Aura ja navetan maku

connoisseur

Aurajuustossa on hyvin usein se navetan haju- ja makuvivahde. Vastaavaa ei esim. Roquefortissa koskaan ole. Olisi kiinnostava tietää mikä ainesosa siinä sen tuottaa, vastikää löysin saman ikävän maun pakkauksessaan pilaantumaan alkaneessa fetajuustossa. Se oli aitoa fetaa. Tämä pikku näpäytyksenä niille, joiden mielestä aurajuusto on maailman parasta sinihomejuustoa ja fazerin sininen maailman parasta suklaata.

25

3551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullekaan

      Jos joskus ostan Auraa, ostan Aura Goldia. Eniten syön sinihomejuustoista saksalaista Bergader Edelpilziä. Sitä saa mukavan pieninä kiilapalapakkauksina (olen kahden hengen taloudessamme ainoa sinihomejuustojen syöjä) ja kilohintakin on varsin kilpailukykyinen. Tanskalaisen Tholstrupin Blå Castello uppoaa minuun myös kevyesti.

    • mielestä...

      ...Aura on maailman parasta sinihomejuustoa ja Fazerin sininen maailman parasta suklaata, niin kyseinen henkilö on varmaankin hädin tuskin käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Omien kokemusteni ja mieltymysteni perusteella parhaat sinihomejuustot löytyvät Ranskasta Auvergnen alueelta, ja parhaat suklaat tietenkin Belgiasta.

    • Ihan vakavasti sanoen olen vähän kateellinen tuolle Aurajuustolle. Maassamme on kosolti ihmisiä, joille sinihomejuusto on nimeltään Aurajuusto. Sanaa sinihomejuusto - puhumattakaan sen eri varianteista - ei edes tunneta. Taisi olla jossain realitytelkussa - Miljonääri-Jussissa? - kun joku näistä pimperoista ihmetteli Etelä-Ranskassa, että "ihkua, täälläkin myydään Aurajuustoa". Aurajuusto on kavunnut meillä yleisjuuston maineeseen ja sen seurauksena sitä tungetaan - ikäänkuin mausteeksi - vähän joka paikkaan. Olemme yhden asian ja yhden maun ihmisiä. Meijerin natriumglutamaattia! Nykyinen sukupolvi kirjoittelee muistelmiaan "siihen aikaan kuin aurajuustokin maistui vielä Aurajuustolta - nyt ei enää saa kuin näitä ranskalaisia mitälie-juustoja."

      • BWV161

        Näin muuten on, aurajuuston työntäminen aivan mihin tahansa taisi tulla muotiin jo 90-luvun puolella. Tänään niitä "hedelmiä" sitten joutuu syömään erilaisissa palavereissa ja tilaisuuksissa...


      • pakota syömään !
        BWV161 kirjoitti:

        Näin muuten on, aurajuuston työntäminen aivan mihin tahansa taisi tulla muotiin jo 90-luvun puolella. Tänään niitä "hedelmiä" sitten joutuu syömään erilaisissa palavereissa ja tilaisuuksissa...

        Aurajuusto toi kuitenkin tullessaan jonkunlaisen tietouden suomalaisellekin, että muutakin juustoa on kuin edam ja että mitä erilaisempia juustoja tehdään maailmalla. Täällä on perusvire kaiken haukkuminen. Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä.


      • navetan maku
        pakota syömään ! kirjoitti:

        Aurajuusto toi kuitenkin tullessaan jonkunlaisen tietouden suomalaisellekin, että muutakin juustoa on kuin edam ja että mitä erilaisempia juustoja tehdään maailmalla. Täällä on perusvire kaiken haukkuminen. Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä.

        oikein on selitystä,selitystä.


      • pakota syömään ! kirjoitti:

        Aurajuusto toi kuitenkin tullessaan jonkunlaisen tietouden suomalaisellekin, että muutakin juustoa on kuin edam ja että mitä erilaisempia juustoja tehdään maailmalla. Täällä on perusvire kaiken haukkuminen. Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä.

        "Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä", lausumasi on aivan oikea. Jos tutustuu tuohon "valtavan runsaaseen" juustojen maailmaan, saa perspektiiviä Aurajuustoonkin ja näkee sen paikan siinä maailmassa - ja ehkä keksii sille oikeammankin käyttötarkoituksen kuin pizzan päällä - kuten ihan oikein ilmeisesti tarkoitat. Tuosta navetan mausta - mitähän sillä aloittaja tarkoittaa? Ammoniakin haju ja maku, vai?


      • sitten mistä se
        crudo kirjoitti:

        "Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä", lausumasi on aivan oikea. Jos tutustuu tuohon "valtavan runsaaseen" juustojen maailmaan, saa perspektiiviä Aurajuustoonkin ja näkee sen paikan siinä maailmassa - ja ehkä keksii sille oikeammankin käyttötarkoituksen kuin pizzan päällä - kuten ihan oikein ilmeisesti tarkoitat. Tuosta navetan mausta - mitähän sillä aloittaja tarkoittaa? Ammoniakin haju ja maku, vai?

        NAVETAN MAKU TULEE SIIHEN MAITOON JA SIIRTYY VALMISTUSVAIHEESSA SIITÄ JUUSTOON????????????


      • sitten mistä se kirjoitti:

        NAVETAN MAKU TULEE SIIHEN MAITOON JA SIIRTYY VALMISTUSVAIHEESSA SIITÄ JUUSTOON????????????

        Eiköhän se navetan maku - lehmä ja maito kun siellä majailevat - tule sitten navetasta itsestään. Kypsynyt sinihomejuusto - tosin valkohomejuusto vielä enemmän - tuoksahtaa vähän ammoniakille. Ammoniakkia on taasen samaa ainetta, mitä on lehmänkin virtsassa, joka navetassa haisee. Ja samalla juustoon kehittyy kypsyessään voimakkaampi maku, joka maistuu myös jonkin verran ammoniakilta. En usko, että kyseessä olisi mikään virhe Aurajuustossa vaan olet syönyt kai vähän kypsempää juustoa - Aura Goldia.


      • mitään ylimääräisiä
        crudo kirjoitti:

        Eiköhän se navetan maku - lehmä ja maito kun siellä majailevat - tule sitten navetasta itsestään. Kypsynyt sinihomejuusto - tosin valkohomejuusto vielä enemmän - tuoksahtaa vähän ammoniakille. Ammoniakkia on taasen samaa ainetta, mitä on lehmänkin virtsassa, joka navetassa haisee. Ja samalla juustoon kehittyy kypsyessään voimakkaampi maku, joka maistuu myös jonkin verran ammoniakilta. En usko, että kyseessä olisi mikään virhe Aurajuustossa vaan olet syönyt kai vähän kypsempää juustoa - Aura Goldia.

        hajuja tai makuja ainakaan navetasta, älkää levitelkö mitään mututietoa,kun teillä raukoilla ei ole mitään käsitys nykysestä maitotilasta.


      • mitään ylimääräisiä kirjoitti:

        hajuja tai makuja ainakaan navetasta, älkää levitelkö mitään mututietoa,kun teillä raukoilla ei ole mitään käsitys nykysestä maitotilasta.

        Vähän vitsihän tuo viestini ensimmäinen kappale oli - jos ymmärsit. Sitävastoin toiset kappaleet saattoivat olla jo asiaa. Homejuustoon kuuluu vähäinen "navetanhaju" ja joidenkin mielestä valkohomejuustoakin säilytetään niin kauan, että sen kuori valuu pois ja juustosta syödään vain keskellä oleva, melkoisen hajukas sydän. Ja ihan oikein: ei se haju tule navetasta vaan siitä ammoniakista, jota kypsyvä juusto erittää. Sattuu vaan olemaan sama haju kuin lehmän takapään alla olevassa kaukalossa tai ritilässä on. Ja olen minä käynyt jokusella maitotilalla - enkä pelkästään Suomessa.


      • Vanha kokki
        crudo kirjoitti:

        Vähän vitsihän tuo viestini ensimmäinen kappale oli - jos ymmärsit. Sitävastoin toiset kappaleet saattoivat olla jo asiaa. Homejuustoon kuuluu vähäinen "navetanhaju" ja joidenkin mielestä valkohomejuustoakin säilytetään niin kauan, että sen kuori valuu pois ja juustosta syödään vain keskellä oleva, melkoisen hajukas sydän. Ja ihan oikein: ei se haju tule navetasta vaan siitä ammoniakista, jota kypsyvä juusto erittää. Sattuu vaan olemaan sama haju kuin lehmän takapään alla olevassa kaukalossa tai ritilässä on. Ja olen minä käynyt jokusella maitotilalla - enkä pelkästään Suomessa.

        Ja makukin on ihan totta, ainakin maidossa. En tosin ole sitä suomessa tavannut, mutta venäjällä kylläkin. Tuli vain mieleeni, että ei kai Valio tuo venäläistä maitoa tuohon Aurajuuston valmistukseen, silloin arvoitus olisi ratkaistu. Mainittakoon, että ostin itse suomalaisen käyttömaidon Pietarin Kalinkasta ravintolaamme ja sitä maistettuaan henkilökunta ei suostunut enää venäläistä maitoa juomaan. Epäilen että meijereiden pastörointimetodit olisivat naapurissa hieman eri tasolla. Toisaalta sikäläisen terveysviranomaisen mukaan suomalaiset eivät kuulemma tiedä hygieniasta ja mikrobeista tuon taivaallista, näin totesi Pietarin johtava hygieenikko, kun keskustelimme Pravdan soveltumista näytepurkkien kansipaperiksi. Kyseiset lehden sivut kun olivat kuulemma täysin steriilejä.


      • yksi pointti
        pakota syömään ! kirjoitti:

        Aurajuusto toi kuitenkin tullessaan jonkunlaisen tietouden suomalaisellekin, että muutakin juustoa on kuin edam ja että mitä erilaisempia juustoja tehdään maailmalla. Täällä on perusvire kaiken haukkuminen. Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä.

        Satun pitämään siitä, koska se ei maistu niin vahvan "suolaiselle" kun alkuperäiset. En edes tiedä, mikä se maku on, joka maistuu niin "suolaiselle", onko se edes oikeasti suola vai tuleeko se maku pelkästään homeesta ja valmistusmenetelmästä. Kun on joutunut terveyssyistä tottumaan melkeinpä suolattomaan ruokaan, monet maut maistuvat voimakkuudessaan suolaiselle.


      • Vanha kokki kirjoitti:

        Ja makukin on ihan totta, ainakin maidossa. En tosin ole sitä suomessa tavannut, mutta venäjällä kylläkin. Tuli vain mieleeni, että ei kai Valio tuo venäläistä maitoa tuohon Aurajuuston valmistukseen, silloin arvoitus olisi ratkaistu. Mainittakoon, että ostin itse suomalaisen käyttömaidon Pietarin Kalinkasta ravintolaamme ja sitä maistettuaan henkilökunta ei suostunut enää venäläistä maitoa juomaan. Epäilen että meijereiden pastörointimetodit olisivat naapurissa hieman eri tasolla. Toisaalta sikäläisen terveysviranomaisen mukaan suomalaiset eivät kuulemma tiedä hygieniasta ja mikrobeista tuon taivaallista, näin totesi Pietarin johtava hygieenikko, kun keskustelimme Pravdan soveltumista näytepurkkien kansipaperiksi. Kyseiset lehden sivut kun olivat kuulemma täysin steriilejä.

        Saatat olla jopa oikeilla jäljillä tuon venäläisen maidon suhteen. Kyllähän maidon maulla ja laadulla on varsinkin juustonteossa aivan ratkaiseva merkitys. Olin kerran Sveitsissä ja tutustuin vähän sattumalta juustonvalmistukseenkin ja en tänä päivänäkään lakkaa ihmettelemästä, mikä paino pantiin maidon laadulle. Joitakin juustoja sai alkaa valmistaa vasta kun niitylle olivat ilmestyneett tietyt kukkalajikkeet ja rikkaruohot oli kitketty pois, koirankakat korjattu lähitienoiltakin ja lehmät harjattu ja suittu kauniiksi. Tiedän tuon venäläisen maidon maun eikä se kyllä minulle kelpaa. Olen siitä hölmö, että juon teen maidon kanssa - paitsi Venäjällä.


      • Syömämies
        pakota syömään ! kirjoitti:

        Aurajuusto toi kuitenkin tullessaan jonkunlaisen tietouden suomalaisellekin, että muutakin juustoa on kuin edam ja että mitä erilaisempia juustoja tehdään maailmalla. Täällä on perusvire kaiken haukkuminen. Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä.

        Vierailin kouluiässä 1960-luvulla usein eräässä maitoa tuottavassa maatalossa, koska tuon talon pojalla ja minulla oli yhteisiä harrastuksia. Kotonani syötiin vain Edamia ja Emmentalia. Itse söin niistäkin vain Edamia, koska inhosin Emmentalia tuohon aikaan suuresti. Tuon talon isäntäväki sai meijeriltään jouluksi lajitelman erilaisia juustoja. Kun minutkin istutettiin vieraillessani ruokapöytään, sain maistella noita eksoottiselle tuoksahtavia ”varpaanvälijuustoja” minäkin. Koin jonkinlaisen makuheräämisen: maailmassa todellakin ON muitakin juustoja kuin Edamia ja mikä ihmeellisintä: mitä pahemmalle juusto haisee, sitä paremmalle se maistuu! Näin minusta tuli juustojen osalta (lähes) kaikkiruokainen. Emmentalkin pääsi sittemmin suosiooni aikuistumiseni myötä. Norjalaiset saavat kuitenkin syödä sen ruskean Gudbrandsdalenin gjetostinsa (brunostin) puolestani ihan itse. Valkoista vuohenjuustoa syön ihan mielelläni.


      • Syömämies kirjoitti:

        Vierailin kouluiässä 1960-luvulla usein eräässä maitoa tuottavassa maatalossa, koska tuon talon pojalla ja minulla oli yhteisiä harrastuksia. Kotonani syötiin vain Edamia ja Emmentalia. Itse söin niistäkin vain Edamia, koska inhosin Emmentalia tuohon aikaan suuresti. Tuon talon isäntäväki sai meijeriltään jouluksi lajitelman erilaisia juustoja. Kun minutkin istutettiin vieraillessani ruokapöytään, sain maistella noita eksoottiselle tuoksahtavia ”varpaanvälijuustoja” minäkin. Koin jonkinlaisen makuheräämisen: maailmassa todellakin ON muitakin juustoja kuin Edamia ja mikä ihmeellisintä: mitä pahemmalle juusto haisee, sitä paremmalle se maistuu! Näin minusta tuli juustojen osalta (lähes) kaikkiruokainen. Emmentalkin pääsi sittemmin suosiooni aikuistumiseni myötä. Norjalaiset saavat kuitenkin syödä sen ruskean Gudbrandsdalenin gjetostinsa (brunostin) puolestani ihan itse. Valkoista vuohenjuustoa syön ihan mielelläni.

        Aivan kuin olisit kertonut oman elämäntarinani - jopa tuota mes-juustoa myöten. En minäkään sitä makeaa mäntysuovanpalaa lautaselleni huoli vaikka työni puolesta se vähän pakkopullaa onkin. Näinhän se monen kulinaarinen taival kulkee - maku avaa mahdollisuuden uuteen makuun, jos vain antaa sille tilaisuuden. Makumatkan jatkuminen on tietysti kiinni siitä, että heittää ennakkoluulot ja etukäteisarvostukset hiien tuuttiin ja antaa mennä - ainakin kerran. Jos ruoka ei mitenkään miellytä sen voi aina laittaa ruokakomeron takahyllylle ja todeta, että "onpahan tuotakin kokeiltu ja kehnoksi havaittu". Otapa käteen mukavan kypsä Munster-kiekko ja nuuhkaise: kyllä siitä on navetan haju kaukana - koko lantala on hajumaailmoineen kädessäsi. Mutta kun arvaat puraista, niin, mikä makujen kirjo! Ja jos vielä teet siitä perunagratiinia, niin väitän, että harvalla on niin hyviä ystäviä, että sitä raaskii vierailleen tarjota.


      • Anonyymi
        navetan maku kirjoitti:

        oikein on selitystä,selitystä.

        Mikä ongelmasi on, etkö muka löydä kaupoista muita juustoja, ei kukaan Auraa pakota ostamaan :D

        En minäkään ole ostanut vuosiin kun hinta noussut aivan liikaa, moninkertainen markka-aikaan verrattuna, onneksi on halvempia.


      • Anonyymi
        crudo kirjoitti:

        "Juustojen maailma on valtavan runsas, mutta silti Aurajuustokin on mielestäni ihan hyvää eri tavoin käytettynä", lausumasi on aivan oikea. Jos tutustuu tuohon "valtavan runsaaseen" juustojen maailmaan, saa perspektiiviä Aurajuustoonkin ja näkee sen paikan siinä maailmassa - ja ehkä keksii sille oikeammankin käyttötarkoituksen kuin pizzan päällä - kuten ihan oikein ilmeisesti tarkoitat. Tuosta navetan mausta - mitähän sillä aloittaja tarkoittaa? Ammoniakin haju ja maku, vai?

        Kerrohan viisaana millä perusteella Aurajuusto ei sovi pizzan päälle, mikä sopii ja miksi? Eiköhän se ole makuasia kuka tykkää mistäkin, minulla kylläkin ratkaisee hinta.


      • Anonyymi
        Syömämies kirjoitti:

        Vierailin kouluiässä 1960-luvulla usein eräässä maitoa tuottavassa maatalossa, koska tuon talon pojalla ja minulla oli yhteisiä harrastuksia. Kotonani syötiin vain Edamia ja Emmentalia. Itse söin niistäkin vain Edamia, koska inhosin Emmentalia tuohon aikaan suuresti. Tuon talon isäntäväki sai meijeriltään jouluksi lajitelman erilaisia juustoja. Kun minutkin istutettiin vieraillessani ruokapöytään, sain maistella noita eksoottiselle tuoksahtavia ”varpaanvälijuustoja” minäkin. Koin jonkinlaisen makuheräämisen: maailmassa todellakin ON muitakin juustoja kuin Edamia ja mikä ihmeellisintä: mitä pahemmalle juusto haisee, sitä paremmalle se maistuu! Näin minusta tuli juustojen osalta (lähes) kaikkiruokainen. Emmentalkin pääsi sittemmin suosiooni aikuistumiseni myötä. Norjalaiset saavat kuitenkin syödä sen ruskean Gudbrandsdalenin gjetostinsa (brunostin) puolestani ihan itse. Valkoista vuohenjuustoa syön ihan mielelläni.

        Mieto Emmental ei maistunut, mutta vahvan makuiset maistui, jokin haisee.


      • Anonyymi
        sitten mistä se kirjoitti:

        NAVETAN MAKU TULEE SIIHEN MAITOON JA SIIRTYY VALMISTUSVAIHEESSA SIITÄ JUUSTOON????????????

        Tähän voin lisätä tietoa 2022 selailuista: aloittajan ”navetanhaju” liene juuri ammoniakin haju joka on käymistuote navetan lisäksi myös juustoissa niiden pilaantumisen yhteydessä. Turha tähän on muuta ”näpäytellä” vanhaan ketjuun =[} kun sen että Fasun Sininen on loistava suklaa luokkaa Mars ja Toblerone ja varmaan joku on maistanut mielestään parempaakin!


    • tiedätte sitte ,kun

      olette niitä"asiantuntijoita".

    • Anonyymi

      En ole kyllä tuollaista koskaan havainnut aurassa itse.

    • Anonyymi

      Aurahan tehdään lehmänmaidosta ja lehmät ovat navetassa, varmaankin olet hiippaillut navetoissa lehmiä tervehtimässä kun tulee tuolainen mielleyhtymä.

      Mistä se Roquefort sitten tehdään kun ei lehmänmaidosta?

    • Anonyymi

      roqueford tehdään lampaanmaidosta!

      • Anonyymi

        roquefordissa on siis pikantimpi lampaan paskan maku :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16750
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2143
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1720
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe