Kumpi on parempi valinta 10 km työmatkalle?
Trekkingpyörä vai hybridi
17
4007
Vastaukset
- alkup. Maantiepyöräilijä
Hybridin voit unohtaa, se ei sovi mihinkään käyttöön. Trekkingpyörissä on sellaisia, jotka voivat sopia käyttöön. Niissäkin on kaikenlaisia halpisjoustopalikoita joisakin, niin että valinnassa kannattaa olla tarkkana. Huvittava yksityiskohta oli viimevuotiset Tunturit, joissa halvempi oli selvästi parempi! Trekkingpyörässäkin kannattaa välttää suoraa tankoa tuollaisessa käytössä. Perhostanko on yksi vaihtoehto. Ainakin Rossano tarjoaa niitä. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat kaupunkipyörä, maantiepyörä ja crossari. On pakko laittaa tuo viimeinenkin, koska joku sitä kuitenkin ehdottaa. Ne tuontuvat olevan muodissa. Kympin matka on sen verran paljon, että sitä ei välttämättä viitsi kihnuttaa suoralla tangolla, joten suoratankoinen kaupunkipyörä on sieltä rajoilta. http://www.konaworld.com/09_dew_en.cfm Maantiepyörä on vain sulan maan aikaan paras vaihtoehto, joten se jää pois laskuista, jos ajat myös talvella. Itse aloitin tätä vastaavalla 16 km työmatkan ajon ja nyt alla on vähän parempi malli. Et hakene kokohiilikuituista pyörää, mutta alumiiniraamissa hiilikuituhaarukka mukavasti pehmentää menoa. http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1074 Crossarista voi rakentaa hyvän työmatkatykin. Niissä on yleensä kiinityspisteet mm. lokareille. Tässä teräsrunkoinen vaihtoehto, joka on keskimäärin mukavampi kuin vastaavan hintainen alumiininen. http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=27 Joillakin valmistajilla on sitten varsinaisesti työmatkakäyttöön tehtyjä malleja. Tässä TREK:n käsitys asiasta. http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/portland/portland/
ajelet muutoinkin kuin aurinkoisella kelillä, niin olisi hyvä olla lokasuojat. Kyllä mielestäni hybridi käy tarkoitukseesi vallan mainiosti. Hybridi nimen alla on niin erilaisia pyöriä, että sana hybridi on harhaanjohtava. Linkissä omasta mielestäni turvallinen valinta, tietämättä budjettiasi. http://www.nishiki.fi/mallisto/hybrid/hybridprosl/
- fillaristi mies-81
Hybridin alle on tungettu pyöriä jotka eivät ole hybridejä lainkaan. Esimerkiksi fitness-pyörää yritetään kaupata hybridinä. Tuo esittämäsi pyörä on nimenomaan fitness-pyörä eikä hybridi. Hybridi on mukamas kaupunkikäyttöön luotu maastopyörän ja jonkun muun pyörän äpärälapsi, joka ei toimi miltään osin. Halpa pomppukeppi, halvimmat mahdolliset vaihde- ja jarrusarjat, halvimmat mahdolliset vivut ja navat sekä kiekot ja kumit sekä aivan paskat säätökannattimet yhdistettynä painoa tuovaan tarakkaan ja turhiin lokareihin tekevät kaikkiaan hybridistä täysin kelvottoman pyörän. Tiedätkö Reiska mitä eroa on retkipyörällä ja hybridillä? Entä mitä eroa on laadukkaalla retkipyörällä ja halvalla hybridillä? Hybridi on romukasa, joka kuuluu jättää kauppaan. Se 200-500 euron hintalappu jo kertoo, että kyseessä on sekalaisista rojuista koottu alumiiniraamiin kasattu ongelmajäte. Toimiva polkupyörä lähtee hintaluokasta 1000 euroa heti kättelyssä.
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Hybridin alle on tungettu pyöriä jotka eivät ole hybridejä lainkaan. Esimerkiksi fitness-pyörää yritetään kaupata hybridinä. Tuo esittämäsi pyörä on nimenomaan fitness-pyörä eikä hybridi. Hybridi on mukamas kaupunkikäyttöön luotu maastopyörän ja jonkun muun pyörän äpärälapsi, joka ei toimi miltään osin. Halpa pomppukeppi, halvimmat mahdolliset vaihde- ja jarrusarjat, halvimmat mahdolliset vivut ja navat sekä kiekot ja kumit sekä aivan paskat säätökannattimet yhdistettynä painoa tuovaan tarakkaan ja turhiin lokareihin tekevät kaikkiaan hybridistä täysin kelvottoman pyörän. Tiedätkö Reiska mitä eroa on retkipyörällä ja hybridillä? Entä mitä eroa on laadukkaalla retkipyörällä ja halvalla hybridillä? Hybridi on romukasa, joka kuuluu jättää kauppaan. Se 200-500 euron hintalappu jo kertoo, että kyseessä on sekalaisista rojuista koottu alumiiniraamiin kasattu ongelmajäte. Toimiva polkupyörä lähtee hintaluokasta 1000 euroa heti kättelyssä.
Tunnusomaista on se, että siihen voi kiinnittää laukkuja sun muuta tavaraa matkaa varten. Tavaratelineitä voi olla edessä ja takana. Joissain retkipyörissä on leveähköt renkaat.Periaatteessa retkipyöränä voi käyttää vaikka maantiepyörää, jos mukaan otettavan tavaran määrä ei ole suuri. Toisaalta retkipyöränä voi käyttää vaikka maastopyörää. Jopa hybridipyörää voi käyttää retkipyöränä. Olennaisinta koko pyörän ostossa on se, että itse kukin ostaa sen tyyppisen pyörän kuin tarvitsee tai luulee tarvitsevansa. Toisiaan kunnioittava ja sivistynyt pyöräilijä ei ylen katso ja hauku lyttyyn hybridiä sen paremmin kuin maastopyörää tai sitten maantiepyörää. Toisille riittää 200-500 euron pyörä ja se ei minua haittaa.
- Joustokeula
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Hybridin alle on tungettu pyöriä jotka eivät ole hybridejä lainkaan. Esimerkiksi fitness-pyörää yritetään kaupata hybridinä. Tuo esittämäsi pyörä on nimenomaan fitness-pyörä eikä hybridi. Hybridi on mukamas kaupunkikäyttöön luotu maastopyörän ja jonkun muun pyörän äpärälapsi, joka ei toimi miltään osin. Halpa pomppukeppi, halvimmat mahdolliset vaihde- ja jarrusarjat, halvimmat mahdolliset vivut ja navat sekä kiekot ja kumit sekä aivan paskat säätökannattimet yhdistettynä painoa tuovaan tarakkaan ja turhiin lokareihin tekevät kaikkiaan hybridistä täysin kelvottoman pyörän. Tiedätkö Reiska mitä eroa on retkipyörällä ja hybridillä? Entä mitä eroa on laadukkaalla retkipyörällä ja halvalla hybridillä? Hybridi on romukasa, joka kuuluu jättää kauppaan. Se 200-500 euron hintalappu jo kertoo, että kyseessä on sekalaisista rojuista koottu alumiiniraamiin kasattu ongelmajäte. Toimiva polkupyörä lähtee hintaluokasta 1000 euroa heti kättelyssä.
Fillaristilla on täällä aika voimakkaita ja rohkeita mielipiteitä :) Toki markkinoilla on paljonkin huonoja hybridejä mutta mistä olet keksinyt että ne kaikki maksavat 200-500e? Katselemalla vähän tarjontaa niin tulee kyllä siihen lopputulokseen että nimenomaan 500-100e hintaluokasta löytyy paljon hybridejä myös mm. paljon parjatulta Inseralta puhumattakaan muista "perusmrekeistä" (=Tunturi, Trek yms.). Niissä ovat osat yleensä jo perushyvää tasoa. Mutta tällähän ei oikeastaan ole mitään telkemistä sen kanssa miten hyviä pyöriä ne oikeasti ovat. Pyörä valitaan aina jokaisen oman käyttötarkoituksen, omien mieltymyksen ja budjetin mukaan. Se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Tuollaisten "alle tonnilla ei saa mitään" tyyppisten kommenttien antaminen ei kerro kovin laajasta osaamisesta pyöräilyn saralla. Lähinnä se kertoo huonosta itsetunnosta joka vaatii aina huippuvarusteet, olivat taidot tai käyttö sitten mitä vain. Halpaa kertakäyttöromua pitää toki vastustaa mutta ei se tarkoita sitä että ainoa vaihtoehto kaikille olisi yli tonnin pyörä. PS. Ajan itse yli 2000e pyörällä mutta ymmärrän hyvin niitä joiden mielestä paljon vähempikin riittää,
- fillaristi mies-81
Joustokeula kirjoitti:
Fillaristilla on täällä aika voimakkaita ja rohkeita mielipiteitä :) Toki markkinoilla on paljonkin huonoja hybridejä mutta mistä olet keksinyt että ne kaikki maksavat 200-500e? Katselemalla vähän tarjontaa niin tulee kyllä siihen lopputulokseen että nimenomaan 500-100e hintaluokasta löytyy paljon hybridejä myös mm. paljon parjatulta Inseralta puhumattakaan muista "perusmrekeistä" (=Tunturi, Trek yms.). Niissä ovat osat yleensä jo perushyvää tasoa. Mutta tällähän ei oikeastaan ole mitään telkemistä sen kanssa miten hyviä pyöriä ne oikeasti ovat. Pyörä valitaan aina jokaisen oman käyttötarkoituksen, omien mieltymyksen ja budjetin mukaan. Se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Tuollaisten "alle tonnilla ei saa mitään" tyyppisten kommenttien antaminen ei kerro kovin laajasta osaamisesta pyöräilyn saralla. Lähinnä se kertoo huonosta itsetunnosta joka vaatii aina huippuvarusteet, olivat taidot tai käyttö sitten mitä vain. Halpaa kertakäyttöromua pitää toki vastustaa mutta ei se tarkoita sitä että ainoa vaihtoehto kaikille olisi yli tonnin pyörä. PS. Ajan itse yli 2000e pyörällä mutta ymmärrän hyvin niitä joiden mielestä paljon vähempikin riittää,
Itse asiassa kyse ei ole heikosta itsetunnosta vaan siitä kun on riittävästi joutunut ajamaan huonolla pyörällä. Aikanaan menin maastoon sinne täysin sopimattoman Tunturi Riderin kanssa sillä seurauksella, että vanteita ja kaseleita sai olla vaihtamassa koko ajan kun ei ollut sitä oikeaa maastopyörää. Sittemmin romutin kaksi huippuhalpaa Yosemitea ja olen myös ajellut 450 euron hintaisella markettimaasturilla, joka on yksinkertaisesti romu siitäkin huolimatta että pyörässä on Shimano XT-setti kiinni. Mutta kun kaikki muu on sitä halpakuraa enkä viitsinyt paskaan Nakamuran runkoon ostaa parempaa osaa. Huomaa, että jouduin ajamaan paskoilla pyörillä koska vanhemmilla ei riittänyt budjetti oikeisiin maastopyöriin. Nyt kun sitten olen omalla budjetillani pystynyt ostamaan niitä oikeita pyöriä, en enää halpaan vaihda. Eikä polkupyörätietoudessani ole mitään vikaa. Tunnen osasarjat, valmistajatkin kohtuullisesti ja huollan itse pyöräni. Alle tonnilla ei oikeasti saa hyvää pyörää, muuta kuin niitä hybridejä jotka eivät kuitenkaan aidosti ole monikäyttöisiä. Koetapas tehdä kunnon metsälenkki hybridillä niin tulet vanteet solmussa kotiin. Siksi maastoon pitää olla kunnollinen maastopyörä. Maantielle taas kunnollinen fitness- tai maantiepyörä. Ja niin edelleen. Juu, jokaiselle tarpeensa mukaan, mutta pakkoko se on silti ostaa joku halpa hybridi aidosti huonoilla osilla? Halpa = huonoa. Vain Bilteman myyjien mielestä halvalla saa hyvää ja se on emävale heiltä. Voihan sitä yrittää ihmisiä valistaa valitsemaan viisaasti.
- alkup. Maantiepyöräilijä
ReiskaS kirjoitti:
Tunnusomaista on se, että siihen voi kiinnittää laukkuja sun muuta tavaraa matkaa varten. Tavaratelineitä voi olla edessä ja takana. Joissain retkipyörissä on leveähköt renkaat.Periaatteessa retkipyöränä voi käyttää vaikka maantiepyörää, jos mukaan otettavan tavaran määrä ei ole suuri. Toisaalta retkipyöränä voi käyttää vaikka maastopyörää. Jopa hybridipyörää voi käyttää retkipyöränä. Olennaisinta koko pyörän ostossa on se, että itse kukin ostaa sen tyyppisen pyörän kuin tarvitsee tai luulee tarvitsevansa. Toisiaan kunnioittava ja sivistynyt pyöräilijä ei ylen katso ja hauku lyttyyn hybridiä sen paremmin kuin maastopyörää tai sitten maantiepyörää. Toisille riittää 200-500 euron pyörä ja se ei minua haittaa.
että geometria on suunniteltu ajettavaksi pakkausten kanssa. Oleellista ei siis ole jonkin välineen kiinitys, vaan se, että pyörä on ajettavissa lastattuna. Keskiverto mastopyörä tai hybridi ei toimi lastattuna. Siinä olet oikeassa, että jokaisen kannattaa miettiä, mihin sitä pyöräänsä käyttää. Kallein pyörä on se, joka makaa käyttämättömänä varastossa. Kenellekkään ei riitä 200:n uutena ostettu pyörä. Ne ovat hengenvaarallisia. Jos rahaa on tiukasti, niin silloin kannattaa miettiä käytettyä j apyöräliikkeen huoltamaa pyörää.
- toinen puoli
fillaristi mies-81 kirjoitti:
Itse asiassa kyse ei ole heikosta itsetunnosta vaan siitä kun on riittävästi joutunut ajamaan huonolla pyörällä. Aikanaan menin maastoon sinne täysin sopimattoman Tunturi Riderin kanssa sillä seurauksella, että vanteita ja kaseleita sai olla vaihtamassa koko ajan kun ei ollut sitä oikeaa maastopyörää. Sittemmin romutin kaksi huippuhalpaa Yosemitea ja olen myös ajellut 450 euron hintaisella markettimaasturilla, joka on yksinkertaisesti romu siitäkin huolimatta että pyörässä on Shimano XT-setti kiinni. Mutta kun kaikki muu on sitä halpakuraa enkä viitsinyt paskaan Nakamuran runkoon ostaa parempaa osaa. Huomaa, että jouduin ajamaan paskoilla pyörillä koska vanhemmilla ei riittänyt budjetti oikeisiin maastopyöriin. Nyt kun sitten olen omalla budjetillani pystynyt ostamaan niitä oikeita pyöriä, en enää halpaan vaihda. Eikä polkupyörätietoudessani ole mitään vikaa. Tunnen osasarjat, valmistajatkin kohtuullisesti ja huollan itse pyöräni. Alle tonnilla ei oikeasti saa hyvää pyörää, muuta kuin niitä hybridejä jotka eivät kuitenkaan aidosti ole monikäyttöisiä. Koetapas tehdä kunnon metsälenkki hybridillä niin tulet vanteet solmussa kotiin. Siksi maastoon pitää olla kunnollinen maastopyörä. Maantielle taas kunnollinen fitness- tai maantiepyörä. Ja niin edelleen. Juu, jokaiselle tarpeensa mukaan, mutta pakkoko se on silti ostaa joku halpa hybridi aidosti huonoilla osilla? Halpa = huonoa. Vain Bilteman myyjien mielestä halvalla saa hyvää ja se on emävale heiltä. Voihan sitä yrittää ihmisiä valistaa valitsemaan viisaasti.
olen samaa mieltä siinä, että hybridi ei oikein ole hyvä mihinkään yksittäiseen käyttöön, mutta itselläni 15 km:n työmatka sisältää keskuspuiston sorateitä (ei varsinaista kovaa maastoaajoua, mutta huonolla kelillä maantiepyörän kanssa heikkoa), kaupunkimaista ajoa sekä asfalttisuoraa niin päädyin lopulta Konan hybridiin. Sillä ei pärjää asfalttisuoralla maantiepyörälle, eikä se huonolla kelillä keskuspuistossa peittoa maastopyörää, mutta kun pitää ajaa samalla kertaa monenlaisessa olosuhteessa, niin se oli kuitenkin mielestäni ihan ok. valinta. Seuraavalla kerralla hankin ehkä fitness/maantiepyörän ja jätän hybridin huonojen kelien hätävaraksi ja kauppakassiksi.
- kelpaa tuolle matkalle
Tuollaisen matkan ajaa vaikka lasten kolmipyöräisellä. Kummallista että joidenkin mielestä mikään muu kuin maantiepyörä ei kelpaa työmatka-ajoon. Työmatkapyöräily ei tarkoita sitä että vedetään lukkopolkimet jalkaan, sukkahousut päälle ja poljetaan hiki päässä ja hampaat irvessä. Polkupyöräurheilu ja työmatkapyöräily eivät välttämättä ole sama asia.
- asfaltille
Toiset vain haluavat mukavan pyörän työmatkalle ja asfalvitlla se on maantiepyörä.
- ......
asfaltille kirjoitti:
Toiset vain haluavat mukavan pyörän työmatkalle ja asfalvitlla se on maantiepyörä.
Aikalailla asfalttipinnoissakin on eroa ja kyllä hybridi etujoustolla ja levyjarruilla on varsin hyvä vaihtoehto 10 km:n matkalle. Tuollasen 10 km:n pätkän ajaa vaikka maastopyörällä alle puolen tunnin. Keväsin ajelen 40-50 km maantielenkkejä maastopyörällä, kun irtokiviä ei vielä ole kestopäälystepinnoita siivottu, niille nuo kilpapyörän renkaat nimittäin ovat aika herkkiä.
- kyllä
...... kirjoitti:
Aikalailla asfalttipinnoissakin on eroa ja kyllä hybridi etujoustolla ja levyjarruilla on varsin hyvä vaihtoehto 10 km:n matkalle. Tuollasen 10 km:n pätkän ajaa vaikka maastopyörällä alle puolen tunnin. Keväsin ajelen 40-50 km maantielenkkejä maastopyörällä, kun irtokiviä ei vielä ole kestopäälystepinnoita siivottu, niille nuo kilpapyörän renkaat nimittäin ovat aika herkkiä.
Ajaahan 10km vaikka mummiksella, ei se siitä kiinni ole. Maasturin / hybridin joustohaarukka vain on pitakovempi, kuin keskiverto maantiepyörän tai crossarin hiilikuituhaarukka.
- kingi
Valitsisin trekkingin, tarakalla saa menemään vaikka kassin jne. ja lokasuojat, heijastimet jne. pitää olla. Työmatkalle kun joutuu ottamaan usein vaihtovaatetta ja säänvaihtumisen varalta erilaista vaatetusta jne.
- ja päädyin hybridiin
Mulle käy vallan moiniosti työmatkalle (15km/sivu) ja lenkkeilyyn. Nyt reilu 400km täynnä eikä ole valittamista. Toimii ja rahaakin säästy. Tälläisellä menen itse itse...http://www.evanscycles.com/products/bianchi/camaleonte-2-disc-2009-sport-bike-ec016982
- yritetään neuvoa
että mekin olemme tehneet joskus virheitä. Kyllä meilläkinon ollut joskus hybridi, joka sitten on pidemmän päälle osoittautunut huonoksi valinnaksi. Jos innostut pyöräilystä oikeasti, niin tuo vaihtuu aivan varmasti. Maantiepyörässö olisi ollut mm. se alaote pahoja vastatuuli päiviä varten. Miti sitä sitten, kun pusket viittä toista kilometriä vastatuleen ;)
- Hybridi!!
yritetään neuvoa kirjoitti:
että mekin olemme tehneet joskus virheitä. Kyllä meilläkinon ollut joskus hybridi, joka sitten on pidemmän päälle osoittautunut huonoksi valinnaksi. Jos innostut pyöräilystä oikeasti, niin tuo vaihtuu aivan varmasti. Maantiepyörässö olisi ollut mm. se alaote pahoja vastatuuli päiviä varten. Miti sitä sitten, kun pusket viittä toista kilometriä vastatuleen ;)
Sit jos hurahtaa maantie ajoon niin sit voi ostaa maantiepyörän.Mut harva meistä tulee perse pitkänä ajaja Hybridi on hyvä pyörä vaikka tällä palstalla vihataan sitä!
- maantiepyörä
Hybridi!! kirjoitti:
Sit jos hurahtaa maantie ajoon niin sit voi ostaa maantiepyörän.Mut harva meistä tulee perse pitkänä ajaja Hybridi on hyvä pyörä vaikka tällä palstalla vihataan sitä!
maastoon maastopyörä kaupunkiin citypyörä tai mummis
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821