Sairauslomatodistuksen hankkiminen

Myyjä

Mitenkäs sellainen on, että jos työnantaja vaatii ehdottomasti lääkärintodistuksen sairauslomasta (terveydenhoitajan maksuton selvitys ei kelpaa) ja se maksaa terveyskeskuksessa 11 euroa, niin kuuluuko työntekijän silti maksaa se? Kyseessä voi olla esim. flunssa tms., jolloin lääkärin tapaaminen ei potilaan kannalta olisi tarpeellista.

Sovelletaan siis kaupan alan työehtosopimusta. Siitä luin, että jos työnantaja "nimeää" lääkärin, niin silloin työnantaja maksaa. Mutta entä jos työnantaja käskee vaan hankkia sen terveyskeskuksesta (päivystyksestä) tai jostain muualta?
Itse sairaus (flunssa) ei vaadi lääkärin tapaamista.

11

1869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäpä minä

voiko vaatia lääkärin todistusta?? kyllä terveydenhoitajan pitäisi riittää.
      Useimmiten terveyskeskukseen ei edes pääse lääkärille, vain flunssan takia.. ohjaavat terveydenhoitajalle.
      Onko työpaikalla työterveyshuoltoa? yleensä joka työpaikalla sellainen on (esim jossain yksityisellä lääkäriasemalla) silloin se ei mitään maksa.

• Myyjä

Vaativat lääkärintodistusta kun heillä on siihen oikeus kaupan alan työehtosopimuksen mukaan. Työterveyshuolto on terveyskeskuksessa, mutta sitä ei mainosteta. Menin sinne silti, vaikka työnantaja epäili ettei sinne pääse niin lyhyellä varoitusajalla. Työterveyshoitaja kirjoitti selvityksen ilmaiseksi. Silti jouduin "kuulusteluun" sairauslomastani, kun en päässyt lääkäriin, eihän sellaista ole koskaan ennen tapahtunut! Muut työntekijät alistuvat tähän, vaikka samalla tavalla heillekin puhutaan terveyskeskuksessa. Minä ajattelin selvittää tämän nyt.

• pera
        Myyjä kirjoitti:

Vaativat lääkärintodistusta kun heillä on siihen oikeus kaupan alan työehtosopimuksen mukaan. Työterveyshuolto on terveyskeskuksessa, mutta sitä ei mainosteta. Menin sinne silti, vaikka työnantaja epäili ettei sinne pääse niin lyhyellä varoitusajalla. Työterveyshoitaja kirjoitti selvityksen ilmaiseksi. Silti jouduin "kuulusteluun" sairauslomastani, kun en päässyt lääkäriin, eihän sellaista ole koskaan ennen tapahtunut! Muut työntekijät alistuvat tähän, vaikka samalla tavalla heillekin puhutaan terveyskeskuksessa. Minä ajattelin selvittää tämän nyt.

kun ne poissaolot alkaa kerääntyä samalle ihmiselle, ja usein ne ovat päivän tai parin poissaoloja. mitkä ovat kaikkein kiusallisimpia työnantajalle. niin ei ole sitten loppupeleissä muuta keinoa, kuin pyytää aina lääkärintodistus poissaolosta.
        tietysti , jos tollaista taustaa ei ole, niin kyllähän kyse on melkein kiusauksesta.

mitä oikeuteen pyytää lääkärintodistus poissaolosta tulee, niin se on pakko säilyttää tai sitten sitten pitää lopettaa velvollisuus maksaa sairasajalta palkkaa.

• pip
        pera kirjoitti:

kun ne poissaolot alkaa kerääntyä samalle ihmiselle, ja usein ne ovat päivän tai parin poissaoloja. mitkä ovat kaikkein kiusallisimpia työnantajalle. niin ei ole sitten loppupeleissä muuta keinoa, kuin pyytää aina lääkärintodistus poissaolosta.
        tietysti , jos tollaista taustaa ei ole, niin kyllähän kyse on melkein kiusauksesta.

mitä oikeuteen pyytää lääkärintodistus poissaolosta tulee, niin se on pakko säilyttää tai sitten sitten pitää lopettaa velvollisuus maksaa sairasajalta palkkaa.

Sitä en ymmärrä miksi kiireisen lääkärin pitäisi todeta, että potilaalla on kuumetta ja huono olo, annetaan kolme päivää sairaslomaa. Aivan saman sairaanhoitajakin voi todeta. Millälailla se lääkärin toteama kuume on erillaista kuin sairaanhoitajan toteama? Tuntuu, että kun aina on lääkärin todistusta vaadittu, niin siitä on tullut oletustila jota ei syystä tai toisesta uskalleta muuttaa. Sinällään en vastusta sairaustodistuksen vaatiista, jotenhan se sairaus on todettava, mutta...

Varmasti sillä lääkärillä on kiireisempiäkin tehtäviä kuin mittailla kuumetta.

• Myyjä
        pera kirjoitti:

Ei ole sellaista taustaa, että olisin aina sairauslomalla. Toinen krt vasta ja olen ollut töissä siellä jo lähes vuoden. Muut ovat useammin.

Täältä en vastausta löydä, mutta kiitos teille jotka yrititte auttaa. Airin kommentti oli selvästi työnantajalta, joten en ota siihen kantaa, koska tiedän että työntekijällä on "oikeus" olla sairas (asia erikseen usein toistuvat "sairauslomat"). On eri asia toimia yrittäjänä, kuin työntekijänä. Yrittäjä korjaa voiton päältä, ei ole mitään järkeä työntekijän paiskia töitä terveytensä uhalla.

• minäpä minä

että kyseessä Täytyy olla lääkärintodistus?
        monesti sanotaan lääkärintodistus, mutta tarkoitetaan että myös terveyden/sairaanhoitajan todistus riittää. Ota vielä selvää vaikka luottamusmieheltä tai liitosta.
        itse olin 2 vuotta sitten s-kauppa ryhmässä töissä (nyk. HOK) eikä meillä tarvinnut olla lääkärintodistusta. terv.hoitajan riitti.
        ja tietyn ajan vuodessa sai olla 1-3 päivää ilman todistusta. en muista montako kertaa.
        (nykyisessä työpaikassa 6 krt/vuosi)

• Airi

Sinä siis odotat palkkaa ajalta jonka olet sairaana? Luulisi sen olevan selvää, että täytyyhän siitä todistus olla jos on poissa ja odottaa palkan juoksevan. 11€? Mitä luulet sairastamisesi työnantajallesi maksavan?

• työntekijä

Ehkä et ole oikealla" kanavalla",työnantajana.

• vesukka

Olet paljastanut korttisi,tämä keskustelu foorumi käydään otsakkeella ammattiliitot,ei katkerat yrittäjät!Vaikkakin on todistettu ja myönnetty,että yrittäjät ovat liittojen lehtien suurkuluttajia,mikä on hyvä asia,niin eipä ihme että he tännekkin eksyvät.

• Eija-Liisa

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Sisareni on kioskiyrittäjä. Hänen ainoa työntekijänsä kaatui vapaa-ajallaan hiihtoladulla ja katkaisi ranteensa, on ollut jo pian kaksi kuukautta sairaana. Sisarelleni se on maksanut kaikkine kuluineen jo lähes 2000€ ja on itse ollut töissä viikonloputkin, ilman yhtään vapaapäivää putkeen jo lähes 50 päivää koko aukioloajan jotta saa maksettua työntekijälleen ja yleensä kioskin pysymään pystyssä.

• eräs
        Eija-Liisa kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Sisareni on kioskiyrittäjä. Hänen ainoa työntekijänsä kaatui vapaa-ajallaan hiihtoladulla ja katkaisi ranteensa, on ollut jo pian kaksi kuukautta sairaana. Sisarelleni se on maksanut kaikkine kuluineen jo lähes 2000€ ja on itse ollut töissä viikonloputkin, ilman yhtään vapaapäivää putkeen jo lähes 50 päivää koko aukioloajan jotta saa maksettua työntekijälleen ja yleensä kioskin pysymään pystyssä.

Engel yhtymä vaatii, lääkärintodistuksen, terveydenhoitajan todistuksesta ei makseta sairasajan palkkaa.
        tämä on todettu juttu ja kyse on Engelin hotellisiivouksesta.
        omituinen käytäntö ja onko laillinen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      52
      1181
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      90
      1167
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1030
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      17
      878
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      793
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      112
      768
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      722
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      12
      697
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      609
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      70
      591
    Aihe