kana ei kypsy!!

mie

Olen pitänyt jo kaksi tuntia uunissa pieniä kanapaloja... Eivätkä ne vaan kypsy, sisältä ovat ihan punaisia.. Mikä vikana? Koskaan en ole saanut kanoja kypsymään, en isoja enkä pieniä. Ei voi johtua uunista, sillä olen usealla uunilla kokeillut...

12

20241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokki

onhan sulla se uuni varmasti päällä????

• kotikokki

Riippuu vähän myös siitä, mitä osaa kanasta paistat, jos nyt puhut todella kanasta etkä broilerista.

Rintapalat kypsyvät hyvin, ja kypsä liha on valkoista. joskus esim. reisipalat voivat vaikuttaa raaoilta, vaikka ovatkin kypsiä, liha saattaa olla punertavaa kypsänäkin. Mielestäni se vaikuttaa asiaan, millä ravinnolla lintu on ruokittu. itse en käytä jyväbroileria, sillä mielestäni se ei kypsy mureaksi. Voi olla, että olen väärässä.

• tupu

Mikrouunissa kypsyy hyvin.Kupu päälle ettei roisku.Riisitkin kanan kanssa voi keittää reilussa vedessä mikrossa n.20 min. Pari rintaleikettä n.10 min.vähän painosta ja määrästä riippuen.

• Kanalja

Kanan nimellä myytävä otus (munitettu, vanhempana teurastettu) on paljon sitkeämpää sorttia kuin pikakasvatettu nuori broileri. Kanaa kannattaa keittää (parikin tuntia) ennen paistamista! Makua oikeassa kanassa on monen mielestä enemmän kuin broilerissa.

Sanovat, että myös teurastamisessa on niksinsä. Jos kana tapetaan ylämäkeen (niin että sillä on veto päällä tapettaessa), koivet jäävät väkisinkin sitkeiksi :o)

• IsoMahaSusi

Rinta- ja koipipaloille pätevät aivan eri kypsennyssäännöt: rintalihat kypsyvät murto-osassa siitä ajasta minkä koivet vaativat.

Kypsennystavasta riippuen liha alkaa sitkistyä kypsennystä jatkettaessa uudelleen. Broilerin rintalihat kypsyvät varsin nopeasti paistinpannullakin (suikaleiksi leikeltynä tai ohuehkoksi leikkeeksi nuijittuna), minkä jälkeen niistä saa lisäpaistamisella vain sitkeämpiä ja sitkeämpiä.

Keittiössämme suositaan broileria nykyisin eniten luineen myytävien rintapalojen muodossa. Luiden ja nahkojen irrottamisessa ei ole isokaan vaiva ja saanto (luuttoman lihan määrä suhteessa kokonaispainoon) on ihan hyvä. Luineen myytävien rintalihojen kilohinta on tuskin puolta siitä mitä valmiiden leikkeiden tai suikaleiden, ja luista saa vielä keiteltyä erinomaisen liemen kastikkeiden pohjaksi!

Itse irrotellut rintaleikkeet käytämme sellaisinaan (pippuroituina leikkeinä tms.) tai suikaleiksi leikeltyinä (erilaisiin wokkeihin tai kastikkeisiin).

Uunissa teemme kanaa/broileria vain harvoin. Padassa punaviinissä haudutettu "kokko-Väinö" (Coq au vin) on sinänsä erinomaisen herkullista!

• suski

Todella outoa. kyllä minulla aina kana kypsyy. Kyllähän se liha voi hieman punaiseksi jäädä, joten tarkistappa kypsyys ensi kerralla siitä, että jos liha irtoaa luista, niin se on kypsää. Missä asteessa pidät.?
      Mulla broilerin koipireidet n. 220 astetta ja tunnin siinä ja sitten panen folion päälle ja lasken lämmön 150 ja annan olla joku 20 minuutti siellä...taatusti kypsää..

• trolli

Liha on kyspsää kun sen lämpötila on noin 80 astetta. Eli kyllä uuni jonka lämpötila on 200 astetta nostaa kananlihan sisälämmön tuonne 80 asteeseen puolessa tunnissa. Eri asia jos heität lihat suoraa pakkasesta sinne uuniin.

• ...

Jos levität viileät (huom. ei kylmät/kohmeiset)lihapalat pellille, ja laitat ne 200-asteiseen uuniin (huom. haluttu lämpö saavutettu, eikä pidetä uunia tuntitolkulla auki), niin johan kypsyy. Laita vaikka paistomittari paksuimpaan lihakseen.

Jos lihan väri on sisältä vaaleanpunertava pitkän kypsytysajan jälkeen, se tarkoittaa vain sitä että kypsyminen on tapahtunut suhteellisen alhaisessa lämpötilassa - jos lihasta ei pursua mehua, se ei ole raaka.

• No voihan nenä

Laita uuni 300 asteeseen ja anna kanojen olla uunissa 3 tuntia. On pikkusen ihme jos ei ala tipussa väri muuttua !

• joopajoo

Lämpö 175 ja 40 minsaa. Muista myös valita ylä/ala/ylä sekä alalämpö.

• KOni

Taidat kypsytellä Hepan aisaa!

• uusavuttomat...

Kana ja broileri on kaksi eri lintulajiketta!!!
      Olet keittänyt siis kanaa kaksi tuntia,ei ole ihme,että on raakaa!
      Kanaa pitää keittää 4-6 tuntia,että liha irtoaa luista!
      Broileri kypsyy uunissa 1-1,5 tunnissa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe