pyörillä, siis samassa luistimessa. Käsittäisin sen, että edessä olisi hieman pienemmät kaksi pyörää. Tämä ehkä sen takia, että saadaan hieman matalampi asento. Mutta mikä etu sillä on , että toisena pyöränä on 90mm ja muut ovat 100mm? Oheisessa linkissä kuva sellaisesta luistimesta:
http://www.weberspeed.de/product_info.php?cPath=21_22&products_id=314
Mikä tarkoitus on
6
469
Vastaukset
- DiRulla_x
Kaikissa luistimissa, monoissa, lenkkareissa kantapää on aina korkeammalla, kaikissa kengissä. Kai siihen joky syy on. Rullaluistimessa halutaan käyttää mahdollisimman suurta pyörää ja silti pitää kenkä niin lähellä renkaiden kontaktipintaa kuin mahdollista hyvä hallittavuuden takia. Joku fiksu on sitten huomannut, että tähän yhtälöön sopii pienemmät renkaat eteen ja isommat taakse.
Hyvä teoria, mutta renkaiden huollon kannalta huono. Vaihtomahdollisuuksia on vähemmän. Itse en ostaisi erikokoisia renkaita lähinnä siksi, että tässä pätee mielestäni dominoteoria eli se pienin fillari ratkaisee kuitenkin rullausmukavuuden. Vähän korkeampi kenkä vaatii vaan vähän enemmän totuttelua.
....
(Siis DiRulla, mutta kun tää sisäänkirjaantuminen ei tässä systeemissä skulaa.)- noin mene
No ei se nyt noin mene. Toi 90mm rulla tossa muuten satasen kiskossa on siksi, että 165mm kiinnitysvälissä tuo etukiinnitys osuu juuri tuon tokan rullan lakipisteeseen ja aiheuttaisi sen että kenkää pitäisi nostaa huomattavasti korkeammalle jos käytettäisiin 100mm rullaa tokana. Siksi kehitettiin 195mm kiinnitysväli jolloin tuo etukiinnitys osuu juuri etumaisen ja tokan rullan väliin, tällöin pystytään käyttämään 4x100mm kenkää sen ihmeemmin nostamatta. Tuo 3x100 1x90 setti on tehty 165mm kiinnitysvälin kenkiin jotta voitaisiin käyttää 100mm renkaita, tuo 90mm on tossa välissä ettei se kenkä siis nouse turhaa. Rullaavuuteen ton 90mm:n vaikutus kokonaisuudessa on marginaalisen pieni.
Edelleen tästä jalostettiin 3x110 1x100 jota käytetään runsaasti, tällä taas saatiin kenkää tiputettua hieman eikä tuollakaan 100mm rullalla tuossa välissä ole mitään vaikutusta rullaavuuteen. Tuo jälkimäinen on hyvä kompromissi sillä kaikki eivät pidä 4xsatakympeistä. - DiRulla_x
noin mene kirjoitti:
No ei se nyt noin mene. Toi 90mm rulla tossa muuten satasen kiskossa on siksi, että 165mm kiinnitysvälissä tuo etukiinnitys osuu juuri tuon tokan rullan lakipisteeseen ja aiheuttaisi sen että kenkää pitäisi nostaa huomattavasti korkeammalle jos käytettäisiin 100mm rullaa tokana. Siksi kehitettiin 195mm kiinnitysväli jolloin tuo etukiinnitys osuu juuri etumaisen ja tokan rullan väliin, tällöin pystytään käyttämään 4x100mm kenkää sen ihmeemmin nostamatta. Tuo 3x100 1x90 setti on tehty 165mm kiinnitysvälin kenkiin jotta voitaisiin käyttää 100mm renkaita, tuo 90mm on tossa välissä ettei se kenkä siis nouse turhaa. Rullaavuuteen ton 90mm:n vaikutus kokonaisuudessa on marginaalisen pieni.
Edelleen tästä jalostettiin 3x110 1x100 jota käytetään runsaasti, tällä taas saatiin kenkää tiputettua hieman eikä tuollakaan 100mm rullalla tuossa välissä ole mitään vaikutusta rullaavuuteen. Tuo jälkimäinen on hyvä kompromissi sillä kaikki eivät pidä 4xsatakympeistä.Mikään laki tai standardi ei sido akseleiden paikkaa kiskon kiinnityspisteisiin nähden. Kysehän olisi esittämässäsi tapauksessa puhtaasta suunnitteluvirheestä. Fillarijakoja on monenlaisia. Yleensä puhutaan ensimmäisen ja viimeisen fillarien välisestä akselivälistä. Fillariyhdistelmä 3*110 1*100 se vasta tyhmä yhdistelmä harrastelijalle onkin, kun fillarit myydään yleensä neljän satseissa. Pitää siis ostaa kaksi satsia 110 millisiä ja yksi satsi 100 mm. Nykyhinnoilla tuo tekisi alennuksillakin reilut 150 euroa. No tänks. Ammattilaisillehan tuolla ei ole enää mitää väliä, kun ei vehkeet ole omasta pussista pois.
Ok, oli syy erikokoisiin pyöriin mikä tahansa, niin pyörähuollon ja rotaatioiden kannalta samankokoiset fillarit ovat rationaalisemmat. - olkaatte hyvä
DiRulla_x kirjoitti:
Mikään laki tai standardi ei sido akseleiden paikkaa kiskon kiinnityspisteisiin nähden. Kysehän olisi esittämässäsi tapauksessa puhtaasta suunnitteluvirheestä. Fillarijakoja on monenlaisia. Yleensä puhutaan ensimmäisen ja viimeisen fillarien välisestä akselivälistä. Fillariyhdistelmä 3*110 1*100 se vasta tyhmä yhdistelmä harrastelijalle onkin, kun fillarit myydään yleensä neljän satseissa. Pitää siis ostaa kaksi satsia 110 millisiä ja yksi satsi 100 mm. Nykyhinnoilla tuo tekisi alennuksillakin reilut 150 euroa. No tänks. Ammattilaisillehan tuolla ei ole enää mitää väliä, kun ei vehkeet ole omasta pussista pois.
Ok, oli syy erikokoisiin pyöriin mikä tahansa, niin pyörähuollon ja rotaatioiden kannalta samankokoiset fillarit ovat rationaalisemmat.Ei ole mitään suunnitteluvirhettä, on tapahtunut vain ns. välinekehitystä.
Tuo 165mm kiinnitysväli periytyy pikaluistimista jossa edelleen on käytössä yksinomaan 165mm kiinnitysväli, tuo 165mm on itseasiassa tuumaluku 6,5" joka sitten milleinä on 165mm.
Ennen kuin tuli 100mm rullia, kisavälineinä käytettiin 5 x 80 ja myöhemmin 5 x 84mm kiskoja. 84mm rullilla luistimen korkeus ei ollut vielä minkäänlainen ongelma joten asialle ei ollut tarvetta tehdä mitään. Kun sitten alkoi tulla 100mm rullilla varustettuja kiskoja, törmättiin ongelmaan jossa tuo etukiinnitys osui kakkosrullan kohdalle jolloin kenkää piti nostaa tuon rullan yläpuolelle, tämä taas teki luistimesta epävakaan ja liian korkean. Keksittiin myös kiskoja jolla ongelman olisi voinut kiertää, tuolloin 3 rullaa oli siirretty taaksepäin jolloin tuo kiinnityspiste saatiin sopimaan rullien väliin, mutta tällöin taas kiskosta tuli liian takapainotteinen ja pitkä, ja luistelun ketteryys kärsi. Alussa käytössä oli siis asetelmia jossa tuo kakkosrulla oli pienempi.
Ensimmäisiä 100mm kiskoja oli markkinoille vuonna 2002-2003 tullut Xenan, jossa oli 3x100 1x80 ja se sopi 165mm väliin, myöhemmin seurasi 84mm rulla ja 90mm rulla kunnes sitten 4x100 joka jo oli tarkoitettu 195mm väliin, mutta koska markkinoilla oli runsaasti 165mm kenkiä, sai näihin adapterin jolla 195mm kiinnitysväli saatiin pultattua 165mm väliin, mutta moni koki tämän mahdottomaksi yhtälöksi ollen aivan liian korkea ja asetelma jäi vain yritykseksi.
Koska rullien koko näytti menevän ylöspäin, siirryttiin käyttämään yleisesti 195mm kiinnitysväliä joka poisti kaikki em. ongelmat, ja kiskosta saatiin tehtyä sekä mahdollisimman lyhyt että luistimesta matala isoille rullille.
165mm kiinnitysväli ei ole poistunut mihinkään, ihmisillä on edelleen runsaasti vanhoja kiskoja joihin pitää tietysti saada kenkiä sekä toisinpäin, eikä kaikkia houkuttele hankkia 100mm rullia ja uusia 195mm kenkiä.
Harrastukseensa vakavasti suhtautuvat luistelijat jotka etsivät parasta mahdollista luistelutuntumaa ja itselle sopivaa asetelmaa eivät välitä mitä se kaikki maksaa ja mitä ongelmia siitä koituu, rullia kuluu, ja rullia saa, sekä setteinä että irtotavarana, välineitten hankkiminen ei enää ole mikään ongelma.
Se jolle ongelmat ovat ylitsepääsemättömiä, valitsee sellaisen asetelman johon on tyytyväinen. Tyhmiä asetelmia ei ole, on vain ihmisiä joille sopii erilaiset asiat.
- webers
Älkää tilatko mitään tuosta weberspeed.de kaupasta! Se on huijarifirma! Itse tilasin sieltä luistimet maaliskuussa. Ekan kerran ku kyselin missä luistimet on niin kaupan omistaja Thorsten sanoi että, DPD hävitti paketin. Kaksi seuraavaa kertaa väitti että paketti on lähetetty, kunnes myönsi että eipä olekaan. Nyt asiasta on kulunut jo yli 3 kuukautta ja en ole vieläkään saanut luistimia.
Ovelasti kaveri onnistu ylittämään Paypalin 45 päivän valitusrajan. Muistakaa käyttää tuota Paypal disput toimintoa ajoissa!- ´codina
eli cash on delivery, tällöin maksat vasta suomessa kun saat tavarat. sitä vaan en ymmärrä miksi ne luistimet pitää ulkomailta tilata kun niitä voi sovittaa esim totalsportissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1596997Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334123Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1152171- 621946
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1961454Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225957