Ei enää vegaani

exvege

Päätin Yli kaksi vuotta sitten ryhtyä vegaaniksi. Alku sujuikin hyvin. Olin ja olen ahkera juoksun harrastaja. En ole mikään kilpajuoksija, mutta puolimaratoonilla noin 1 tunti 20 minuuttia ajat kertovat jo kovasta kunnosta.

Juoksutulokset alkoivat pikkuhiljaa heiketä. Puolentoista vuoden kuluttua vegeksi ryhtymisestä juoksutulokset alkoivat olla jo 20 minuuttia huonompia. En keksinyt järkevää syytä, mutta päätin siirtyä takaisin ns. tavalliseksi kasvissyöjäksi (lakto ovoksi) ja pikkuhiljaa juoksutuloksetkin paranivat. En siis edelleenkään mätä kinkkua turpaan, mutta ilmeisesti ihminen tarvitsee jonkin verran eläinkunnan tuotteita.

Jos olet 50 kiloinen opiskelija tyttö, veganismi lienee täysin mahdollista, mutta jos olet raskasta työtä tekevä kestävyysurheilija/kuntoilija yli 80 kg mies niin veganismi on lähinnä teoreettista.

Mielestäni järkevämpää olisi suosia luomua ja parantaa eläinten oloja kuin täydellinen veganismi.

Ja viljasta vielä. Olen jättänyt vegaanien ylistämän viljan pois ruokavaliostani ja vatsan toiminta on parantunut todella paljon ja tunnen itseni energisemmäksi. Eikös maan jyrääminen viljapelloksi tuhoa kasvien lisäksi miljoonia muita eliöitä. Kaikkea elämää pitää kunnioittaa. Myös niitä hyönteisiä, lintuja, päästäisiä ym. joita murhataan viljan tuottamisen takia.

En silti syö lihaa vaikken vegaani olekaan. Metsästys huvikseen on sairasta ja porsaanlihan ja hanhenmaksan syöminen kertoo ihmisen pahuudesta ja välinpitämättömyydesta.

41

2083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ösdf

"mutta jos olet raskasta työtä tekevä kestävyysurheilija/kuntoilija yli 80 kg mies niin veganismi on lähinnä teoreettista."

Maailmassa on lukuisia 100% vegaaniurheilijoita/raskaan työn raatajia. Googletapa vegan fitness tai lukaise eläinoikeusfoorumilta aiheesta.

• kuin ns.

praanaravitsemuksella elävät. Ei mahdollista käytännössä!

• ...
        kuin ns. kirjoitti:

tunnen monia vegaaneja joilla on enemmän lihasta kuin yhdelläkään sekasyöjäkaverillani. :) Että se siitä. Ja jos kerran lihasmassaa löytyy enempi ku keskivertojannulta, niin varmaan myöskin raskaan työn tekeminen onnistuu vaivatta.

Missä vitun tynnyrissä jengi elää? Eipä siinä, olin mäkin lihisaikoina aika juntti ku en tienny yhtään mitä veget syö tms... ei sitä tiedä ennenku tutustuu aiheeseen.

• someone11
        kuin ns. kirjoitti:

Kuten todettu jo aiemmnin niin kannattaa perehtyä ensin kasvissyöntiin ennenkuin alkaa moista väittämään :)
        Kasvissyöjät eivät syö ainoastaan salaattia ja porkkanaa, vaan esimerkiksi soijaa, hamppua, linssejä, papuja jnejne... esimerkiksi soijassa on proteiinia paljon enemmän kuin lihassa.

Soijarouhe, vaalea 38.5g/100g

vs.

Porsaanfilee, paistettu 25.4g/100g

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=vegan&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

• exvege

Jos joku tosiaan pärjäilee vegaanina niin siitä vaan. Kaikille se ei kuitenkaan sovi. Emme ole toistemme klooneja. Itse en ainakaan enää vaaranna terveyttäni. Vegaaniruoka on yleensä hiilaripitoista. Alakarppaus on todella vaikeaa vegaanina. Itse huomasin voivani paremmin kun vähensin hiilareita ja vilja jäi kaupan hyllylle kokonaan. Mitään prosessoituja valmisvege juttuja en ala ostamaan. Älkää ehdottako niitä.

• vegenainen
        exvege kirjoitti:

Jos joku tosiaan pärjäilee vegaanina niin siitä vaan. Kaikille se ei kuitenkaan sovi. Emme ole toistemme klooneja. Itse en ainakaan enää vaaranna terveyttäni. Vegaaniruoka on yleensä hiilaripitoista. Alakarppaus on todella vaikeaa vegaanina. Itse huomasin voivani paremmin kun vähensin hiilareita ja vilja jäi kaupan hyllylle kokonaan. Mitään prosessoituja valmisvege juttuja en ala ostamaan. Älkää ehdottako niitä.

Tuo on oma valintasi. Mikäpä siinä. Ihmettelen vain miksi kerrot siitä täällä niin suureen ääneen, eikä ilmeisesti ole edes ensimmäinen kerta, vaan vastaava viesti on näkynyt aiemminkin. Ei kait sinulle jäänyt jotakin katkeruutta, jonka takia haluat käännyttää muut pois veganismista? Toivon ettei näin ole, vaan pystyt jättämään asian taaksesi, jos niin haluat ja suuntautumaan uusiin asioihisi. Noille vhh-jutuillekin löytyvät täältä omat palstat. Onnea vain valitsemallasi tiellä!

• exvege
        vegenainen kirjoitti:

Tuo on oma valintasi. Mikäpä siinä. Ihmettelen vain miksi kerrot siitä täällä niin suureen ääneen, eikä ilmeisesti ole edes ensimmäinen kerta, vaan vastaava viesti on näkynyt aiemminkin. Ei kait sinulle jäänyt jotakin katkeruutta, jonka takia haluat käännyttää muut pois veganismista? Toivon ettei näin ole, vaan pystyt jättämään asian taaksesi, jos niin haluat ja suuntautumaan uusiin asioihisi. Noille vhh-jutuillekin löytyvät täältä omat palstat. Onnea vain valitsemallasi tiellä!

"eikä ilmeisesti ole edes ensimmäinen kerta, vaan vastaava viesti on näkynyt aiemminkin"

Kyllä tämä oli eka kerta tästä aiheesta. Joku muukin siis on huomannut veganismin varjopuolet?

"Ihmettelen vain miksi kerrot siitä täällä niin suureen ääneen"

Kehotan urheilijoita/kuntoilijoita ja muitakin miettimään kaksi kertaa ennen veganismiin ryhtymistä. Soija ja viljapeltojen maailmassa kivikautisessa kehossa saattaa olla huono yhdistelmä. Veganismin eettisyyskin pohdituttaa. Onko tosiaan viljan ja soijan syöminen eettisempää kuin syödä hyvin hoidetun eläimen lihaa? Varsinkin jos eläin on syönnyt ihmisille kelpaamatonta ruohoa tai jotain muuta luonnollista eikä viljaa tai soijaa.

• someone11
        exvege kirjoitti:

"eikä ilmeisesti ole edes ensimmäinen kerta, vaan vastaava viesti on näkynyt aiemminkin"

Kyllä tämä oli eka kerta tästä aiheesta. Joku muukin siis on huomannut veganismin varjopuolet?

"Ihmettelen vain miksi kerrot siitä täällä niin suureen ääneen"

Kehotan urheilijoita/kuntoilijoita ja muitakin miettimään kaksi kertaa ennen veganismiin ryhtymistä. Soija ja viljapeltojen maailmassa kivikautisessa kehossa saattaa olla huono yhdistelmä. Veganismin eettisyyskin pohdituttaa. Onko tosiaan viljan ja soijan syöminen eettisempää kuin syödä hyvin hoidetun eläimen lihaa? Varsinkin jos eläin on syönnyt ihmisille kelpaamatonta ruohoa tai jotain muuta luonnollista eikä viljaa tai soijaa.

"Onko tosiaan viljan ja soijan syöminen eettisempää kuin syödä hyvin hoidetun eläimen lihaa? Varsinkin jos eläin on syönnyt ihmisille kelpaamatonta ruohoa tai jotain muuta luonnollista eikä viljaa tai soijaa."

Jos kunnioittaa eläimen oikeuksia saada elää niin pitkä ja hyvä elämä kuin mahdollista luonnollisissa oloissa, ilman esineellistämistä niin siinä tapauksessa lihan syönti on ok minusta, eli siis jos mennään enemmän 'luonnon mukaan' (vaikka tosiaan lihaa emme tarvitse).

"Varsinkin jos eläin on syönnyt ihmisille kelpaamatonta ruohoa tai jotain muuta luonnollista eikä viljaa tai soijaa."

Valitettavasti kuitenkin niille eläimille tuotantotiloilla sitä soijaa ja viljaa syötetään, pidetään lämmitys yllä vuoden ympäri, valot ovat jatkuvasti päällä, ruoka tulee koneista, paskaakaan ei tarvitse itse luoda vaan sekin hoidetaan koneilla jne, hirveää energian kulutusta!
        Ruoka rahdataan toiselta puolelta maapalloa, makeaa vettäkin ne eläimet juovat tuhansia litroja. Hyöty on todella pientä tähän verrattuna. Itse eläin kuluttaa paljon, mutta tilalle saadaan vain vähän lihaa. Ei kannattavaa.

PALJON asiaa lisää: http://www.tiede.fi/keskustelut/biologia-ja-ymparisto-f9/elainten-tehotuotannon-ymparistovaikukset-kootut-argumentit-t34950.html

• someone11

Epäilen vahvasti, ettet koostanut ravintoasi kyllin monipuoliseksi. Maailmassa tosiaan on monta täysin vegaanibodaajaa ja ns. normaaleja pulliaisia jotka harrastavat rankkaa liikuntaa vegaanina.
      Eläinproteiini saattaa imeytyä paremmin ja kasvisravinnossa saa hiukan enemmän miettiä miten ruokansa koostaa, että varmasti kaikki mahdollinen imeytyy, mutta muuta eroa ei ole.
      Omassa ruokailussani olen huomannut sitten taas, että vatsa toimii paljon paremmin vegaanina, kuin sekasyöjä-aikana.

• olaK

Mikä siinä on kun jengi epäonnistuu oman ruokavalionsa suhteen ja sitten julistetaan että ei tää toimi kenenkään kohdalla? Karseeta lukea tasaisin väliajoin näitä läpeensä asenteellisia sönkötyksiä siitä miten haitallista kasvissyönti on. Itellä on tässä vaiheessa takana 13 vuotta vegaanina ja olen tottavie terveempi kuin useammat niistä lihafasisteista jotka tulevat muka huolestuneina inisemään että millä sä pysyt hengissä. Ai niin, ja raskasta urheilua harrastan 3-4 kertaa viikossa vähintään tunnin kerrallaan.

Jos vegaani ei pysy voi millään pysyä raavaassa kunnossa niin mitähän ihmettä nää tyypit sitten tekee toisin:

http://www.veganbodybuilding.com/

Mene ihmeessä niiden foorumille selittämään, että voi kun te reppanat ette taatusti pysy lihassa sitten mitenkään.

• exvege

"ja sitten julistetaan että ei tää toimi kenenkään kohdalla?"

Sehän on teidän tyyliänne julistaa "ei ihminen tarvitse eläinkunnan tuotteita" Ihan niin kuin tietäisitte kaikkien 6 miljardin ihmisen tarpeet. Olkaa iloisia jos vegejuttunne toimii mutta kaikkien perimälle se ei välttämättä ole sopivaa.

• someone11
        exvege kirjoitti:

"ja sitten julistetaan että ei tää toimi kenenkään kohdalla?"

Sehän on teidän tyyliänne julistaa "ei ihminen tarvitse eläinkunnan tuotteita" Ihan niin kuin tietäisitte kaikkien 6 miljardin ihmisen tarpeet. Olkaa iloisia jos vegejuttunne toimii mutta kaikkien perimälle se ei välttämättä ole sopivaa.

Asia erikseen, jos joku nyt ei ihan välttämättä KYKENE syömään vegesapuskaa (vaikka jokaisen terveelliseen ruokaan tulisi kuulua edes hiukan kasviksia), koska ei kukaan odota, että kukaan ei enää ikinä lihaa söisi.
        Jos on esim soijalle allerginen, niin on vaihtoehtoina esim hamppu tms. Tuskin kovin moni on kaikille maailman hedelmille ja vihanneksille allerginen. Jos on, niin se on sitten ikävää, kuitenkin suurin osa mainiosti löytää jotakin vegeruokaa itselleen.

Turhaa nillitystä.

• someone11
        someone11 kirjoitti:

Asia erikseen, jos joku nyt ei ihan välttämättä KYKENE syömään vegesapuskaa (vaikka jokaisen terveelliseen ruokaan tulisi kuulua edes hiukan kasviksia), koska ei kukaan odota, että kukaan ei enää ikinä lihaa söisi.
        Jos on esim soijalle allerginen, niin on vaihtoehtoina esim hamppu tms. Tuskin kovin moni on kaikille maailman hedelmille ja vihanneksille allerginen. Jos on, niin se on sitten ikävää, kuitenkin suurin osa mainiosti löytää jotakin vegeruokaa itselleen.

Turhaa nillitystä.

Kuten minuakin naurattaa aina kun joku sanoo "En tykkää hedelmistä/vihanneksista tms", vaikka olisi elämänsä aikana maistanut jopa omenaa ja appelsiinia! :-D maailmassa on satoja ja satoja hedelmiä mistä valita, tämän lisäksi on marjat, sienet, palkokasvit, pähkinät, juurekset ja vihannekset... Varmasti jokaiselle löytyy omansa. Ollaan vaan niin helvetin pullamössöä nykyään, pelkkä Mäkin hamppari kelpaa.

:)

• Meatball

No nehän piikittää kasvuhormoneja ja vetää lisäksi eläinvalkuiasta, kreatiinia, massalisääjää jne. pussista! Ai mää vai?

• Iskee
        someone11 kirjoitti:

Kuten minuakin naurattaa aina kun joku sanoo "En tykkää hedelmistä/vihanneksista tms", vaikka olisi elämänsä aikana maistanut jopa omenaa ja appelsiinia! :-D maailmassa on satoja ja satoja hedelmiä mistä valita, tämän lisäksi on marjat, sienet, palkokasvit, pähkinät, juurekset ja vihannekset... Varmasti jokaiselle löytyy omansa. Ollaan vaan niin helvetin pullamössöä nykyään, pelkkä Mäkin hamppari kelpaa.

:)

RASVAMAKSA ja KIRROOSI! Eipä sitten enää naurata.

• Niksi-Ida
        someone11 kirjoitti:

Turhaa nillitystä.

Hieno kasvi tuo hamppu! Siitä saa eväät, vaatteet ja tupakat! Ei vaivaa stressikään kun pössyttelee....

• llllllllllllll

http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=14606

Siinä sulle "50kg opiskelijatyttönen"

• VHH-gaani

Oletkin jo omakohtaisesti huomannut, mitä kannattaa ruokavaliosta karsia, siis ainakin viljat!

Porsaanlihan syöminen kertoo luonnon järjestyksestä, jossa ravintoketjun huipulla olevat syövät ketjussa alempana olevia, ei mistään muusta!

Eläinten huono kohtelu taas kertoo karua kieltään markkinataloudesta ja rahanahneudesta, jolla piittaamattomat yhtiöt ja sijoittajat kahmivat itselleen voittoja. Tämäkään touhu ei lopu ituja imeskelemällä. Jos lihansyönti ei olisi tullut ihmisten esi-isien ruokavalioon, istuisimme vieläkin puussa kaivelemassa perseitämme tikulla....

• veganismin puolesta

Olisi siis ollut parempi, että esi-isämme eivät koskaan olisi aloittaneet lihansyöntiä. Olisi nimittäin kaikkien osapuolten kannalta järkevin ja ekologisin ratkaisu se, että me ihmiset istuisimme puussa kaivelemassa perseitämme tikulla emmekä olisi koskaan päätyneet keksimään internettejä ja muita hirvityksiä!

• veganismin puolesta

Olisi siis ollut parempi, että esi-isämme eivät koskaan olisi aloittaneet lihansyöntiä. Olisi nimittäin kaikkien osapuolten kannalta järkevin ja ekologisin ratkaisu se, että me ihmiset istuisimme puussa kaivelemassa perseitämme tikulla emmekä olisi koskaan päätyneet keksimään internettejä ja muita hirvityksiä!

• Mammo
        veganismin puolesta kirjoitti:

... sinua kiipeämästä takaisin puuhun kaivelemaan tikulla p:tä, jos haluat! On vain täysin älytöntä odottaa, että kaikki sekasyöjiksi kehittyneet nisäkäslajit vaihtaisivat syömistapaa jonkun pipertäjäjoukon eettisen höpölöpön vuoksi!

• vegaan

Minä olen 12-vuotias vege, joka juoksee aktiivisesti, peruslenkki on 6km. Päivittäin,joskus pitää tietty pitää välipäiviä. Lisäksi lihaskuntoharjoittelua. Olen pärjännyt vegaaniruokavaliolla kuules aivan mainiosti, ja pituuttakin tulee lisää, ei haittaa kasvua mitenkään. Olenkin miettinyt tarkkaan ruokavaliotani. En syö myöskään valkoista viljaa tai sokeria, olen paljon terveempi kuin muut minun ikäiseni! Syön kuitenkin paljon, kulutus on aika kova. Soija,pavut linssit, kikherneet

• Popsi, popsi

Meillä taas lapset haluavat syödä jopa lihakeittoa. Se onkin tosi maukasta ja linssejä eikä papuja syö ollenkaan. Popsivat mielellään porkkanoita läksyjä tehdessään.

• nhyolkgdebj
        Popsi, popsi kirjoitti:

Meillä taas lapset haluavat syödä jopa lihakeittoa. Se onkin tosi maukasta ja linssejä eikä papuja syö ollenkaan. Popsivat mielellään porkkanoita läksyjä tehdessään.

Itse olen ollut nyt 9 vuotta vegaani, yhteensä 25 vuotta kasvissyöjä.

Kuntoni on aina ollut hyvä, nykyisinkin jaksan liikkua hyvin 12 tuntia viikossa, osa kevyttä osa niin hikistä että hikoilee tosissaan.

Kaikilla ruokavalioilla voi koostaa ateriat hyvin tai huonosti. Oma vointi kertoo sen onko koostanut ruoan oikein. Se on valintakysymys. Monet kaipaavat lihaa ja juustoja(aiheuttavat riippuvuutta), ja sitten puolustelevat paluutaan noihin ruokiin sillä että juuri he tarvitsevat niitä. Tekosyitä mielestäni.

Itselläni vegaaniruoan vaikutukset huomaa eniten hiuksista ja kynsistä, ne kasvavat ja ovat vahvemmat kuin laktovegenä.

Itse en käytä soijaa juurikaan, vaan otan proteiinin muualta, hamppu, pavut, linssit. Itse pidän viljasta.

• kasviii
        nhyolkgdebj kirjoitti:

Itse olen ollut nyt 9 vuotta vegaani, yhteensä 25 vuotta kasvissyöjä.

Kuntoni on aina ollut hyvä, nykyisinkin jaksan liikkua hyvin 12 tuntia viikossa, osa kevyttä osa niin hikistä että hikoilee tosissaan.

Kaikilla ruokavalioilla voi koostaa ateriat hyvin tai huonosti. Oma vointi kertoo sen onko koostanut ruoan oikein. Se on valintakysymys. Monet kaipaavat lihaa ja juustoja(aiheuttavat riippuvuutta), ja sitten puolustelevat paluutaan noihin ruokiin sillä että juuri he tarvitsevat niitä. Tekosyitä mielestäni.

Itselläni vegaaniruoan vaikutukset huomaa eniten hiuksista ja kynsistä, ne kasvavat ja ovat vahvemmat kuin laktovegenä.

Itse en käytä soijaa juurikaan, vaan otan proteiinin muualta, hamppu, pavut, linssit. Itse pidän viljasta.

Jotkut sanovat, ettei B12-vitamiinipilleri imeydy riittävän tehokkaasti. Kaikki vegaanit eivät ota pilleriä päivittäin. Tutkimuksen mukaan Britannian vegaaneista yli puolella oli B12-vitamiinin puutos. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä. Kannattaa mitata omat arvot. Ihminen on ollut pitkään sekasyöjä. Voihan sitä ottaa ampulit jos ei pilleri riitä, jos tahtoo olla vegaani. Muna tai maito on toinen vaihtoehto. Lihaa ei kannata syödä kuiteskaan. Kaikkia kannattaa kehottaa vähentämään eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Ruoska ei ole hyvä kannustin, vaan kehuminen ja tsemppaaminen .

• kasviii kirjoitti:

Jotkut sanovat, ettei B12-vitamiinipilleri imeydy riittävän tehokkaasti. Kaikki vegaanit eivät ota pilleriä päivittäin. Tutkimuksen mukaan Britannian vegaaneista yli puolella oli B12-vitamiinin puutos. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä. Kannattaa mitata omat arvot. Ihminen on ollut pitkään sekasyöjä. Voihan sitä ottaa ampulit jos ei pilleri riitä, jos tahtoo olla vegaani. Muna tai maito on toinen vaihtoehto. Lihaa ei kannata syödä kuiteskaan. Kaikkia kannattaa kehottaa vähentämään eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Ruoska ei ole hyvä kannustin, vaan kehuminen ja tsemppaaminen .

"Muna tai maito on toinen vaihtoehto. Lihaa ei kannata syödä kuiteskaan."
        -Ei munan ja maidon tuotanto ole sen eettisempää :/ Esim. kaikki kukko-tiput tapetaan vain parin päivän ikäisinä silppurilla tai kaasutamalla, ja koko maidontuotanto perustuu siihen, että emo ja vasikka erotetaan toisistaan aivan liian aikaisin ja juotetaan vasikalle huonompaa korviketta.

B12:ta saa myös suihkeena, joka imeytyy paljon paremmin kuin pilleri :)

• tulikirahvi kirjoitti:

-Ei munan ja maidon tuotanto ole sen eettisempää :/ Esim. kaikki kukko-tiput tapetaan vain parin päivän ikäisinä silppurilla tai kaasutamalla, ja koko maidontuotanto perustuu siihen, että emo ja vasikka erotetaan toisistaan aivan liian aikaisin ja juotetaan vasikalle huonompaa korviketta.

Niin ja Suomessa lähes kaikki naudanliha tulee loppuunkulutetuista lypsylehmistä.

• Tiedän kyllä
        tulikirahvi kirjoitti:

Kaikki eläinten riistäminen on inhottavaa. Sitä voi ostaa luomu munia tai maitoa, jotta eläimillä on paremmat oltavat. Ei se ongelmaa silti kokonaan poista.
        Olen suurpiirteinen silleen, että jos johonkin ruokaan on sekoitettu maitoa ja munaa, syön. Suihketta voisin kokeilla.

• vanhempien vastuu

Lastensuojelun pitäisi löytää kaltaisesi. Vanhempiasi tulee rangaista ja sinä kuulut pakkohoitoon. Täysi-ikäisenä kiität terveytesi pelastajia.

• vanhempien vastuu kirjoitti:

Lastensuojelun pitäisi löytää kaltaisesi. Vanhempiasi tulee rangaista ja sinä kuulut pakkohoitoon. Täysi-ikäisenä kiität terveytesi pelastajia.

Jep, kun yhteiskunta kasvattaa kaikista vegaaneja jo pienestä pitäen, maailmasta tulee paljon parempi paikka! :)

• Ei lahkojen ehdoilla
        tulikirahvi kirjoitti:

Jep, kun yhteiskunta kasvattaa kaikista vegaaneja jo pienestä pitäen, maailmasta tulee paljon parempi paikka! :)

Älä kanna huolta. Vastuullinen enemmistö päättää.

• tervepäinen
        Ei lahkojen ehdoilla kirjoitti:

Älä kanna huolta. Vastuullinen enemmistö päättää.

No juurikin näin
        Tämä hörhö pakkotunkee oman ajatuksensa ja pistää vielä teinienkin päät sekaisin tuolla vaahtoamisellaan.
        Yhteiskunnasta tulee parempi paikka kun kaikki kasvatetaan vegaaneiksi jo pienestä pitäen.
        No vot- jos yskikään sairaus tai sota paranee porkkanoita syömällä niin silloin oon ajatuksen kannattaja.
        Muuten en missään tapauksessa , järjen köyhyyttä.
        Tyypillistä juurikin lahkolaisille.

• Anteex vaan
        tervepäinen kirjoitti:

No juurikin näin
        Tämä hörhö pakkotunkee oman ajatuksensa ja pistää vielä teinienkin päät sekaisin tuolla vaahtoamisellaan.
        Yhteiskunnasta tulee parempi paikka kun kaikki kasvatetaan vegaaneiksi jo pienestä pitäen.
        No vot- jos yskikään sairaus tai sota paranee porkkanoita syömällä niin silloin oon ajatuksen kannattaja.

Mietitäänpä mitä kaikkea mätää on yhteiskunnissa globaalisti. Voin listata

- tehotuotanto yhteiskunta / GMO ruoka tulevaisuudessa
        - materialismi
        - kilpailuyhteiskunta / kapitalismi
        - yhtiöiden tuloskeskeisyys / osakeyhtiöt / sijoittajat
        - oman edun tavoittelu
        - liian korkea verotus ja veroparatiisit / porsaanreiät
        - yhtiöiden saasteet / ydinvoimalat
        - ihmiskauppa / köyhien maiden riistäminen
        - väestönräjähdys

Oikeastaan kaiken voisi muuttaa

- uusiutuva energia / saasteettomat energianlähteet
        - ihmiset syövät pääasiassa kasvisruokaa ja puhtaita raaka-aineita / luomua
        - yhtiöden ei tarvitse kilpailla keskenään koska kaikille taataan perusturva sekä tarpeellisten tuotteiden / palveluiden kehittäminen
        - rahan tilalle joku muu, jolla yhteiskunta pyörii. Zeitgeist-liikkeestä joitain ideoita..?
        - yhteisen edun tavoittelu
        - veroparatiisit pois! Joko kaikki maksavat veroja tai ei kenenkään tarvitse maksaa veroja!
        - ihmiskaupan kieltäminen lopullisesti
        - väestön määrän säännöstely

• tervepäinen
        Anteex vaan kirjoitti:

- materialismi
        - oman edun tavoittelu
        - väestönräjähdys

- yhtiöden ei tarvitse kilpailla keskenään koska kaikille taataan perusturva sekä tarpeellisten tuotteiden / palveluiden kehittäminen
        - rahan tilalle joku muu, jolla yhteiskunta pyörii. Zeitgeist-liikkeestä joitain ideoita..?
        - veroparatiisit pois! Joko kaikki maksavat veroja tai ei kenenkään tarvitse maksaa veroja!

Mitenkäänhän nämä asiat ei tänne kuulu mutta nyt kun nostelit esiin varmaan osaat vastata
        -mistä otat uusiutuvan energian
        -millä rahotat luomutuotannon
        -millä lopetat kilpailun ja takaat perus toimeentulon kaikille
        (niin ei ainakaan veroilla)
        -mitä laitat rahan tilalle, on jo taidettu päästä oravan nahoista
        -kaikki tyttömät ja työt'ä vieroksuvat toisen verovaroillailla elämään (täähän jo on toteutunut)
        -ihmiskauppaa ei taida enää kyllä olla.. elinkauppaa kyllä köyhillä
        -väestön määrää säännöstellään jo esim Kiinassa, muualla kuten vegaaniparatiisissa Intiassa ei oikeen osata ehkäisyä
        -Yhteisä etua on vaikempi juttu tavotella täälä pakkasessa kun osa porukasta on päiväntasaajalla

Ihan siitä vaan, anna palaa.
        Kerro sittten mitien kävi.
        Alota vaikka siitä luomuruokatuotannosta niin ees vhän pysyy aiheessa. Siis ekana paketoidaan kaikki pellot 5-7v ja sitten alotetaan uudelleen....
        Sitten vaikka jatkat lestadiolaisperheen syntyvyyden säännöstelyllä.

• tervepäinen kirjoitti:

No juurikin näin

Aika monen sairauden syynä on väärä ruokavalio, muun muassa lihavuus ja liian vähäinen kasvisten saanti :P Niinpä veikkaan että moneenkin perussairauteen auttaisi syödä enemmän porkkanoita ja vähemmän muuta.

Mut kasvissyönti ei valitettavasti ole mikään ratkaisu siihen että ihmiset söisi enemmän porkkanoita, mä ainakin syön ihan liian vähän vihanneksia ja hedelmiä vaikka oon vegaani :D

• Urudel
        Anteex vaan kirjoitti:

- materialismi
        - oman edun tavoittelu
        - väestönräjähdys

Kommunismia kokeiltiin jo. Missä toimi?

• kasva aikuiseksi
        tervepäinen kirjoitti:

Mitenkäänhän nämä asiat ei tänne kuulu mutta nyt kun nostelit esiin varmaan osaat vastata
        -mistä otat uusiutuvan energian
        -millä rahotat luomutuotannon
        -millä lopetat kilpailun ja takaat perus toimeentulon kaikille
        (niin ei ainakaan veroilla)
        -mitä laitat rahan tilalle, on jo taidettu päästä oravan nahoista
        -kaikki tyttömät ja työt'ä vieroksuvat toisen verovaroillailla elämään (täähän jo on toteutunut)
        -ihmiskauppaa ei taida enää kyllä olla.. elinkauppaa kyllä köyhillä
        -väestön määrää säännöstellään jo esim Kiinassa, muualla kuten vegaaniparatiisissa Intiassa ei oikeen osata ehkäisyä
        -Yhteisä etua on vaikempi juttu tavotella täälä pakkasessa kun osa porukasta on päiväntasaajalla

Ihan siitä vaan, anna palaa.
        Kerro sittten mitien kävi.
        Alota vaikka siitä luomuruokatuotannosta niin ees vhän pysyy aiheessa. Siis ekana paketoidaan kaikki pellot 5-7v ja sitten alotetaan uudelleen....
        Sitten vaikka jatkat lestadiolaisperheen syntyvyyden säännöstelyllä.

Asennevamma on suurin syy, ettei mitään muutoksia parempaan ikinä tapahdu. Se on korvien välissä. Pysytään aiheessa. Kasvissyöjäksi ryhtyminen vaatii vain sen, että jättää lihat ostamatta. Se on niin päin, että ihmisiltä pitää kysyä "MIKSI sinä syöt lihaa?" Siinäpä lihaanit perustelee itsekkäin syin..! Ekana tulee "terveellisyys" joka on tietenkin falskia. Sitten varmaan traditio... ja "se vaan maistuu niin hyvältä."

• Karjatilallinen
        tulikirahvi kirjoitti:

Niin ja Suomessa lähes kaikki naudanliha tulee loppuunkulutetuista lypsylehmistä.

Voi tuota sinun tietämyksesi tasoa. Myötähäpeää....

• Kasvettu aikuiseksi
        kasva aikuiseksi kirjoitti:

Asennevamma on suurin syy, ettei mitään muutoksia parempaan ikinä tapahdu. Se on korvien välissä. Pysytään aiheessa. Kasvissyöjäksi ryhtyminen vaatii vain sen, että jättää lihat ostamatta. Se on niin päin, että ihmisiltä pitää kysyä "MIKSI sinä syöt lihaa?" Siinäpä lihaanit perustelee itsekkäin syin..! Ekana tulee "terveellisyys" joka on tietenkin falskia. Sitten varmaan traditio... ja "se vaan maistuu niin hyvältä."

Mikä on lihaani? Itse olen sekasyöjä, kuten suurin osa maailman väestöstä. Syön runsaasti kalaa, äyriäisiä, kasviksia, marjoja, sieniä, pähkinöitä, kananmunia, luomumaitotuotteita ym. prosessoimatonta ruokaa. Olen onnellinen ja terveempi kuin yksikään "kasvis"-vegaani.

Enemmistö eli terveellistä ja monipuolista sekaravintoa syövät ovat oikeassa. Meitä löytyy Afrikasta, Aasiasta, Etelä- ja Pohjois-Amerikaista, Australiasta ja Euroopasta

Milloin te vegehihhulit kasvatte aikuisiksi?

• Terveellisesti
        tulikirahvi kirjoitti:

Aika monen sairauden syynä on väärä ruokavalio, muun muassa lihavuus ja liian vähäinen kasvisten saanti :P Niinpä veikkaan että moneenkin perussairauteen auttaisi syödä enemmän porkkanoita ja vähemmän muuta.

Mut kasvissyönti ei valitettavasti ole mikään ratkaisu siihen että ihmiset söisi enemmän porkkanoita, mä ainakin syön ihan liian vähän vihanneksia ja hedelmiä vaikka oon vegaani :D

Hyvin monet ellei useimmat sekasyöjät todennäköisesti syövät sitten enemmän kasviksia kuin sinä!

Minulla ei ole päivässä yhtään ateriaa, jossa ei olisi lautasella 3/4 juureksia (ei perunaa, riisiä, pastaa) ja salaattia & vihanneksia. Jälkkärinä ja välipalana marjoja, uunijuustoa.

Nykyajan sekasyöjät eivät syö mitään prosessoituja tuotteita, kuten kovetettuja kasvisrasvoja, aamiaismuroja, mysliä, riisikakkuja yms..

• kbvvvv

"Nykyajan sekasyöjät eivät syö mitään prosessoituja tuotteita, kuten kovetettuja kasvisrasvoja, aamiaismuroja, mysliä, riisikakkuja yms.."

Kummasti ne vaan tuolta kauppojen hyllyltä kuitenkin katoaa, lieneekö sitten käytetyn esim. tyynyn täytteenä ja vai mihinkä käytetään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2685
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2375
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      20
      2255
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1826
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1600
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      166
      1318
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      277
      1138
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      994
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe