neuvoja hirvelle?

Minä

Olisko ketään kokeneempaa riistalihan/hirven käsitteliää?Eli neuvoja kaivataan lihan leikkaamiseen ja ruuaksi valmistamiseen.Miksi minä aina onnistun saamaan hirvestä sitkeää?Kypsennänkö liian kauan tai liian vähän aikaa?Kuulin että lihoja pitäisi keittää ennen ruuaks valmistamista.kokeilin sitäkin,mut sitkeetä on yhä...Pitääkö lihoista saada irti kaikki se"kalvo"?

7

4436

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syömäri

Neuvomisessa auttaisi, jos kertoisit, mitä aiot hirvenlihasta tehdä ja millaista hirvenlihaa (paistia, filettä, keittolihaa,...) sinulla on. Vielä enemmän auttaisi, jos vielä tiedettäisiin, onko liha vasasta vai vanhasta hirvestä.

Periaatteessahan hirven lihaan esim. sitkeyden osalta sopii samat ohjeet kuin vastaavanlaiseen naudanlihaankin.

• Näin meillä

Et kerro, mistä hirvenlihasi on peräisin (pakastimesta / kaupasta / suoraan metsästäjältä) ja mitä ruhonosia olet yrittänyt käyttää mihinkin ruokalajiin. Alkuperällä on merkitystä sikäli, että on hyvä tietää, onko lihoja ehditty riiputtaa/raakakypsyttää ennen kuin ne ovat joutuneet kokin käsittelyyn.

Perheessämme on käytetty parikymmentä kiloa hirvenlihaa vuodessa parinkymmenen vuoden ajan.

Kaadetun hirven ruho on yleensä saanut riippua jonkin aikaa (riippuu lämpötilasta) metsästysmajalla ennen lihoiksi pilkkomista. Kotona lajittelemme metsästysporukan arvonnassa saadut lihat niiden puhdistuksen ja leikkaamisen yhteydessä jauhettaviin, pataruuisssa pitkään haudutettaviin, käristeenä käytettäviin sekä paisteihin ja mahd. fileisiin (jos niin hyvä tuuri on arvonnassa käynyt). Pussitamme lihat pakastepusseihin. Sen jälkeen muut kuin jauhelihaksi jauhetut lihat saavat muhia (raakakypsyä) jääkaapin lämpötilassa (tai ilmoista riippuen ulkona styrox-kylmälaukussa) h-y-v-ä-n t-o-v-i-n ennen pakastamista. Pakastepusseihin etiketti ja päiväyksen ohella merkintä siitä, mikä ruhonosa on kyseessä ja onko liha vasan, nuoren aikuisen vai vanhemman eläimen lihaa.

Sulatettua lihaa voimme sitten vielä marinoida ennen ruuaksi valmistamista (valmistettavasta ruokalajista riippuen). Parhaat paistit (ja luonnollisesti myös fileet) pyrimme syömään mahdollisimman "aitoina", kokonaisina ja sellaisinaan paistettuina. Valurautapata (pohjalla nestettä) on sitkeähköksi oletettavalle paistille usein kova sana! Paistopussi korvannee sellaisen ainakin osittain, jos pataa ei satu olemaan.

Paistettavan lihan keittäminen ennen paistamista on meille tuntematon asia enkä tunne edes halua kokeilla moista!

Vanhan eläimen liha on selvästi sitkeämpää kuin nuoren. Ulko- ja kulmapaisti ovat sitkeämpää kamaa kuin sisä- ja paahtopaisti. "Kinttulihoista" ja vastaavista ruhonosista ei voi odottaa saavansa mureaa muuten kuin pitkään padassa hauduttamalla (valmistus ja tykötarpeet vaikkapa osso bucon tai burgundilaisen lihapadan tapaan, aivan kuin liha olisi nautaa).

• hirvimies

http://www.metsastys.net/reseptit.htm
      http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/ws/8CC9E79BC522ED2FC2256C92004E83B3
      Et varmaan ainakaan liian kauan kypsennä,en uskokkaan sitä,kyllä se vaan näin on että se tahtoo sitkeäksi jäädä vähän itse kullakin,et varmasti oo ainut,se on varsinkin aikuisen hirven liha sellaista että kypsentämisessä on otettava "kovat otteet"käytäntöön!!!Itse kypsennän valurauta padassa leivin uunissa,illalla laitan ja aamull otan pois!!!ei kenenkään aika riitä seisoa hellan ääressä koko päivää,valurautapataan vaan ja tiivis kansi niin ei kuiva yhtään ja on VARMASTI kypsää,olipa mitä ruhonosaa tahansa(kuka niitä merkkaa mistä kohtaa hirveä se liha on,hyvä ku edes vasan/aikuisen lihat pysyy erillään)!!sähkömyllyllä voi jaehaa kans niin ruuanlaittomahdollisuudet kymmenkertaistuu,sitten on valikoimaa...Mausteista hiukan,perusmausteet vain:suola,maustepippuri,valkopippuri,katajanmarja,sipuli,porkkana..nuo ainakin.Ei pidä"ylimaustaa"jos haluaa riistan maun säilyvän,niin ja liha pitää tietenkin leikata aina POIKKISYIN,

• minä

Kiitos vastauksista!Ens kerralla laitan hirvityksen tosiaan yöks uuniin,niin eiköhän siitä henki lähe!

• hirvimies
        minä kirjoitti:

Kiitos vastauksista!Ens kerralla laitan hirvityksen tosiaan yöks uuniin,niin eiköhän siitä henki lähe!

Valurauta padoissa on niin tiiviit ja raskaat kannet että liha ei kuivu pilalle kun laittaa vettä reilusti(kokonaan se liha veden peitossa reilusti)hiukan voi haihtua mutta ei paljon.Samalla voi laittaa maustepippuriakin ym...mausteita,laakerinlehti(en tainnut sitä sanoakkaan tuolla aiemmin,se on kans hirvenlihalle käypä mauste.Seuraavana päivänä siitä voi jatkaa sitten mitä ruokaa ajatteli tehdäkkin siitä.Perinteinen hirvikeitto tulee helpolla;erottelee luut pois ja paloittelee lihaa jos tarvii ja lisää vaan 2-3 porkkanaa ja vähän lanttua ja keittää n.20min sitten lisää vain perunat ja maustaa,puolentunnin keittämisen jälkeen valmista.(keittoon tietysti luulihaa valittu ennemmäisenä iltana sinne uuniin)

• minä
        hirvimies kirjoitti:

Valurauta padoissa on niin tiiviit ja raskaat kannet että liha ei kuivu pilalle kun laittaa vettä reilusti(kokonaan se liha veden peitossa reilusti)hiukan voi haihtua mutta ei paljon.Samalla voi laittaa maustepippuriakin ym...mausteita,laakerinlehti(en tainnut sitä sanoakkaan tuolla aiemmin,se on kans hirvenlihalle käypä mauste.Seuraavana päivänä siitä voi jatkaa sitten mitä ruokaa ajatteli tehdäkkin siitä.Perinteinen hirvikeitto tulee helpolla;erottelee luut pois ja paloittelee lihaa jos tarvii ja lisää vaan 2-3 porkkanaa ja vähän lanttua ja keittää n.20min sitten lisää vain perunat ja maustaa,puolentunnin keittämisen jälkeen valmista.(keittoon tietysti luulihaa valittu ennemmäisenä iltana sinne uuniin)

...Hirvi saa kyytiä.Kiitos vaan hirveesti neuvoista.Tuota minä lähinnä olin miettinykki,et onko vaaraa et kypsentää liikaa vai saako sen laittaa muhimaan esim.yön yli.Kyllä minusta vielä hirven paiston mestari tulee,kun on hyvät opastajat! :)

• nauru

Hirvelle pyydettiin neuvoja, mutta niitä tulikin hirven paistajalle. :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5534
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4860
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2794
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2068
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1492
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1481
    Aihe