Kvanttiteorian mukaan avaruus on rakeinen, jos sitä tarkastellaan tarpeeksi pienessä mittakaavassa; avaruus näyttää hyvin läheltä katsottaessa koostuvan hiekkarannan tapaan hyvin pienistä jyväsistä.
Painovoiman kvanttiteoria
4
672
Vastaukset
- se se on
Kvanttigravitaatio Kvanttigravitaatio eli kvanttipainovoima on teoria, jossa painovoima ja kvanttimekaniikka yhdistetään. Toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt tällaista teoriaa kehittämään. Monet uskovat sellaisen teorian selittävän kaikki luonnon ilmiöt. Einstein yritti pitkään yhdistää kvanttiteoriaa ja suhteellisuusteoriaa, joka kuvaa painovoimankin. Monet muut luonnon voimat on onnistuttu yhdistämään erilaisilla teorioilla. Jos kvanttigravitaatio muistuttaa tavallista kvanttikenttäteoriaa, gravitaation välittäjähiukkasena toimii gravitoni-niminen hiukkanen, jonka lepomassa on 0 ja spin 2. Myöskään gravitoni-hiukkasen olemassoloa ei ole voitu todistaa kokeellisesti. Tunnetuimpia yritelmiä gravitaation kvanttiteorian luomiseksi lienevät erilaiset säieteoriat. Nämä teoriat ovat yhä varmentamatta eivätkä ole läheskään täydellisiä. Suuri määrä fyysikoita tutkii painovoiman. Fyysikko Lee Smolin on luonut näiden kanssa kilpailevan silmukkakvanttipainovoimateorian, josta myös kiistellään.
- se..
..eetteri ollut gravitaation välittäjä, tausta-aines jossa myös valo liikkui? Tyhjiön täyttää painovoimakenttä eli eetteri, jossa valo liikkuu. Entäs tämä Higgsin hiukkanen ja siitä muodostuva kenttä, sehän antaa massan hiukkasille. Eli eikö se ole silloin myös painovoiman synnyttäjä ja välittäjä? Kuulostavat nämä eetteri, gravitoni ja higgsin hiukkanen samalta asialta.
- eipä...
se.. kirjoitti:
..eetteri ollut gravitaation välittäjä, tausta-aines jossa myös valo liikkui? Tyhjiön täyttää painovoimakenttä eli eetteri, jossa valo liikkuu. Entäs tämä Higgsin hiukkanen ja siitä muodostuva kenttä, sehän antaa massan hiukkasille. Eli eikö se ole silloin myös painovoiman synnyttäjä ja välittäjä? Kuulostavat nämä eetteri, gravitoni ja higgsin hiukkanen samalta asialta.
Eetteriä ei ole. Higgsin kenttä antaa kappaleille massan, mutta gravitaatio ei johdu suoraan massasta. Silloin esim. fotoniin ei vaikuttaisi painovoima. Kuitenkin valo imeytyy mustaan aukkoon juuri gravitaation vaikutuksesta johtuen. Siksi gravitaatiolla on jokin muu välittäjähiukkanen kuin higgsin bosoni.
- ei ole mikään
itsetarkoitus. Sitäkään kannata joka paikkaan tunkea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242422- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197