Vispipuuro

Lappa..

Vispipuuron tai meilläpäin sanotaan, että lappapuuro.. niin miten se tehdään?
Mulla vain tälläinen tieto:
Keitetään mehua kattilassa (herukka, puolukkamehua) siihen lisätään mannasuurimoita elikkä mannakryynejä.(suola?) Keitetään niin kauan kuin puuro on kypsää. Paketin kylessä varmaan ohjeet kuin kauan pitää keitellä. Sitten jäähdytetään esim, pesualtaaseen kylmää vettä ja kattila sinne ja sitten vaan sähkövatkain huriseen sinne. Vatkataan niin kauan kunnes puuro on aika vaaleeta.
Minkälaisen mehun siihen teen. Mulla kellarissa itse mehustettua viinimarjamehua. Laimennetaanko se vain tehdäänkö se siitä tiivisteestä suoraan.
Kertoisko joku puuroa keitellyt menikö mun selostus sinne päinkään ja tosiaan kuinka väkevästä mehusta sen teen?

12

3749

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellu

Mä keitän aina esimerkiksi kokonaisista puolukoista mehun ja siivilöin sen tai jätän kuoret sekaan.. Sitten vaan ryynejä sopivasti sekaan ja keitellään kypsäksi ja maustetaan lopuksi suolalla ja sokerilla sopivaksi( suolaa tarvitsee olla vain ripaus.. Annetaan jäähtyä kaikessa rauhassa välillä sekoitellen.. sitten kun täysin jäähtynyt niin vatkataan vatkaimen kanssa vaahdoksi..

• Jussi

Hei

Oma isoäitini laittaa puolukat siltään puuron joukkoon keittämisen alkuvaiheessa, keittelemättä erikseen mehuja, ja hyvää tulee. Näyttää siltä, että tähän on monta tapaa, noista mehuversioista en muuten tiennytkään.

Tähän loppuun pieni gallupkysymys: syöttekö maidon vai kerman kanssa? Itse pitäydyn kermassa.

• Hanna
        Jussi kirjoitti:

Hei

Oma isoäitini laittaa puolukat siltään puuron joukkoon keittämisen alkuvaiheessa, keittelemättä erikseen mehuja, ja hyvää tulee. Näyttää siltä, että tähän on monta tapaa, noista mehuversioista en muuten tiennytkään.

Tähän loppuun pieni gallupkysymys: syöttekö maidon vai kerman kanssa? Itse pitäydyn kermassa.

Maidon ja sokerin kera ja on hyvää....:)

• Mimmu
        Hanna kirjoitti:

Maidon ja sokerin kera ja on hyvää....:)

Myös mansikoista tulee ihanaa vispipuuroa. Tehdään samalla tavalla kuin puolukoistakin.
        Myös ruisjauhoja voi käyttää puuron tekemisessä, tulee vähän tukusempaa mutta ihanaa =)

• teresa
        Mimmu kirjoitti:

Myös mansikoista tulee ihanaa vispipuuroa. Tehdään samalla tavalla kuin puolukoistakin.
        Myös ruisjauhoja voi käyttää puuron tekemisessä, tulee vähän tukusempaa mutta ihanaa =)

että se puuro ei aina "vaahtoudu" eikä vaalene?

• corde
        teresa kirjoitti:

että sulla on liian paljon mannaryynehä seassa, puuro on paksua? pari kertaa itsellekkin käynyt niin, samoin kun koitin kerran tehdä suklaamannaryyneistä, ei vaahtoutunut...

mutta itse teen nykyään mustikoista, tulee kivan väristä ja makuista..., raparperikään ei omasta mielestäni ole hullumpaa ja pienet lapset tykkää siitä suklaisesta, kaakaojauhetta vaan sekaan =)

• Maija
        teresa kirjoitti:

Vispipuuron tulee olla kuumaa kun se vatkataan. Näin siitä tulee ihanan pehmeää ja vaaleaa.

• bucket
        Maija kirjoitti:

Vispipuuron tulee olla kuumaa kun se vatkataan. Näin siitä tulee ihanan pehmeää ja vaaleaa.

tulee hyvänmakuista puuroa, samoin kuivatuista luumuista. Mansikka ja raparperi sopivat yhdistettyinäkin.

• Ellu
        Jussi kirjoitti:

Hei

Se puuro menee joko sokerin, sokerin ja maidon, pelkän maidon ilman mitään kummempaa..

• Jussi
        Ellu kirjoitti:

Se puuro menee joko sokerin, sokerin ja maidon, pelkän maidon ilman mitään kummempaa..

...kermoineni. Olen joskus kysellyt ihmisiltä samaa kuin tässä nyt, ja kaikki ovat maidon kannalla. Eipä siinä mitään, makuja on monia ja kaikkia kunnioitan.

Tämä kermajuttu tulee varmaankin mummolasta, jossa olen käytännössä ainoastaan tätä herkkua syönyt. Siellä on ollut tarjolla ihan kunnon kuohukermaa. Täytyy myöntää, että aika raskasta on varsinkin jos jälkiruoaksi syö, uni tulee silmään tuota pikaa. Jos ajatus kuohukermasta ellottaa, suosittelen kokeilemaan ohuemmalla, n. 20%:lla kermalla, onkohan se nyt kahvikermaa vai ruokakermaa. (Siis ruokakermaa siinä vihreässä purkissa, ei mitään koeputkessa tehtyjä kasvirasvahässäköitä.) Kerman kanssa nautittaessa ei tarvitse sokeria, sillä kerma taittaa happamuutta kivasti. Mielestäni oikeastaan aika salonkikelpoinen jälkiruoka, kun vielä nätisti asettelee.

Kiitoksia vastauksista, hyviä puurohetkiä kaikille!

• Titta
        bucket kirjoitti:

tulee hyvänmakuista puuroa, samoin kuivatuista luumuista. Mansikka ja raparperi sopivat yhdistettyinäkin.

Meillä pidetään kanssa enemmän punaherukoista tehdystä puurosta.

Itse olen kyllä tottunut aina jäähdyttämään puuron ennen vatkaamista, näin siitä tulee vaaleaa ja kuohkeaa. Puuron joukkoon laitan hiukan myös vanilliinisokeria ja valmiin puuron päälle ripotellaan sokeria, jottei siihen tule kuorta (siis jos sitä sattuu jäämään), kipon päälle voi laittaa vielä kelmun.

Itse syön puuron sellaisenaan, joskus hiukan hyla-maitoa.

On taivaallisen hyvää "tyhjää" pumpuliruokaa, koko vispipuuro :)

• laura

Keitä litrassa vettä puolukoita 10-15min, jonka jälkeen siivilöi puolukat pois, tai kaada siivilän läpi vesi mittaan (itse teen aina tämän), koska vettä haihtuu keittäessä. kaada vesi kattilaan ja lisää noin desi vettä, lisää sokeri ja mannasuurimot ja keitä 10min. jäähdyttele kylmässä vedessä välillä sähkövatkaimella vatkaten, kunnes puuro on kuohkeaa.

mansikkavispipuuro on myös todella ihanaa, valmistustapa sama, paitsi että itse en laita mansikoita alussa kiehumaan, etteivät vitamiinit karkaa. siis 7dl vettä, 3dl esim.mansikkamehua, sokeri ja mannasuurimot kiehautetaan ja vasta kiehumisen loppupuolella lisätään mansikat. vispatessa mansikat muussaantuvat joukkoon, joten niistä ei jää "sattumia"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe