TURBO MopooN!!!!

peevee suzuki

siis toimiiko sellane tetokoneen puhallin asennettuna mopoon?? siis se puhallin laitetaan itsetehtyyn ilmanputsariin työntämään ilmaa kaasariin. onko kukaan kokeillu?? ajattelin kokeilla... miten vaikuttaa??

123

55547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä.

      sivulla www.saha1.cjb.net sieltä sahan säätäminen-osiossa olevan tosta aiheesta juttua.

      • Motocross man

        saattaapi turista ainaki se sun mopo aika lailla tolla viritelmällä jos ei muuta..=)
        ei nuissa kaks tahtisissa oikeen tuo "turbo" hommeli oo toimiva ratkasu.


      • täytyy
        Motocross man kirjoitti:

        saattaapi turista ainaki se sun mopo aika lailla tolla viritelmällä jos ei muuta..=)
        ei nuissa kaks tahtisissa oikeen tuo "turbo" hommeli oo toimiva ratkasu.

        edes kokeilla!! virta vaan valojohdoilta ja oma katkaisija sille puhaltimelle,nii voi kokeilla vaikuttaako se mitenkään. ja jos ei toimi,niin täytyy laskea kantta:) kirjottelen sit ku oon kokeillu.


      • joku
        täytyy kirjoitti:

        edes kokeilla!! virta vaan valojohdoilta ja oma katkaisija sille puhaltimelle,nii voi kokeilla vaikuttaako se mitenkään. ja jos ei toimi,niin täytyy laskea kantta:) kirjottelen sit ku oon kokeillu.

        kyllä se kuulemma auttaa. tuttu laitto peeveeseen jossa oli 80cc ym. niin tollasen tietsikan tuulettimen. ja se laitto muistaakseni ilman ilmanputsaria niin se katsos lykkää ne gaso tipat mukaan kans jokka jää siihe luistimen tienoille. ku aina se siitä jää märäks 2-taheissa. en tiiä paljonko autto mut vähäsen ainaki.


      • ihmettelijälintunen

        Linkkisi ei toimi!!


      • anza347856347856
        täytyy kirjoitti:

        edes kokeilla!! virta vaan valojohdoilta ja oma katkaisija sille puhaltimelle,nii voi kokeilla vaikuttaako se mitenkään. ja jos ei toimi,niin täytyy laskea kantta:) kirjottelen sit ku oon kokeillu.

        ja JOS joku laittaa turbon niin eihän teidän kaasuttimetkaan kestä painetta. ......tuli kyllä mieleen että onhan niitä vanhoja turbolla olevia moottorisahoja.


      • esa
        Motocross man kirjoitti:

        saattaapi turista ainaki se sun mopo aika lailla tolla viritelmällä jos ei muuta..=)
        ei nuissa kaks tahtisissa oikeen tuo "turbo" hommeli oo toimiva ratkasu.

        saatana jos haluatte ahtaa mopon nii muutako jostain pikkuautosta turpo ja sen pulttaa kiinni. kaverin kans tosiaan turpotettiin täsä vasta sen manki jollai volkkarin pikkuturpolla ja hyvin tuntuu suhisevan. kaasari tosin vielä imupuolella mutta eiköhän se täsä vaihu painepuolelle...


      • kimmo9213
        anza347856347856 kirjoitti:

        ja JOS joku laittaa turbon niin eihän teidän kaasuttimetkaan kestä painetta. ......tuli kyllä mieleen että onhan niitä vanhoja turbolla olevia moottorisahoja.

        ootko miettiny että kaasarin voi laittaa myös ennen turbon imu puolta, tällöin turbo puhaltaa moottoriin valmiin seoksen. Suoraan imukaulaan


      • ??!?!
        Motocross man kirjoitti:

        saattaapi turista ainaki se sun mopo aika lailla tolla viritelmällä jos ei muuta..=)
        ei nuissa kaks tahtisissa oikeen tuo "turbo" hommeli oo toimiva ratkasu.

        No nelarissa voi laittaa remmi-ahtimen


      • eräjorma69
        esa kirjoitti:

        saatana jos haluatte ahtaa mopon nii muutako jostain pikkuautosta turpo ja sen pulttaa kiinni. kaverin kans tosiaan turpotettiin täsä vasta sen manki jollai volkkarin pikkuturpolla ja hyvin tuntuu suhisevan. kaasari tosin vielä imupuolella mutta eiköhän se täsä vaihu painepuolelle...

        muute hyvä paitsi se on turbo eikä turpo


      • MR.wankel
        ??!?! kirjoitti:

        No nelarissa voi laittaa remmi-ahtimen

        jooo o mutta rupeeppa sit itte sorvaileen jotain remmiahdinta kun mikään tehdas ei taida kuules tehdä sen kokoisia ahtimia ja sitä paitsi saat aika koneistaja olla jos meinaat mopoon laittaa sen ja saat toimiin viel kunnolla


      • -JaniR-
        MR.wankel kirjoitti:

        jooo o mutta rupeeppa sit itte sorvaileen jotain remmiahdinta kun mikään tehdas ei taida kuules tehdä sen kokoisia ahtimia ja sitä paitsi saat aika koneistaja olla jos meinaat mopoon laittaa sen ja saat toimiin viel kunnolla

        onha noihin monkeyhin tehtu omia remmiahtimia ovat sellasia jotai appelsiinikokosia pkku motikoita ja magneetolta tulee remmi ovat vaa aikas tyyriitä ostaa.:D


      • joku muu
        esa kirjoitti:

        saatana jos haluatte ahtaa mopon nii muutako jostain pikkuautosta turpo ja sen pulttaa kiinni. kaverin kans tosiaan turpotettiin täsä vasta sen manki jollai volkkarin pikkuturpolla ja hyvin tuntuu suhisevan. kaasari tosin vielä imupuolella mutta eiköhän se täsä vaihu painepuolelle...

        monkkari on nelari ei kakstahti


    • Jokeripokeripoks

      Eipä tommonen turbo toimi 2-tahtisissa (en tosta sun viritelmästä tiedä) Se on ihan noiden 4-tahtien oma homma.

      • Motocross man

        Onhan tuota olevinaan joku kokeillukkin,kuulemma oli mäntä sulanu ku oli 190 suuttimen laittanu siihen,160 oli jo pysyny mäntäkin kasassa,ihan hyvin jos pitää pv:seen piikki crossin suuttimia pistää että saa tarpeeks kaittoo,en kyllä jotenkin jaksa uskoo että tuosta olis jotain hyötyy tuosta tuulettimesta siellä ilman putsarissa,mutta voin olla väärässäkin,en oo kokeillu.
        Mut kertokaa ihmeessä jos joku on saanu toimimaan tuon jutun,onhan se tuokin vielä joskus nähtävä..=)


      • CAGIVA
        Motocross man kirjoitti:

        Onhan tuota olevinaan joku kokeillukkin,kuulemma oli mäntä sulanu ku oli 190 suuttimen laittanu siihen,160 oli jo pysyny mäntäkin kasassa,ihan hyvin jos pitää pv:seen piikki crossin suuttimia pistää että saa tarpeeks kaittoo,en kyllä jotenkin jaksa uskoo että tuosta olis jotain hyötyy tuosta tuulettimesta siellä ilman putsarissa,mutta voin olla väärässäkin,en oo kokeillu.
        Mut kertokaa ihmeessä jos joku on saanu toimimaan tuon jutun,onhan se tuokin vielä joskus nähtävä..=)

        2 tahtisiin ei voi laittaa turboa, koska seos laihenee, käyntilämpötila nousee ja kone leikkaa kiinni. puhallin ilmanputsarissa ei edes ole turbo...


      • Motocross man
        CAGIVA kirjoitti:

        2 tahtisiin ei voi laittaa turboa, koska seos laihenee, käyntilämpötila nousee ja kone leikkaa kiinni. puhallin ilmanputsarissa ei edes ole turbo...

        Sitä mäkin vähä epäilen,luultavasti käy vaan niin että kierrokset huutaa täysillä kun pistää mopon käyntiin.
        Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)
        Kyllähän tuo jossain nelitahtisessa vois toimia,kyllähän se jonkinmoisella voimalla työntää sitä ilmaa sylinteriin,riippuu paljon tuulettimesta.


      • Ammattilainen
        Motocross man kirjoitti:

        Sitä mäkin vähä epäilen,luultavasti käy vaan niin että kierrokset huutaa täysillä kun pistää mopon käyntiin.
        Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)
        Kyllähän tuo jossain nelitahtisessa vois toimia,kyllähän se jonkinmoisella voimalla työntää sitä ilmaa sylinteriin,riippuu paljon tuulettimesta.

        kuin perse joulusta! toi tietokoneen-puhallin-viritelmä ei taatusti auta mitään. Mutta kakstahtiseen voi turbon laittaa, oikean turbon, (jos tiedätte mikä se edes on, saatikka miten se toimii!) rovaniemen kelkkatehtaalla on tehty koemielessä yksi lynx rave 670 turbo, tehoo oli ihan liikaa, satasen vauhdista veti sutia niin ettei hevin usko... Ja ne mäntien sulamiset ym jutut on vaan säätöjuttuja, kunhan seokset on oikeat jne. niin ei sula.


      • Motocross man
        Ammattilainen kirjoitti:

        kuin perse joulusta! toi tietokoneen-puhallin-viritelmä ei taatusti auta mitään. Mutta kakstahtiseen voi turbon laittaa, oikean turbon, (jos tiedätte mikä se edes on, saatikka miten se toimii!) rovaniemen kelkkatehtaalla on tehty koemielessä yksi lynx rave 670 turbo, tehoo oli ihan liikaa, satasen vauhdista veti sutia niin ettei hevin usko... Ja ne mäntien sulamiset ym jutut on vaan säätöjuttuja, kunhan seokset on oikeat jne. niin ei sula.

        No onhan se helvetin hyvä että ees yks apinan aivo tietää asiasta jotain.
        Eihän sitä voi tietää miten se toimii jos ei oo asiaa kokeillu,aika hullu idea kumminkin.
        Ei nimittäin luulis tollaseen 50cc PV:seen paljo lisäilmaa tarviivan että tulis tehoo,tuskin siihen nyt 1-2 baria tarviis ahtaa,kumminkin pikkunen ero johonki autoon verrattuna.
        Mutta melko selvä asiahan se on että ei tollanen toimi.


      • Ammattilainen
        Motocross man kirjoitti:

        No onhan se helvetin hyvä että ees yks apinan aivo tietää asiasta jotain.
        Eihän sitä voi tietää miten se toimii jos ei oo asiaa kokeillu,aika hullu idea kumminkin.
        Ei nimittäin luulis tollaseen 50cc PV:seen paljo lisäilmaa tarviivan että tulis tehoo,tuskin siihen nyt 1-2 baria tarviis ahtaa,kumminkin pikkunen ero johonki autoon verrattuna.
        Mutta melko selvä asiahan se on että ei tollanen toimi.

        Muuten hyvä, mutta tietokoneen tuulettimella ei voi ahtaa... tottahan sinne voi puhaltaa, mutta ei sillä taida olla muuta vaikutusta ku että roskat menee imuun nopeemmin... ja todennäköisesti käy niin että imu virtaus antaa vaan vähän nopeutta sille tuulettimelle... eli se tietokoneen fööni ei taida olla edes niin tehokas että se saa puhallettua läpi yhtä paljon ilmaa ku se moottori imee muutenki...


      • un5k4
        Ammattilainen kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta tietokoneen tuulettimella ei voi ahtaa... tottahan sinne voi puhaltaa, mutta ei sillä taida olla muuta vaikutusta ku että roskat menee imuun nopeemmin... ja todennäköisesti käy niin että imu virtaus antaa vaan vähän nopeutta sille tuulettimelle... eli se tietokoneen fööni ei taida olla edes niin tehokas että se saa puhallettua läpi yhtä paljon ilmaa ku se moottori imee muutenki...

        Perehtykääpä ensin 2t moottorin toimintaan, ja vasta sitten(jos sittenkään) rupeette suunnittelemaan tommosta... Asiahan on niin et 2t moottorin imutahti on alipaineella toimiva, ja jos rupeette siihen sähläämään jotain ylipainetta lisäävää härpäkettä niin virtauksethan menee päin p**seenreikää, joten todennäköisesti se ei lähde edes käyntiin. Ja minä kyllä haluan lisää dokumenttia ja faktaa siitä kelkasta mikä on "turbotettu", mitä vahvasti epäilen!


      • se on
        Ammattilainen kirjoitti:

        kuin perse joulusta! toi tietokoneen-puhallin-viritelmä ei taatusti auta mitään. Mutta kakstahtiseen voi turbon laittaa, oikean turbon, (jos tiedätte mikä se edes on, saatikka miten se toimii!) rovaniemen kelkkatehtaalla on tehty koemielessä yksi lynx rave 670 turbo, tehoo oli ihan liikaa, satasen vauhdista veti sutia niin ettei hevin usko... Ja ne mäntien sulamiset ym jutut on vaan säätöjuttuja, kunhan seokset on oikeat jne. niin ei sula.

        Joo... ammattilainen puhuu asiaa...


      • voi ******
        Motocross man kirjoitti:

        Sitä mäkin vähä epäilen,luultavasti käy vaan niin että kierrokset huutaa täysillä kun pistää mopon käyntiin.
        Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)
        Kyllähän tuo jossain nelitahtisessa vois toimia,kyllähän se jonkinmoisella voimalla työntää sitä ilmaa sylinteriin,riippuu paljon tuulettimesta.

        ei se mitään auta turbon tehtävä on tuottaa painetta eikä mikään tietokoneen puhallin siihen mitään painetta tee!!!!!!!!!!!!!


      • toimiva ..
        Ammattilainen kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta tietokoneen tuulettimella ei voi ahtaa... tottahan sinne voi puhaltaa, mutta ei sillä taida olla muuta vaikutusta ku että roskat menee imuun nopeemmin... ja todennäköisesti käy niin että imu virtaus antaa vaan vähän nopeutta sille tuulettimelle... eli se tietokoneen fööni ei taida olla edes niin tehokas että se saa puhallettua läpi yhtä paljon ilmaa ku se moottori imee muutenki...

        kompressori!


      • 18 bar
        toimiva .. kirjoitti:

        kompressori!

        paineen!


      • kattoo liikaa
        Motocross man kirjoitti:

        Sitä mäkin vähä epäilen,luultavasti käy vaan niin että kierrokset huutaa täysillä kun pistää mopon käyntiin.
        Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)
        Kyllähän tuo jossain nelitahtisessa vois toimia,kyllähän se jonkinmoisella voimalla työntää sitä ilmaa sylinteriin,riippuu paljon tuulettimesta.

        madmaxiä : D


      • bmw325 twinturbo
        un5k4 kirjoitti:

        Perehtykääpä ensin 2t moottorin toimintaan, ja vasta sitten(jos sittenkään) rupeette suunnittelemaan tommosta... Asiahan on niin et 2t moottorin imutahti on alipaineella toimiva, ja jos rupeette siihen sähläämään jotain ylipainetta lisäävää härpäkettä niin virtauksethan menee päin p**seenreikää, joten todennäköisesti se ei lähde edes käyntiin. Ja minä kyllä haluan lisää dokumenttia ja faktaa siitä kelkasta mikä on "turbotettu", mitä vahvasti epäilen!

        ei 2t vehkeitä voi turbottaa se kelkka mikä on kokeilu mielessä turbotettu (muka) ni ei se kyllä toiminu oo onse siihe voitu laittaa muodon vuoksi mutta eise kyllä poijjaat toimi


      • mr.wankel

        kyä se toimii samalla periaatteella kuin 4-tahtisessakin


      • mr.wankel
        CAGIVA kirjoitti:

        2 tahtisiin ei voi laittaa turboa, koska seos laihenee, käyntilämpötila nousee ja kone leikkaa kiinni. puhallin ilmanputsarissa ei edes ole turbo...

        totta kai öljy,ilma,polttoaine seos täytyy säätää uudelleen turbottamisen jälkeen ja isompi jäähdyttäjä ei ole suuri sijoitus


      • mr.wankel
        un5k4 kirjoitti:

        Perehtykääpä ensin 2t moottorin toimintaan, ja vasta sitten(jos sittenkään) rupeette suunnittelemaan tommosta... Asiahan on niin et 2t moottorin imutahti on alipaineella toimiva, ja jos rupeette siihen sähläämään jotain ylipainetta lisäävää härpäkettä niin virtauksethan menee päin p**seenreikää, joten todennäköisesti se ei lähde edes käyntiin. Ja minä kyllä haluan lisää dokumenttia ja faktaa siitä kelkasta mikä on "turbotettu", mitä vahvasti epäilen!

        Mutta jos yleensäkkin haetaan niin ensimmäiset rekat joita oli tehty olivat 2-tahti diiseleitä ne olivat turbotettuja. ja suuret rahtilaivat ovat osa 2-tahti moottorilla joissa sylinterin halkaisia noin 1m kiertokangen pituus 3m ja ne käyvät alle 100rpm kierroksilla ja niissä on turbo joka hoitaa huuhtelun jolloin polttoainetta ei mene hukkaan


      • mr.wankel
        voi ****** kirjoitti:

        ei se mitään auta turbon tehtävä on tuottaa painetta eikä mikään tietokoneen puhallin siihen mitään painetta tee!!!!!!!!!!!!!

        turbo ei tuota varsinaisesti painetta vaan ahtaa ilmaa moottoriin jolloin taas kylläkin syntyy painetta mutta turbon toiminta periaate on ahtaa enemmän ilmaa moottoriin jolloin polttoaine palaa puhtaammin jolloin samasta määrästä polttoainetta saadaan enemmäb tehoa


      • -JaniR-
        CAGIVA kirjoitti:

        2 tahtisiin ei voi laittaa turboa, koska seos laihenee, käyntilämpötila nousee ja kone leikkaa kiinni. puhallin ilmanputsarissa ei edes ole turbo...

        onneks on keksitty kierteellä kiinni olevat suuttimet mutta 2 tahtisessa ei tule toimii minkää valtakunnan "ilma ahto menetelmät" koska aineet menee kampikammion kautta männön päälle ja pahimmassa tapauksessa kun aletaan ahtaan ilmaa mopo ei jaksa mennä yhtään paremmin kun ennenkää ja ehkä vielä huonommin kun alkaa laittaa vastaan kampikammion puolelta ku painaa mäntää ylös.


      • 1,7bar1000hpbmw325

        kyl 2t moottoreihin turbon saa se ei ole ongelma ainoastaan 4t on eri lämpötilat vaan kun 2t siin ainut ongelma


      • afssg
        Ammattilainen kirjoitti:

        kuin perse joulusta! toi tietokoneen-puhallin-viritelmä ei taatusti auta mitään. Mutta kakstahtiseen voi turbon laittaa, oikean turbon, (jos tiedätte mikä se edes on, saatikka miten se toimii!) rovaniemen kelkkatehtaalla on tehty koemielessä yksi lynx rave 670 turbo, tehoo oli ihan liikaa, satasen vauhdista veti sutia niin ettei hevin usko... Ja ne mäntien sulamiset ym jutut on vaan säätöjuttuja, kunhan seokset on oikeat jne. niin ei sula.

        http://www.50soffroad.net/web/foro_offroad/viewtopic.php?f=13&t=24311
        siinä on toinen esimerkki että vaikka 50cc 2 tahtin koneenkin voi turbottaa kunhan homma on hallussa ja jotain noista ymmärtääkin


      • pappatunturi 500cc
        Motocross man kirjoitti:

        Sitä mäkin vähä epäilen,luultavasti käy vaan niin että kierrokset huutaa täysillä kun pistää mopon käyntiin.
        Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)
        Kyllähän tuo jossain nelitahtisessa vois toimia,kyllähän se jonkinmoisella voimalla työntää sitä ilmaa sylinteriin,riippuu paljon tuulettimesta.

        "Oishan se aika kätevä ku tuo toimis ni pistäs vaan silleen sen että ohjaustangosta napilla saa sen tuulettimen pyörimään ja sammutettuu,jos joku tulee toisella mopolla tai kevarilla kisoille siihen viereen ni pistää vaan "turbon" päälle ni toinen äijjä vaan hämmästyneenä kattelee ku mopo katoo horisonttiin..=)"

        Tai ku mopo leipaisee kiinni ja lennät turvallesi


      • TURBOTETTU 2-TAHTI
        -JaniR- kirjoitti:

        onneks on keksitty kierteellä kiinni olevat suuttimet mutta 2 tahtisessa ei tule toimii minkää valtakunnan "ilma ahto menetelmät" koska aineet menee kampikammion kautta männön päälle ja pahimmassa tapauksessa kun aletaan ahtaan ilmaa mopo ei jaksa mennä yhtään paremmin kun ennenkää ja ehkä vielä huonommin kun alkaa laittaa vastaan kampikammion puolelta ku painaa mäntää ylös.

        http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html selaat sivun loppuun niin löydät turbotetun Minarelli AM6 2-tahti moottorin, jolla ajettu nopeusennätys(50cc) 233km/h.


      • Anonyymi
        bmw325 twinturbo kirjoitti:

        ei vittu ymmärtäkää voisen turbottaa mutta se on varma että ei se saatana toimi

        on 2t vehkeitä turbotettu jo kymmeniä vuosia sitten, on vain vähän hankalampaa.


    • jtt

      2-t turbo on tehoputki eli resonanssi putki

    • no ei vitussa

      ei vitussa toimi.. eikä se oo turbo.. turbossa kaasutin saa ahdin paineensa pako kaasusta.. ja toiseksee jos meinasit tehdä ns. sähköllä toimivan turbon niin sulta saa löytyä pikkusen isompi sähkö moottori.. se ilman paine tulee ahistaa kaasarii, 1.5l muovi pullon kaula on hyvä esimerkki, sitä voi kokella mut en suosittele.. peeveen saa viritetty muutenkii tappo vehkeeks..!!!

    • Break boy

      kyllä olen kokeillut tuota....kyllähän se toimii mutta ei juuri vaikuta:D

      • 1231

        Onhan turpo ahdettuja 2 tahti kelkkoja ja 4 tahti kelkkoja AIKA lailla... tääl koti puoles"rovaniemellä" tehtiin 600 2tahti lynxiin turpo ja saatana se veti


      • 4-Stroke forever
        1231 kirjoitti:

        Onhan turpo ahdettuja 2 tahti kelkkoja ja 4 tahti kelkkoja AIKA lailla... tääl koti puoles"rovaniemellä" tehtiin 600 2tahti lynxiin turpo ja saatana se veti

        Kyllähän tuo turbon asentaminen onnistuu 2-T koneeseenkin, mutta 4-T koneeseen se on huomattavasti helpompaa. En tosin suosittele todellakaan mitään tietokoneen ropellin änkemistä imusarjaan, sillä se vaan kerää roskia ja jos siihen vielä suodattimenkin laittaisi niin teho olisi jopa huonompi kuin vakiona. Sensijaan OIKEAN turbon asentaminen onnistuu JOPA 50cc moottoriin. Sehän siis toimii pakokaasun virtauksen avulla. (Kaasut pyörittävät turbiinia joka imee ilmaa ja muodostaa painetta sylinterikammioon, mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän tehoa) Jos tuossa viikko tai kaksi sitten katsoitte monsteri tallin niin siinä oli tuplaturbotettu polariksen 2-T moottorikelkka, ja kesän GTI- lehdessä oli Turbotettu Hayabusa moottoripyörä, jolla tehtiin suomenennätys varttimaililla.


      • jooppppp
        4-Stroke forever kirjoitti:

        Kyllähän tuo turbon asentaminen onnistuu 2-T koneeseenkin, mutta 4-T koneeseen se on huomattavasti helpompaa. En tosin suosittele todellakaan mitään tietokoneen ropellin änkemistä imusarjaan, sillä se vaan kerää roskia ja jos siihen vielä suodattimenkin laittaisi niin teho olisi jopa huonompi kuin vakiona. Sensijaan OIKEAN turbon asentaminen onnistuu JOPA 50cc moottoriin. Sehän siis toimii pakokaasun virtauksen avulla. (Kaasut pyörittävät turbiinia joka imee ilmaa ja muodostaa painetta sylinterikammioon, mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän tehoa) Jos tuossa viikko tai kaksi sitten katsoitte monsteri tallin niin siinä oli tuplaturbotettu polariksen 2-T moottorikelkka, ja kesän GTI- lehdessä oli Turbotettu Hayabusa moottoripyörä, jolla tehtiin suomenennätys varttimaililla.

        mutta tuo hayabusahan on 1300cc,4-sylinterinen,ja parin turbon kaa 500hvsuoraan takarenkaaseen ja sillä on ajettu mailman ennätys nopeus sarja valmisteisten moottori pyörien sarjassaja siinä sillä ajattiin parhaillaan420km/h mut se ennätys nopeus otettiin edestakasen matkan keskiarvona ja se oli 406.85..km/h ku joku pv on 2-tahti 50cc ja ehkä 2hv takarenkaas ja kulkee viritettynä mulla 120-135km/h :D kyll mä hayabusan tunnen


      • tutkaan niin
        jooppppp kirjoitti:

        mutta tuo hayabusahan on 1300cc,4-sylinterinen,ja parin turbon kaa 500hvsuoraan takarenkaaseen ja sillä on ajettu mailman ennätys nopeus sarja valmisteisten moottori pyörien sarjassaja siinä sillä ajattiin parhaillaan420km/h mut se ennätys nopeus otettiin edestakasen matkan keskiarvona ja se oli 406.85..km/h ku joku pv on 2-tahti 50cc ja ehkä 2hv takarenkaas ja kulkee viritettynä mulla 120-135km/h :D kyll mä hayabusan tunnen

        saat sun pv oikean nopeuden, ettei tarvii tollasta nopeus haarukkaa kirjoitella : D


      • bmw325 twinturbo
        jooppppp kirjoitti:

        mutta tuo hayabusahan on 1300cc,4-sylinterinen,ja parin turbon kaa 500hvsuoraan takarenkaaseen ja sillä on ajettu mailman ennätys nopeus sarja valmisteisten moottori pyörien sarjassaja siinä sillä ajattiin parhaillaan420km/h mut se ennätys nopeus otettiin edestakasen matkan keskiarvona ja se oli 406.85..km/h ku joku pv on 2-tahti 50cc ja ehkä 2hv takarenkaas ja kulkee viritettynä mulla 120-135km/h :D kyll mä hayabusan tunnen

        voin sanoo että se on moottori pyörässä kauhee teho määrä mutta mulla on bemmissä 747hv mutta siitä sais revittya jotain tuhat pollee muttaku ei kone taho kestaa tuotakaa määrää


      • mr.wankel
        4-Stroke forever kirjoitti:

        Kyllähän tuo turbon asentaminen onnistuu 2-T koneeseenkin, mutta 4-T koneeseen se on huomattavasti helpompaa. En tosin suosittele todellakaan mitään tietokoneen ropellin änkemistä imusarjaan, sillä se vaan kerää roskia ja jos siihen vielä suodattimenkin laittaisi niin teho olisi jopa huonompi kuin vakiona. Sensijaan OIKEAN turbon asentaminen onnistuu JOPA 50cc moottoriin. Sehän siis toimii pakokaasun virtauksen avulla. (Kaasut pyörittävät turbiinia joka imee ilmaa ja muodostaa painetta sylinterikammioon, mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän tehoa) Jos tuossa viikko tai kaksi sitten katsoitte monsteri tallin niin siinä oli tuplaturbotettu polariksen 2-T moottorikelkka, ja kesän GTI- lehdessä oli Turbotettu Hayabusa moottoripyörä, jolla tehtiin suomenennätys varttimaililla.

        ja kesän GTI- lehdessä oli Turbotettu Hayabusa moottoripyörä, jolla tehtiin suomenennätys varttimaililla.


    • ....

      miäti vähän onko tuulettamisella ja ahtamisella jotain yhteistä?? jos siitä jotain hyätyä on ni se on jotain toooosi pientä ja eeeerittäin teoreettista.. voi se tiätysti vaikutta virtauksiin sillä edellytyksellä että virtaukset on jo muilla keinoin saatu kuntoon, eli kaikki kanavat peili kirkkaiksi kiillotettu, kanavien muoto, imukaulan muoto ja sen kulma säädettu optimaaliseksi. pakopuolen pitää myös virrata täysin esteettömästi lukuun ottamatta kaksitahti koneen vaatimaa pakovastusta. jos taas omistat nelitahti myllyn kannattaa siihen sorvata ison paineilma rälläkän runkoon sopiva ahto ruuvi. jonka nousu on täysin riippuvainen moottorin tilavuudesta imu pako kanavien yhtris tilavuudesta
      kierrosluvusta turbon ja vauhti pyörän välisestä valitys suhteesta. ELI heitä se tuuletin roskiin ja hanki esim. vanhan turbo diesel pikku fiiun plowweri(remmi ahdin eli mekaaninen ahdin) ja laita se ottamaan voima mangneetosta välitys suhteella 1:10 kone ottaa yhden (1) kierrosta jolloin fööni ottaa kymenen (10) kierrosta... 2 tahti koneen ahtaminen on lähes mahdotonta ja siinä on onnistuttu saavuttamaan käytännön hyötyä lähinnä teoriassa.

    • turboton mopo

      Nojovain on muuten Honda mankiin asennettu onnistuneesti remmiahdin.Remmi vauhtipyörän ympäri ja pikkunen ahdin kaasarin eteen.PS! koteloimalla kaasuttimen voi turbota (melkein)minkä vaan,ainakin pienellä paineella.

    • turboton mopo

      Nojovain kirjoitin huvikseni turbo monkey googleen ja avot..se oli aika siisti viritelmä.tosin 110cc,mutta silti.

    • Blower

      Kyllähän se kakstahti koneen ahtaminenki onnistuu, veikkaampanpa että vaatii vaan aikamoista säätämistä . Ne koteloidut tuulettimet voi kyllä unohtaa aivan täysin, eipä niis taida tuotto riittää pitään minkäälaista ylipainetta. Jos haluut kokeilla, niin laita letku suuhun ja toinen pää imupuolelle ja sitte ohituksen aikana puhaltelet koneelle lisäilmaa :D

      Selailin tuos nettiä ja osu tällänen linkki jossa jampat laittaneet vespaan turbon (42 hepoa takapyöriltä).

      http://video.google.com/videoplay?docid=2683135400295297703&pr=goog-sl

      • :F..

        Tutta kun puhallat jollain putkella moottoriin, niin sinne menee pelkkää hiilidioksidia silloinkin.
        Hiilidioksidista ei ole muuta kuin haittaa.
        Aikas huono vertauskuva siis


      • mopooh

        miten te jaksatte puhua jostakin turbosta kun ei sitä kannata edes harkita mopoon se on tarkotettu autoihin. ottakaa jostakin seina lampusta semmonen pieni valo katkaisija tai joku led lamppu ja laittakaa se honda monkeyn sini valkoseen johtoon kii ni se led lamppu tai katkaisija ohittaa vakio mankin kaikki sähkö rajottimet ja lisä auhtia voi tulla jopa 10kmh lisää olen itse kokeillut tätä!.


      • monkeyyiiiii
        mopooh kirjoitti:

        miten te jaksatte puhua jostakin turbosta kun ei sitä kannata edes harkita mopoon se on tarkotettu autoihin. ottakaa jostakin seina lampusta semmonen pieni valo katkaisija tai joku led lamppu ja laittakaa se honda monkeyn sini valkoseen johtoon kii ni se led lamppu tai katkaisija ohittaa vakio mankin kaikki sähkö rajottimet ja lisä auhtia voi tulla jopa 10kmh lisää olen itse kokeillut tätä!.

        joo tämä vao katkaisin rajottimien ohitin onnistuu ja se on helppo asentaa jos on osaset siihen hommaan eli katkaisia tai se led lamppu. mutta minulla lisä vauhtia tuli 20kmh mutta kone yli kuumentui heti kun ajoin 5kilometriä ....


      • mulla on mopooh
        mopooh kirjoitti:

        miten te jaksatte puhua jostakin turbosta kun ei sitä kannata edes harkita mopoon se on tarkotettu autoihin. ottakaa jostakin seina lampusta semmonen pieni valo katkaisija tai joku led lamppu ja laittakaa se honda monkeyn sini valkoseen johtoon kii ni se led lamppu tai katkaisija ohittaa vakio mankin kaikki sähkö rajottimet ja lisä auhtia voi tulla jopa 10kmh lisää olen itse kokeillut tätä!.

        joo tämä ohitin systeemi on todella hyvä systeemi itselläni on vakio mana ja kulkee nyt ohittimen ansiosta jotakin 60kmh nopeesti js laittaisin hyvät välit vielä niin 70-75kmh. tämä rajoitin on siinäkin mielessä hyvä että poliisit ei tajua katsoa sitä ;D


      • Tammisaarelainen
        :F.. kirjoitti:

        Tutta kun puhallat jollain putkella moottoriin, niin sinne menee pelkkää hiilidioksidia silloinkin.
        Hiilidioksidista ei ole muuta kuin haittaa.
        Aikas huono vertauskuva siis

        Tai sitten pieraisis


    • Skootteri korjaaja.

      Jep, kyllä se on vaan niin et ainakin tuo mun skootteri kiihtyy mukavasti tuon tuulettimen jälkeen... kunhan,tuuletin on osaksi peitetty, esim pieni kulma vaan auki... 70km painelee kevyellä kaasulla ja sit kun panee hanan pohjaan niin mukavasti nykäsee. 109km/GPS huiput... ilman tuuletinta 85km/GPS huiput... tuuletin ilman puhdistimessa aiheuttaa kaasuttimeen ja kurkkuun pyörteen... Kylhän nuo autoasentajatkin nauro, mut kun kokeilivat niin muuttu ääni kellossa... Et ei muuta kuin kokeilemaan vaan...

      50cc. vakio putki ilman hukkia (kerran lyöty iso ruuvari sisään.), 17,5 kaasari 85 suuttimella. multivar... Et ei tarvii kummosia tehoputkia...
      ostin sellasenki, kiihty hyvin mut huiput ylämäes tippu vakion alle...

      • Oblied

        Tuolla on myynnissä Hurricane merkkistä turboa mopoon. http://maseco.de.vu/ Näyttää toimivan sähköllä. Harmi vaan että nuo on Saksassa. Myyköhän kukaan näitä Suomessa?


      • :D:D

        vittu sun mopossas 109kmh huiput gps:ään, 50cc pytyl kurittomal putkel, ja jollain vitun tuulettimel. HERÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!! AMIS


    • juise

      No miltäs tällainen viritys kuullostaa? mulla on ilmajäähdytteinen skootteri jossa on puhallin kampiakselin päässä, ajattelin vaihtaa sylinterin vesijäähdytteiseksi ja laittaa veden kiertämään syylärin kautta sähköpumpulla. puhallin jää tarpeettomaksi ja kaiken puhallinilman voi ohjata putkea tai koteloa pitkin kaasarille(kaasari tarvii varmaan myös koteloida) tällöin m itä kovemmin kone pyörii sitä enemmän ilmaa puhallin kaasarille ahtaa. puhallin suhteessa kaasuttimen kurkkuun on todella iso joten jonkinlaista painetta tällä systeemillä varmaan sais aikaan. sitten vaan pakoputkesta letku bensatankkiin jolloin pakkosyöttö on valmiina!! lisäksi pakoputkeen säädettävä jousikuormitteinen läppä jolla voi säätää paineet putkessa oikeiksi, ja puhaltimen voimakkuutta voi säätää yksinkertaisesti puhaltimen imuaukon kokoa rajoittamalla. mitäs tuumaatte

    • PP92

      Kokeilin laittaa skootteriin tietokoneen tuulettimen turboksi, ei vaikuttanu siihen millään tavalla.. muutaku pölyt ja muut paskat se imi kaasariin.

      • asdsd

        Mitenkäs tuollainen pieni kompura voisi vaikuttaa moottorin toimintaan. Ainakin teoriassa kompuralla saisi lyhyen boost:n kaasariin. Mutta sitten tulee eteen jälleen se, että säädöt on lähes mahdotonta saada kuntoon.


      • ajatus. :P
        asdsd kirjoitti:

        Mitenkäs tuollainen pieni kompura voisi vaikuttaa moottorin toimintaan. Ainakin teoriassa kompuralla saisi lyhyen boost:n kaasariin. Mutta sitten tulee eteen jälleen se, että säädöt on lähes mahdotonta saada kuntoon.

        mulle tuli tos mieleen kun olin viime vuoden model expossa siellä oli semmonen sähkö käyttöinen turbiini joka puhals ihan homona (varmaa max 1-2bar) siin olis potkuu mopedii sittenkun se on akkukäyttöinen sen saa helposti kiinni mopoon koska se onli joko 12v, 9,6v tai 6v eli ei olis vaikee homma... ps laittakaa linkkii jos joku löytää kyseisen puhaltimen en ole löytänyt itse sitä netistä...


      • paskahousu
        ajatus. :P kirjoitti:

        mulle tuli tos mieleen kun olin viime vuoden model expossa siellä oli semmonen sähkö käyttöinen turbiini joka puhals ihan homona (varmaa max 1-2bar) siin olis potkuu mopedii sittenkun se on akkukäyttöinen sen saa helposti kiinni mopoon koska se onli joko 12v, 9,6v tai 6v eli ei olis vaikee homma... ps laittakaa linkkii jos joku löytää kyseisen puhaltimen en ole löytänyt itse sitä netistä...

        http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=528569&page=3&sortCol=&ord=&id_part_type=43&id_part_category=89&id_vehicle_type=5&id_make=&id_model=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&status=F&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=3@sortCol=@ord=@id_part_type=43@id_part_category=89@id_vehicle_type=5@id_make=@id_model=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@status=F

        tommosta etsit vai?
        onko 2 vai 4 tahti mopo?
        2 tahtista ei pysty tai pystyy mut ei auta mitään koska 2 tahti kone toimii alipaineella ja ahdin nimenomaan ahtaa lisää painetta...


    • Nimetön

      selkä vääränä täällä ainakin nauraa saa kun lukee teidän lasten juttuja..jatkakaa samaan malliin niin meillä vanhemmilla riittää täällä verstaalla 65 euroa/tunti hommia..kiitos viikon parhaista nauruista..ei jumalauta..

      • ???

      • jinkkeni

      • En tiedä asiasta mitään
        jinkkeni kirjoitti:

        VAutsi pitäsköhän kokeilla tota omaan jinkkeniin.Kuulostaa hyvältä

        Juupa juu.. sen verran sentään tiedän että ei onnistu.. ennemmin kokeilisin elektroniikka kompuraa voi olla että sillä saa hieman enemmän irti kuin tuulettimella. Näitä hienoja kapistuksia löytyy vaikka Robinhoodista 19,90€


      • Minä tiedän tämän..
        En tiedä asiasta mitään kirjoitti:

        Juupa juu.. sen verran sentään tiedän että ei onnistu.. ennemmin kokeilisin elektroniikka kompuraa voi olla että sillä saa hieman enemmän irti kuin tuulettimella. Näitä hienoja kapistuksia löytyy vaikka Robinhoodista 19,90€

        juu eli noi tuulettimet ja muut paskat ei ole mitään hyötyä kun jo koneen imu nopeus on kovempi kuin tuulettimen pyörimis nopeus...
        ja kompressorit pitäis olla koko ajan pyörimässä koska on niin helvetin pieni säiliö ja se ei saisi kokoajan puhaltaa sitä ilmaa niin pitäis joku nappula systeemi värkätä ja sitten ja sitten kaasari ei anna enää bensaa koska se alipaine syysteemi menee päin persettä et pojjat lopettakaa tää värkkäys... jos haluutte mopoon turbon ostakaa manki ostakaa OIKEA turbo ja kaikki muut romppeet... ja muuten turhaa te 2t koneita ahdatte kyllähän se auttaa konetta kiertämään mutta kun se tuöntää paineella ne ilmat alakerrasta männän päälle ja pakoaukosta pihalle ku se on auki vielä kun bensat tulee sisään et ei mitää järkee....


      • Monksa kulukoo
        Minä tiedän tämän.. kirjoitti:

        juu eli noi tuulettimet ja muut paskat ei ole mitään hyötyä kun jo koneen imu nopeus on kovempi kuin tuulettimen pyörimis nopeus...
        ja kompressorit pitäis olla koko ajan pyörimässä koska on niin helvetin pieni säiliö ja se ei saisi kokoajan puhaltaa sitä ilmaa niin pitäis joku nappula systeemi värkätä ja sitten ja sitten kaasari ei anna enää bensaa koska se alipaine syysteemi menee päin persettä et pojjat lopettakaa tää värkkäys... jos haluutte mopoon turbon ostakaa manki ostakaa OIKEA turbo ja kaikki muut romppeet... ja muuten turhaa te 2t koneita ahdatte kyllähän se auttaa konetta kiertämään mutta kun se tuöntää paineella ne ilmat alakerrasta männän päälle ja pakoaukosta pihalle ku se on auki vielä kun bensat tulee sisään et ei mitää järkee....

        http://www.youtube.com/watch?v=xXwPLwwIARU&feature=related

        Tuommonen löyty youtubesta. Voisi toimia mankissa (3n mankin omistaja). Ottaisi esim. powerfiltterin noukasta sen kromikuoren pois ja kuumaliimaa siihen tietokoneen tuulettimen. Virrat tietenkin 12V muutetusta järjestelmästä ja katkaisija samalle kuin vastus. Jättäkää "turbot" mankeille ja naftalla ajelu pvlle.


      • monkey turpottaja
        Monksa kulukoo kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=xXwPLwwIARU&feature=related

        Tuommonen löyty youtubesta. Voisi toimia mankissa (3n mankin omistaja). Ottaisi esim. powerfiltterin noukasta sen kromikuoren pois ja kuumaliimaa siihen tietokoneen tuulettimen. Virrat tietenkin 12V muutetusta järjestelmästä ja katkaisija samalle kuin vastus. Jättäkää "turbot" mankeille ja naftalla ajelu pvlle.

        itellä 12v turbo 6000litraa/min en oo ajellu turpon kans mutta kyllä kiertää piti vaan sääädellä elikkäs 120 pää-suutin neula ylös ja kaasupohjaan. monkey puol-automaatti 72cc virinokka akseli 16nelari-kaasari(dellerto) ja sitte nuo tupla putket ja TURBO kulkee ilman turpoa 75. tästä vehkeestä video viime kesän ajeluja. ei turpoa viellä paikoillaan videossa http://www.youtube.com/watch?v=17BXD1xXm-Y


      • jukkis5555

        niin no siellähän sä läski pullaa syöt ja kahvia juot, kotona haiset pahalle ja runkkaat pornolehden seurassa, välillä taas käyt huorissa kun ei kukaan nainen sinua halua


    • Suzuki pv 60cc läppis

      mulla on turbo mikä ei puhalla ilmaa vaan se toimii omalla ilman otolla eli se on oma ilmavirta turbo ollaan kokeiltu sillä saatiin 2 bar puhaltaa

      sen tekeminen on todella vaikeaa ja mietittävää

      tarvikkeita tarvitaan:vanha hiusten kuivaaja,
      letkua, teippiä, monkeyn pakokaasun puhistaja ja kaikkea muuta piku näpläystä

      pv meni ennen 67 gpssään nykyää kun turbo on niin 89 gps mutta testissä turbo ei kestäny se on huono puoli että ei pysty ajaa kaasu pohjassa kovin pitkää.

      • gjfhgukhv

        miksette hanki 80cc pyttyä ja ravee niihi peeveihinne?


    • joo,joo

      Turbokoneessa täytyy olla tiivis ja ahtopaineen vähintään 0,2-bar että saavutetaan mitään hyötyä. Fiksuin ratkaisu on Toyotan tai Subarun pieni ahdin ja öljynlauhduttimesta rakennettu välijäähdytin. Tallaisten rakentaminen vaatii taitoa muttei ole mahdotonta. Periaatteessa n. 0,8-kilon ahdoilla tuolla 'rakentelulla' saisi 50-kiitioisesta moottorista varmasti n.10-Kw... Sitten rajoitin pois.

    • sdHGDF

      urpot leikkii "turboilla"

    • TURBO JA

      SOVITA Se SUZUKIN ALLE; JOHAN TONKII PERKELE!!! ei vais kato juutuubista joku pv pätkä jonka otsikko on 50cc,60cc,70cc,80cc tai joku vastaava... paljo tietoo kirjotettu helpommasta ja toimivasta virittämisestä! :D laitappa tänne toimiko turbos jos koitat...?

    • TurboRacing

      Noniin! Täällä taas niin paljon mututietoa kuin voi olla. Mopoon voi laittaa turbon ja vielä 50 kuutioiseen. Toimii samalla periaatteella kuin autoissakin. Turbotettuja 50cc koneita on käytetty mm nopeusennätys mopojen moottoreina. Ennätys taitaa olla edelleen tehty Minarellin AM6 koneella turbolla ja nopeus oli 233.3km/h En rupea enempää selittämään vaan tuossa linkkiä kun turbo on kiinni Minarellin AM6 koneessa http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

      Ja tuossa vielä lisää tietoa kun selaa sivua alas. http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html

      • hgfhsdgfs

        kuinka muka vois toimii 2 tahtisis turbo jos bensailmaseos kiertää iha normaalisti kampiakselikammion kautta?? nelareis siinä on ero koska niis on venttiilit mut en tajuu näit teijän virityksii. kaasarin toiminta häiriintyy siinä ku se alkaaki yhtäkkii toimii paineella eikä imulla. sen takii se koko viritys pitäis tunkee siihe imukaulan puolelle (olikoha joku jo mainunnu :o). joku selittää tääl et joku kokispullon kaula kii imupuolee. ei jumalauta xD. kertokaa ihmeessä jos oikeesti saatte toimii. ruiskun kans toi voiski toimii mut ei näin...


      • AmisFTW
        hgfhsdgfs kirjoitti:

        kuinka muka vois toimii 2 tahtisis turbo jos bensailmaseos kiertää iha normaalisti kampiakselikammion kautta?? nelareis siinä on ero koska niis on venttiilit mut en tajuu näit teijän virityksii. kaasarin toiminta häiriintyy siinä ku se alkaaki yhtäkkii toimii paineella eikä imulla. sen takii se koko viritys pitäis tunkee siihe imukaulan puolelle (olikoha joku jo mainunnu :o). joku selittää tääl et joku kokispullon kaula kii imupuolee. ei jumalauta xD. kertokaa ihmeessä jos oikeesti saatte toimii. ruiskun kans toi voiski toimii mut ei näin...

        Turbot ja turbot vaikka saisitekin turbon mankiin / suzuki pv:eeseen se leipoo kiini ihan kun tarpeeks pitkän matkan ajaa kytkin ei kestä mankista veto akselikin voi katketa... opetelkaa ensiksi mankin/ suzuki pveen tekniikasta jotain kun rupeette täällä sösötämään turbosta... mul on mankeli siinä tehari 16/35 , 20mm lorton, 72cc pytty nopeutta jo kertyy 80km/h mutta sekin syö kytkintä ja voi jossain vaiheesa posahtaa esimerkiksi... koska mankin tekniika on tarkoitettu 40km/h mutta jos kulkee (esimerkiksi) puolta lujempaa niin rasitaa vitusti tätä mankia... ja turbo kyllä leikautaa koneen kiiini ;)


      • eituuvittuukaa
        AmisFTW kirjoitti:

        Turbot ja turbot vaikka saisitekin turbon mankiin / suzuki pv:eeseen se leipoo kiini ihan kun tarpeeks pitkän matkan ajaa kytkin ei kestä mankista veto akselikin voi katketa... opetelkaa ensiksi mankin/ suzuki pveen tekniikasta jotain kun rupeette täällä sösötämään turbosta... mul on mankeli siinä tehari 16/35 , 20mm lorton, 72cc pytty nopeutta jo kertyy 80km/h mutta sekin syö kytkintä ja voi jossain vaiheesa posahtaa esimerkiksi... koska mankin tekniika on tarkoitettu 40km/h mutta jos kulkee (esimerkiksi) puolta lujempaa niin rasitaa vitusti tätä mankia... ja turbo kyllä leikautaa koneen kiiini ;)

        Kuinkas meinasitte järjestää voitelun turbolle, kuitenkin laakeri turbossa vaatii öljynpaineen!?


    • minäkö..

      kuinkahan paljo tienais jos rupeis valmistaan turboja mopoon, pari senttiä putkee ja laitetuuletin (siis se tietokoneen tuuletin jos jotkus ei ymmärrä...) ja ruveta kauppaan turbona joka on viimeistä yksityis kohtaa myöten suunniteltu mopoosi tuoden mopoosi lähes 10hv lisää? varmaan riittäisi kunhan se turboa muistuttaisi niin kaupan menisi..

      ihan kiva kyllä oli lukee näitä viestejä :D eihän nuo laitetuulettimet mitään suurta ilmamassa läpittensä päästä eikä niillä kyllä minkää sortin painetta saa aikaiseksi :D

      • hehhehheh......

        Vois toimii ihan sikana, sitähä myydään muutakin humpuukia ja fyffee tulee:D

        Ja aikuisille tamppiksille vois myydä isompaa mallia liesituulettimesta autoihi:D


      • tietokoneenahdin
        hehhehheh...... kirjoitti:

        Vois toimii ihan sikana, sitähä myydään muutakin humpuukia ja fyffee tulee:D

        Ja aikuisille tamppiksille vois myydä isompaa mallia liesituulettimesta autoihi:D

        Luuletteko tosiaan saavuttavanne jotain tuolla tietokoneen puhaltimella?? Sitä ei voi verrata missään muodossa tai teoriassa turboahtimeen koska turboahdin AHTAA ei puhalla ja tietokoneen puhallin ei ahda se ois eriasia jos se ois joku tietokoneenahdin mutta kun sellaista ei ole joten unohtakaa ne puhaltimet ja ahtimet tyytykää vaan siihen tehoputkeen ja 60cc pyttyyn tai unohtakaa viritys koska mopon on tarkotus kulkea 45km/h. Ja jos meinasitte asentaa sen oikean AHTIMEN siihen mopoonne niin ottakaa asiasta ensi selvää ja varatkaa aikaa sekä kaikki tarvittavat tavarat turbotukseen se ei ole ihan vaan bolt-on homma ja sit mopo käyntii ja kylille ruisaa..


      • heheeeeeeee
        tietokoneenahdin kirjoitti:

        Luuletteko tosiaan saavuttavanne jotain tuolla tietokoneen puhaltimella?? Sitä ei voi verrata missään muodossa tai teoriassa turboahtimeen koska turboahdin AHTAA ei puhalla ja tietokoneen puhallin ei ahda se ois eriasia jos se ois joku tietokoneenahdin mutta kun sellaista ei ole joten unohtakaa ne puhaltimet ja ahtimet tyytykää vaan siihen tehoputkeen ja 60cc pyttyyn tai unohtakaa viritys koska mopon on tarkotus kulkea 45km/h. Ja jos meinasitte asentaa sen oikean AHTIMEN siihen mopoonne niin ottakaa asiasta ensi selvää ja varatkaa aikaa sekä kaikki tarvittavat tavarat turbotukseen se ei ole ihan vaan bolt-on homma ja sit mopo käyntii ja kylille ruisaa..

        Jo ideaki on nii loistava:D

        Sit vois laittaa dynamon etupyörää ja syöttää siitä sitte virtaa sähkömoottorii, nii kulkis vielä kovempaa tai kaks dynamoo ja kas sähkömoottorii, nii kulkis vielä lujempaa:D Tää on varma juttu, yks kansanedustaja esitti samaa ideaa autoihi kans ihan vakavissaa:D


    • (((())))

      se puhaltajan siis, niin pyörii vimmatusti ympäri ja tuulettaa..ei se mikään turbo ole

      • Derbi on paras

        joo itekki tein tossa just turbon hiustenkuivaajasta ja kokispullon kaulasta pistin teipillä kiinni nyt kulkee lähes 200kmh kuuluu vaan psfffffffffffffffffffffffffft ku alkaaa ahtamaa
        omassa derbissä on 50cc pytty ja siitä saa 100hp tehot irti tolla turbolla koska syy on yksinkertainen , derbihän on paras mopo mitä saa.

        sitte toisen turbon tein ite letkusta, ennen matkaan lähtöä täytän letkun bensalla, letku menee kaasarin ilmanputsarin läpi suoraan pyttyyn hitsattuna siellä sitte on venttiili ja ku haluan mennä lujempaa nii puhallan vaan siihen letkuun -.--> tulee 200hp tehot irti 25cc moottorisahasta tein just sellasen mopoauton.
        ite hitsailin puusta ja kasviksista sellasen auton nniiin se on luontoystävällinennkin


      • dsads
        Derbi on paras kirjoitti:

        joo itekki tein tossa just turbon hiustenkuivaajasta ja kokispullon kaulasta pistin teipillä kiinni nyt kulkee lähes 200kmh kuuluu vaan psfffffffffffffffffffffffffft ku alkaaa ahtamaa
        omassa derbissä on 50cc pytty ja siitä saa 100hp tehot irti tolla turbolla koska syy on yksinkertainen , derbihän on paras mopo mitä saa.

        sitte toisen turbon tein ite letkusta, ennen matkaan lähtöä täytän letkun bensalla, letku menee kaasarin ilmanputsarin läpi suoraan pyttyyn hitsattuna siellä sitte on venttiili ja ku haluan mennä lujempaa nii puhallan vaan siihen letkuun -.--> tulee 200hp tehot irti 25cc moottorisahasta tein just sellasen mopoauton.
        ite hitsailin puusta ja kasviksista sellasen auton nniiin se on luontoystävällinennkin

        Epäilen suuresti tota 2t ''ahtamista'' ja varsinkin tietokoneen tuulettimella :DD
        Vaikka kyllähän senkin saa tosiaan pyörimään 2500rpm mutta laakerit niistä menee.


      • joo,joo
        dsads kirjoitti:

        Epäilen suuresti tota 2t ''ahtamista'' ja varsinkin tietokoneen tuulettimella :DD
        Vaikka kyllähän senkin saa tosiaan pyörimään 2500rpm mutta laakerit niistä menee.

        Turbo pyörisi 2500 rundii minuutissa. Se pyörii noin 100000 kertaa!.. Henkilö- tai kuorma-auton pakosarja silloin punahehkuinen. Tietokoneen tuuletin toimiin jäähdytettäessä prossosoria tai poweria - siinä se sit onkin.


      • jorma 69
        Derbi on paras kirjoitti:

        joo itekki tein tossa just turbon hiustenkuivaajasta ja kokispullon kaulasta pistin teipillä kiinni nyt kulkee lähes 200kmh kuuluu vaan psfffffffffffffffffffffffffft ku alkaaa ahtamaa
        omassa derbissä on 50cc pytty ja siitä saa 100hp tehot irti tolla turbolla koska syy on yksinkertainen , derbihän on paras mopo mitä saa.

        sitte toisen turbon tein ite letkusta, ennen matkaan lähtöä täytän letkun bensalla, letku menee kaasarin ilmanputsarin läpi suoraan pyttyyn hitsattuna siellä sitte on venttiili ja ku haluan mennä lujempaa nii puhallan vaan siihen letkuun -.--> tulee 200hp tehot irti 25cc moottorisahasta tein just sellasen mopoauton.
        ite hitsailin puusta ja kasviksista sellasen auton nniiin se on luontoystävällinennkin

        on siinä humoristinen kaveri :D


    • eräjorma69

      ei yhtään se tarvitsee noin 1.5-2 baaria niin sitte alkaa vaikuttaa

      • katakatame

        järkevämpää kayttää tietokoneen tuuletinta pytyn jäähyttämiseen


      • sakarimies
        katakatame kirjoitti:

        järkevämpää kayttää tietokoneen tuuletinta pytyn jäähyttämiseen

        mulla on 2pyttysessä mankissa(2x65cc) itse tehty remmiahdin, se on tehty garretin t3:sesta ja ahtoja noin 0,15-0,35bar ja kulkua on..erillinen öljypumppu kierrättää öljyä koneen omasta öljypohjasta lisäsäiliöön ja ahtimelle.


      • nicknicknick
        sakarimies kirjoitti:

        mulla on 2pyttysessä mankissa(2x65cc) itse tehty remmiahdin, se on tehty garretin t3:sesta ja ahtoja noin 0,15-0,35bar ja kulkua on..erillinen öljypumppu kierrättää öljyä koneen omasta öljypohjasta lisäsäiliöön ja ahtimelle.

        niin siis minäkin laitoin oikein saab turbon koneen honda monkeyhen kiinni pikaliimalla ja hankin lehti puhaltimen ilmanputsariksi. ainoana pettymyksenä koin sen kun monkeyn pyörät eivät koskeneet maata ja kun koneen käynnisti rupesi kardinaaliakseli tuikkimaan persettä.


    • Kyllä toimii

      Kyllä toimii kaveri kokeili, sama tekniikka kun autossa turbo.
      siitä kuuluu vaan aika jännät äänet mutta toimii pitää vaan olla tehokas tuuletin.

      Vastaus siinä teille kaikille kiitos !

      • *.*123

        Kattokaa pojat jotka ei usko että 2-tahtisia ei vois turpottaa nii kattokaa slednecksiä ja ihimetelkää arctic catin 800 mööpeliä boondockerin turpolla


      • afasgfsgagag
        *.*123 kirjoitti:

        Kattokaa pojat jotka ei usko että 2-tahtisia ei vois turpottaa nii kattokaa slednecksiä ja ihimetelkää arctic catin 800 mööpeliä boondockerin turpolla

        sinua voi ainakin URPOTTAA JA KURMUTTAA JOS TARVE VAATII. älkää hölmöt kakarat menkö mitään mopoja turbottamaa vaan ostakaa kunnon moottoripyörä tai joku tehokkaampi vehje tai sitten virittäkää mopoanne isommalla pytyllä tai teharilla. mitä urpoja.


      • 52323235
        *.*123 kirjoitti:

        Kattokaa pojat jotka ei usko että 2-tahtisia ei vois turpottaa nii kattokaa slednecksiä ja ihimetelkää arctic catin 800 mööpeliä boondockerin turpolla

        ja noin isokuutioinen peli onkin ihan eri asia kuin joku paska 50cc mopedi jossa on tehoja about 1.5hp -.-


    • asdasdassad
    • Jokusittenmikälie

      Ostakaa pennut moottoripyörät, jos vauhtia haluatte. Itse olen 10 vuotiaasta asti tuhatkuutioisella Yamahalla ajellu, eikä ole mopoja tarvinnut viritellä.

      • raisun virittäjä

        voihan sitä tuuletintakin kokeilla vaikka vain siksi että voi todeta ettei se mitään auta. ja alkaa sitten miettimään että miksei!..
        ite oon kans ettiny 2t turbotuksesta tietoa mutta ei juuri mitään löydy :/
        2-tahtia VOI TURBOTTAA mutta se toimii hieman eri tavalla kuin nelarissa koska seos menee kampikammion kautta. mutta tottakai jos sitä seosta saa sinne tungettua enemmän ja sitäkautta parempi sylinterin täytös nii kyllä se teho sitä kautta suurenee!!! mutta tässäkin asiassa niinkui kaikessa virityksessä täytyy ottaa kaikki asiat huomioon eikä se ole todellakaan bolt-on mopopoikien hommaa. siinä täytyy ymmärtää koko moottorin toiminta ja osata vielä muuttaa sitä haluttuun suuntaan!
        ottakaa selvää asioista jotta mailmaan saataisiin edes jonkintasoista keskustelua tästäkin aiheesta.
        kokeilkaa ja kertokaa ihmeessä. vähissä on todelliset tee itse virittäjät :( mutta jonkun ne täytyy kisavehkeetki suunnitella


      • whizz runner 200cc
        raisun virittäjä kirjoitti:

        voihan sitä tuuletintakin kokeilla vaikka vain siksi että voi todeta ettei se mitään auta. ja alkaa sitten miettimään että miksei!..
        ite oon kans ettiny 2t turbotuksesta tietoa mutta ei juuri mitään löydy :/
        2-tahtia VOI TURBOTTAA mutta se toimii hieman eri tavalla kuin nelarissa koska seos menee kampikammion kautta. mutta tottakai jos sitä seosta saa sinne tungettua enemmän ja sitäkautta parempi sylinterin täytös nii kyllä se teho sitä kautta suurenee!!! mutta tässäkin asiassa niinkui kaikessa virityksessä täytyy ottaa kaikki asiat huomioon eikä se ole todellakaan bolt-on mopopoikien hommaa. siinä täytyy ymmärtää koko moottorin toiminta ja osata vielä muuttaa sitä haluttuun suuntaan!
        ottakaa selvää asioista jotta mailmaan saataisiin edes jonkintasoista keskustelua tästäkin aiheesta.
        kokeilkaa ja kertokaa ihmeessä. vähissä on todelliset tee itse virittäjät :( mutta jonkun ne täytyy kisavehkeetki suunnitella

        pistäkää pakoputkesta putki ilmanputsariin ja siihe säärettävä venttiili et ku ahtaa liikaa nii se puhaltaa turhat pois mulla ainaki nelarissa toimii ja laitoin sinne mini coopperin jäähyttäjän nii jäähtyyki paremmi


    • turboo

      Ja vittu sen 2-tahtisenki voi turbottaa. Kaverilla on turbotettu 2-tahti kelkka ja on muuten saatanan tehokas ja hyvin toimii

    • cs

      ja jotta pojat saatte paremman hyötysuhteen teijän pitäis saada litteempi mäntä tai korkeempi kansi jottai todellinen hyötysuhde turbosta saataisiin. koska turbohan prustuu siihen että palvasta aineesta saataisiin suurempi teho irti lisäämällä ilmaa.

    • cs

      ja läppien täytyy myös saavuttaa oikea jäykkyys jotta paine pysyisi oikeana joten tarvittaisiin pieni paineen kehitin imukaulaan jottei paine vuotaisi kaasarin puolelle.

    • cs

      ja lähes yli puolet paineista vuotaisi putken puolelle joten jos70cc koneeseen saisit turbon , 50 kuutioisen teharilla voisit ehkä saada pienen paluu paineen koska pakokaaasu jonka seassa on bensaa ei ehdi niin nopeasti ulos joten paisariin jää paine kuten normaalisti mutta jos turboon haluaa hyötyä pitää paine saada suuremmaksi..eli putken pilli pienemmäksi näin saataisiin ehkä hyötysuhde suuremmaksi mitä turbolla tavoitellaan. joten kun lisätään bensaaa ja ilmaa ja paineistetaan se puolet vuotaa putkeen ja ja kuten tiedätte osa bensa ilma seoksesta karkaa putkeen joten putkeen pitää saada paluu paine suuremmaksi. joten putken ulostulo aukon pitää olla hieman pienempi.

    • netistä löytäää

      2-tahdin ahtaminen

      2-t:n ahtaminen ei ole mikään mahdottomuus. Itseasiassa, amerikassa tulee liukuhihnalta 2-t kelkkoja ahtimella. Myös suomessa on nähty turbo mikroauto (härveli sivuilla) ja ulkomailla näitä pyöriä: Turbo kawasaki kiihdytyspyörä.
      Kaksitahtisen ahtamisen ongelmat ovat korkeat lämpötilat sylinterissä, [4-t:ssä polttoaine seos viilentää sylinteriä, kun taas 2-t:ssä tätä vaihetta ei ole] ja venttiileiden puuttuminen, eli seoksen suunta saattaa vaihtua.

      • ölkjasdf

        ja vaihtuu, ainakin teharin kanssa. Imu ja pakokanavat ovat molemmat yhtäaikaa auki, imu sulkeutuu ja pako on auki ja tällöin putkesta vastapaine työntää sylinteriin palamattomana läpi tullutta polttoainetta ennen kuin mäntä sulkee pakokanavan. Jos ja kun imu ja pakopuoli ovat yhtä aikaa auki, niin mihin se ahdin sitä polttoaineseosta ahtaa jos ei pakoputkeen? Paisari on kakstahdin turbo.


      • ölkjasdf
        ölkjasdf kirjoitti:

        ja vaihtuu, ainakin teharin kanssa. Imu ja pakokanavat ovat molemmat yhtäaikaa auki, imu sulkeutuu ja pako on auki ja tällöin putkesta vastapaine työntää sylinteriin palamattomana läpi tullutta polttoainetta ennen kuin mäntä sulkee pakokanavan. Jos ja kun imu ja pakopuoli ovat yhtä aikaa auki, niin mihin se ahdin sitä polttoaineseosta ahtaa jos ei pakoputkeen? Paisari on kakstahdin turbo.

        Havainnollistettuna:

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Arbeitsweise_Zweitakt.gif


    • O.L

      Kylläpäs vaan oli hauskaa luettavaa tämäkin topicci. 2-tahti hillclimb moottorikelkkojahan on turbotettu ameriikassa jo helvetin pitkän aikaa (ensimmäiset turbo räpellykset 2002) , ja nykyään semmoinen kanadalainen firma "boondocker" on alkanut tekemään valmiita turbosarjoja moottorikelkkoihin. Yksi syy tuohon 2-tahti kelkkojen turbottamiseen lähti siitä, että turbottomat kelkat eivät enään toimineet kunnolla huippuvuorilla, kun ilma oli siellä niin paljon ohuempaa, kuin alamaissa. Kelkkalehden foorumilta löytyy, area 51 projekti topicista lisää turbotettuja 2-tahti kelkkoja ihmeteltäviksi :) LINKKIÄ KESKUSTELUUN http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=24904.345

      Terveisin Olavi

    • asiantuntija se oike

      mut semmone turbo toimii et otat kaverin kyytiin ja se puhaltaa ilmaa pakoputkesta sisään(siis vauhdissa) ja sinä ohjaaja kuljettaja mikä lie painat kaasun täysille ja vedät tulpan irti. tätä käytetään kiihdytyskisoissa.
      siinä on vain yksi ongelma: kyytiläinen on kertakäyttöinen

    • Nassusses

      Nyt kyl repes varmaan kuukauen naurut ku tää sankari laukas et "pistän pakokaasun jousisäätimellä bensatankkii, ni bensa on pakkosyötöllä"
      XDkasdfasfahahahahhaha HJOHAOAS:D:D:D:D:D

      Ensinnäki perus ropelit ei tee merkittävää painetta, ja kaikki mikä puhaltaa vähemmän mitä moottori täysil kierroksil imee, vaan hidastaa imua.

      12v hiustenkuivaajat yms voi tunkea perseeseen muummuassa siksi että ne eivät pysyisi kierrosten mukana perässä.
      Ainoa 2t turbottajien toivo olis pistää pienen auton/moottoripyörän turbo paisarin jälkeen, ja laittaa se imupuolelle, eli kaasarin ja läppäventtiilien väliin.

      1 ongelma: voi olla vitun kova tyhjäkäynti
      2 ongelma: vähilläki paineil voi käyä petilaakerien stefat vuotamaan.

      ei toimi millään vitun vakiosylinterillä ja vakiokampparilla. Youtubessa penkitetään malossin 50cc mhr teamista 19hp eturattaalta jollaa pikku paineil.

      Suosittelen helpompaa ratkasuu et ostatte isomman sylinterin. vaikka malossin 86cc. pitäs puhkuu ihan tarpeeks sil sen omal putkel ja jollaa 34 mm kaasuttimel.

    • tigeer

      itellähän on 4 mopoo ja 2 moottoripyöree ja yks auto vaa moottoripyörät on persiistä kun niitä ei piä ikinä rassata ja niiden virittely tullee kalliiks autoki on paska koska seki on sellanen paska ja mopot on hyviä kun niitä pittää rassata kokoajan ja nyt tunturi tigeriin teen erään laista turboo ja tavoiteltu kierrosluku määrä ois siinä about 17 500 rpm (nykyään noin 13 000 rpm ) ja tehomännän voisin sen kanssa laitella nii höppis sitä pensa ilima seosta enemmä vaa laitan linkkiä kuha on valamis :D ja tämä v*ttu toemii

    • sillai.

      Tota, jos mopetin tahtonee ahtaa, niin kannattaa itse tehdä pienikokoinen remmiahdin jolle ottaa sitten pyörityksen vauhtipyörältä. mikään tietokone puhallin räplätys ei päde eikä ilmanputsarin kautta mitenkään voi kunnolla ahtaa koska kaasuttimen paineet sotkeutuvat. turbiinin tulee siis aiheuttaa imu myös kaasuttimelle. seokset täytyy olla kunnossa sekä virtaukset. moottori ei siis enää itse ota ilman ja bensan seosta vaan se ahdetaan paineella moottoriin jolloin sylinteriin paineen takia saadaan enemmän seosta ja tämän seurauksena suurempi räjähdys ja mahdollisesti korkeampi palamisnopeus. 2t moottorin ahtaminen ON mahdollista mutta ei kovinkaan kannattavaa koska polttoainetta menee todella paljon hukkaan ahdettuna. huuhtelukanavien paineet menevät myös sekaisin. jos oikeasti haluaa tehoa ahtimen kautta niin että siitä on todellista hyötyä, on operaatio sen verran suuri että mielummin laittaa sitten isomman vehkeen missä teho riittää jo valmiiksi.. 80cc pv itse väsätyllä oikeaoppisella ahtimella ja paineilla 19 700 rpm ja kaikki palasiksi.

      • on taas touhut tääll

        "eikä ilmanputsarin kautta mitenkään voi kunnolla ahtaa koska kaasuttimen paineet sotkeutuvat"

        Oletko koskaan kuullut paineistetusta kaasuttimesta?

        "turbiinin tulee siis aiheuttaa imu myös kaasuttimelle."

        Kaasutin ahtimen imupuolelle jos et älynnyt edellisen virkkeen vastausta.

        "vaan se ahdetaan paineella moottoriin jolloin sylinteriin paineen takia saadaan enemmän seosta ja tämän seurauksena suurempi räjähdys ja mahdollisesti korkeampi palamisnopeus."

        tämähän siinä ahtamisessa on se idea.. enemmän ilma/polttoaineseosta sylinteriin on yhtäkuin enemmän tehoa.

        "ei kovinkaan kannattavaa koska polttoainetta menee todella paljon hukkaan ahdettuna"

        Tottakai polttoaineen kulutus kasvaa jos tehoa halutaan lisää... -.-

        mahtanetko etes älytä mitä tuommoisen 2 t pytyn sisällä tapahtuu kun se moottori käy.

        => 2 t moottorin voi ahtaa mutta kannattaa tehä se pappa tunturiin ennen kuin
        johonki suikkaan, papitsussahan on tavallaan kompura jo valmiina
        kun siinä on se jäähdytyspuhallin magneetossa. harmi vaan ku se ilma virtaa kuuman pytyn läpi mutta äkkiäkö sen karjala lippiksen laittaa päähän pyyhkii touhutipan nenästä ennenku tarttuu amisviiksiin ja vähä modaa puhalluskanavaa ohi kuuman pytyn.


    • ???

      toimiskohan hyvän hiustenkuivaajan moottorilla se nyt luulis autttavan vähä enemmän ku joku tietokoneen tuuletin

    • turbomies1

      Wandamotorilta on joskus ainakin saanut sähköisiä ahtimia nelarissa voisi jtn hyödyttää mutta ei noissa vajaatahtisissa paskoissa sellainen toimi

    • hahhahaha

      toimiko :DDDDDDD

    • lol xd

      entäpä jos laittaisi tuulettimen imemään sitä ilmaa kaasarista :DDD siitten se kävis vitun rikkailla ja tulisko silloin alipaine? tai jos joku imis ne pakokaasut nopeammin sylinteristä pois olisko silloin parempi :D

    • Anonyymi

      4-tahti mopoon löytyy kyllä turbo eikä maksa kuin n. 300 €
      Mönkijöissä ym. kun on turboja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe