extra virgin oliiviöljy apua!

apua

Huomiseksi on pienet illalliskutsut ja teen lohkoperunoita uunissa. ohjeessa sanottiin että perunat pitää liottaa oliiviöljyssä ja mausteissa yö ja sitten liemineen kaikkineen laittaa uunivuokaan ja 30-40 min uunissa. Käskin mieheni ostaa kaupasta oliiviöljyä, mutta hän toikin vahingossa extra virgin oliiviöljyä! Sopiiko tämä tällaiseen tarkoitukseen? Ystäväni sanoi minulle että kuumassa extra virgin oliiviöljy voisi syttyä tuleen? Uskoakko vai eikö uskoa? Onko oliiviöljyllä ja extra virgin oliiviöljyllä hirveää maku eroa? etteivät perunani maistuisi omituisille!

12

8118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumentamiseen.

      Neitsytoliiviöljy ja extraneitsytoliiviöljy eivät sovellu paistinpannulla kuumennettaviksi, ne kärähtävät ja palavat pohjaan helposti (eivät syty). Todennäköisesti uunissa sama juttu. Tavallinen oliiviöljy on parasta paistoöljyä. Käytä sitä. Maussa ei suurta eroa.

      • ...............

        Ei ole ainakaan minun neitsyt öljyni kärähtäneet. Mistähän tuommoinen idea on tullut, että extra virginiä ei voisi kuumentaa? Tietenkin on eri asia haluaako kalliimpia öljyjä käyttää paistamiseen, missä öljyn maku ei pääse oikeuksiinsa.


      • ............... kirjoitti:

        Ei ole ainakaan minun neitsyt öljyni kärähtäneet. Mistähän tuommoinen idea on tullut, että extra virginiä ei voisi kuumentaa? Tietenkin on eri asia haluaako kalliimpia öljyjä käyttää paistamiseen, missä öljyn maku ei pääse oikeuksiinsa.

        Eiköhän tuo käsitys tule lähinnä siitä, että extra virgin-öljyä pannulla kuumennettaessa sen aromit haihtuvat iitin tuuttiin - ainakin enin osa. Paistamiseen käy halvempikin öljy. Jotkut vannovat kotimaisen rypsiöljyn nimeen, mutta kyllä se minun suussani maistuu moottoriöljyltä. Kaikki öljyt pakkaavat savuamaan kun pannu on tosi kuuma. Mutta ennemmin voi lähtee kärtsäämään kuin oliiviöljy - sen vuoksi paisto tehdäänkin monasti öljyn ja voin seoksessa yhdistäen voin hyvä maku, ruskistava ominaisuus ja öljyn sallima korkeampi paistolämpötila.


    • oliiviöljyistä!
    • Perunasi tulevat maistumaan oikein hyviltä eikä teille tulee kotiin tulipaloa - ei juuri millään. Vaaraa voisi tulla vain, jos jätät uunivuoan ilman ruokaa tulikuumaan uuniin öljyä pohjalla. Extra virginen maku on voimakkaampi ja soveltuu erinomaisewsti myös tuollaisiin uunijuureksiin.

      • apua

        Kiitos paljon huojentavasta tiedosta! Ostin varalle pakastelohkoperunoitakin jos jokin menisi pieleen, mutta eivät varmasti vedä vertoja itse tehdyille! :)


      • ...
        apua kirjoitti:

        Kiitos paljon huojentavasta tiedosta! Ostin varalle pakastelohkoperunoitakin jos jokin menisi pieleen, mutta eivät varmasti vedä vertoja itse tehdyille! :)

        Ei niitä yön yli tarvii liottaa, tulee hyvää vaikka just ennen uuniin laittoa lisäät öljyn ja mausteet.


      • apua
        ... kirjoitti:

        Ei niitä yön yli tarvii liottaa, tulee hyvää vaikka just ennen uuniin laittoa lisäät öljyn ja mausteet.

        Laitoin öljyn mukaan valkosipulia ja yrttejä ja perunat keräsivät makua yön jääkaapissa, mutta varmasti tulee hyvää kun suoraakin laittaa!


      • Ammattilainen.
        apua kirjoitti:

        Kiitos paljon huojentavasta tiedosta! Ostin varalle pakastelohkoperunoitakin jos jokin menisi pieleen, mutta eivät varmasti vedä vertoja itse tehdyille! :)

        "Useimmat oliiviöljyn pienvalmistusta maaseudulla katselleet turistit oppivat, että juuri heidän isäntäväkensä tekee "maailman parasta" oliiviöljyä, jota sitten pitää käyttää joka paikkaan. Kotiin tullessaan nämä turistit eivät enää osta muuta kuin ekstra-neitsytoliiviöljyä ja käyttävät sitä myös paistamiseen. Kuitenkin kannattaa ruoanlaittoon käyttää oliiviöljyn sijasta vaikkapa rypsiöljyä, joka kestää kuumuutta paremmin kun helposti savuava oliiviöljy. "Tavallinenkin" oliiviöljy on paistamiseen parempaa kuin neitsytöljy, sillä neitsytöljy menettää KOKONAAN makuominaisuutensa kuumennettaessa paistamislämpötilaan (päinvastoin kuin rypsistä puristettu neitsytöljy)." http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/o.html#olii


      • Ammattilainen. kirjoitti:

        "Useimmat oliiviöljyn pienvalmistusta maaseudulla katselleet turistit oppivat, että juuri heidän isäntäväkensä tekee "maailman parasta" oliiviöljyä, jota sitten pitää käyttää joka paikkaan. Kotiin tullessaan nämä turistit eivät enää osta muuta kuin ekstra-neitsytoliiviöljyä ja käyttävät sitä myös paistamiseen. Kuitenkin kannattaa ruoanlaittoon käyttää oliiviöljyn sijasta vaikkapa rypsiöljyä, joka kestää kuumuutta paremmin kun helposti savuava oliiviöljy. "Tavallinenkin" oliiviöljy on paistamiseen parempaa kuin neitsytöljy, sillä neitsytöljy menettää KOKONAAN makuominaisuutensa kuumennettaessa paistamislämpötilaan (päinvastoin kuin rypsistä puristettu neitsytöljy)." http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/o.html#olii

        Harva ammattilainen tarvitsee Raholaa perusteluihinsa, joita en tosin ymmärtänyt. Mitä yrititkään sanoa? Että extra virgin ei kävisi uunijuuresten kanssa vai?


      • EdwardEngland
        crudo kirjoitti:

        Harva ammattilainen tarvitsee Raholaa perusteluihinsa, joita en tosin ymmärtänyt. Mitä yrititkään sanoa? Että extra virgin ei kävisi uunijuuresten kanssa vai?

        Onko kukaan kokeillut Taris organic ekstra neitsyt oliiviöljy? Kuulemma se on turkkilainen tuote? Olen kyllästynyt espanjalaisiin ja italialisiin. Kerran ostin sitä mutta en löydä enää missään? Mistä sitä saa?


    • Anonyymi

      Mikä tahansa rasva voi syttyä. Olin itsekin polttaa talon kun käsittelin hellan levyt ruokaöljyllä ja liekit nousi sitten pelottavan korkealle. Järkeä pitää siis käyttää kuumien öljyjen kanssa voi tulla palovammojakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe