Eli juoksin eilen naisten kympissä koko kymmenen kilometriä kertaakaan pysähtymättä! Olen niin ylpeä itsestäni!
Aikani oli tunti kymmenen, mutta oletan, että se on ihan ok, koska en harrasta paljoakaan lenkkeilyä(muuta urheilua tuleekin tehtyä sitten sen edestä).
Mietin vain, että miten nyt saisin nostettua tuota juoksuvauhtia alle tuntiin? Kahdeksan kilometrin kohdalla olin jo lähes luovuttamassa, mutta muut juoksijat innoittivat minua jatkamaan.
Samoin jalkani olivat ihan verillä maaliin saavuttua, vaikka ihan uudet ja kalliit lenkkarit olivat:s
Juoksin kymmenen kilometriä!
33
5095
Vastaukset
- Miesjuoksija...
Miten pystyy juosten käyttämään aikaa 10 kilometrillä noinkin paljon?
Miten 10 kilometrin matkan aikana voi saada jalat verille edes uusilla lenkkareilla? Nimittäin paljain jaloinkaan ei saa...- syynä
nuo "ihan uudet lenkkarit"?
- runner-19
hölkkäsin hyvin hiljaa, ehkä sellaista hyvin hyvin reipasta kävelyvauhtia.
Eiköhän noi rakkuloiden tuleminen riipu ihan ihostakin, sillä itselläni hyvin herkkä iho ja saan rakkuloita melkein kaikista kengistä ja lähes aina. Tällä kertaa ne rakkulat vain aukesivat ja sen takia jalat ihan verellä.
Mutta haluaisin nyt siis vinkkejä miten saisin vauhtini kasvamaan?(asiallisia vastauksia kiitos, sillä tiedän, että tällä palstalla liikkuu varmasti paljon joille kymmenen kilometriä tunti kymmeneen on ainoastaan hupaisa ajatus, mutta minulle se oli ennen kaikkea saavutus ja positiivinen sellainen) - kunkun
runner-19 kirjoitti:
Eiköhän noi rakkuloiden tuleminen riipu ihan ihostakin, sillä itselläni hyvin herkkä iho ja saan rakkuloita melkein kaikista kengistä ja lähes aina. Tällä kertaa ne rakkulat vain aukesivat ja sen takia jalat ihan verellä.
Mutta haluaisin nyt siis vinkkejä miten saisin vauhtini kasvamaan?(asiallisia vastauksia kiitos, sillä tiedän, että tällä palstalla liikkuu varmasti paljon joille kymmenen kilometriä tunti kymmeneen on ainoastaan hupaisa ajatus, mutta minulle se oli ennen kaikkea saavutus ja positiivinen sellainen)Hyvä aloitus, kyllä se siitä lähtee, vaikkakin tuo oli kävelyvauhtia. Sulla varmaan jo onkin sykemittari? Ensiksi teet reilusti peruskuntoharjotuksia, sykkeellä 115-135, sitten voit myös tehdä vaikka kerran viikossa vähän kovemmalla vauhdilla jonkun 5-8 km lenkin. Sporttilehdissä on todella hyviä juoksukunnon parannus ohjelmia, kannattaa lueskella.
- Fiksumpi tyyppi
No ei missään vaiheessa välähtänyt, että aloittelijalla ja aktiiviharrastajalla on jonkinlainen ero? Voisiko olla mahdollista, että eri ihmisillä on erilainen kunto? Ei kai? Kaikki juoksavat tietysti yhtä nopeasti, eikös vaan?
Voisiko ihmisten jaloissa/ihossa olla eroja? Ei kai sentään? Kaikilla on ihan samanlaiset jalat kuin sinulla ja kestävät ihan saman verran?
On se varmaan hienoa kun tietää suunnilleen kaikesta kaiken. - olla...
hullu?
- theobserver
Ääh ilonpilaaja, mene pois! Mene urheilu/extreme alueelle.
Onnea aloittajalle. 10km on hieno saavutus. Siitä pitää olla ylpeä. Veikkaan, että tarkastellaan mitä ikäluokkaa tahansa niin valtaosa ei jaksa juosta kymppiä. - JannaS
A) juoksija on nainen
B) juoksija ei välttämättä ole juoksijaksi syntynyt
Naisilla ei vain ole lihaksia samassa suhteessa kuin miehillä ja miehen sydänkin on keskimäärin hieman isompi kuin naisen - myös suhteessa kokoon. Miehellä on siis keskimäärin paremmat edellytykset suoriutua fyysisistä tehtävistä paremmin kuin naisilla. Naisten juoksuajat ovat keskimäärin miehiä pidempiä.
Itselläni meni tänä vuonna NK:lla 1h 15min. Jostain käsittämättömästä syystä minulla on tarve selittää tuota ja kerronkin, että astmani takia en tosin pystynyt juoksemaan koko kymppiä, vaan kävelin siitä noin 1,5km. Enkä pystynyt juostenkaan etenemään ihan sitä tahtia kuin olisin halunnut. Tuntiin sen olisin halunnut menevän, mutta ei mennyt. Viime vuonna meni tasan tuntiin ja pidän sitä itselleni ehdottomasti hyvänä suorituksena. En lenkeillä ollut tuota ennen kertaakaan päässyt kymppiä tuntiin.
Kaikki eivät myöskään vain ole juoksijoita, niin kuin sinä ilmeisesti. Itse tykkään kyllä juoksemisesta, mutta en todellakaan ole mikään juoksija. Sinä tuskin nimittäisit juoksemistani juoksemiseksi vaan ehkä hölkkäämiseksi. Tai löntystelyksi. Tai miksi lie.
Kengistä olen kyllä ainakin hieman samaa mieltä. En tiedä onko itselläni sitten käynyt hyvä onni vai osaanko vain valita kengät hyvin, mutta kertaakaan en ole saanut edes hiertymiä jalkoihin, saati rakkoja tai peräti verille, vaikka pisin lenkkini on ollut jopa 21km ("jopa" tarkoittaa ihan omaa suorituskykyäni, 21km on melkoinen matka minulle, pienelle lenkkeilijälle). Aivan upouusilla kengillä en lähtisi kympin lenkille, olisivat ne kuinka hienot, hyvät tai kalliit tahansa. Uudet kengät ovat aina uudet kengät, eivätkä ne ole vielä asettuneet jalkoihin.
AP, millaiset sukat sinulla oli? Ethän käyttänyt mitään "tennissukkia", ethän? Osta kunnon urheilusukat, jotka eivät pyöri jaloissa eivätkä rullaannu. Toinen kysymys koskee kenkien kireyttä, eihän kenkäsi olleet liian kireälle sidottu? Ainakin itse olen huomannut, että liian kireälle sidottu kenkä saattaa hiertää vaikka muuten olisikin hyvä.
Kokeile näitä vinkkejä ensin, mutta jos eivät auta, niin sinulla on uusien kenkien osto edessä. Jos joudut ostamaan uudet kengät, kysele rohkeasti myyjiltä apua, käy mielellään useassa liikkeessä, niin saat kattavamman kuvan tarjonnasta (etkä ainakaan niin helposti joudu tietämättömän myyjän "urhiksi"). Käy tarvittaessa myös selvittämässä juoksuklinikalla millainen askelluksesi on, tarvitsetko pronaatiotukea vai et.
Itse kuulun siihen jossain määrin jopa harvinaiseen joukkoon, joka ei tarvitse pronaatiotukea kengässä. Astun sen verran voimakkaasti jalan ulkosyrjällä ja jalkateräni kääntyy sisäänpäin, että pronaatiotuesta kengässä olisi minulle haittaa. - millimarjaana
Kyllä sitä kuule vaan voi saada. Juoksija oli sitä paitsi aloittelija
- Sir Galahad
"Miten pystyy juosten käyttämään aikaa 10 kilometrillä noinkin paljon?"
Miten joku voi sanoa jotain noin idioottimaista. Yksi sanoo, että on ylpeä juostuaan 10 kilometriä pysähtymättä kertaakaan. Sehän on hyvä saavutus, ja vaikka ei olisikaan, niin kuinka katkera ihmisen pitää olla sanoakseen jotain tommosta vastineeksi. Tämä kommentoija-idiootti ei ilmeisesti ole koskaan kuullut suhteellisuudesta. Ilmeisesti hänen mielestään jokainen ihminen pystyy automaattisesti juoksemaan 10 km alle 70 min. Ihmisen tyhmyydellä ei ole rajaa,
Ja vielä...
"Ei ollut tarkoitus vähätellä, mutta todellakin kävelyvauhteja on monia erilasia, tiedän harrastaja-lenkkeilijän joka kävelee tuon kympin alle tunnin ja kymmenen
joten se siitä."
Niin mitä siitä? Tuo alkuperäinen kirjoittajahan sanoi, ettei ole juoksuharrastaja, ja sinä vertaat häntä juoksuharrastajaan. Ja sitä paisti, vaikka tunnetkin "yhden harrastaja-lenkkeilijän", joka juoksee em. matkan ko. ajassa, niin mitä sillä on tekemistä minkään kanssa??
Toivottavasti tämä kommentoija tekee jotain, jonka ansiosta hänelle voidaan myöntää Darwin-palkinto.
Sinulle, joka juoksit 10 km: hieno juttu! Ei kannata koskaan verrata itseään muihin näissä asioissa, vaan pitää aina mielessä oma tekeminen ja suhteellisuudentaju. Jos pystyy kehittämään itseään, se on kaiken A ja O. Sietääkin olla ylpeä itsestäsi, useimmat ihmiset nykyään makaavat sohvalla ja keräävät painoa.... ;) - ihmettelen???
Just joo...miten jotkut ihmiset osaavat olla tollaisia idiootteja?!!
Kommentointisi oli todella LAPSELLISTA!
Jos joku ylittää itsensä juoksemalla 10 km putkeen, niin anna hänen iloita asiasta..eihän se voi olla liikaa vaadittu? - ihmettelen??
ihmettelen??? kirjoitti:
Just joo...miten jotkut ihmiset osaavat olla tollaisia idiootteja?!!
Kommentointisi oli todella LAPSELLISTA!
Jos joku ylittää itsensä juoksemalla 10 km putkeen, niin anna hänen iloita asiasta..eihän se voi olla liikaa vaadittu?ihmettelen???-->viestini tarkoitettu nimimerkille "miesjuoksija"..kommentti meni vähän väärään kohtaan...
"Kysymyksiä
Miten 10 kilometrin matkan aikana voi saada jalat verille edes uusilla lenkkareilla? Nimittäin paljain jaloinkaan ei saa..." - myösmies
ihmettelen?? kirjoitti:
ihmettelen???-->viestini tarkoitettu nimimerkille "miesjuoksija"..kommentti meni vähän väärään kohtaan...
"Kysymyksiä
Miten 10 kilometrin matkan aikana voi saada jalat verille edes uusilla lenkkareilla? Nimittäin paljain jaloinkaan ei saa..."Kuule, tuo miesjuoksija on saattanut vaikka jo kuolla näiden melkein 2 ja puolen vuoden aikana, minkä sun vastaamises hänelle kesti.
- Anonyymi
runner-19 kirjoitti:
Mutta haluaisin nyt siis vinkkejä miten saisin vauhtini kasvamaan?(asiallisia vastauksia kiitos, sillä tiedän, että tällä palstalla liikkuu varmasti paljon joille kymmenen kilometriä tunti kymmeneen on ainoastaan hupaisa ajatus, mutta minulle se oli ennen kaikkea saavutus ja positiivinen sellainen)pitkällä treenillä vauhti tulee aikanaan monipuolisesti intervalleja /mäkijuoksuja ym kyllä se tulee ennen kuin huomaatkaan
- paljonlisää
Hyvä saavutus! Jatka juoksulenkkejä säännöllisesti,3-4 kertaa viikossa, juoksu kunto nousee itsestään vähitellen. Varmaan jalat hikoili ja tuli hiertymiä, kun oli niin kuuma ilma.
- Hieno tulos
Älä välitä noista vähättelevistä viesteistä. Kovin rapakuntoinen ei todellakaan jaksaisi juosta yli tuntia putkeen, vaan kunto loppuisi kesken, joko liiallisen hengästymisen tai lihasten väsähtämisen vuoksi. Eikä tuo vauhtisi todellakaan ollut mitään kävelyvauhtia, normaali kävelyvauhti on noin 6 km/h!
Rakot varmaankin tuli uusista kengistä. Kengät kannattaa ajaa sisään vähitellen eikä kertarysäyksellä. Mutta nytpä olet yhtä kokemusta viisaampi.
Paljon tsemppiä jatkoon!- kunkun
Ei ollut tarkoitus vähätellä, mutta todellakin kävelyvauhteja on monia erilasia, tiedän harrastaja-lenkkeilijän joka kävelee tuon kympin alle tunnin ja kymmenen, joten se siitä.
- Lenkki-"Lenkki"
kunkun kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus vähätellä, mutta todellakin kävelyvauhteja on monia erilasia, tiedän harrastaja-lenkkeilijän joka kävelee tuon kympin alle tunnin ja kymmenen, joten se siitä.
10km/h kävellään? Kilpakävelijät kai vetelee kovempaakin ja siinä nää "meidän" maratonkääkät ja -käppänät/käppyrät jää "seisomaan".
- :)))
Tosi hyvin juostu kymppi. Itse juoksen varmaan samoihin aikoihin ja olen harrastanut jo juoksua ja juossut maratonin. Ei yhtään huono tilanne alkaa harjoitella nopeutta!
- Wanha kääkkä
Onneksi olkoon, hieno suoritus!
Minusta paras keino kehittää nopeutta/vauhtikestävyyttä on intervallitreenit ja "maitohappokynnys"-juoksut (anaerobic threshold run).
Elikkä, ota treeniohjelmaan kerran viikossa (ei enempää) harjoitus jossa n. 10 min lämmittelyhölkän jälkeen juokset n. 3 min spurtteja niin kovaa kuin pystyt, sen jälkeen 3 min palautushölkkä (erittäin hidas, miel. ei kuitenkaan kävely), taas kova 3 min spurtti/3 min palautus jne. Teet näitä peräkkäin niin monta kun pystyt, aluksi varmaan 3-4 toistoa tuntuu tosi pahalta, mutta ideana on lisätä toistojen määrää kunnes pystyt tekemään niitä 7-8. Spurttien pituudesta voi tietty hifistellä, jotkut saattavat suosia vain esim 2 min, jotkut taas jopa 5 min, mutta nyrkkisääntö on että pidemmille matkoille treenaava tekee vähän pidempää (maratonia varten 4-5 min) ja lyhyemmille vastaavasti lyhyempää (eli kymppiä varten esim 3 min lienee sopiva). Jotkut myös jättävät palautumisen lyhyemmäksi, esim spurtti 3min/palautus 2min, jolloin treenistä tulee rankempi. Ideana siis ei ole palautua kokonaan spurttien välissä, ja jokainen uusi toisto on entistä haastavampi. Kaiken kaikkiaan harjoitus on oikein tehtynä äärimmäisen rankka mutta myös erittäin tehokas.
Intervallien lisäksi voit jonain toisena päivänä (ei kuitenkaan heti intervallipäivän perään, vaan väliin lepo/kevyt päivä) tehdä ns maitohappokynnystreenin. Elikkä kevyen lämmittelyn jälkeen juokset 15-20 min yhtä soittoa "sietokykysi rajamailla", eli ei aivan täysillä mutta niin että hengästyy kunnolla, ei pysty puhumaan ja tuntuu pahalta. Ajatuksena on rutistaa irti kaikki mikä lähtee mutta kuitenkin niin, että suorituksen jaksaa nippa-nappa viedä loppuun hidastamatta vauhtia välillä. Omaa kehitystä voi seurata valitsemalla aina saman, mitatun reitin ja pyrkimällä parantamaan aikaa kerta kerralta. Tämän päälle ehdottomasti myös lepo/kevyt päivä.
Yhtenä päivänä viikossa voit tehdä rauhallisen pitkän lenkin, eli hölkkää vaikkapa aluksi kymppi rennon mukavaan tahtiin ja lisää matkaa pikkuhiljaa. Tämä kehittää matkakestävyyttä, ei vauhtia. Mahdolliset muut viikon treenit voi olla keskipitkää ja -haastavaa eli et vie vauhtia etkä matkaa kestokykysi rajoille, aluksi esim 5-7 km voisi olla ok.
En valitettavasti koskaan ole oppinut käyttämään sykemittaria (ei ollut vielä yleisessä käytössä kun aikoinani aloitin), joten en pysty selittämään treenejen intensiteettiä sykerajojen avulla. Tuo treeniohjelma perstuu lähinnä Runnersworld-lehden harjoitusohjelmiin sekä Richard Nerurkarin "Marathon running" kirjaan.
Lenkkareista muuten sen verran, että älä koskaan lähde kisoihin tai pitkälle lenkille uusilla tossuilla, oli ne sitten kuinka kalliit ja hienot tahansa. Ne täytyy aina ensin "juosta sisään", muuten jalat tosiaan on verillä ja kynsiä saattaa irtoille jne muuta mukavaa....- aloittaja.
Kiitos Wanhalle kääkälle! Täytyy tosiaankin alkaa treenailemaan tuohon tyyliin:)
Itse en edes omista sykemittaria, eikä edes ole hankintalistalla, sillä pärjään hyvin ilmankin. - joisdjgoisdjf
aloittaja. kirjoitti:
Kiitos Wanhalle kääkälle! Täytyy tosiaankin alkaa treenailemaan tuohon tyyliin:)
Itse en edes omista sykemittaria, eikä edes ole hankintalistalla, sillä pärjään hyvin ilmankin.Kannattaisi harkita sykemittarin ostoa, jos oma terveys kiinnostaa tippaakaan.
- yhtään mitään
joisdjgoisdjf kirjoitti:
Kannattaisi harkita sykemittarin ostoa, jos oma terveys kiinnostaa tippaakaan.
vaikutusta terveyteen eikä paljon kunnon kehitykseenkään.
Terveys ja kunto kohenee myös vaikka juoksee ilman ajan ja kilometrien mittaamista.
Minä itse syön, juon ja nain kelloon ja puntariin katsomatta. Juoksu- ja hiihtolenkkieni pituuksia en ole mitannut enkä laskenut sykkeitä enkä kalorinkulutuksia.
Tunnen voivani hyvin ja yli kuudestakymmenestä ikävuodesta huolimatta hcm meni viime kesänä reilusti alle neljän tunnin.
Jokainen saa tietysti mitata ja laskea niin paljon kuin haluaa ja jos mittarien näprääminen innostaa lenkille niin hyvä on. Terveyden ja juoksukunnon kehittämisen vuoksi mittaria ei tarvita. - ..
aloittaja. kirjoitti:
Itse en edes omista sykemittaria, eikä edes ole hankintalistalla, sillä pärjään hyvin ilmankin.Onnittelut hyvästä saavutuksesta! kun jossain vaiheessa aloin uudelleen juosta 20 v tauon jälkeen ja vähän mollasin vauhtiani ja ulkonäköäni juostessa, niin aikuinen poikani sanoi minulle vakavasti, ettei ketään, joka viitsii lähteä juoksemaan, voi kuin kadehtia. Sen olen pitänyt mielessä ja nautin juoksemisesta omaan tahtiin ilman paineita!
Yksi vaellusvinkki jalkoihin: jos ihosi on herkkä, eivät juoksusukatkaan välttämättä auta (vaikka ovatkin aivan loistava apu) ; kokeilehan talkkia pahimpiin hiertymäkohtiin. Talkin avulla pääset ehkä alkuvaiheesta, ja iho alkaa vähän vahvistua kun tottuu. Mutta tietysti sopivat ja rauhassa totutetut kengät ovat a ja o.
- neuvoopi
Onnittelut!
Näin huomaamme, että ihminen pystyy vaikka mihin, kun vain hellästi itseään "pakottaa" ja tsemppaa!
Tuo rakko-ongelma vielä. Millaiset sukat sulla oli? Voisin veikata, että olivat sellaiset joissa on puuvillaa? Mulla oli juoksuharrastuksen alussa ihmettelemistä rakoissa, kunnes keksin että sukissa oli puuvillaa (=urheilevan vihollinen numero yksi!). Hanki ehdottomasti urheiluliikkeestä oikeat juoksusukat, jossa ei saa olla puuvillaa. Ne keräävät kosteuden itseensä ja hankaavat jalkojen herkän ja ohuen ihon rikki ja verille. - vaiheittain
Ensimmäinen Vaihe.Juoksun harjoittelu lähtee siitä että omistaudutaan asialle. Asetetaan itsellen joku tavoite, esim puolimaraton puolenvuoden päähän ja sille aika tavoite. Toinen vaihe. Keskittymien. 90% keskittymien tietää 50% suoritusta. Kolmas vaihe.Ravinto ja lepo. Neljäs vaihe. palautus päivät. Viides vaihe.hyvät kengät ja sukat. ja tärkein venyttely
- hv76
Wau ja onnea !
Itsellä tämän kesän tavoitteena 10 km . Olen vasta aloittanut juoksun n. 2 kk sitten. Teen 4-6 km lenkkejä ihan hiljaisella vauhdilla. Olen jo ylpeä siitä, että olen löytänyt itsestäni kyvyn nauttia juoksemisesta =0) Tavoitteena ei ole edes puolimaraton, vaai itsensä voittaminen !
Tsemppiä ja kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! - SINULLE PALJON
hakeudu paikalliseen marathonkouluun, sieltä saat valmennusta, jotta et pilaa juoksemisen iloa aloittamalla liian kovaa. Jotta voisit juosta pidemmän matkan kovempaa pitää juosta perus kestävyyttä pohjalle, eikä tuo 7min/km vauhti olé mitenkään ´liian hidas, myöhemmin viikon pitäisi kosstua esim. 1krt vauhtikestävyyslenkki 10-14km,,,mäkijuoksua 8-12km ja pitkälenkki viikon tai 10 päivän välein 16---- pisimmillään 32km,,sitten joskus.laita puolimara tähtäimeen aluksi. itse aloin juoksemisen vanhempana,,32vee..9kkaloittamisesta juoksin ekan maratonin n4h ja nyt 2vuotta siitä 7 juostuna japaras aika 3.45 painoa on hieman alle 90 japituus 185, joten en ole kukkakeppi:):) täällä on aina mollaajia, joten siitä älä lannistu ..
- lauantaihölkkä
Hyvin tehty runner-19. Luulisin että vauhtia saat nostettua tuolla kympillä jos alat tekemään yli 10km lenkkejä, joista osa kävelyä ja osa juoksua niin että juoksun osuus lisääntyy loppua kohden. Tämä lisännee kestävyyttä ja helpottaa tuon kympin juoksua. Vauhti lisääntyy sitten siinä samalla itsestään. Tietysti jos tykkäät juosta porukassa, koita houkutella kovakuntoisempia kavereita kirittäjiksi lenkille.
- realisti70
Tosi hyvinhän se on mennyt. Ei taida olla realitettia tääl jorisevilla ihmisillä, mitä tuo kymppi vie aikaa.
Kannattaa lukea tuloksia ja olla viisaampi ! - *Yrittää juosta*
Hienosti juostu!
itse olen kokeillut nyt hölkkää muutaman kuukauden..ehkä noin 4-5 kk ja en ole vielä päässyt tunnin aikana kuin 7-8 km.
Olen lähes 40-nainen ja hiukan ylipainoinen.
Olen todella ylpeä jahka joskus tulevaisuudessa kenties pääsen tavoittamaasi aikaan kympillä :)
Älä sinä välitä joidenkin törppöjen tyhmistä alentavista kommenteista vaan jatka ylpeänä hienosti aloittamaasi juoksu-harrastusta,niin minäkin teen vaikken vielä ole kuin lastenkengissä harrastukseni kanssa :)- teppo tulppo
peruskestävyyslenkkini syke on 125. se on minun aerobinen kynnykseni. juoksen tällä sykkeellä 10km aikaan n. 1 tunti 5 minuuttia. aerobisen kynnyksen alla harjoitteleminen ja tuon kynnyksen nostaminen ovat kaiken kunnonkohotuksen edellytys. näitä pitkähköjä rauhallisia matalasykkeisiä lenkkejä tekemällä hiusverisuonisto kasvaa ja myös vauhti -ja maksimikestävyysalueella kunto paranee... tieteellinen tosiasia. peruskuntokaudella paljon pk lenkkejä. tavoitteen esim. maraton lähestyessä lisätään vk(syke 130-160) ja mk(160-185) juoksujen määrää. nämä juoksut ovat kestoltaan lyhyempiä kuin pk lenkit joita tehdään edelleen myös, mutta vähemmän. ennen maratonia otetaan ainakin viikko löysästi ja muutamaa viikkoa ennen maratonia olisi hyvä tehdä viikon välein 25 km:n ja esim. 30 km lenkki.
- hv76
teppo tulppo kirjoitti:
peruskestävyyslenkkini syke on 125. se on minun aerobinen kynnykseni. juoksen tällä sykkeellä 10km aikaan n. 1 tunti 5 minuuttia. aerobisen kynnyksen alla harjoitteleminen ja tuon kynnyksen nostaminen ovat kaiken kunnonkohotuksen edellytys. näitä pitkähköjä rauhallisia matalasykkeisiä lenkkejä tekemällä hiusverisuonisto kasvaa ja myös vauhti -ja maksimikestävyysalueella kunto paranee... tieteellinen tosiasia. peruskuntokaudella paljon pk lenkkejä. tavoitteen esim. maraton lähestyessä lisätään vk(syke 130-160) ja mk(160-185) juoksujen määrää. nämä juoksut ovat kestoltaan lyhyempiä kuin pk lenkit joita tehdään edelleen myös, mutta vähemmän. ennen maratonia otetaan ainakin viikko löysästi ja muutamaa viikkoa ennen maratonia olisi hyvä tehdä viikon välein 25 km:n ja esim. 30 km lenkki.
No niin, nyt minäkin olen juossut 10 km jo kahdesti =0) . hiukan on hyvä fiilis ! Ensin meni 75 min ja toisella kertaa jo 70 min. Tavoite oli tälle kesälle juosta tuo 10 km ilman aikarajaa. Nyt aikaraja on 65 min =0)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1298795Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d26735204Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras263496- 362414
Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e1271714- 621647
Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.2051491Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1381377Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi601139- 231101