vaikuttaako pyöräily pakaroiden muotoon

liisukka 32

eli olen alkanut pyöräilemään noin 100 km/vk, ei kaupunkiajoa vaan maantiellä.Keskisyke n. 140 ja vaihteleva maasto.Olen normaalipainoinen 165/64 kg nainen ja kiinnostaisi tietää onko pyöräilyllä vaikutusta kroppaan,lähinnä pakaroihin vai pitäisikö vielä kilometrejä lisätä, jotta tuloksia näkyy? Vai muokkaako pyöräily takamusta ollenkaan?

27

15085

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • formalis

jos et tähän mennessä ole pyöräillyt, varmasti vaikuttaa. Juoksun ohella pyöräily on tosi varma tapa saada kiinteyttä reisiin, pohkeisiin ja pakaroihin. Pyöräilyn määrä ei ole oleellinen, kunhan se on itsellesi sopiva ja jaksat jatkaa. Oleellista kehon muutoksissa on pitkäkestoinen harjoitus ja sen toistuminen riittävän usein.

• vaikuttaapi

mutta pitää lisätä kilometrejä,tuollaiset 2h päivässä.itse ajan n.500-1000 km viikossa.

• liisukka32

joo-o, toi masensi mua. mä kun oon mielestäni jo hyvin aktiivinen kun fillaroin sen sata km... no ei vaan, jokainen kuntonsa ja voimiensa mukaan. yritän kyllä lisätä vielä määrää, kunhan kuntokin nousee

• kesällä300/vko
        liisukka32 kirjoitti:

joo-o, toi masensi mua. mä kun oon mielestäni jo hyvin aktiivinen kun fillaroin sen sata km... no ei vaan, jokainen kuntonsa ja voimiensa mukaan. yritän kyllä lisätä vielä määrää, kunhan kuntokin nousee

Ylämäet aina rivakasti, josko tepsis?

• Mikke
        liisukka32 kirjoitti:

ihan kaikkea noista kilometrimääristä, mitä puhutaan. Kyllä ajomääräsi on ihan kunnioitettavaa luokkaa. Muistelen, että v. 2007 työpaikkojen ym. kilometrikisassa, joka ajettiin toukokuun puolivälistä syyskuun alkupuolelle, niin voittajajoukkueen kesmimääräiset ajokilometrit olivat vähän yli 1800 km/henkilö. Tosin kyllä eniten polkenut Jyrki Nurmilahti pisteli pitkälti yli 10.000 km.

• Päivittäin
        Mikke kirjoitti:

ihan kaikkea noista kilometrimääristä, mitä puhutaan. Kyllä ajomääräsi on ihan kunnioitettavaa luokkaa. Muistelen, että v. 2007 työpaikkojen ym. kilometrikisassa, joka ajettiin toukokuun puolivälistä syyskuun alkupuolelle, niin voittajajoukkueen kesmimääräiset ajokilometrit olivat vähän yli 1800 km/henkilö. Tosin kyllä eniten polkenut Jyrki Nurmilahti pisteli pitkälti yli 10.000 km.

Kouluun oli 20km, eikä matka ole muuttunut miksikään sillä se on pysynyt samana. Eli päivän pyöräilyt 4o km. Nykyajan kakarat kuskataan linja-tai taksiautolla. Sata kilometriä ei ole yhtään mitään kunnon kannalta, mutta parempi tietysti kuin ei metriäkään!

• kiinnostus siitä
        Päivittäin kirjoitti:

Kouluun oli 20km, eikä matka ole muuttunut miksikään sillä se on pysynyt samana. Eli päivän pyöräilyt 4o km. Nykyajan kakarat kuskataan linja-tai taksiautolla. Sata kilometriä ei ole yhtään mitään kunnon kannalta, mutta parempi tietysti kuin ei metriäkään!

että ajoitko tuolloin kouluun 4500 euron täysjoustohiilikuitupyörällä, vai voiko sittenkin pyöräillä 40km edestakaisen matkan säännöllisesti ihan tavallisella pyörällä, ja jopa niin että kunto kasvaa ja pyörä pysyy ehjänä?

• Joustokeula
        Päivittäin kirjoitti:

"Sata kilometriä ei ole mitään kunnon kannalta..." Olikohan tarkoitus karkoittaa viimeisimmätkin aloittelijat harrastuksen parista vai mikä? No totta helkutissa 100 km on tosi hyvä alku ja auttaa jo paljon enemmän kuin sohvan pohjalla makaaminen. Ei sillä vielä mihinkään kisakuntoon pääse mutta jos samaa rataa jatkaa niin muutaman kuukauden päästä voi tehdä välillä pidempiäkin lenkkejä kun kunto kasvaa. Jokainen liikunta pitää aloittaa rauhallisesti eikä kaikkien tarvitse edetä mihinkään himosuorituksiin. Jo pienikin liikunta on terveydelle eduksi. Sitäpaitsi myös vauhti ratkaisee, ei vain matka...

• nonko teet?

Ajelet siis 70-140 km päivässä, onko sinulla muuta elämää, käytkö töissä? Jos ajat n. 2h päivässä, niin keskinopeutesi on jotain 35-70 km/h noilla kilometreillä, oletko kenties ammattilainen?

• ssdfghy
        nonko teet? kirjoitti:

Ajelet siis 70-140 km päivässä, onko sinulla muuta elämää, käytkö töissä? Jos ajat n. 2h päivässä, niin keskinopeutesi on jotain 35-70 km/h noilla kilometreillä, oletko kenties ammattilainen?

olonoomi olen,60 kymppisenä eläkkeelle.

• Tuppistuu
        Joustokeula kirjoitti:

"Sata kilometriä ei ole mitään kunnon kannalta..." Olikohan tarkoitus karkoittaa viimeisimmätkin aloittelijat harrastuksen parista vai mikä? No totta helkutissa 100 km on tosi hyvä alku ja auttaa jo paljon enemmän kuin sohvan pohjalla makaaminen. Ei sillä vielä mihinkään kisakuntoon pääse mutta jos samaa rataa jatkaa niin muutaman kuukauden päästä voi tehdä välillä pidempiäkin lenkkejä kun kunto kasvaa. Jokainen liikunta pitää aloittaa rauhallisesti eikä kaikkien tarvitse edetä mihinkään himosuorituksiin. Jo pienikin liikunta on terveydelle eduksi. Sitäpaitsi myös vauhti ratkaisee, ei vain matka...

Ihan samaa mieltä! Turha tulla tilittämään aloittelijoita, kuinka itse vetää niin paljon enemmän ja paremmin. Jokainen aloittaa jostain, typerintä, pikkumaisinta ja ilkeintä on tappaa toisen kiinnostus lajiin mollaamalla itsetunnon pohjalukemiin heti alussa. Tärkeintähän on, että liikkuminen tuntuu hyvältä, sillä mikä tahansa määrä liikuntaa terveellistä.

Tätä käytöstä tapaa tuolla urheilupiireissä valitettavan paljon. Keskittykää hyvät ihmiset positiiviseen palautteeseen ja asialliseen kritiikkiin, niin saadaan hyvillä mielin jokainen liikkua kuntonsa mukaan.

Itse ketjun aloittajalle vielä sen verran, että oon itsekin miettinyt kyseistä asiaa. Olisi kavereiden kanssa tarkoitus käydä heittämässä kesän aikana 280 km lenkki tuonne Ruotsin puolelle ja sitä varten aloitin nyt tällä viikolla harjoittelemaan tuota pyöräilyä. Salitreeni on siis jäänyt samalla vähemmälle ja pelkään että peppu surkastuu kun ei ehdi kyykkäämään :D

Mut jos siis yhtään tuo pyöräily kiinnostaa hyötyliikunnan lisäksi, niin kannattaa ihan rohkeasti lähteä pitemmällekin lenkille. Se menee tosi näppärästi vasta-alkajaltakin, vaikka luulis itse ettei pysty. Itse nimittäin ekan lenkin pari päivää sitten tein tuntiin 23 kilometriä, ja olenkin siihen ihan tyytyväinen. Eilen kuitenkin oli niin kiva ilma, että melkein vahingossa kävin sitten 48 kilometriä vetämässä. Aikaa meni sellainen 2h 10min, ja tosi keveästi polki! Pyörä kuitenkin tekee tosi paljon, allahan mulla on sellanen kohtuullinen pyöräilypyörä. Sellasen viis vuotta sitten ostettu Nishiki, seittemisen sataako silloin makso.. Mut siis jos jollain "mummopyörällä" lähtee liikenteeseen, niin ei oo sit huonosta kunnosta kiinni jos matka jääkin vähän lyheymmäksi :) Tsemppiä!

• ....................
        Tuppistuu kirjoitti:

Ihan samaa mieltä! Turha tulla tilittämään aloittelijoita, kuinka itse vetää niin paljon enemmän ja paremmin. Jokainen aloittaa jostain, typerintä, pikkumaisinta ja ilkeintä on tappaa toisen kiinnostus lajiin mollaamalla itsetunnon pohjalukemiin heti alussa. Tärkeintähän on, että liikkuminen tuntuu hyvältä, sillä mikä tahansa määrä liikuntaa terveellistä.

Tätä käytöstä tapaa tuolla urheilupiireissä valitettavan paljon. Keskittykää hyvät ihmiset positiiviseen palautteeseen ja asialliseen kritiikkiin, niin saadaan hyvillä mielin jokainen liikkua kuntonsa mukaan.

Itse ketjun aloittajalle vielä sen verran, että oon itsekin miettinyt kyseistä asiaa. Olisi kavereiden kanssa tarkoitus käydä heittämässä kesän aikana 280 km lenkki tuonne Ruotsin puolelle ja sitä varten aloitin nyt tällä viikolla harjoittelemaan tuota pyöräilyä. Salitreeni on siis jäänyt samalla vähemmälle ja pelkään että peppu surkastuu kun ei ehdi kyykkäämään :D

Mut jos siis yhtään tuo pyöräily kiinnostaa hyötyliikunnan lisäksi, niin kannattaa ihan rohkeasti lähteä pitemmällekin lenkille. Se menee tosi näppärästi vasta-alkajaltakin, vaikka luulis itse ettei pysty. Itse nimittäin ekan lenkin pari päivää sitten tein tuntiin 23 kilometriä, ja olenkin siihen ihan tyytyväinen. Eilen kuitenkin oli niin kiva ilma, että melkein vahingossa kävin sitten 48 kilometriä vetämässä. Aikaa meni sellainen 2h 10min, ja tosi keveästi polki! Pyörä kuitenkin tekee tosi paljon, allahan mulla on sellanen kohtuullinen pyöräilypyörä. Sellasen viis vuotta sitten ostettu Nishiki, seittemisen sataako silloin makso.. Mut siis jos jollain "mummopyörällä" lähtee liikenteeseen, niin ei oo sit huonosta kunnosta kiinni jos matka jääkin vähän lyheymmäksi :) Tsemppiä!

Näinhän se menee. Ei todellakaan pidä katsoa pelkkiä kilometrejä. Itse pidän näistä hieman hitaammista pyöristä jo senkin takia että niillä riittää lyhyempi matka ajettavaksi. Muutama vuosi tuli poljettua hybridillä 30-60km lenkkejä, joskus harvemmin 90-180km matkoja. Nyt ajoin vuoden toisen lenkin uudella maastopyörällä ja jos se on joidenkin mielestä liian raskas asfaltille niin itse ainakin ajoin sillä samat lenkit kuin hybridillä melko tarkkaan samalla ajalla vaikka tärkeintä itselleni on yleensä se että jaksaa lähteä lenkille ja polkea sen matkan minkä on aikonutkin. Maastopyörässä on se hienoa että tuolla ei huomaa edes paljon eroa ajaako asfaltilla vai hiekkatiellä. Todellinen urakka alkaa siinä vaiheessa kun kylälle avataan uusi maastopyöräreitti jonka pituus on 40km, tämän kun kuulin niin tottakai siinä ilo oli ylimmillään tosin sitten selvisi että tuo pituus on yhteen suuntaan eli kun lähden lenkille niin siitä tulee siirtymän kanssa hiukan yli 80km.

Hiukan lipsahti pitkäksi, omalta osaltani on siis tarkoitus välttää maantiepyöriä koska silloin joutuisin kasvattamaan lenkkien pituutta jotta saisin saman hyödyn kuin nykyään ja jos tuollaisen n. 60km lenkin ajan 2,5 tunnissa niin maantiepyörällä pitäisi ajaa kuitenkin yli 100km lenkki sillä nykyinen matka kävisi liian lyhyeksi ja ainakin nykyisellä asuin paikkakunnalla on ollut helppo suunnitella useampia näitä "lyhyempiä" lenkkejä.

Ja kyllä vaikuttaa pakaroihin ja jalkojen lihaksiin. On myös polville miellyttävämpää kuin juokseminen. Oikean kokoisella pyörällä ei paikat puudu eikä kipeydy ennen aikojaan.

• Zkjso
        Joustokeula kirjoitti:

Juuri näin! Matka kuin matka on parempi vaihtoehto kuin sohva! 💪

• Anonyymi
        kiinnostus siitä kirjoitti:

että ajoitko tuolloin kouluun 4500 euron täysjoustohiilikuitupyörällä, vai voiko sittenkin pyöräillä 40km edestakaisen matkan säännöllisesti ihan tavallisella pyörällä, ja jopa niin että kunto kasvaa ja pyörä pysyy ehjänä?

Nykypäivän sankarit ajavat upeilla sähköavusteisilla pyörillään valtavia matkoja

• maasto auttaa

kummasti. Tuollainen kilpapyörällä tasaiselle ajettu 1000 km viikossa ei vastaa läheskään sitä jos ajetaan vaikka 100km viikossa maastopyörällä metsässä...

• sdfghj

älähän höpäjä,kyllä olen maastossakin ajanut.

• vaan...
        sdfghj kirjoitti:

älähän höpäjä,kyllä olen maastossakin ajanut.

...tuota asiaa, en tarkoittanut sinua. Meinasin vaan että 15 km maastopyörällä metsässä on "vähän" eri asia kuin 100 km maantiepyörällä sileällä asfaltilla. Paras kuitenkin että viitsii pyöräillä, eikä jää sohvaperunaksi:)

• yleistä
        vaan... kirjoitti:

...tuota asiaa, en tarkoittanut sinua. Meinasin vaan että 15 km maastopyörällä metsässä on "vähän" eri asia kuin 100 km maantiepyörällä sileällä asfaltilla. Paras kuitenkin että viitsii pyöräillä, eikä jää sohvaperunaksi:)

15 km maastossa = 100 km maantiellä ???!!! Mihinkähän ideaan tuo perustuu ! Ihan yhtä hyvin 15km ja 15 km maantiellä voi olla yhtä paha-vauhdistahan se vaan on kiinni. Tietysti maastossa 15 km ajaminen kestää toki kauemmin.

• liisukka32

tarkoituksenani ei ole siis harjoitella ranskan ympäriajoon... kysyinpähän vaan kiinnostuksen vuoksi tuosta pyöräilyn vaikutuksesta kehoon. mutta antaa olla, mä ajan sen minkä ajan tai sitten en. kiitos kuitenkin...

• Alkup. pyörämekaanikko.

Älkää saatana naurattako. Toi olisi ihan kohtalainen kilometrimäärä päivässä Tilmannillekin, vieläpä ilman välipäiviä.. Tai vastaavasti kahden välipäivän kanssa= 200km/pvä. Jotenkin minä en ole tuosta määrästä ihan vakuuttunut, jos meinaat tehdä muutakin kuin pyöräillä, -käydä töissä, nukkua, tms.. Kyllä sitä saa kuntoa vähemmälläkin pyöräilyllä. Energiankulutus on rauhallisessa pyöräilyssä 4-5 –kertainen lepotilaan verrattuna. Jos 60-kiloinen ihmisen energiankulutus on levossa noin 60 kilokaloria, pyöräillessä se on 4 kertaa 60 eli 240 kilokaloria. Selkeitä kuntomuutoksia sen sijaan joutuu odottelemaan kolmekin kuukautta. Siinä vaiheessa kunnon pitäisi olla kymmenen prosenttia parempi kuin aloitettaessa.

• mikään uskonkappale
        Alkup. pyörämekaanikko. kirjoitti:

Älkää saatana naurattako. Toi olisi ihan kohtalainen kilometrimäärä päivässä Tilmannillekin, vieläpä ilman välipäiviä.. Tai vastaavasti kahden välipäivän kanssa= 200km/pvä. Jotenkin minä en ole tuosta määrästä ihan vakuuttunut, jos meinaat tehdä muutakin kuin pyöräillä, -käydä töissä, nukkua, tms.. Kyllä sitä saa kuntoa vähemmälläkin pyöräilyllä. Energiankulutus on rauhallisessa pyöräilyssä 4-5 –kertainen lepotilaan verrattuna. Jos 60-kiloinen ihmisen energiankulutus on levossa noin 60 kilokaloria, pyöräillessä se on 4 kertaa 60 eli 240 kilokaloria. Selkeitä kuntomuutoksia sen sijaan joutuu odottelemaan kolmekin kuukautta. Siinä vaiheessa kunnon pitäisi olla kymmenen prosenttia parempi kuin aloitettaessa.

ei sun sitä tarvi uskoakkaan,olen minä ajanut neljässä päivässä 1200km.paras vuosi 19000km ja samana vuonna vielä hiihtoa 2500km.

• Alkup. pyörämekaanikko
        mikään uskonkappale kirjoitti:

ei sun sitä tarvi uskoakkaan,olen minä ajanut neljässä päivässä 1200km.paras vuosi 19000km ja samana vuonna vielä hiihtoa 2500km.

Ei tuohon kyllä muuta sanoa. Tai vaihtoehtoisesti olet hieman väritellyt totuutta, kuten 99% kaikista suolipalstalaisista..

• sitä luulisi
        Alkup. pyörämekaanikko kirjoitti:

Ei tuohon kyllä muuta sanoa. Tai vaihtoehtoisesti olet hieman väritellyt totuutta, kuten 99% kaikista suolipalstalaisista..

näin se vain totuus on,nämä minun määrät kalpenee erään tamppreelaisen naispyöräiliän määristä,ne aivan toista luokkaa.kyllähä tällä palstalla on suurin osa niitä,jotka puhuu totuudenvasaisesti,(ehkä tahallaankin)

• vaikuttaa

Tuolla ajomäärällä on todennäköisesti kiinteyttävä vaikutus pyllynpuoliskoillesi, toisinaan naisilla pyöräily kasvattaa reisien ja takapuolen lihasmassaa yllättävän paljon, tällöin ylävartalo saattaa olla vähän hintelän näköinen. Tämä on tietys täysin omasta vartalotyypistä ja geeneistä kiinni. Ei kun lenkille.

• ja höpö höpö

Pyöräily ei ole bodausta!

• samaa mieltä
        ja höpö höpö kirjoitti:

Pyöräily ei ole bodausta!

ei pyöräily todellakaa kasvata lihaksia liiaksi,varsinkin naisilla kun rasvaprosentti luonnostaan korkeampi kuin miehillä,pitkäkestoinen lihaksien käyttö pienentää rasvojen määrää lihaksissa.

• tiellä

Jatka vaan pyöräilyä. Ole ylpeä siitä, että pyöräilet, etkä makaa sohvalla kuten moni muu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe