Aromisuola

-J-

Onko aromisuola suola vai mauste? Kysynpä vain, sillä minä olen niiiin kyllästynyt mun isän tekemiin ruokiin (ja itse aromisuolan makuun). Mun isä kun on mitä ilmeisemmin kadottanut makuaistinsa ja se yrittää saada ruokiin makua lisäämällä joka ikiseen ruokalajiin kourallisen suolaa ja päälle vielä tuplasti aromisuolaa. Hänelle ei kärsi edes huomauttaa ylisuolatuista ruuista (seurauksena raivokohtaus). Joskus on kuitenkin ihan pakko huomauttaa ja jos se ukko on normaalia rauhallisemmalla päällä, raivokohtauksen sijasta saa kuulla selityksen, että aromisuola ei ole suolaa vaan maustetta, sitä on terveellistä syödä. Jostain syystä en usko että aromisuola on terveellistä. Kumpi meistä on oikeassa, isä vai minä?

13

3761

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

...suunnilleen 35-70 % suolaa, riippuen aromisuolasta. Aromisuola on siis parhaimmillaan suolan ja mausteiden sekoitus, pahimmillaan suolaa jossa on hieman muitakin mausteita mukana. Jos haluat parannusta tilanteeseenne, niin se ei kuitenkaan ole oleellista. Sen sijaan, että takertuisit pikkeseikkoihin ja siihen kuka on oikeassa, niin voisit ehdottaa isällesi, että kokkaisitte useammin yhdessä ja koittaisitte löytää makuja muulla tavoin kuin suolaa tai aromisuolaa lisäämällä. Kun selität rauhallisesti ja ystävällisesti, ettet pidä siitä että ruoka on kovin suolaista, ja mainitset että liika suola on myös epäterveellistä, niin uskoisin, että saatte siitä ihan asiallisen keskustelun aikaan. Lisäksi voit mainita, että suolaa voi aina lisätä ruokaan jokaisen oman maun mukaan, mutta pois sitä ei saa, joten sitä voisi mieluummin lisätä vasta omalle lautaselle. Eli älä hermostu ja reagoi ärtyneesti, vaan yritä rauhanomaista ratkaisua. Aromisuola ei tie-ten-kään ole terveellistä, mutta tokihan ihan mausteeton ruokakin on tylsän makuista, joten ehdota ihmeessä jotain sen aromisuolan tilalle sen sijaan, että vain tyrmäisit isäsi kokkaukset.

• aromisuolassa

on siträ natriu7mglutamaattia, jota ei monenkaan pää enää kestä vatsasta puhumattakaan. Kaiken lisäksi se saa kaiken maistumaan samalta tuliselta mössöltä, joka on aika lähellä oksennushappojen aromia. Hyi helvetti!.

• Lienee vähiten suolaa
        aromisuolassa kirjoitti:

on siträ natriu7mglutamaattia, jota ei monenkaan pää enää kestä vatsasta puhumattakaan. Kaiken lisäksi se saa kaiken maistumaan samalta tuliselta mössöltä, joka on aika lähellä oksennushappojen aromia. Hyi helvetti!.

Mc Kormick eniten. Mc Kormick myykin tuotettaan aromisuolana, se kertoo jo paljon mistä on kyse! Jotkut näyttävät olevan allergisia jo pelkälle sanalle aromi, koska sekin saattaa tarkoittaa että tuote sisältää natriumglutamaattia, eli aromivahvennetta! Meitä kun on joka junaan! "Tuliselta mössöltä" Hahahaahaa.

• Syömämies
        Lienee vähiten suolaa kirjoitti:

Mc Kormick eniten. Mc Kormick myykin tuotettaan aromisuolana, se kertoo jo paljon mistä on kyse! Jotkut näyttävät olevan allergisia jo pelkälle sanalle aromi, koska sekin saattaa tarkoittaa että tuote sisältää natriumglutamaattia, eli aromivahvennetta! Meitä kun on joka junaan! "Tuliselta mössöltä" Hahahaahaa.

Minä pidän itsestään selvänä, että "aromisuola" sisältää juuri "aromivahvennetta" (= natriumglutamaatti = MSG = monosodium glutamate = E621). http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti Tällä hetkellä maustehyllystäni löytyy aromisuolaa tuotenimellä Capsi (Prominent Food GMP Oy, Kerava). Purkki sanoo sisältävänsä "suolaa" 57 % (tarkoittanee natriumkloridia eli tavallista ruokasuolaa). Aromivahvennetta eli natriumglutamaattia (E621) siinä on 26 %. Minulla on aromisuolaan jokseenkin intohimoton suhde. En käytä sitä likimainkaan "joka ruokaan" enkä hirveitä määriä, mutta en suinkaan millään tavoin välttelekään. Ruokaa olen laittanut yli 40 vuotta. Joskus tuote on puuttunutkin hyllystäni pitkiä aikoja – ei ideologisista syistä vaan hankinta on yksinkertaisesti unohtunut. Olen sitä mieltä, että aromisuolalla on pysyvä paikkansa maustehyllystäni – ei natriumglutamaatista huolimatta vaan siitä johtuen! Terästää joidenkin ruokien makua ihan kivasti. Aineen väitetyt negatiiviset vaikutukset jätän omilla käyttömäärilläni omaan arvoonsa. Umami!

• Että saat
        Syömämies kirjoitti:

Minä pidän itsestään selvänä, että "aromisuola" sisältää juuri "aromivahvennetta" (= natriumglutamaatti = MSG = monosodium glutamate = E621). http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti Tällä hetkellä maustehyllystäni löytyy aromisuolaa tuotenimellä Capsi (Prominent Food GMP Oy, Kerava). Purkki sanoo sisältävänsä "suolaa" 57 % (tarkoittanee natriumkloridia eli tavallista ruokasuolaa). Aromivahvennetta eli natriumglutamaattia (E621) siinä on 26 %. Minulla on aromisuolaan jokseenkin intohimoton suhde. En käytä sitä likimainkaan "joka ruokaan" enkä hirveitä määriä, mutta en suinkaan millään tavoin välttelekään. Ruokaa olen laittanut yli 40 vuotta. Joskus tuote on puuttunutkin hyllystäni pitkiä aikoja – ei ideologisista syistä vaan hankinta on yksinkertaisesti unohtunut. Olen sitä mieltä, että aromisuolalla on pysyvä paikkansa maustehyllystäni – ei natriumglutamaatista huolimatta vaan siitä johtuen! Terästää joidenkin ruokien makua ihan kivasti. Aineen väitetyt negatiiviset vaikutukset jätän omilla käyttömäärilläni omaan arvoonsa. Umami!

Miltei puhdasta aromivahvennetta, eli juuri tuota joidenkin mielestä kamalaa myrkkyä,lähes kaikista Thai-kaupoista. Aine on valkoista jauhetta jossa ei ole suolaa laisinkaan. Suosittelen, se on edullista ja minäkin olen käyttänyt pelkästään sitä viime vuodet ja jättänyt nuo aromisuolat enempikin taka-alalle.

• Syömämies
        Että saat kirjoitti:

Miltei puhdasta aromivahvennetta, eli juuri tuota joidenkin mielestä kamalaa myrkkyä,lähes kaikista Thai-kaupoista. Aine on valkoista jauhetta jossa ei ole suolaa laisinkaan. Suosittelen, se on edullista ja minäkin olen käyttänyt pelkästään sitä viime vuodet ja jättänyt nuo aromisuolat enempikin taka-alalle.

Pitääpä pitää mielessä siltä varalta, että liikun joskus Hakaniemen suunnalla... Natriumglutamaatista (E621) on varsin seikkaperäinen selonteko ruokasanastomies Jaakko Raholan sivustossa. Kehotan kiinnostuneita lukemaan: http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/n.html#natr

• salt

sulla ongelma enempi isäsi kanssa kun aromisuolan.

• -J-

Ei ole salaisuus, että minulla ei ole positiivisia tuntemuksia isääni kohtaan ja päinvastoin. Mutta tämä on ruoka-aiheinen palsta, joten ei siitä sen enempää. Kiitokset muille aiheeseen liittyvistä vastauksista!

• tuota natriumglutamaattia

saakinnykyäänolla 10 grammaa painokiloa kohden. Ajattele, että sadan kilon äijä voi nauttia sitä 100 grammaa. Jo on ihme, jos ei tauti iske.

• Tuon matematiikan

mukaan glutamaatin määräksi tulee 1kg. Tuolla määrällä myrkkyä jo henkikin lähtee ja vähemmästäkin on verta paskannettu.

• lääkkeetön ja terve
        Tuon matematiikan kirjoitti:

mukaan glutamaatin määräksi tulee 1kg. Tuolla määrällä myrkkyä jo henkikin lähtee ja vähemmästäkin on verta paskannettu.

No voi kamalaa---- en ole kyllä ikinä sitä tietääkseni käyttänyt, kun muistakin arominvahvistajista tulee aina migreeni ja kuvittelin, että ne särkylääkkeet saa ihmisille verenvuodon (niinkuin usien saakin!). Miten voitte hyväksyä tuon myrkyn kouluruuissa? Katsos:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/kansainvaliset_sijoittajat_tahkoavat_rahaa_suomen_terveydenhoidossa_2291515.html

• jpxxx
        lääkkeetön ja terve kirjoitti:

No voi kamalaa---- en ole kyllä ikinä sitä tietääkseni käyttänyt, kun muistakin arominvahvistajista tulee aina migreeni ja kuvittelin, että ne särkylääkkeet saa ihmisille verenvuodon (niinkuin usien saakin!). Miten voitte hyväksyä tuon myrkyn kouluruuissa? Katsos:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/kansainvaliset_sijoittajat_tahkoavat_rahaa_suomen_terveydenhoidossa_2291515.html

on luulotautia, yhtäkään todistetta MSG:n ja sinun "oireidesi" välisestä yhteydestä ei ole. MSG ei ole myrkkyä, sitä syö miljardit ihmiset jatkuvasti, mutta silti vain pieni joukko luulotautisia väittää saavansa siitä oireita

• hämää oivasti

Hebamare on hyvä! Mineraalisuolavaihtoehtojakin on, mutta kokeilemissani yrtinmaku on enempi hukassa - liittyen kai valmistusmenetelmään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe