miksi lihan syönti

ällöttää?

Tuossa muutama viesti alempana nimimerkki sissi esittää että lihansyönti tuntuu ällöttävätä(tai vastaavalta). Mistä johtuu tämä reaktio. Lihahan on kaikin puolin hyvän makuista. Ajatelkaapa esim kunnon pihvi kermakastikkeessa. (tämä viesti ei ole trolli vaikka voi vaikuttaa siltä)

24

3089

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vegaani

      jätäppäs liha pois esim 2 kuukaudeksi niin huomaat itsekkin kuinka on hyvä olo ei ole aina raskas olo ja tukossa. tätä ei helposti tajua jos on ikänsä ollut tukossa syönyt lihaa. myöskin painon hallinta pysyy kurissa, itse rupesin n 10v sitten vetgaaniksi. oikeastaan alkoi ylipainostani mitä meinasi jo nuorena alkaa tulemaan, päätin että nyt loppuu lihominen, ja laihdutus oli helpointa tehdä kasvissyönnillä. ja edut tulivat minulle niin voimakkaana esiin, hyvä olo että päätin enään en palaa entiselle.

      • KVR

        Jos jätäk kokolihan pois, niin sinusta tulee vihannes!


    • nam

      Kyse on pitkälti tottumuksesta.

      Eskimot vetää raakana ja pyyntituoreena hylkeen ja valaan ihraa, lihaa ja verta. Ei maistisi meille.

      Kiinalaiset popsivat käärmeitä yms meille öllötäviä otuksia. Heille se on aivan yhtä luonnollista kun meillä se pihvi kermakastikkeessa.

      Koitappas saada ulkomaalainen syömään mämmiä.

    • Sissi

      Ensinnäkin.. sanoin että lihan *haju* ällöttää minua. Sen jälkeen kun lopetin lihansyönnin en ole voinut sietää sen hajua vaan minulle tulee siitä pahoinvointia. Tämän vuoksi mieheni tekee liharuokia silloin kun en ole kotona tai pysyttelen toisessa huoneessa paistamisen ajan. Mutta kyllä.. Myös lihan ulkonäkö yms. tuntuu minusta ällöttävältä (yritän väistellä lihahyllyä kaupassa käydessäni). Samoin on myös maito- ja munatuotteiden kanssa, tunnen maidon tai munan maun heti kun syön sellaista ruokaa jossa niitä on (lisäksi myös laktoosi-intoleranssini haittaa tuollaisten ruokien syömistä) ja minulle tulee useimmiten pahoinvoiva olo (on tosin esim. juustoja joita syödessä näin ei käy). Kun muistelee sitä oloa lihansyönnin jälkeen ja kaikkia niitä vatsavaivoja jota siitä seurasi.. Liian raskasta elimistölleni. Mieheni syö nykyisin enimmäkseen lihaa vain kun käymme syömässä ravintoloissa. Hän sanoo itsekin että hänen elimistönsä ei enää tarvitse,halua eikä kestä kovin paljoa punaista lihaa. Kun hän aikaisemmin veteli helposti jättipihvejä, nyt hän ei voisi edes kuvitellakaan syövänsä niitä.

      Kunnon pihvi kermakastikkeessa saa ajatuksena ainakin minut enemmänkin pahoinvoivaksi kuin nälkäiseksi. Kun taas jos kyse olisi tofumurekkeesta keitettyjen perunoiden kanssa soijakermasienikastikkeella.. Mmm.. :-)

      • Sekasyöjäukko

        Vaan meilläpäs ei ole parin vuoden käännytys mennyt hukkaan. "kämppis" puputtaa jo pihviä ihan hyvällä ruokahalulla eikä enää muistuta lainkaan kukkakeppiä vaan on jo terveen näköinen ihminen jolla on muodot kohdillaan.


    • Rakki

      Toiset eivät voi välttää muistamasta sitä faktaa mistä liha tulee. Voisin hyvin ruokailla korjatun kasvimaan ääressä, mutten teuraan vieressä milloinkaan. Voisin katsoa kun munakoisoa kuoritaan, mutten lehmän silmiin kun se tapetaan. Jotkut ehkä vois, minä en..

      • metsästäjä

        "Tässä taloudessa jokainen pyydystää oman ruokansa" -kyltti löytyi tuttavan keittiön seinältä. Kyllähän se on niin että paras ruoka on itse pyydystetty. Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa ja lopuksi tekaisee niin herkullisen aterian ettei parhainkaan ravintola voi vastaavaan yltää.

        Niin mikä kohta se tuossa ruoan pyydystämisessä/valmistamisessa/syömisessä nyt niin hankalaa on? Toisaalta, en minäkään keitettyä porkkanaa oikein siedä. Sellaista ihme mössöä joka ei oikein maistukkaan juuri miltään.


      • Rakki
        metsästäjä kirjoitti:

        "Tässä taloudessa jokainen pyydystää oman ruokansa" -kyltti löytyi tuttavan keittiön seinältä. Kyllähän se on niin että paras ruoka on itse pyydystetty. Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa ja lopuksi tekaisee niin herkullisen aterian ettei parhainkaan ravintola voi vastaavaan yltää.

        Niin mikä kohta se tuossa ruoan pyydystämisessä/valmistamisessa/syömisessä nyt niin hankalaa on? Toisaalta, en minäkään keitettyä porkkanaa oikein siedä. Sellaista ihme mössöä joka ei oikein maistukkaan juuri miltään.

        Ok! En arvostele tippaakaan metsästystäsi. Itsepyytäminen on oikea tapa jos lihaa mielii syödä.

        Minä en halua tappaa eläintä, koska en saa siitä mitään tarpeellista. Mikä ihme sitä on niin vaikea hyväksyä? Et ole tainnut syödä kunnon kasvisruokaa jos se edustaa sinulle 'mössöä, joka ei oikein maistukkaan miltään'. ..mutta kysehän on makuasiosta..


      • Riistapoliisi
        metsästäjä kirjoitti:

        "Tässä taloudessa jokainen pyydystää oman ruokansa" -kyltti löytyi tuttavan keittiön seinältä. Kyllähän se on niin että paras ruoka on itse pyydystetty. Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa ja lopuksi tekaisee niin herkullisen aterian ettei parhainkaan ravintola voi vastaavaan yltää.

        Niin mikä kohta se tuossa ruoan pyydystämisessä/valmistamisessa/syömisessä nyt niin hankalaa on? Toisaalta, en minäkään keitettyä porkkanaa oikein siedä. Sellaista ihme mössöä joka ei oikein maistukkaan juuri miltään.

        "Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa "

        Etpä taida olla oikea metsästäjä kun et tunne edes metsästyskausia...


      • Riistapoliisi
        metsästäjä kirjoitti:

        "Tässä taloudessa jokainen pyydystää oman ruokansa" -kyltti löytyi tuttavan keittiön seinältä. Kyllähän se on niin että paras ruoka on itse pyydystetty. Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa ja lopuksi tekaisee niin herkullisen aterian ettei parhainkaan ravintola voi vastaavaan yltää.

        Niin mikä kohta se tuossa ruoan pyydystämisessä/valmistamisessa/syömisessä nyt niin hankalaa on? Toisaalta, en minäkään keitettyä porkkanaa oikein siedä. Sellaista ihme mössöä joka ei oikein maistukkaan juuri miltään.

        Ei Suomen luonnossa sitäpaitsi edes ole kaniineja.

        Taidat metsästää vain supermarketin lenkkimakkarahyllyn ääressä!


      • juho
        Riistapoliisi kirjoitti:

        Ei Suomen luonnossa sitäpaitsi edes ole kaniineja.

        Taidat metsästää vain supermarketin lenkkimakkarahyllyn ääressä!

        muistaakseni villiytyneenä Hesassa jollain alueella olikohan se Kyläsaari..


      • Metsästäjä
        Riistapoliisi kirjoitti:

        "Fiilis on korkealla kun mökkiloman alkajaisiksi tuuppaa haulit kanin ahteriin, käväisee iltalennolta pari sorsaa "

        Etpä taida olla oikea metsästäjä kun et tunne edes metsästyskausia...

        Kyllähän se on niin että arvon riistapoliisi ei ihan ole ajantasalla kun puhutaan vertauskuvallisia. Ideana oli tuoda julki elämäntapaa, ei lakipykäliä. Vaan jos halutaan pilkkua ***sia niin "riistapoliisi" -nimistä virkamiestä ei muuten ole olemassakaan...


    • thymus

      Mikä ihmeen oletusarvo se on, että kaikkien on pakko pitää lihasta? Itse olen kyllä ihan vannoutunut sekasyöjä sillä minulle lihansyönti on eettinen kysymys ja näen sen ihan oikeasti eettisesti oikeampana vaihtoehtona itselleni kuin kasvisyönnin. Silti ymmärrän ihan hyvin sen, etteivät kaikki halua lihaa syödä ja sen, etteivät kaikki siitä pidä. Ei se kasvissyönti takuulla useimmille ole mitään marttyyrimaista omien halujen kieltämistä vaan se vaihtoehto, mikä itselle tuntuu parhaimmalle. :)

      Mutta siis, miksi pitäisi tykätä lihasta? Lihalla on oma makunsa siinä missä vaikka porkkanalla tai kaalillakin. Itse en esim. tykkää kovinkaan paljon sianlihasta, syön sitä kyllä mutta mieluummin pistelisin poskeeni nautaa tai broileria. Kasvien puolelta löytyy monia ruokia, jotka ällöttävät minua, esim. keitetty kaali. En todellakaan pysty syömään sitä hyvällä ruokahalulla vaan se menee alas vain äärimmäisen pakon edellä. Jos joku laittaa parsakaalia ruoaksi, minulle tulee paha olo pelkästä hajusta (vaikka tuoreena puputan sitä mieluusti). Joku toinen taas tykkää keitetystä kaalista ja ehkä ihmettelee sitä, miten se voi ällöttää minua. Johtuu ihan vain siitä, että ihmisillä on erilainen maku. Nautiskellaan me siis hyvällä ruokahalulla pihvistä kermakastikkeessa eikä ihmetellä sitä, miksi joku ei sellaisesta tykkää. Yksi kun tykkää äidistä ja toinen isomummosta. Makuasioista ei kannata kiistellä. :)

      • Marulk

        "Itse olen kyllä ihan vannoutunut sekasyöjä sillä minulle lihansyönti on eettinen kysymys ja näen sen ihan oikeasti eettisesti oikeampana vaihtoehtona itselleni kuin kasvisyönnin."

        Viitsisitkö hieman tarkentaa?


      • thymus
        Marulk kirjoitti:

        "Itse olen kyllä ihan vannoutunut sekasyöjä sillä minulle lihansyönti on eettinen kysymys ja näen sen ihan oikeasti eettisesti oikeampana vaihtoehtona itselleni kuin kasvisyönnin."

        Viitsisitkö hieman tarkentaa?

        Olisihan se tietysti pitänyt arvata, että pitää tarkentaa kun se että lihansyönti on todellakin eettinen valinta on aika paljon harvinaisempaa kuin se että on kasvissyöjä eettisistä syistä... :)

        Yritän sanoa asian lyhyesti, joten voi olla, että tästä ei sitten ihan täydellistä kuvaa saa. Elikäs siis... Lähdetään siitä, että kunnioitan elämää, ihan kaikkea elämää. En aseta eläimiä paremmuusjärjestykseen enkä myöskään pidä eläimiä parempina kuin kasvit, vaan minulle ne kaikki ovat samalla linjalla (jätetään mikrobit nyt kokonaan pois tästä selostuksesta, vaikka nekin ovat elämiä ja kunnioitan myös niitä). Suhtaudun asioihin aika pitkälti biologiselta kannalta. Ihminen on sekasyöjä, joka on rakentunut käyttämään eläinperäistä ravintoa siinä kuin kasviravintoakin. Maailmassa on harvoja kolkkia, joissa ihminen kykenisi saamaan riittävästi ravintoa pelkästään paikallisista kasveista. Suomessa on kyllä fennovegaaneja jonkin verran, mutta se on aika hankala ruokavalio eikä yleensä toimi kunnolla ilman vitamiini/hivenainelisiä. Emme yksinkertaisesti kykene saamaan riittävästi ravinteita talvella suomalaisista tuotteista. Siksi Suomen vegaaneista suurin osa syö ulkomailta rahdattua tavaraa. Se on ensimmäinen eettinen ongelma minulle. Tuotiin ruoka tänne millä kuljetustavalla tahansa, se rasittaa ekosysteemiä ja tappaa sekä eläimiä että kasveja. Jos ihminen syö kotimaista lihaa, hän ei tarvitse niin paljon ulkomailta tuotuja kasviksia ja siten vähentää rahdin aiheuttamaa rasitusta. Talvella Suomessa kasvatetut salaatit ym. vihannekset kuluttavat myös kohtuuttomasti luontoa, koska ne tarvitsevat paljon valoa ja lämpöä. Lehmä pärjää vähemmällä.

        Seuraava ongelma on viljely. Jos lihaa ei syödä, ei myöskään metsästetä. Jos ei metsästetä, tuhoeläinten (Suomessa lähinnä hirvi ja jänis) kannat lisääntyvät ja ne tekevät pahaa jälkeä viljapellossa tai porkkanapenkissä. Saaliseläinten lisääntyminen johtaa myös suurpetojen lisääntymiseen ja siitä tulee ihmiselle melkoisia ongelmia (itä-rajan asukkina tiedän tämän valitettavan hyvin). Viljapellosta pitää myös pitää tuhohyönteiset ja rikkaruohot poissa ihan eri tavoin kuin lehmilaitumelta tai lampaan niityltä. Jotta saataisiin ihmisille kasvisruokaa, pitäisi tappaa sekä viattomia eläimiä että kasveja. Miksi toisten eläinten tappaminen olisi oikein, mutta karjan tappaminen pahasta?

        Vegetarismi ei toimi minun kohdallani myöskään, koska esim. maidon saamiseksi lehmien pitää vasikoida säännöllisesti. Vasikat taas pitää laittaa johonkin ja yleensä ne menevät nykyisin ruoaksi. Ne siis tapetaan eli se syy, minkä vuoksi minä ryhtyisin kasvissyöjäksi, toteutuisi taas. Samoin kananmunien riistäminen kanalta on aika ilkeää, varsinkin kun kananmunia ei tule ellei kanalla ole kukkoa kaverina ja ellei se valmistaudu hautomaan muniaan. Teollisuuskanalat ovat toki sitten eri juttu, mutta minä kannatan maatiaiskanoja. Muutenkin olen luomukarjankasvatuksen kannalla, sillä se rasittaa luontoa paljon vähemmän kuin teollinen karjankasvatus. Valitettavasti on myönnettävä, että toistaiseksi ostan luomulihaa vain jos se on tarjouksessa, opiskelijan rahapussikaan ei jousta joka suuntaan.

        Viimeisenä pointtina on se, että jos kaikki ihmiset siirtyisivät kasvissyöntiin, tuotantoeläimet kuolisivat sukupuuttoon. Minipossu voi olla ihan kiva lemmikki, mutta harva tahtoo parisataakiloista röhkijää kotiinsa ja pystyy vieläpä tarjoamaan sille oikeanlaiset elinolot. Jostain lehmästä puhumattakaan. Sitä taas en pysty hyväksymään, että ollaan tyytyväisiä tilanteeseen, jossa on riittävästi lihansyöjiä että tuotantoeläimiä kannattaa kasvattaa eivätkä niiden kannat romahda. Olen vähän jokotai-ihminen...

        Nämä ovat siis lyhykäisyydessään ne perustelut, miksi kasvissyönti on minulle eettisesti väärä valinta. Kaikki johtuu täysin luonteestani. Jollekin toiselle kasvissyönti on varmasti se oikea juttu ja hyvä niin. :) Minä vain en pysty arvottamaan sikoja ja lehmiä hyönteisten ja myyrien tai hirvien edelle. Enkä eläimiä kasvien edelle. Minusta siat ja muut ovat kyllä söpöjä, mutta niinäkin vuosina kun meillä on ollut mummolassa kesäpossuja, olen jouluna pistellyt ihan hyvällä ruokahalulla poskeeni kyseisistä possuista valmistetun kinkun... Uskon että possut elivät onnellisen elämän. Siksi puhunkin mieluusti luomun puolesta, sillä minusta on tärkeämpää tarjota eläimille hyvät elinolosuhteet kuin lopettaa kokonaan niiden kasvatus. :)


      • Anonyymi

        Minuakin ällöttävä keitetty kaali, enkä voi syödä sitä. Siltikkin syön usein vegaanista ruokaa hyvällä ruokahalulla. Aina kun joudun syömään lihaa tulee kauhean syyllinen olo ja haluaisi kovasti hyvittää tekonsa. Kun minusta tulee aikuinen aion ryhtyä vegaaniksi.


    • Peto

      Jos Luoja ois aikojen alusta tarkoittanut, ettemme saa syödä eläimiä, niin ei hän olisi niistä niin hyvänmakuisia tehnyt!

      • Hei

        Tunnetko luojan? ootko tavannu monesti?


      • rudolf

        Maistapa raakaa lihaa, tuskin maistuu millekään. Sitä paitsi, jos puhut Raamatun Jumalasta niin:"Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot...ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi." Lihan syöntiin tuli sitten lupa vedenpaisumuksen jälkeen, kun ei ollut tarpeeksi kasvisruokaa ja vaikka nyt on, niin varsinaista lihansyöntikieltoa ei kai Raamatussa ole, mutta Uudessa Testamentissa on maininta:"Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä...ja karttaa sitä mistä veljesi loukkaantuu..."


    • LaCasta

      En ole varsinainen vegaani, mutta syön todella vähän lihaa nykyisellään. Ja kyse on todellakin siitä, etten suuremmin pidä lihasta. Lihaakin on tosin monessa eri muodossa: pihvi ei mene alas, kala mieluummin. Joku sitkeä pihvi tai kuivunut kana ei tosiaan ole minun ajatukseni herkullisesta ruoasta. Makkaroista en ole ikinä tykännyt! Voi tosin olla että olen tilani itse aiheuttanut. En oikein osaa lihaa keittiössä käsitellä.

      Toinen juttu on että liha saa ruoansulatukseni pysähdystilaan. Voin kasvispainotteisella dieetilläni paremmin. Tiedän, että jotkut sanovat voivansa paremmin, kun jättävät hiilihydraatit minimiin, mutta tämä toimii mulla.

      • makua

        Kuivaan lihaan saa helposti makua tekemällä siihen herkullisen kermakastikkeen.


      • harry verna

        Jauheliha on pehmeätä, sitkeät pihvit kannattaa unohtaa.


      • Thymus

        Ihan niinkuin voi olla pitämättä jostain kasviksesta, voi olla pitämättä lihasta. En minäkään tykkää esim. kaaliruoista. :) Juttusi perusteella tosin arvelisin, että sinulla varmaan on kyse nimenomaan siitä, ettet osaa oikein laittaa liharuokaa. Itse olen sillä puolella kunnostautunut, eivätkä minun pihvini ole sitkeitä tai kana kuivaa. Makkarasta en itsekään välitä, ne ovat useimmiten enemmän jauhoja kuin lihaa... ;) Mutta miksipä sitä pitäisi opetella laittamaan liharuokia, jos ne eivät kiinnosta? En minäkään opettele tekemään kaalilaatikkoa, vaikka varmasti oppisin tekemään siitäkin hyvää ja syömäkelpoista.

        Varsinkin jos liha vaikuttaa negatiivisesti ruoansulatukseesi, kannattaa jättää se kokonaan pois tai sitten ihan minimille. Minulla tilanne on toisin päin, tulee huono olo jos en saa liharuokaa. Voidaankin tehdä jatkossa niin, että sinä syöt minun osani kaaliruoista ja minä kokkailen ne sinunkin pihvisi. ;)


    • Anonyymi

      Hevon paskakin maistuu hyvältä kun sen pumppaa täyteen suolaa, uppopaistaa laardissa ja kuorruttaa kermalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe