Ystävien hoito Psykoterapeutti joutuu normaalielämässään, vapaa-ajallaan, kohtaamaan suoranaisia tai epäsuoria hoito-odotuksia. Omaiset, läheiset, ystävät ja tuttavat kertovat huoliaan, murheitaan tai ongelmiaan. Tätähän tapahtuu kaikkien ystävien kesken aina ja jatkuvasti. Se on elämää, ja se on kaikille tärkeää, että saisi selvittää ajatuksiaan, purkaa tunteitaan, kehittää elämäntaitoaan jne. Mutta terapeutti, psykologi, psykiatri, psykiatrian erikoissairaanhoitaja, pappi, lääkäri jne., on erikoisasemassa verrattuna tässä suhteessa tavalliseen ihmiseen. Terapeutilla on tietoa ja kokemusta, jota muilla ei ole. Jännittävää on huomata, että meillä ei ole tähän toimintaan ammatillista teoriaa ja kirjallisuutta, vaan toimimme tässä asiassa täysin amatöörimäisesti. Tietysti jokainen tekee tämän luonteensa ja mieltymystensä mukaan ja siinä mielessä toimii vapaasti miten haluaa. Terapiakirjallisuudessa viitataan asiaan muutamissa lauseissa ja kappaleissa, mutta varsinaisesti asiaa käsittelevää kirjallisuutta ei ole. Ainakaan en tiedä sellaisesta, jos joku tietää, olisi kiva kuulla lähteitä. Joka tapauksessa tästä pitäisi olla enemmän koulutusta terapeuteille. Tästä keskustelemiseksi kirjoitin tämän avauksen. Pitäisi kehittää teoria tällaisesta terapiasta ja se on erilainen teoria kuin ammattitilanteiden terapia. Muutama asia opetetaan koulutuksessa. On tehtävä selväksi, että ystävien kuunteleminen ei ole ammatillista terapiaa, eikä siitä oteta ammatillista vastuuta. Keskustelu on vastavuoroista, myös terapeutti on ystävänä tilanteessa eikä terapeuttina, ja voi kertoa omista ongelmistaankin, päinvastoin kuin terapiaistunnoissa, jolloin omien ongelmien kertominen ei kuulu terapiamenetelmään. Ja kovin syviä ongelmia ei pidä jäädä kuuntelemaan, pidempiä hoitoja vaativien sairauksien suhteen on ohjattava muualle hoitoon eikä itse ryhdyttävä siihen. Hoitoon ohjaaminen ei tapahdu patistamalla, vaan kysymällä, suostuisiko ystävä menemään hoitoon ja jos hän on vastahakoinen, kysymällä mitä hänellä on sitä vastaan ja käsittelemällä asiaa siltä pohjalta, jolloin esteet hoitoon hakeutumiselle yleensä heti poistuvat. Ystävien kanssa ei myöskään mennä syvällisiin psykodynaamisiin tulkintoihin eikä transferenssien ja torjunnan selvittelyyn. Lyhyesti: - ei ammatillista, ja se on sanottava, - keskustelu on vastavuoroista, - on ohjattava muualle tarvittaessa eikä jatkettava itse, ja tämä terapeuttisella tavalla eikä patistamalla, - ei syvällisiä psykodynaamisia tulkintoja. Psykoterapiasta perustietoja: www.angelfire.com/journal2/o_santavuori
Vastaukset 6
- Elisama
Ala on todella kirjava ja työntekijät kovin erlaisia. Kirjallisuutta löytyy paljon, mutta suuri osa melko taivaita hipovia ja lennokkaita teorioita joita on vaikea soveltaa käytäntöön. Itse luotan psykologiseen silmääni ja tilannetajuun, sekä kokemuksen myötä kerääntyneisiin taitoihini. Joskus kyllä joutuu nostamaan käden ylös muutamien tapausten kanssa. En kuitenkaan ole tavannut yhtään jonka kanssa tilanne olisi täysin toivoton ja kontaktin saaminen mahdoton.
Väität, että kirjallisuutta löytyy paljon. Ihan tästä asiasta vai sivulauseita terapiakirjoissa? Kerro tarkemmin.
- Elisama
Olli.S kirjoitti:
Väität, että kirjallisuutta löytyy paljon. Ihan tästä asiasta vai sivulauseita terapiakirjoissa? Kerro tarkemmin.
Luin tarkemmin kysymyksesi ja huomasin, että tarkoitit kirjallisuutta tuosta ystävien "terapoinnista" etkä yleensä alaa. Todellakin siitä nimenomaisesta aiheesta ei ole paljoa muuta kuin mainintoja, mutta siihen keskittyvää kirjaa en tiedä yhtään. Pitäisi näköjään lukea joka kysymys kahdesti ennenkuin vastaa. Noita erialisia terapiakirjoja ja tutkielmia minulla on jo kohta varastonkin hyllyt täynnä.
Elisama kirjoitti:
Luin tarkemmin kysymyksesi ja huomasin, että tarkoitit kirjallisuutta tuosta ystävien "terapoinnista" etkä yleensä alaa. Todellakin siitä nimenomaisesta aiheesta ei ole paljoa muuta kuin mainintoja, mutta siihen keskittyvää kirjaa en tiedä yhtään. Pitäisi näköjään lukea joka kysymys kahdesti ennenkuin vastaa. Noita erialisia terapiakirjoja ja tutkielmia minulla on jo kohta varastonkin hyllyt täynnä.
Joo, niitä ei ole, ja siksi kirjoitin tämän avauksen. Ja, niinkuin sanoit, kyllä tietysti käytännössä jokainen terapeutti oman luonteensa mukaisesti osaa suhtautua asiaan, mutta olisi kiva jos joku kehittäisi teoriaakin ja kirjoittaisi kirjan asiasta. Oletko muuten laittanut kirjastoosi ja lukenut minun terapiakirjani?
- samanlaista
Otan osaa. Tätä samaa kun varmaan tapahtuu muillakin aloilla. Sairaanhoitajien oletetaan hoivaavan sukulaisiaan ja lastenhoitajien oletetaan hoitavan suvun lapsia. Itse teen kotitalous-työtä hoivatyötä, ja sitähän pitäisi harjoittaa vapaa-ajallakin milloin kenenkin apua tarvitsevan luona. Jos kieltäytyy, niin saa ihmetystä osakseen. Onhan se sentään itse valittu ammatti, jota pitäisi hyvällä tahdolla toteuttaa myös vapaa-ajallaan eikä suu mutrulla. Tee selväksi että sinäkin olet IHMINEN ja sinulla on omat ongelmasi. Sano että saat kuunnella päivät pitkän muiden murheita, ja haluaisit välillä vaihtaa vapaalle. Näytä että sinullakin on omat ongelmasi, joihin voit tarvita muiden ihmisten apua. Muuta en osaa tähän sanoa.
Joo, se on totta. Kaikki pyytävät tekemään niitä asioita, mitä osaa niin yksityiselämässäkin. Kun työssä tekee asioita, siihen on ohjeet ja opukset, mutta yksityiselämässä ammattilaisillekaan ei ole ohjeita. Sellaista kirjallisuutta kaivattaisiin joka ammatissa. Psykologiassa on kaikki terapiaohjeet kirjallisuudessa, mutta tämä puoli asiasta on jäänyt ilman teoreettista kehittelyä ja opaskirjoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri391188- 83899
Koska tulet minulle näkyväksi
Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi44727Nainen, olet ihanin maan päällä
Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa40720Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven
Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviilipoliisiauton oven Mies kuvasi keskiviikkoiltana bus215593- 48533
- 43499
Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?
Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,176488jumala ei auta hittojakaan..
kuka tahansa voi kirjottaa lapulle mitä vaan ja väittää että jumala olisi sen kirjoittanut... onko yksikään raamatun kir204483" Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?
Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied59476