Mikä tarkoitus on

erikokoisilla

pyörillä, siis samassa luistimessa. Käsittäisin sen, että edessä olisi hieman pienemmät kaksi pyörää. Tämä ehkä sen takia, että saadaan hieman matalampi asento. Mutta mikä etu sillä on , että toisena pyöränä on 90mm ja muut ovat 100mm? Oheisessa linkissä kuva sellaisesta luistimesta:

http://www.weberspeed.de/product_info.php?cPath=21_22&products_id=314

6

485

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DiRulla_x

      Kaikissa luistimissa, monoissa, lenkkareissa kantapää on aina korkeammalla, kaikissa kengissä. Kai siihen joky syy on. Rullaluistimessa halutaan käyttää mahdollisimman suurta pyörää ja silti pitää kenkä niin lähellä renkaiden kontaktipintaa kuin mahdollista hyvä hallittavuuden takia. Joku fiksu on sitten huomannut, että tähän yhtälöön sopii pienemmät renkaat eteen ja isommat taakse.

      Hyvä teoria, mutta renkaiden huollon kannalta huono. Vaihtomahdollisuuksia on vähemmän. Itse en ostaisi erikokoisia renkaita lähinnä siksi, että tässä pätee mielestäni dominoteoria eli se pienin fillari ratkaisee kuitenkin rullausmukavuuden. Vähän korkeampi kenkä vaatii vaan vähän enemmän totuttelua.


      ....
      (Siis DiRulla, mutta kun tää sisäänkirjaantuminen ei tässä systeemissä skulaa.)

      • noin mene

        No ei se nyt noin mene. Toi 90mm rulla tossa muuten satasen kiskossa on siksi, että 165mm kiinnitysvälissä tuo etukiinnitys osuu juuri tuon tokan rullan lakipisteeseen ja aiheuttaisi sen että kenkää pitäisi nostaa huomattavasti korkeammalle jos käytettäisiin 100mm rullaa tokana. Siksi kehitettiin 195mm kiinnitysväli jolloin tuo etukiinnitys osuu juuri etumaisen ja tokan rullan väliin, tällöin pystytään käyttämään 4x100mm kenkää sen ihmeemmin nostamatta. Tuo 3x100 1x90 setti on tehty 165mm kiinnitysvälin kenkiin jotta voitaisiin käyttää 100mm renkaita, tuo 90mm on tossa välissä ettei se kenkä siis nouse turhaa. Rullaavuuteen ton 90mm:n vaikutus kokonaisuudessa on marginaalisen pieni.
        Edelleen tästä jalostettiin 3x110 1x100 jota käytetään runsaasti, tällä taas saatiin kenkää tiputettua hieman eikä tuollakaan 100mm rullalla tuossa välissä ole mitään vaikutusta rullaavuuteen. Tuo jälkimäinen on hyvä kompromissi sillä kaikki eivät pidä 4xsatakympeistä.


      • DiRulla_x
        noin mene kirjoitti:

        No ei se nyt noin mene. Toi 90mm rulla tossa muuten satasen kiskossa on siksi, että 165mm kiinnitysvälissä tuo etukiinnitys osuu juuri tuon tokan rullan lakipisteeseen ja aiheuttaisi sen että kenkää pitäisi nostaa huomattavasti korkeammalle jos käytettäisiin 100mm rullaa tokana. Siksi kehitettiin 195mm kiinnitysväli jolloin tuo etukiinnitys osuu juuri etumaisen ja tokan rullan väliin, tällöin pystytään käyttämään 4x100mm kenkää sen ihmeemmin nostamatta. Tuo 3x100 1x90 setti on tehty 165mm kiinnitysvälin kenkiin jotta voitaisiin käyttää 100mm renkaita, tuo 90mm on tossa välissä ettei se kenkä siis nouse turhaa. Rullaavuuteen ton 90mm:n vaikutus kokonaisuudessa on marginaalisen pieni.
        Edelleen tästä jalostettiin 3x110 1x100 jota käytetään runsaasti, tällä taas saatiin kenkää tiputettua hieman eikä tuollakaan 100mm rullalla tuossa välissä ole mitään vaikutusta rullaavuuteen. Tuo jälkimäinen on hyvä kompromissi sillä kaikki eivät pidä 4xsatakympeistä.

        Mikään laki tai standardi ei sido akseleiden paikkaa kiskon kiinnityspisteisiin nähden. Kysehän olisi esittämässäsi tapauksessa puhtaasta suunnitteluvirheestä. Fillarijakoja on monenlaisia. Yleensä puhutaan ensimmäisen ja viimeisen fillarien välisestä akselivälistä. Fillariyhdistelmä 3*110 1*100 se vasta tyhmä yhdistelmä harrastelijalle onkin, kun fillarit myydään yleensä neljän satseissa. Pitää siis ostaa kaksi satsia 110 millisiä ja yksi satsi 100 mm. Nykyhinnoilla tuo tekisi alennuksillakin reilut 150 euroa. No tänks. Ammattilaisillehan tuolla ei ole enää mitää väliä, kun ei vehkeet ole omasta pussista pois.

        Ok, oli syy erikokoisiin pyöriin mikä tahansa, niin pyörähuollon ja rotaatioiden kannalta samankokoiset fillarit ovat rationaalisemmat.


      • olkaatte hyvä
        DiRulla_x kirjoitti:

        Mikään laki tai standardi ei sido akseleiden paikkaa kiskon kiinnityspisteisiin nähden. Kysehän olisi esittämässäsi tapauksessa puhtaasta suunnitteluvirheestä. Fillarijakoja on monenlaisia. Yleensä puhutaan ensimmäisen ja viimeisen fillarien välisestä akselivälistä. Fillariyhdistelmä 3*110 1*100 se vasta tyhmä yhdistelmä harrastelijalle onkin, kun fillarit myydään yleensä neljän satseissa. Pitää siis ostaa kaksi satsia 110 millisiä ja yksi satsi 100 mm. Nykyhinnoilla tuo tekisi alennuksillakin reilut 150 euroa. No tänks. Ammattilaisillehan tuolla ei ole enää mitää väliä, kun ei vehkeet ole omasta pussista pois.

        Ok, oli syy erikokoisiin pyöriin mikä tahansa, niin pyörähuollon ja rotaatioiden kannalta samankokoiset fillarit ovat rationaalisemmat.

        Ei ole mitään suunnitteluvirhettä, on tapahtunut vain ns. välinekehitystä.

        Tuo 165mm kiinnitysväli periytyy pikaluistimista jossa edelleen on käytössä yksinomaan 165mm kiinnitysväli, tuo 165mm on itseasiassa tuumaluku 6,5" joka sitten milleinä on 165mm.

        Ennen kuin tuli 100mm rullia, kisavälineinä käytettiin 5 x 80 ja myöhemmin 5 x 84mm kiskoja. 84mm rullilla luistimen korkeus ei ollut vielä minkäänlainen ongelma joten asialle ei ollut tarvetta tehdä mitään. Kun sitten alkoi tulla 100mm rullilla varustettuja kiskoja, törmättiin ongelmaan jossa tuo etukiinnitys osui kakkosrullan kohdalle jolloin kenkää piti nostaa tuon rullan yläpuolelle, tämä taas teki luistimesta epävakaan ja liian korkean. Keksittiin myös kiskoja jolla ongelman olisi voinut kiertää, tuolloin 3 rullaa oli siirretty taaksepäin jolloin tuo kiinnityspiste saatiin sopimaan rullien väliin, mutta tällöin taas kiskosta tuli liian takapainotteinen ja pitkä, ja luistelun ketteryys kärsi. Alussa käytössä oli siis asetelmia jossa tuo kakkosrulla oli pienempi.

        Ensimmäisiä 100mm kiskoja oli markkinoille vuonna 2002-2003 tullut Xenan, jossa oli 3x100 1x80 ja se sopi 165mm väliin, myöhemmin seurasi 84mm rulla ja 90mm rulla kunnes sitten 4x100 joka jo oli tarkoitettu 195mm väliin, mutta koska markkinoilla oli runsaasti 165mm kenkiä, sai näihin adapterin jolla 195mm kiinnitysväli saatiin pultattua 165mm väliin, mutta moni koki tämän mahdottomaksi yhtälöksi ollen aivan liian korkea ja asetelma jäi vain yritykseksi.

        Koska rullien koko näytti menevän ylöspäin, siirryttiin käyttämään yleisesti 195mm kiinnitysväliä joka poisti kaikki em. ongelmat, ja kiskosta saatiin tehtyä sekä mahdollisimman lyhyt että luistimesta matala isoille rullille.

        165mm kiinnitysväli ei ole poistunut mihinkään, ihmisillä on edelleen runsaasti vanhoja kiskoja joihin pitää tietysti saada kenkiä sekä toisinpäin, eikä kaikkia houkuttele hankkia 100mm rullia ja uusia 195mm kenkiä.

        Harrastukseensa vakavasti suhtautuvat luistelijat jotka etsivät parasta mahdollista luistelutuntumaa ja itselle sopivaa asetelmaa eivät välitä mitä se kaikki maksaa ja mitä ongelmia siitä koituu, rullia kuluu, ja rullia saa, sekä setteinä että irtotavarana, välineitten hankkiminen ei enää ole mikään ongelma.
        Se jolle ongelmat ovat ylitsepääsemättömiä, valitsee sellaisen asetelman johon on tyytyväinen. Tyhmiä asetelmia ei ole, on vain ihmisiä joille sopii erilaiset asiat.


    • webers

      Älkää tilatko mitään tuosta weberspeed.de kaupasta! Se on huijarifirma! Itse tilasin sieltä luistimet maaliskuussa. Ekan kerran ku kyselin missä luistimet on niin kaupan omistaja Thorsten sanoi että, DPD hävitti paketin. Kaksi seuraavaa kertaa väitti että paketti on lähetetty, kunnes myönsi että eipä olekaan. Nyt asiasta on kulunut jo yli 3 kuukautta ja en ole vieläkään saanut luistimia.

      Ovelasti kaveri onnistu ylittämään Paypalin 45 päivän valitusrajan. Muistakaa käyttää tuota Paypal disput toimintoa ajoissa!

      • ´codina

        eli cash on delivery, tällöin maksat vasta suomessa kun saat tavarat. sitä vaan en ymmärrä miksi ne luistimet pitää ulkomailta tilata kun niitä voi sovittaa esim totalsportissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1730
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1380
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      79
      1375
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      936
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      866
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    Aihe