Tietääkö kukaan reseptiä Kornitson-kastikkeelle?
(Nimi jotain sinnepäin...)
Kun kävin Virossa ravintolassa, siellä oli sitä jonkun pihvin kanssa.
Kastike
11
1131
Vastaukset
- k.v.
Kiitos, tästä on minulle paljon apua!!!!
- Mössääjä
Selvennettäköön, että cornichon = (pieni) etikkaan säilötty kurkku, ns. cocktail-kurkku. Sitä voidaan käyttää erilaisiin kastikkeisiin (useissa resepteissä on sinappia). Vaikea tietää, millaista cornichon-kastiketta sinulle on Virossa tarjottu.
- kävin....
Mössääjä kirjoitti:
Selvennettäköön, että cornichon = (pieni) etikkaan säilötty kurkku, ns. cocktail-kurkku. Sitä voidaan käyttää erilaisiin kastikkeisiin (useissa resepteissä on sinappia). Vaikea tietää, millaista cornichon-kastiketta sinulle on Virossa tarjottu.
hmmm...kokeilen jotain niistä ja katson mitä tulee....alan sitten siitä vaikka jotenkin muokkaamaan tai kokeilen toista ohjetta :)
- Mössääjä
En ole itse asiassa koskaan yhdistänyt tuota cornichon-sanaa minkään kastikkeen nimeen, vaikka tuolla haulla "sauce cornichon" vaikuttikin jotain löytyvän.
Samantapainen, hitusen kauemmas heittävä nimi on "Choron". Choron-kastike eli Sauce Choron löytyy ruokalistoilta useamminkin (väri on punertavaan päin). Choron-kastike on itse asiassa hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos.
Muistan syöneeni n. 30 vuotta sitten Ostrobotnialla annoksen, jossa olevaa choron-kastiketta tarjoilija kutsui omaperäisellä nimellä "sohoron-kastike" (äänneasu minun korvieni rekisteröimänä).
Olisivatkohan se siellä virolaissyöttämössä vaikka sekoittaneet nimet choron ja cornichon keskenään?
http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sauce choron&lr=- Mössääjä
Joidenkin lähteiden mukaan choron-kastike on hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos, kuten edellä kerroin. Toiset lähteet taas väittävät sitä béarnaise-kastikkeen vastaavaksi muunnokseksi.
Käsittääkseni béarnaise-kastike on rakuunalla maustettua hollandaise-kastiketta (tietävämmät korjatkoot!), joten choron-kastiketta saadaan sen mukaan hollandaise-kastikkeesta lisäämällä siihen tomaattipyreetä JA RAKUUNAA (engl. tarragon). - k. v.
Mössääjä kirjoitti:
Joidenkin lähteiden mukaan choron-kastike on hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos, kuten edellä kerroin. Toiset lähteet taas väittävät sitä béarnaise-kastikkeen vastaavaksi muunnokseksi.
Käsittääkseni béarnaise-kastike on rakuunalla maustettua hollandaise-kastiketta (tietävämmät korjatkoot!), joten choron-kastiketta saadaan sen mukaan hollandaise-kastikkeesta lisäämällä siihen tomaattipyreetä JA RAKUUNAA (engl. tarragon).Kiitoksia vinkeistä...väri muistutti kyllä enemmän niiden cornichon-kastikkeiden väriä...mutta kokeillaan mitä tapahtuu!
- Ken Guru- John
Ensin ajattelin etta taytyy olla joku savellys soossista jossa "corn" maissia legumena, silla ensimmaisen kerran kuulen maustekurkun nimena cornichons. Meilla pain ne ovat vinegar, dill, cherkins or sweet cucumber. Baby or cocktail size. Oppia ika kaikki.
Samantyylisen soosin menuuseen grillatun tai roastlihan kanssa kirjoitan Sause Piquante. - kv.
Ken Guru- John kirjoitti:
Ensin ajattelin etta taytyy olla joku savellys soossista jossa "corn" maissia legumena, silla ensimmaisen kerran kuulen maustekurkun nimena cornichons. Meilla pain ne ovat vinegar, dill, cherkins or sweet cucumber. Baby or cocktail size. Oppia ika kaikki.
Samantyylisen soosin menuuseen grillatun tai roastlihan kanssa kirjoitan Sause Piquante.Mitä tarkoittaa englanniksi
cut into julienne strips?
siis se "julienne" ??????? - Mössääjä
kv. kirjoitti:
Mitä tarkoittaa englanniksi
cut into julienne strips?
siis se "julienne" ???????Minä ymmärtäisin tuolla termillä hyvin ohuita suikaleita – raasteesta seuraava karkeusaste karkeampaan päin.
- lacey
tassa on yksi hyvalta kuulostava kastikeresepti lihapihville, engl.
http://recipes.chef2chef.net/recipe-archive/31/166767.shtml
(1 stick of butter painaa 113g)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181