassakin pitää erikseen kysyä etteivät lisäisi sitä ruokaan.. Menee muuten kiinalaisesta ruoasta se niin sanottu fleivori aika helposti kun ei laitetakkaan teollista suolaa :) Mie oon aina saanu sellasen kuvan että kiinalainen ruoka pitäs olla tosi terveellistä?? Juovat yleensä kyllä teetä ruoan kanssa minkä sanotaan vähentävän hiilihydraattien imeytymistä. Juokaa siis paljon teetä kun syötte ruisleipää.. Kiinalaiset eivät siis itse syö leipää ollenkaan, eikä esim marketeista varmasti löydy näitä tuotteita juusto, leipå, leikkeleet eikä tainnu pahemmin olla voitakaan tai margariinia kun olen etsinyt sieltä noita länsimaisia delikaatteja :D

        kiinassa ja japanissa esim. nuudelit juuri ovat huomattavasti terveellisempiä kuin ne mitä suurkauppojen hyllyillä myydään. raaka-aineet sekä valmistus on ihan eri tapa.


      • niin saatat ehkä
        mfdösfmsöldfmsöl kirjoitti:

        kiinassa ja japanissa esim. nuudelit juuri ovat huomattavasti terveellisempiä kuin ne mitä suurkauppojen hyllyillä myydään. raaka-aineet sekä valmistus on ihan eri tapa.

        huomata, että vain meille ulkolaisille maistuu RUNSAASTI riisit ja nuudelit.
        Paikalliset syövät melko nestepitoisia keittoja, joissa on RUNSAASTI kasviksia ja reippaasti rasvaa mutta tosi vähän riisiä.

        Meillä syödään riisiä, makaroonia ja perunaa puoli lautasellista kun toiset syövät kasviksia ja rasvaa. Me lihomme ja hekin lihovat sitten kun alkavat syödä samalla tavalla kuin me.

        Koitin itse taannoin laihduttaa syömällä enimmäkseen riisiä ja lisänä kasviksia. Vatsa möyrysi ja paino ei muuttunut mihinkään. Nälän tunne oli jatkuva.

        Olisko kuitenkin halvempaa ostaa vaikka pakastevihanneksia, niitäkin on monenlaisia. Tuoretta tietysti mieluiten. Rasvaakin pitäisi käyttää edes jonkun verran. Nykyään monilla jo rasvan puute ja silti ovat lihavia.

        Varmempi laihtuminen kasviksilla ja voihuntu päälle kuin jollakin nuudelilla tai riisillä ilman sitä voihuntua.


      • sivulta hiukan
        niin saatat ehkä kirjoitti:

        huomata, että vain meille ulkolaisille maistuu RUNSAASTI riisit ja nuudelit.
        Paikalliset syövät melko nestepitoisia keittoja, joissa on RUNSAASTI kasviksia ja reippaasti rasvaa mutta tosi vähän riisiä.

        Meillä syödään riisiä, makaroonia ja perunaa puoli lautasellista kun toiset syövät kasviksia ja rasvaa. Me lihomme ja hekin lihovat sitten kun alkavat syödä samalla tavalla kuin me.

        Koitin itse taannoin laihduttaa syömällä enimmäkseen riisiä ja lisänä kasviksia. Vatsa möyrysi ja paino ei muuttunut mihinkään. Nälän tunne oli jatkuva.

        Olisko kuitenkin halvempaa ostaa vaikka pakastevihanneksia, niitäkin on monenlaisia. Tuoretta tietysti mieluiten. Rasvaakin pitäisi käyttää edes jonkun verran. Nykyään monilla jo rasvan puute ja silti ovat lihavia.

        Varmempi laihtuminen kasviksilla ja voihuntu päälle kuin jollakin nuudelilla tai riisillä ilman sitä voihuntua.

        apua eli mitenkä paljon kaloreita on vaikkapa riisissä.

        Otin nyt malliksi 200g per tuote.
        Riisissä ja nuudelissa kalorit noin 250 kun vastaavassa määrässä kasviksia vain 39- jotain. Jopa rasvaisesta naudasta tehty kaalikeitto on vähäkalorisempaa (alle 100)kuin "kevyeksi" luultu nuudeli.
        http://www.fineli.fi/foodbasket.php?action=calc&lang=fi


    • versio nuudeleista

      Täysjyvänuudelit ovat vähän kalliimpia kuin tavalliset nuudelit.
      Santa Marian nuudelit ovat mielestäni hyviä [ http://www.santamaria.fi/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&co=3&id=5722 ] Niissä on kuitua 10% kuitua.
      Paketissa lukee, että siinä on 3-4 annosta.. en muista oliko sisällä 3 vai 4 nuudelilevyä, mutta itselleni on riittänyt kun taitan yhden nuudelilevyn puoleksi, kun syön sen wok-vihannesten kanssa.

      Paistan vihannekset Flora kevyt Culinessessa, jossa todella hyvä rasvakoostumus [ http://www.flora.fi/tuotteet_leivonta.php ].
      Käytän rasvaa vain niin vähän ettei pannu kärsi.
      Maustamiseen en käytä puhdasta suolaa ollenkaan, vaan joitain hyviä intialaisia mausteseoksia, joissa toisissa suolaa mukana, toisissa ei. Nuudelit kiehutan erikseen kattilassa ja sekoitan vihannesten kanssa vasta lautasella. Saatan laittaa lisäksi vielä jotain chili- tai soijakastiketta.. Niissäkin energiapitoisuus vaihtelee n. 150-900KJ välillä. Vähänhän niitä kerralla käytetään.. tosin makeita chilikastikkeita, jotka ei ole niin tulisia voi innostua lööräämään, jolloin kaloreitakin kertyy.. Itse olen totuttanut itseni käyttämään vähemmän makeita kastikkeita, joissa ei oo niin paljon kaloreita.
      Hyvää ja täyttävää syötävää, josta ei tuu kuitenkaan raskas olo

      • Kinukki

        Aivan kiinalaiset käyttävät paljon kasviksia ruoissaan. Mutta maku tulee niihinkin nuudeleihin tuosta glutamaatista edelleen. Se on kovassa suosiossa Kiinassa edullisuutensa vuoksi. Marketeissa tuota tavaraaa myydään jättimäisissä säkeissä. Kokeilkaa syödä puikoilla niin kerkee ruoka laskeutua syödessä niin ei tarvitse hotkaista koko ateriaa sillä haarukalla alle 10-15 min :) eikä noissa kiinalaisissa nyt niin erityisen paljon niitä kasviksia ollut kun asuin tuolla päin. Ruokailusta tärkein oli kiinalaisille lounas illalla otettiin kadulta kasviskeittoa nuudeleilla tottakai, vartaita, höyrytettyjä baozeja eli lihatäytesämpylöitä näin suomeksi ;) itselläni ei ollut kämpässä jääkaappia niin söin aina ulkona, mutta eipähän tullut naposteteltua jääkaapista :)


    • liiannuori

      jos vähänki on perehtyny laihdutukseen, luulis tietävän et toinen kalorimäärä on keittämättömistä ja toinen keitetyistä. tyhmiä ootte. ja ei ne nuudelit lihota jos vaik päivän ainoo ruoka on yks nuudeliannos!

      • Kinukki

        Ei ehkä lihota. Mutta keskutelu on nyt liikkunut enemmänkin mikä on terveellistä. Syö vaan se nuudelikeitto, elä ihmettele jos alkaa masentaa, hiukset tippuu, kynnet lohkeilee ja huulet rohtuu!!!


    • juupaduupa

      riippuu täysin mitä nuudeleita ostaa! esim. mama-nuudeleissa on noin viisi kertaa vähemmän rasvaa kuin eldoradon nuudeleissa. lue herran tähden tuoteseloste.

    • :)

      ite opiskeluaikana söin koulussa kunnno ruokaa ja salattia. koulun jälkeen iltasin tummaaleipää, puuroa ja hedelmiä/vihanneksia. pärjäsin todella hyvin noilla ja rahaa jäi muuhunkin! ja painokin tippui reilut 5kg :)

    • Bamsseee

      Rasvattomasta ruuasta ei nälkä lähde, ainakaan itselläni.

    • Lukija

      Voi herrajumala tätä suomenmaata.. oli keskustelu melkein mikä tahansa, niin sitä ei osata pitää asiallisena. Jotkut ihanat täälläkin antavat oikeita vinkkejä, eivätkä ala pätemään "mitä minä ostaisin, miten minä tekisin"-tyylillä, ja moittimaan, kuinka huonosti kirjoittaja on tehnyt tätä ja sitä ja tätä. Asiattomat ja riitaa haastavat voisivat mennä nettikirjoittelun sijaan istumaan vaikka kirjastoon. Yksin. Ärsyttää joka kerta törmätä tinkaamiseen ja turhaan väittelyyn kuinka vain "minä olen oikeassa". Sitä ruvetaan tinkaamaan, eikä sitten osata ottaa palautetta tai toisten mielipiteitä vastaan.

    • jdhng

      Nuudelit ovat pastaa ja näin ollen sisältävät n. 350kcal 100g siihen viel mausteet ja öljy päälle! yhdessä nuudeli annoksessa on n. 400kcal! jos et syö dietillä pastaa lautas kaupalla älä syö nuudeleitakaan!

    • hmmm

      Nuudelissa on hirveesti sokeria jotka valitettavasti jää sun kehoon, itekki söin nuudelia ennen joka päivä kunnes huomasin että vatsa alko pömpöttää.. Tajusin et siinä on älyttömästi sokeria, mua alko ällöttää ja nykyään syön paaljon harvemmin nuudelia.

    • Ent. Opiskelia

      Alkoi vähän järkyttävän tämä viestiketju... Melkein kaikki ovat sitä mieltä että nuudelit sillon tällöin ellei useinkin on ok! Voiko ihmiset enää enempää hukassa olla? Ei nuudelit eivät todella ole terveellisiä. Eivät nyt eivätkä koskaan. Ruoka On menettänyt merkityksensä ihmisille ravintona ja nyt syödään vain jotain halpaa mistä saa nälän tunteen lähtemään. Jos ihmiskeho voisi prosessoida heinää eläinten lailla niin aika moni söisi opiskelu ajan sitä! Herätkää ihmiset, varsinkin te jotka opiskelette pitäisi syödä monipuolisesti! Kasviksia, kuituja, vitamiineja jne... Ei siinä oppi enää päähän uppoa kun koko elimistö käy hitaalla köyhän ravinnon vuoksi.

    • Anonyymi

      Pakko syödä ,en katso kaloreita.

    • Anonyymi

      On niissä rautaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe