Kalsiumbikarbonaatti

Kalsium

Tietäisikö joku mistä saa kalsiumbikarbonaattia jauhetta, silleen mahdollisimman helpolla/halvalla tavalla

7

2882

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpottelija

saat sitä hatusta nykäisemällä. Luonnossa tai apteekin hyllyllä sitä ei esiinny.

• AapeliAbsurdi

Ihana ihminen, kun tyytyy heittämään arvoituksellisia faktoja, joista sitten ei saa todellista käsitystä siitä, mikä nyt on vialla. Vähän samanlainen, kuin arvon bussikuski lähdettyään hetkeä aiemmin Rautatientorilta: Hakaniementorilla eräs mies erehtyi kysymään tältä kuskilta, "Meneekö tämä Malmin hautausmaalle?" No kuskihan kertoi "Ei mene", ja mies jäi sitten odottamaan seuraavaa bussia. Kuljettaja ei vaan voinut kertoa, että "Tämä kyllä menee siitä ihan vierestä ohi, ja portin kohdalla on pysäkkikin sopivasti." Mutta mitäs kysyi tyhmiä - mikä bussilinja nyt hautausmaalla ajelisi?!?!

• opettelijakin

Taululiitua...

• Pikaisella nettivilaisulla kävi ilmi, ettei kalsiumvetykarbonaattia käytetä oikein mihinkään. Leivisooda, joka ensin tuli mieleen, on natriumvetykarbonaattia. Koululiidut ovat nykyään yleensä kipsiä. Akvaariotarvikeliikkeissä voisi ehkä olla, tosin kaliumvetykarbonaatti sielläkin kait yleisempää. Puhtausasteesta yms. riippuen kannattanee joko ostaa apteekista tai sitten valmistaa itse.

• kemistikin

>Koululiidut ovat nykyään yleensä kipsiä. Eivät ole. Koululiidut ovat liitua, joka on yksi kalkkikiven muoto. Kipsistä ei ole koskaan tehty eikä tulla tekemään koululiitua; se on ihan eri aine.

• tableteista
        kemistikin kirjoitti:

>Koululiidut ovat nykyään yleensä kipsiä. Eivät ole. Koululiidut ovat liitua, joka on yksi kalkkikiven muoto. Kipsistä ei ole koskaan tehty eikä tulla tekemään koululiitua; se on ihan eri aine.

Kalkkitabletit on usein kalsiumkarbonaattia lisäaineet. CaCO3 ei liukene neutraaliin veteen joten jauha tabut ja lietä veteen. Suodata ja kuivata mitä suotimeen jää, tämä lienee melko puhdasta kalsiumkarbonaattia. Toki apteekista saa myös puhdata kalsiumkarbonaattia sellaisenaan.

• ...
        tableteista kirjoitti:

Kalkkitabletit on usein kalsiumkarbonaattia lisäaineet. CaCO3 ei liukene neutraaliin veteen joten jauha tabut ja lietä veteen. Suodata ja kuivata mitä suotimeen jää, tämä lienee melko puhdasta kalsiumkarbonaattia. Toki apteekista saa myös puhdata kalsiumkarbonaattia sellaisenaan.

Aloittaja muuten kyseli kalsiumbikarbonaattia, ei kalsium"di"karbonaattia (bikarbonaatti = vetykarbonaatti). Itse en usko koko yhdistettä olevankaan...voin olla väärässäkin. Vetykarbonaatit ovat erittäin vesiliukoisia eli siis yleensä alkalimetalli- tai ammoniumsuoloja kun taas maa-alkalimetallisuolat ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta niukkaliukoisia eli tuollainen kokoonpano ei oikein kuulosta eristettävältä. Paremminkin kalium (kuin kalsium) mutta natrium ja ammonium ovat yleisempiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe