vielä pitäisi osata tehdä hyviä ranskalaisia..
eli miten te maustatte/teette ranskalaisenne?
käytössäni ei ole rasvakeitintä..
kiitos
ranskalaiset perunat
7
1494
Vastaukset
- ----
Upota rasvaan. Laita ne siis sellaiseen metalliseen koriin ja upota kori kattilaan, jossa on rasvaa. Voit maustaa suolalla ja grillimausteella. En ole ikinä tehnyt itse.
- Mössääjä
Osta pussi pakastettuja, esivalmistettuja ranskanperunoita ja kuumenna ne pussin ohjeiden mukaisesti uunipellillä uunissa. Ainakin minulle tämä kompromissi maun, vaivattomuuden ja kustannusten välillä sopii – silloin harvoin kun tekee mieli ranskalaisia.
Ranskanperunoiden tekeminen alusta loppuun itse on tuskin kannattavaa. Lämpötilan hallinta kattilassa liedellä on mitä sattuu. Liian alhaisessa lämpötilassa friteerattavat ruoka-aineet (tässä: perunat) imevät tolkuttomasti rasvaa, liian kuumassa ne palavat (ja tulipalon vaarakin on lähellä). Oikea rasvakeitin olisi ehdottomasti suositeltavampi – mutta kannattaako investointi?
Öljyä tarvitaan melkoisesti. Jos se pannaan talteen seuraavaa kertaa varten ja seuraavaan kertaan kuluu aikaa, ehtii öljy eltaantua – eikä ranskalaisiakaan jaksa/viitsi syödä hetikään päivittäin! Tokko lienee niin terveellistäkään. - tarja
tulee jotakuinkin syötäviä kun niiden päälle tipottelee öljyä ennen uuniin laittamista,ja pyörättelee välillä ja yrittää paistaa ne niin ettei jää raaoiksi tai mene kuiviksi,(molemmat onnistuu suht helposti)ranskanperunamauste on hyvä...
- napo
voi aina.Siis oma tekosia ranskiksia voi ja kannattaa joskus tehdä.(työläitä mutta paljon parempia)
Kuori iso määrä perunoita ja paloittele tasaisiksi paloiksi (suikaloi,kuutio,viipaloi)
Kattilaan öljyä paljon kuumenna,kuumuuttu voi testata yhdellä perunalla laita sit siivilään perunoita ja upota rasvaan ei liian paljoo perunoita kerralla.Paista kypsäksi kokeile hammastikulla kypsyyttä (värillä ei väliä tässä vaiheessa)kun ovat kypsiä kaada johonki kippoon.Kun olet tavallaan esi paistanut tarvittavat perunat niin voit valmistaa ne loppuun asti elikkä kuumenna rasva tosi kuumaksi käytä perunoita siinä jotta saavat väriä ota pois mausta suolalla jatka niin kauvan että kaikki perunat on uudelleen käsitelty ja eikun syömään.
Homma on työlästä,mutta meidän perheessä ainakin homma on niin suosittua että koko perhe osallistuu tähän.(Lapset 16,14 vuotiaita)
Öljyn voi säästää seuraavaa kertaa varten.Minä kyllä käytän sitä myös jos tarvitsen rasvaa pannulle esim.lihan tai kalan ruskistamiseen meillä ei ainakaan kukaan ole valittanut että maistuis ranskiksille. - Kokki
tee maalaisranskiksia:
1) Kuori perunoita (esim. tavallisia n. 6 kpl kahdelle hengelle)
2) Puolita, puolita puolikkaat ja vielä kerran puolita puolikkaan puolikkaat (siis yhdestä perunasta 8 siivua)
3) valele öljyllä
4) pistä uuni pellille
5) ripottele päälle suolaa ja paprikajauhetta
6) paista 20 - 25 minuuttia 200 - 225 asteessa.- Mössääjä
Nämä seuraavat EIVÄT ole edes maalaisranskiksia, mutta eivät oikein uuniperunoitakaan. Silloin tällöin tulee tehtyä, jos sattuu olemaan HYVIÄ perunoita (keskikokoisia; kaunis, ehkä kuori, ei rupia).
Perunat pestään kunnolla juuresharjalla. Halkaistaan kahtia sellaiseen suuntaan, että puoliskoista tulee mahdollisimman litteitä. Ladotaan vierekkäin uunipellille kupera kuoripuoli alaspäin, leikkauspinta vaakasuorassa. Sivellään leikkauspinnat öljyllä (työkaluna pullasuti). Ripotellaan öljytylle pinnalle suolaa ja mahd. sopivaa maustetta (itse käytän näihin yleensä vain Herbamare-yrttisuolaa). Uuniin, n. 200 °C. Kypsyvät kokonaisena paistettaviin uuniperunoihin verrattuna yllättävän nopeasti (reilusti alle ½ tuntia, sanoisin). Kun pinnat ovat osittain ruskistuneet, alkavat perunat haarukallakin koettaen olla kypsiä. Syödään kuorineen; sopivat hyvin useille (kokoliha)ruuille. Toiseksi lisukkeeksi rinnalle vaikkapa vihreitä papuja, pikkuporkkanoita tms. - Mössääjä
Mössääjä kirjoitti:
Nämä seuraavat EIVÄT ole edes maalaisranskiksia, mutta eivät oikein uuniperunoitakaan. Silloin tällöin tulee tehtyä, jos sattuu olemaan HYVIÄ perunoita (keskikokoisia; kaunis, ehkä kuori, ei rupia).
Perunat pestään kunnolla juuresharjalla. Halkaistaan kahtia sellaiseen suuntaan, että puoliskoista tulee mahdollisimman litteitä. Ladotaan vierekkäin uunipellille kupera kuoripuoli alaspäin, leikkauspinta vaakasuorassa. Sivellään leikkauspinnat öljyllä (työkaluna pullasuti). Ripotellaan öljytylle pinnalle suolaa ja mahd. sopivaa maustetta (itse käytän näihin yleensä vain Herbamare-yrttisuolaa). Uuniin, n. 200 °C. Kypsyvät kokonaisena paistettaviin uuniperunoihin verrattuna yllättävän nopeasti (reilusti alle ½ tuntia, sanoisin). Kun pinnat ovat osittain ruskistuneet, alkavat perunat haarukallakin koettaen olla kypsiä. Syödään kuorineen; sopivat hyvin useille (kokoliha)ruuille. Toiseksi lisukkeeksi rinnalle vaikkapa vihreitä papuja, pikkuporkkanoita tms.> kaunis, ehkä kuori, ei rupia
=> kaunis, ehjä kuori, ei rupia
:•(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809