Kastike

kävin virossa

Tietääkö kukaan reseptiä Kornitson-kastikkeelle?
(Nimi jotain sinnepäin...)
Kun kävin Virossa ravintolassa, siellä oli sitä jonkun pihvin kanssa.

11

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • k.v.

Kiitos, tästä on minulle paljon apua!!!!

• Mössääjä

Selvennettäköön, että cornichon = (pieni) etikkaan säilötty kurkku, ns. cocktail-kurkku. Sitä voidaan käyttää erilaisiin kastikkeisiin (useissa resepteissä on sinappia). Vaikea tietää, millaista cornichon-kastiketta sinulle on Virossa tarjottu.

• kävin....
        Mössääjä kirjoitti:

Selvennettäköön, että cornichon = (pieni) etikkaan säilötty kurkku, ns. cocktail-kurkku. Sitä voidaan käyttää erilaisiin kastikkeisiin (useissa resepteissä on sinappia). Vaikea tietää, millaista cornichon-kastiketta sinulle on Virossa tarjottu.

hmmm...kokeilen jotain niistä ja katson mitä tulee....alan sitten siitä vaikka jotenkin muokkaamaan tai kokeilen toista ohjetta :)

• Mössääjä

En ole itse asiassa koskaan yhdistänyt tuota cornichon-sanaa minkään kastikkeen nimeen, vaikka tuolla haulla "sauce cornichon" vaikuttikin jotain löytyvän.

Samantapainen, hitusen kauemmas heittävä nimi on "Choron". Choron-kastike eli Sauce Choron löytyy ruokalistoilta useamminkin (väri on punertavaan päin). Choron-kastike on itse asiassa hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos.

Muistan syöneeni n. 30 vuotta sitten Ostrobotnialla annoksen, jossa olevaa choron-kastiketta tarjoilija kutsui omaperäisellä nimellä "sohoron-kastike" (äänneasu minun korvieni rekisteröimänä).

Olisivatkohan se siellä virolaissyöttämössä vaikka sekoittaneet nimet choron ja cornichon keskenään?
      http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sauce choron&lr=

• Mössääjä

Joidenkin lähteiden mukaan choron-kastike on hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos, kuten edellä kerroin. Toiset lähteet taas väittävät sitä béarnaise-kastikkeen vastaavaksi muunnokseksi.

Käsittääkseni béarnaise-kastike on rakuunalla maustettua hollandaise-kastiketta (tietävämmät korjatkoot!), joten choron-kastiketta saadaan sen mukaan hollandaise-kastikkeesta lisäämällä siihen tomaattipyreetä JA RAKUUNAA (engl. tarragon).

• k. v.
        Mössääjä kirjoitti:

Joidenkin lähteiden mukaan choron-kastike on hollandaise-kastikkeen tomaattipyreellä jatkettu muunnos, kuten edellä kerroin. Toiset lähteet taas väittävät sitä béarnaise-kastikkeen vastaavaksi muunnokseksi.

Käsittääkseni béarnaise-kastike on rakuunalla maustettua hollandaise-kastiketta (tietävämmät korjatkoot!), joten choron-kastiketta saadaan sen mukaan hollandaise-kastikkeesta lisäämällä siihen tomaattipyreetä JA RAKUUNAA (engl. tarragon).

Kiitoksia vinkeistä...väri muistutti kyllä enemmän niiden cornichon-kastikkeiden väriä...mutta kokeillaan mitä tapahtuu!

• Ken Guru- John

Ensin ajattelin etta taytyy olla joku savellys soossista jossa "corn" maissia legumena, silla ensimmaisen kerran kuulen maustekurkun nimena cornichons. Meilla pain ne ovat vinegar, dill, cherkins or sweet cucumber. Baby or cocktail size. Oppia ika kaikki.

Samantyylisen soosin menuuseen grillatun tai roastlihan kanssa kirjoitan Sause Piquante.

• kv.
        Ken Guru- John kirjoitti:

Ensin ajattelin etta taytyy olla joku savellys soossista jossa "corn" maissia legumena, silla ensimmaisen kerran kuulen maustekurkun nimena cornichons. Meilla pain ne ovat vinegar, dill, cherkins or sweet cucumber. Baby or cocktail size. Oppia ika kaikki.

Samantyylisen soosin menuuseen grillatun tai roastlihan kanssa kirjoitan Sause Piquante.

Mitä tarkoittaa englanniksi
        cut into julienne strips?
        siis se "julienne" ???????

• Mössääjä
        kv. kirjoitti:

Mitä tarkoittaa englanniksi
        cut into julienne strips?
        siis se "julienne" ???????

Minä ymmärtäisin tuolla termillä hyvin ohuita suikaleita – raasteesta seuraava karkeusaste karkeampaan päin.

• lacey

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe