Onko kellään Niken Air Cesaro -lenkkareita? Itse ostin sellaiset muutama viikko sitten. Kengissähän on pronaatiotukea, jota minulla ennen ei ole ollut. Myyjän mielestä pronaatiotuki oli ehdoton, sillä mainitsin minulla olevan lättäjalat. Ennen olen ihan normaaleilla lenkkareilla juossut, ilman tukea. Mitään kipuja ei juostessa ole ollut. Olen juossut nyt 6-7 vuotta, pisimmillään puolimaratonin pituisia matkoja ja vaihtelevasti eri aluistoilla, maastossa ja asfaltilla, mäkiä ja tasaista, eri pituisia matkoja ja eri nopeuksilla. Olen 20-vuotias nuori nainen ja aika kevyt, 45 kg. Monet kaupan lenkkarit tuntuvat liian kovilta ja tuetuilta. Jalkani on aika kapea. Niken lenkkarit tuntuvat hyvältä jalassa, mutta juostessa pronaatiotuki painaa. Tuntuu, ettei jalka pysy normaalissa asennossa juostessa, vaan joko kiertyy ulospäin tai sitten askel ei ole rullaava, vaan vaiheittainen, kulmikas. Lenkkareissa on kuitenkin hyvä vaimennus ja ne tuntuvat joustavilta ja rullaavilta. Ennen olen juossut Adidaksilla, tosin uusimmatkin jo viisi vuotta vanhat. Onko tässä kyse siitä, etten tarvitse pronaatiotukea vai ettei jalkani ole tottunut siihen? Onko jalkani tottunut juoksemaan väärin, ja nyt se koittaa juosta oikein? Olin tietoinen siitä, että myyjät koittavat pronaatiotukea kaupitella lähes kaikille. Halusin kuitenkin kokeilla, miltä pronaatiotuelliset tossut tuntuu. Ja eihän ne hyviltä tuntunut. Lenkkarit ovat muuten tosi hyvät, sopivan kokoiset ja levyiset, ei ole rakkoja tms. Miltä pronaatiotuen kuuluu tuntua? Jalkani ei ole ihan litassa, sisäreuna on vähän koholla maasta, mutta matala jalkaholvi kyllä on. Entiset kenkäni ovat kuitenkin kuluneet kantapäästä ulkosyrjältä ja päkiästä keskeltä/sisäsyrjältä. Pitäisikö minun totutella uusiin popoihini vai ostaa uudet? Luultavasti tulen joka tapauksessa ostamaan uudet, neutraalit kengät lähiaikoina. Kengät: http://www.intersport.fi/groups/juokseminen/juoksujalkineet/ohjaavatjuoksukengt/56362372.html
Vastaukset 8
- kokeillut
Niken Pegasusta? Neutraali ja hyvin pehmeä hölkätä. Mulle ainaki sopii niin etten muita oo harkinnutkaa.
- omat jalkasi
seisomalla märillä jaloilla esim. kivilattialla ja katso jalasta syntyvästä kuviosta onko sinulla "lättäjalka". Jos ei ole heitä pronaatiotuet roskiin. Itse ostin tuetut lenkkarit ja sen jälkeen alkoivat jalkaongelmat. Palasin takaisin neutraaleihin kenkiin ja kaikki on nyt ollut kunnossa. Ihmetteln kyllä mikä hinku myyjillä on kaupata tuettuja kenkiä; onko se tietämättömyys vai kenkien korkea myyntihinta. Tietenkin jos tarvitset tuettuja kenkiä, niin ne pitää totutella jalkoihin tosi varovasti, eli lyhyitä lenkkjä aluksi. Niin tämä on tietenkin oma mielipiteeni jonka asiantuntijat voivat korjata.
- olet oikeassa
Tässä taannoin oli juoksijalehdessä pitkä juttu kyseisestä asiasta ja lopputulos oli se että neutraali kenkä jos ei varmuudella tarvitse tuettua kenkää. Jos on tuki turhaa niin saa vain turhia jalkavaivoja kun yrittää opettaa jalkaa niihin. Se on kyllä kai aika totta että yritetään myydä sitä pronaatiotukea ihan turhaan. Mulle eivät yleensä ole kaupanneet kun tiedän jo liikkeeseen mennessä että mitä kenkää haen.
- sunrun
Olen katsellut noita jalkani jälkiä kesäisin laiturila ja ei se ihan kokonaan maassa kiinni ole. Mutta selvästi enemmän kuin "normaalilla" jalalla. Tuntuu, että tuokin on kiinni siitä, miten seisoo..osaako sitä sitten seisoa "tasaisesti" molemmilla jaloilla jne. Noi minun lenkkarit maksoivat 69e, että minusta ihan samaa hintaluokkaa kuin neutraalitkin kengät, että en tiedä sitten tuosta myyjien halusta myydä mahdollisimman kalliit. Pegasoksia en ole kokeillut, mutta olen kuullut niistä paljon hyvää ja saattaisin ehkä harkita niitä seuraaviksi. Onko Pegasuksilla paljon eroa Cesaroihin? Noista Cesaroista löytyy aika vähän juttua missään, onko kyseessä vanhentunut tai uusi tai muuten vaan epäsuosittu malli?
- cesaroa
sunrun kirjoitti:
Olen katsellut noita jalkani jälkiä kesäisin laiturila ja ei se ihan kokonaan maassa kiinni ole. Mutta selvästi enemmän kuin "normaalilla" jalalla. Tuntuu, että tuokin on kiinni siitä, miten seisoo..osaako sitä sitten seisoa "tasaisesti" molemmilla jaloilla jne. Noi minun lenkkarit maksoivat 69e, että minusta ihan samaa hintaluokkaa kuin neutraalitkin kengät, että en tiedä sitten tuosta myyjien halusta myydä mahdollisimman kalliit. Pegasoksia en ole kokeillut, mutta olen kuullut niistä paljon hyvää ja saattaisin ehkä harkita niitä seuraaviksi. Onko Pegasuksilla paljon eroa Cesaroihin? Noista Cesaroista löytyy aika vähän juttua missään, onko kyseessä vanhentunut tai uusi tai muuten vaan epäsuosittu malli?
Mutta Pegasukset hankin muutama vuosi sitten kun aloin (pitkin hampain) hölkkäharrastusta aloitella. No nyt se hölkkääminen tuntuu jo aika mieluisaltaki. Tutulta kaverilta kyselin neuvoa hyvistä kengistä. (Tällä tutulla kaverilla oli silloin jo takana reilusti yli 100 maratonia). Neuvoi että jos et tukea välttämättä tarvi niin kokeile Pegasusta. Nyt niitä on ostettu jo useammat parit ja muita ei oo tarvinnu kokeilla. Enkä väitä että se sopii kaikille mutta kyllä se on kokeilemisen arvoinen.
- heräs epäilys
siitä onko kyseessä lättäjalat. Onko sinulla oikea käsitys siitä kuinka lätät on lättikset ? Katso vaikka noita kuvia:
http://www.footsmart.com/Page.aspx?pageId=52
Voit tietenkin muillakin tavoin astua väärin - ja se saattaa johtua kengistäkin jotenkin. Kai jalkateräsi osoittavat eteenpäin astuessasi ? Onko pronaatiotuetut kengät kalliimpia kuin cushion-kengät ? Epäilen. Tuskin myyjät pronaatiotukea yrittävät turhaan kaupata mutta jos sanot että lättäjalka niin silloin tietenkin.
- Juoksijamyyjä
Nike Air Cesaro on hyvä perus kenkä. Jos sinulla on todettu lievääkin ylipronaatioa kengän painaminen tai jalkojen kipeytyminen johtuu tod.näk. ylipronaatiotuesta. Jalkasi tottuu siihen pian kun et mieti sitä juostessa. Suosittelen käyttämään kenkiä.
Juoksukenkien myyjät eivät yritä myydä tuettuja kenkiä kelle tahansa, vaan niille jotka niitä tarvitsevat! Toisin voi tietysti olla marketit tai muut kouluttamattomat kaupat. Käyhän Intersporteissa ja pyydä kengistä tietävä kaveri paikalle niin saat kunnon palvelua!- sanoo toista
Itselläni vuodesta 1978 lähtien kokemus juoksemisesta sekä lenkkareista. Sen ajan kengillä ei juniorilla ollut mitään ongelmia. Pegasukset tuli aikanaan markkinoille ja osa malleista on toiminut hyvin, mutta nyt tuntuu malli taasen olevan menossa "liian kovaksi ja jäykäksi".
Itselleni tarjotaan paikallisessa Intersportissa aina pronaatiotuettuja kenkiä vaikka tiedän etten tarvitse mitään tukia. Jos ottaisin pronaatiotuetut kengät alkaisivat jalkavaivat heti ja juoksemisesta häviää väärän askelluksen takia rullaavuus.
Ostan kenkäni muualta kuin Intersportista johtuen siitä, että merkkini on Puma!
Neutraali, erittäin rullava kenkä on "jäykkänilkkaiselle" ainoa sopiva vaihtoehto. Kaikki tuet lisäävät nilkan jäykkyyttä ja askellus menee tönköksi. Olen sitä mieltä kuin eräs alan asiantuntija, että kaikkein paras kenkä jalan oman tomintakyvyn kannalta on neutraali kenkä. Jalka pysyy aktiivisena eikä jäykisty liikaa tukevan kengän takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid135875En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene44637Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi21578Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.110543- 36532
Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50525- 56503
Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et34468Martinan mauton tyyli
Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää121465Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni22427