Nuorukainen valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin. Jos asia hyvin luonnistuu, vietämme juhlia toukokuussa. Kertokaa kokemuksistanne juhlatarjoilussa! Mikä on hyväksi havaittu. Mitä ruokaisia suolaisia leivonnaisia teette juhliin. Mikä kestää hyvin pakastamista. Muita vinkkejä?
Ylioppilasjuhlat
14
13149
Vastaukset
- viime kevään yo
Omissa lakkiaisissani oli suolaisena pieniä pasteijoita, kasvis- sekä lihapasteijoita. Ja tottakai perinteiset karjalanpiirakat munavoi. Piirakathan tunnetusti kestävät pakastuksen hyvin ja pasteijatkin teimme pakastimeen vähän aiemmin. Hyvin kelpasivat, koska loppuivat kaikki! Muita hyväksi havaittuja suolaisia ovat ihan vuokaan tehdyt piirakat joillakin kivoilla täytteillä, joista vieraat saavat itse leikata sopivan palan. Itse en ainakaan halunnut voileipäkakkua, joten nuo erilaiset piirakat ja pasteijat ovat hyvä vaihtoehto
- Jussi
Hei
Täytekakkua ja jotain kuivakakkua (siis esim. tiikerikakkua) tarjonnette myös? Täytekakkupohja ja kuivakakku kestävät pakastamista loistavasti. Täyttö ed. iltana.
Voileipäkakun voi korvata pienillä kolmioleivillä, siis sellaisilla cocktailkokoisilla. Vuokaleipää vaan päällekkäin ja täytettä väliin. Sitten reunat pois ja kulmittain neljään osaan.
Pikkuleipiä makeiden kanssa, täydentää kattausta ja saa aikaan runsauden tunnetta pöydässä vaikkei niitä paljon syötäisiinkään. Loput säilyvät hyvin vaikka jää yli.
Yksi perinteinen on pitkopulla, näyttävä kun aseteltuna kranssin muotoon viipaloituna. Voi tilata leipomosta jos ei itse halua värkätä.
Toi yllä oli nyt aika vanhanaikaista, mutta aika paljon voi tehdä etukäteen. Siinä juhlan alla on varmaan muutakin hässäkkää, joten ainakin ruokapuolesta aiheutuvaa työtä voi pakastimen avulla siirtää aiemmaksi.- Sisko
Tuleeko mieleesi jokin täytevaihtoehto cocktail-leipien täytteeksi. Paahtoleipä sopinee leipien raaka-aineeksi?
- Titta
Sisko kirjoitti:
Tuleeko mieleesi jokin täytevaihtoehto cocktail-leipien täytteeksi. Paahtoleipä sopinee leipien raaka-aineeksi?
Minä olen käyttänyt aina muuta kuin pelkkää vehnäleipää. Esim. kauraleipäkin on jo huomattavasti maukkaampaa. Vaasan Iso Paahto on ollut hyvää, siinä ei ole paljon hukkasiivuja/pkt. Paketti kannattaa päällisin puolin tarkistaa kaupassa.
Hyvän kalatäytteen saa, kun ostaa säilykelohta omassa liemessään, putsaa ja hienontaa. Lämminsavulohesta tulee tietysti vielä maukkaampaa. Joukkoon sekoitetaan kermaviiliä ja hiukan sitruunamehua, reilusti tuoretta tillisilppua, hiukan sitruunapippuria ja mustapippurirouhetta sekä piparjuuritahnaa.
Toinen leipä voidellaan katkarapusulatejuustolla ja toinen Hovin kurkku-hunajatuorejuustolla.
Väliin kunnolla tahnaa ja leivät yöksi viileään kevyen painon alle.
Ennen tarjoilua leivät leikataan kolmioiksi ja koristellaan taskuraputahnalla, tillillä ja katkaravuilla.
Tarjolle voi lisäksi laittaa sitruunan siivuja puolitettuina ja kylmä- tai graavisuolattua lohta pieninä ruusukkeina. - Jussi
Titta kirjoitti:
Minä olen käyttänyt aina muuta kuin pelkkää vehnäleipää. Esim. kauraleipäkin on jo huomattavasti maukkaampaa. Vaasan Iso Paahto on ollut hyvää, siinä ei ole paljon hukkasiivuja/pkt. Paketti kannattaa päällisin puolin tarkistaa kaupassa.
Hyvän kalatäytteen saa, kun ostaa säilykelohta omassa liemessään, putsaa ja hienontaa. Lämminsavulohesta tulee tietysti vielä maukkaampaa. Joukkoon sekoitetaan kermaviiliä ja hiukan sitruunamehua, reilusti tuoretta tillisilppua, hiukan sitruunapippuria ja mustapippurirouhetta sekä piparjuuritahnaa.
Toinen leipä voidellaan katkarapusulatejuustolla ja toinen Hovin kurkku-hunajatuorejuustolla.
Väliin kunnolla tahnaa ja leivät yöksi viileään kevyen painon alle.
Ennen tarjoilua leivät leikataan kolmioiksi ja koristellaan taskuraputahnalla, tillillä ja katkaravuilla.
Tarjolle voi lisäksi laittaa sitruunan siivuja puolitettuina ja kylmä- tai graavisuolattua lohta pieninä ruusukkeina.Lisäksi kaikenlaiset tahnat sopivat mainiosti, mm. maksapasteija ja sulatejuusto, mätitahna, ja kylmäsavuporo ja raastettu piparjuuri ovat ainakin hyvää yhdessä. Voivat olla mielestäni ihan tavallisia voileipäaineksia, mutta erikoisempia kannattaa olla noin juhlissa.
Ehdottaisin kolmea erilaista: vaikka tuo äsköinen kalaohje, jokin lihatäyte (vaikka silputtua kinkkua ja majoneesia mausteita ja ehkä hiukan kaprista, valitse persoonallinen maukas kinkku), ja sitten joku juustotäyte (sulatejuustoa notkistettu kermaviilillä tai jollain, pitänee ehkä lämmittää että sekoittuu, joukkoon silputtua paprikaa ja ruohosipulia, valkoisen leivän väliin). - Titta
Jussi kirjoitti:
Lisäksi kaikenlaiset tahnat sopivat mainiosti, mm. maksapasteija ja sulatejuusto, mätitahna, ja kylmäsavuporo ja raastettu piparjuuri ovat ainakin hyvää yhdessä. Voivat olla mielestäni ihan tavallisia voileipäaineksia, mutta erikoisempia kannattaa olla noin juhlissa.
Ehdottaisin kolmea erilaista: vaikka tuo äsköinen kalaohje, jokin lihatäyte (vaikka silputtua kinkkua ja majoneesia mausteita ja ehkä hiukan kaprista, valitse persoonallinen maukas kinkku), ja sitten joku juustotäyte (sulatejuustoa notkistettu kermaviilillä tai jollain, pitänee ehkä lämmittää että sekoittuu, joukkoon silputtua paprikaa ja ruohosipulia, valkoisen leivän väliin).Kinkkutäytettä olen tehnyt seuraavasti:
Paikallisen yrittäjän omaa palvikinkkua, joka hienonnetaan tietysti
Tuorejuustoa, ruohosipuli on hyvää
Hiukan purjon vihreätä osaa tai pieni sipuli kuutioituna, kummatkin käytetään mikrossa
Makeata maissia tölkistä, valutettuna. Siis HUOM makeata, ei suolaista
Raejuustoa ja Auraa jos siitä pidetään, myös Hovin kevytsinihome sopii hyvin
Hyvää sinappia
Mustapippuria
Kermaviiliä tai ranskankermaa
Päälle voi laittaa vaikka hiukan tuota "mössöä" mikä ym. aineista on tehty. Jokainen päättää karkeusasteen itse.
- persiljatupsu
- kirsikkatomaatin neljännes.
Maksamakkarasta ja metvurstista saa myös hyviä täytteitä. Niin ja tietysti Jussin mainitsema kylmäsavuporo on ihan ekstraa. Siihen ei sitten paljoa kannata ylimääräisiä tuhlatakaan.
Munavoista/anjoviksesta/mätitahnasta/sipulista yms. saa myös erittäin hyvän sitten illan myöhempään käyttöön :)
Kerrohan sitten kuinka onnistuit.
- Titta
Niin kuin tuossa mainittiin, niin leikattava suolainen piirakka sopinee nuorille erittäin hyvin.
Jos on tarvetta, kunhan mietit ja keskustelet sankarin itsensä kanssa, saat hyvän pohja ohjeen ja myös ainakin hyvän kalatäyteohjeen. Maistuu myös kylmänä.
Pienet pizzapalat ovat myös olleet suosikkeja.
Kait jotain pippereitä ja kakkuakin teet?
Suklaaappelsiinikakku on maukas ja sen voi pakastaa, maistuu itseasiassa vielä paremmalta sen jälkeen.
Samppakaljan kanssa vaikka täytettyjä palttoonnappeja.
Jos viitseliäisyyttä riittää, niin tuulihatut ovat myös hyviä. Niitä voi tehdä niin makeita kuin suolaisiakin. Samoin pienen pieniä suupaloja tai isompi.
Mutta keskustele todellakin ensin Sankarin itsensä kanssa, mitä hän luulee, että kaverit ja Hän itse haluaisi.- sisko
Kiitos mielenkiintoisista mietteistä. Löysin yhden suklaa-appelsiini kakun ohjeen
soneraplaza/ellit/ideakeittiö
Onkohan ohjeesi sama?
Sitten se leikattava suolainen piirakkapohja ja kalatäyte kiinnostaisi.
Mitä ovat palttoonnapit??
Ps Nuorimies on enemmän matikka-ihminen, kielten kuuntelut menivät kuitenkin hyvin. Joten toivossa eletään, että päästään leipomaan... - Titta
sisko kirjoitti:
Kiitos mielenkiintoisista mietteistä. Löysin yhden suklaa-appelsiini kakun ohjeen
soneraplaza/ellit/ideakeittiö
Onkohan ohjeesi sama?
Sitten se leikattava suolainen piirakkapohja ja kalatäyte kiinnostaisi.
Mitä ovat palttoonnapit??
Ps Nuorimies on enemmän matikka-ihminen, kielten kuuntelut menivät kuitenkin hyvin. Joten toivossa eletään, että päästään leipomaan...Niitä kakkuohjeita pyörii siellä kaksi. Olen tehnyt sen pienemmän version, johon tulee raastettua appelsiininkuortakin mukaan.
Siitä ei tule kovin iso, mutta ei mielestäni tarvitse ollakaan, kun on päällisen kanssa kuitenkin aika makea. Olen laittanut siihen päälle rouhittua tummaa suklaata pähkinärouheen lisäksi.
Kakku kannattaa pakastaa ja sen voi pakastaa kuorrutuksineen päivineen. Maku on täyteläisempi pakastuksen jälkeen.
Tässä siitä suolaisesta piirakasta pari hiukan erilaista kalaversioita, molemmat ovat hyviä ja ovat tehneet kauppansa:
SUOLAISET PIIRAKAT
Pohja:
Tämä annos on piirakkavuokaan, pellilliseen n. 2,5 kertainen, että tulee hiukan reunojakin (jotta neste ei valu pohjan alle)
1,5 dl kauraryynejä
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa (voi jättää pois)
1 dl öljyä (itse käytän oliiviöljyä)
2 dl vettä
Aineet mitataan tuossa järjestyksessä kulhoon ja pyöräytetään sekaisin puulastalla tms.
Taikina on helppo levittää taputtelemalla vuokaan tai pellille.
TÄYTTEITÄ
Tämä täytemäärä riittää pellilliseen:
Pussi katkarapuja, riittää jos niitä pienii puukolla, muuten laittaisin puolitoista.
Hiukan sitruunapippuria.
Reilu viiden sentin pala purjoa siitä keskivaiheilta, ohueksi siivutettuna.
Voi laittaa myös sieniä ja oliiveja siivutettuna.
Persiljaa ruukku, silputtuna. Persiljaa voi lisätä myös taikinaan halutessaan, silloin ei tarvitse muuten.
Kylmäsavu- tai graavisuolattua lohta 150 g paketti. Siivut voi leikata kahtia, jos ovat kovin isoja.
Sitruunamehua hiukan päälle, samoin reilusti tillisilppua.
Mustapippurirouhetta.
Paprikaa ohuina siivuina. Jos paprika ei sovi, sen voi korvata vaikka kirsikkatomaatilla.
Aura-juustoa murusteltuna, tai Hovin kevyt sinihometuorejuustoa ”köntsinä” päälle.
Säilykepäärynää siivutettuna. Ananastakin voi laittaa, mutta tässä toimii mielestäni päärynä paremmin.
Nesteeksi ruokakermaa/kermaviiliä/muna.
Päälle pizzajuustoraastetta.
Uuni n. 200 astetta ja noin 40 minuuttia, riippuen uunista.
Tämä täytemäärä on piirakkavuokalliseen:
Noin puolipussia katkarapuja
Lämminsavulohta reilu 300 g palanen
Sitruunamehua ja reilusti tuoretta tilliä
Kirsikkatomaatin lohkoja
Mustia oliiveja lohkoina
Purjon vihreätä osaa n. 6 cm pala ohuina siivuina
Sieniä
Aurajuustoa muruina
Pakasteesta parsakaalia pussi, isompia palasia pienitään hiukan
Säilykepäärynää lohkottuna laitetaan kaalipalojen väliin
Benevivan ruokakermaa 1 prk
1 muna
Mustapippurirouhetta
Hiukan suolaa
Hiukan Tabascoa
Hiukan Thai Sweet Chili Saucea
* Sekoitetaan keskenään ja kaadetaan täytteiden päälle
Päälle pizzajuustoraastetta.
Väinämöisen palttoonnapit ovat pieniä, pyöreitä, muutama sentti halk., kuivattuja, kuperia, hapanleipäsiä. Niissä olevaan koloon voi laittaa täytteitä.
Hapankorppurullat ovat myös hyviä
- leipuri hiiva
tee esim. ylioppilaita (pikkuleipiä, löytyy pikkuleipäkirjoista), sitten joku raikas hedelmätäytekakku, esim. kiilteellä (pysyy hyvän näköisenä pitkään), voileipätäytekakku tai esim. lohivoileivät, porovoileivät, ja sen sellaista. muista juhlapöytään koku kaunis kukka-asetelma, esim. keltaisista ruusuista. (sopii hyvin hdelmätäytekakkuun myös värimaailmaltaan)
- mari
PIENET SUUHUN KERRALLA SOPIVAT TUULIHATUT SEKÄ MAKEALLA ETTÄ SUOLAISELLA TÄYTTEELLÄ OVAT OIVA VAIHTOEHTO. VOIT KÄYTTÄÄ ERILAISIA TAYTTEITÄ, VANILJATUORJUUSTO/APPESIINITUOREJUUSTO KERMAVAAHTO,KARKARAPU/KANTTARELLI/KINKKUTUOREJUUSTO KERMAVAAHTO. TÄYTÄ POHJASTA PURSOTTIMELLA. HELPPOA JA HYVÄÄ SEKÄ VÄHÄN ERILAISTA.
- Titta
En huomannut piirakkaohjeen yhteydessä mainita, että sen voi myös pakastaa ja on hyvää kylmänäkin. Jos sen kuitenkin pakastaa ja sitten lämmittää ennen tarjoilua, niin mielestäni kannattaa siinä vaiheessa lisätä hiukan juustoraastetta.
Makeista leivonnaisista muuten Aleksanterin tortut ovat kanssa hyviä, joskin hiukan pinnaa vaativia (mun mielestä) tehtäviä. Niitä en ole pakastanut, mutta ne säilyvät aika pitkään hyvinä. - sisko
Kiitos hyvistä ohjeista kaikille. Nyt kypsytellään asiaa ja kokeillaan. Löysin aiemmista keskusteluista Titan pikkuleipäohjeita. Sinulla tuntuu olevaan innostusta ja ehtymätön reseptivarasto, kivaa:)
Meillä perhe( 3 miestä) naureskelee, että olen ainakin ajoissa liikkellä, kesään on vielä aikaa...- Titta
Anna sinä vain miesten naureskella. Huomaavat kyllä vielä, että on parempi olla liikkeellä ajoissa kuin liian myöhään.
Toivottavasti löydät mieleisiänne toteutuskelpoisia ohjeita. Kaikkiahan ei tarvitse orjallisesti noudattaa.
Pidetään peukkuja pystyssä kirjoittajalle :)
Minä olen aina pitänyt leipomisesta ja ruuanlaitosta. Niitä ohjeita on kertynyt vuosikymmenien varrella "muutamia". Hyvä vain kun saa laittaa niitä kiertoon ja kelpaavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872