Kauniita vanhoja euroviisuja

Wanha wiisujen ystävä

Ois kiva kuulla mistä vanhoista euroviisuista yleisesti muut ihmiset tykkäävät. Kun makuja on tosiaan paljon.

Minä muistan hyvinä lauluina ainakin:
Sveitsi 1981 Peter, Sue & Marc: Io senza te (upea melodia, komeeta laulua ja panhuilua)
Italia 1984 Alice & Franco Battiato: I treni di tozeur (käsittämättömän kaunis melodia ja tulkinta)
Monaco 1974 Romuald: Celui qui reste et celcui qui s'en va (lähtemätön vaikutus oli tällä melodialla aikoinaan, eikä laulajakaan ollut suinkaan huono)

.. Ja niitähän on kyllä toki monta muutakin hyvää, mutta yritin saada jonkinnäköiseen järjestykseen omat 3 parasta. Ei ollut nimittäin helppoa.
Niin - ja saattahan tuo muuttua mielialan mukaan silloin tällöin.

Entäs mitkäs teillä kolahtaa??

39

532

    Vastaukset

    • Vanhoista vauhdikkaammista pidän Espanjan duosta Azucar Moreno, kappaleen nimi on Bandido.
      Ja kukapa voisi ohittaa - vaikkakin aivan puhkisoitetuja ovatkin - Irlannin kultakurkun Johnny Loganin tuplakultakappaleita
      What's another year ja Hold me now.
      Myös Israelin voittoviisu Hallelujah jäi mieleen, varsinkin kun oli ainoa ns. kevyt kappale, jota saatiin tuona vuonna hoilotella riparilla

      eli siinä mun kolmen kärki balladeissa ja vauhtibiisien suosikki, varmasti vauhdikkaista mahtuisi mukaan myös Turkin voittokappale 2000-luvulta.

    • Kaunein on Anne-Marie Davidin esittämä Tu te reconnaîtras, jolla hän vei voiton Luxemburgille 1973.
      Tosin pienenä luulin ensin että kappaleessa lauletaan "typerä, tyttö mut tomera".

      • Ranskalainen David jää aina kakkoseksi, kun vuoden 1972 voittaja astuu kehiin. Vicky Leandrosin euroviisu "Apres toi" on tosi mahtava ja kaikkein paras. Vicky voitti viisut Luxemburgille.

        PS
        Johnny Loganin iänikuiset itkuvirret ovat aivan kammottavia. Esimerkiksi vuonna 1980 oli monia paljon parempia kuin Loganin vanunut itkuvirsi.


    • Poupee de cire(Alankomaat) Ja Johnny Blue(Saksa).

    • Vicky Leandros-Lamour est bleu
      Vicky Leandros-Apres toi
      Lena Valaitis-Johnny Blue
      ja vielä vaikkapa israelin
      Ofra Haza - Hi

      • Jean Gabilou - Humanahum


      • edellinen kirjoitti:

        Jean Gabilou - Humanahum

        Vain hieman rauhaa ja rakkautta- suomeksi


    • Marokon ainoa osallistuminen vuonna 1980 oli hyvä.

      Muita suosikkeja on Joëlle Ursull - White and black blues, Azucar Moreno - Bandido, Carola - Främling, Ofra Haza - Khay, Avi Toledano - Hora, Sophia Vossou - I Anixi, Amina - C'est le dernier qui a parlé qui a raison, MeKaDo - Wir geben 'ne Party, Evridiki - Comme ci comme ca, Edyta Gorniak - To nie ja, Anabel Conde - Vuelve conmigo, Tajci - Hajde da ludujemo, Sandie Shaw - Puppet on a string, Minouche Barelli - Boum badaboum, Vicky Leandros - L'amour est bleu, Simone de Oliveira - Desfolhada portuguesa, Louis Neefs - Jennifer Jennings, France Gall - Poupee de cire poupee de son, Abba - Waterloo, Gigliola Cinquetti - Non ho l'età

      Noi tuli nyt mieleen :D

    • Kaikki vanhat viisut on ihan huonoja.

      • Sehän riippuu siitä minkälaisesta musiikista tykkää.Esim. rap ei ole musiikkia,vain lauseita joissa on erilaisia mielipiteitä eri asioista.


    • se löytyi.Musiikki pitkään soinut päässä,meinaan tuo tozeur.Kiitos kovasti.Ohhoon päälle selailin.Ei ollut tietoa esittäjistä,eikä laulun nimestä.Kyllä netti on ihmeellinen.t.vähästä onnellinen:)

      • Waterloo Robinson .


    • Jean Vallee vivre

    • Monsters - Saara Aalto

      - tietysti :)

      • Tuuli Okkonen - Don’t Wake Me Up on paljon parempi kappale, mutta ei päässyt jatkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuuli Okkonen - Don’t Wake Me Up on paljon parempi kappale, mutta ei päässyt jatkoon.

        Ei ole Saaran voittanutta. Sitä paitsi Saarallakin oli parempi kappale, joka ei päässyt jatkoon, koska Saara voitti Saaran toisella Saaran kappaleella ja sitten se kolmas Saaran kappale jäi kolmanneksi, mikä on aika hassua, koska ei oo Saaran voittanutta.

        -winner tietää nää jutut usko huvikses ketjunnosto saara trigger-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Saaran voittanutta. Sitä paitsi Saarallakin oli parempi kappale, joka ei päässyt jatkoon, koska Saara voitti Saaran toisella Saaran kappaleella ja sitten se kolmas Saaran kappale jäi kolmanneksi, mikä on aika hassua, koska ei oo Saaran voittanutta.

        -winner tietää nää jutut usko huvikses ketjunnosto saara trigger-

        Tuuli Okkosen biisi on paljon melodisempi ja parempi kuin Saaran aikaansaannokset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuuli Okkosen biisi on paljon melodisempi ja parempi kuin Saaran aikaansaannokset.

        Ok. Tuuli, älä hermostu :D

        Saarallakin on joitakin paljon parempia ja melodisempia kappaleita kuin Saaralla keskimäärin. Osa niistä jäi rannalle, kun Monsters valittiin.

        Monsters mokattiin/muokattiin alkuperävideon Saara-imagosta koko ajan huonompaan suuntaan ja kappaleen videokatselumääriä sabotoitiin rajusti alaspäin suositulla euroviisusivulla. Kyseessä oli ilmeisesti tarkoituksellinen veto veikkaussivustolta, jotta Saaralle saataisiin isompi kerroin hyvästä sijoituksesta, koska hän oli kaikesta huolimatta yksi selvistä ennakkosuosikeista. Mutta se kolahti sitten vedonlyöjien omaan nilkkaan.

        Daruden arvostus ei ainakaan minulla yhtään vähene, joskus sattuu mukaan klubeilta ja instrumentaalibiiseistä leipänsä saaville vaan tuotantoa heikompi laulusolisti. Siksi live-artistit mieluummin korvataan sampleilla. Supermanin videossa oli sentään hauska itseironia mukana ja se oli tarttuvin kipale, mutta eipä vaan tullut valituksi.

        Kauniista vanhoista euroviisuista puheen ollen, kun joitakin esityksiä katsoo näin jälkeenpäin netistä, niin selkeä esitystyylin muutos on tapahtunut pelkän paikallaan mikin ääressä pysymisen ja OIKEAN, pelkistetyn laulamisen sijaan. Mitä huonompi laulaja, sitä isompi show ja tanssiryhmä pitää harhautuksen vuoksi nykyisin olla.

        Siinä on syynsä, miksi ihmiset kuuntelevat vanhoja viisuja, koska uusista ei jää yksikään biisi mieleen tai toimi ilman visuaalista karkkia tai jää elämään. Viisujen jälkeisenä aamuna Euroviisuvoittajillekin käy ihan kuten talenttikisojen jälkeen - keitä he olivat ja milloin voittivat?

        -winner-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Tuuli, älä hermostu :D

        Saarallakin on joitakin paljon parempia ja melodisempia kappaleita kuin Saaralla keskimäärin. Osa niistä jäi rannalle, kun Monsters valittiin.

        Monsters mokattiin/muokattiin alkuperävideon Saara-imagosta koko ajan huonompaan suuntaan ja kappaleen videokatselumääriä sabotoitiin rajusti alaspäin suositulla euroviisusivulla. Kyseessä oli ilmeisesti tarkoituksellinen veto veikkaussivustolta, jotta Saaralle saataisiin isompi kerroin hyvästä sijoituksesta, koska hän oli kaikesta huolimatta yksi selvistä ennakkosuosikeista. Mutta se kolahti sitten vedonlyöjien omaan nilkkaan.

        Daruden arvostus ei ainakaan minulla yhtään vähene, joskus sattuu mukaan klubeilta ja instrumentaalibiiseistä leipänsä saaville vaan tuotantoa heikompi laulusolisti. Siksi live-artistit mieluummin korvataan sampleilla. Supermanin videossa oli sentään hauska itseironia mukana ja se oli tarttuvin kipale, mutta eipä vaan tullut valituksi.

        Kauniista vanhoista euroviisuista puheen ollen, kun joitakin esityksiä katsoo näin jälkeenpäin netistä, niin selkeä esitystyylin muutos on tapahtunut pelkän paikallaan mikin ääressä pysymisen ja OIKEAN, pelkistetyn laulamisen sijaan. Mitä huonompi laulaja, sitä isompi show ja tanssiryhmä pitää harhautuksen vuoksi nykyisin olla.

        Siinä on syynsä, miksi ihmiset kuuntelevat vanhoja viisuja, koska uusista ei jää yksikään biisi mieleen tai toimi ilman visuaalista karkkia tai jää elämään. Viisujen jälkeisenä aamuna Euroviisuvoittajillekin käy ihan kuten talenttikisojen jälkeen - keitä he olivat ja milloin voittivat?

        -winner-

        Kun sen sijaan nollakerholaiset aina muistetaan ja heistä riittää Suomessa vuosikausiksi puhumista. Minusta sekin täytyy ottaa meriittinä. koska Suomessa voit tosiaan olla vain joko tarinan sankari tai konna. Välimuotoja tai "harmaata aluetta" ei ole.

        -winner-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Tuuli, älä hermostu :D

        Saarallakin on joitakin paljon parempia ja melodisempia kappaleita kuin Saaralla keskimäärin. Osa niistä jäi rannalle, kun Monsters valittiin.

        Monsters mokattiin/muokattiin alkuperävideon Saara-imagosta koko ajan huonompaan suuntaan ja kappaleen videokatselumääriä sabotoitiin rajusti alaspäin suositulla euroviisusivulla. Kyseessä oli ilmeisesti tarkoituksellinen veto veikkaussivustolta, jotta Saaralle saataisiin isompi kerroin hyvästä sijoituksesta, koska hän oli kaikesta huolimatta yksi selvistä ennakkosuosikeista. Mutta se kolahti sitten vedonlyöjien omaan nilkkaan.

        Daruden arvostus ei ainakaan minulla yhtään vähene, joskus sattuu mukaan klubeilta ja instrumentaalibiiseistä leipänsä saaville vaan tuotantoa heikompi laulusolisti. Siksi live-artistit mieluummin korvataan sampleilla. Supermanin videossa oli sentään hauska itseironia mukana ja se oli tarttuvin kipale, mutta eipä vaan tullut valituksi.

        Kauniista vanhoista euroviisuista puheen ollen, kun joitakin esityksiä katsoo näin jälkeenpäin netistä, niin selkeä esitystyylin muutos on tapahtunut pelkän paikallaan mikin ääressä pysymisen ja OIKEAN, pelkistetyn laulamisen sijaan. Mitä huonompi laulaja, sitä isompi show ja tanssiryhmä pitää harhautuksen vuoksi nykyisin olla.

        Siinä on syynsä, miksi ihmiset kuuntelevat vanhoja viisuja, koska uusista ei jää yksikään biisi mieleen tai toimi ilman visuaalista karkkia tai jää elämään. Viisujen jälkeisenä aamuna Euroviisuvoittajillekin käy ihan kuten talenttikisojen jälkeen - keitä he olivat ja milloin voittivat?

        -winner-

        2017 voittaja Salvador Sobral osoitti, että euroviisut eivät ole tuotantokilpailu eikä lavashow-kilpailu. Daruden kaltaisilla tuottajilla ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia menestyä jos biisi on kehno. Lavashow:lla on myös korkeintaan marginaalinen vaikutus äänisaaliseen loppukilpailussa.
        Suomen edustajat pitäisi valita sillä perusteella, kenellä on melodisimmat ja parhaat kappaleet, ja UMK järjestää ainoastaan radio-ohjelmana, jotta äänestäjät eivät kiinnitä huomiota epäolennaisiin seikkoihin jotka eivät loppukilpailussa juurikaan vaikuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        2017 voittaja Salvador Sobral osoitti, että euroviisut eivät ole tuotantokilpailu eikä lavashow-kilpailu. Daruden kaltaisilla tuottajilla ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia menestyä jos biisi on kehno. Lavashow:lla on myös korkeintaan marginaalinen vaikutus äänisaaliseen loppukilpailussa.
        Suomen edustajat pitäisi valita sillä perusteella, kenellä on melodisimmat ja parhaat kappaleet, ja UMK järjestää ainoastaan radio-ohjelmana, jotta äänestäjät eivät kiinnitä huomiota epäolennaisiin seikkoihin jotka eivät loppukilpailussa juurikaan vaikuta.

        Salvador oli yhden kerran katsottaessa herkkä ja uskottavakin rakkaudesta höppänän esitys. Toisen kerran samat maneerit nähtynä huomasi, että kaverilla oli koreografia ja sitten en enää niin tykännytkään.

        Ilman lavarekvisiittaa, pommeja ja naamareita Lordi ei olisi voittanut. Ehkä silloisella äänestystavalla tuli muutama kymmenen tuhatta ääntä Suomestakin, kun maarajoitukset päästiin kiertämään Skypessä, mutta kyllä se hyvän sijoituksen toistaminen on sen jälkeen ollut vähän turhan vaikeaa...

        Mutta jos kappaleita pitää olla nimillä Leave Me Alone tai Look Away, niin kyllä ulkomailla vinkki ymmärretään.

        -winner-


      • Anonyymi kirjoitti:

        2017 voittaja Salvador Sobral osoitti, että euroviisut eivät ole tuotantokilpailu eikä lavashow-kilpailu. Daruden kaltaisilla tuottajilla ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia menestyä jos biisi on kehno. Lavashow:lla on myös korkeintaan marginaalinen vaikutus äänisaaliseen loppukilpailussa.
        Suomen edustajat pitäisi valita sillä perusteella, kenellä on melodisimmat ja parhaat kappaleet, ja UMK järjestää ainoastaan radio-ohjelmana, jotta äänestäjät eivät kiinnitä huomiota epäolennaisiin seikkoihin jotka eivät loppukilpailussa juurikaan vaikuta.

        Suomi tarvitsee menestyäkseen valoisan ja humoristisen videon, jossa on iloisia, tanssivia ihmisiä, joilla ei ole mitään tekemistä kappaleen kanssa.

        Lähdetään tästä perusasiasta. Synkkä suomalainen ei enää myy maailmalla, heviä lukuunottamatta. Ei tosin mennyt Sandhjankaan biisi, mutta kuitenkin ennemmin iloista tanssipoppia tai sitten todella sydämeenkäypä balladi. Esittäjällä ei niin väliä, nyt on pari vuotta yritetty nimiartisteja, ehkä vain otetaan arvalla hatusta joku, jolla on persoonallinen ääni ja maanläheinen ote, eikä paineita siitä, miten musiikkiura menee, jos jääkin karsintaan?

        Ja jos rehellisiä ollaan, emmehän me oikeasti tarvitse toista Euroviisuvoittoa. Aivan kuten jääkiekon mestaruuksien kanssa, se eka voitto on se, joka jää mieleen, koska se oli jotain ainutlaatuista, johon ei uskottu koskaan pystyttävän.

        Vrt. nyt jalkapallohuuma. Tai sitten ilo, kun joku mäkihyppääjä taas voittaa.

        -winner-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Saaran voittanutta. Sitä paitsi Saarallakin oli parempi kappale, joka ei päässyt jatkoon, koska Saara voitti Saaran toisella Saaran kappaleella ja sitten se kolmas Saaran kappale jäi kolmanneksi, mikä on aika hassua, koska ei oo Saaran voittanutta.

        -winner tietää nää jutut usko huvikses ketjunnosto saara trigger-

        Taas eksyttiin varsinaisesta aloittajan aiheesta.


    • Gianna Terzi - Oneiro mou

    • Evergreenin asema kuuluu Love is blue-kappaleelle. Vicky Leandros.

      • Lisään vielä, että Volare.


    • Russlana Wild Dances, 2004 voittaja

    • Domenico Modugno: Dio Come Ti Amo,Lenny Kuhr: De Troubadour,Nicole: Ein Bischen Frieden,Jean-Jacques:Maman maman,Jean-Claude Pascal:Nous Les Amoreux,Vicky Leandros:Apres Toi,Anneli Saaristo:Dolce Vita,Mouth & MacNeal:I See A Star ym ym ym.

    • Tonicha: Menina,Portugali 1971

    • KOjo. Nuku -ommiin.

    • Kedvesem, älkää kysykö miksi, yksinkertainen on usein paras,jos/kun tehty taidolla, iskee minuun tuo kappale.

    • Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
      Ehdottomasti kaunein euroviisu kautta aikojen joka koskaan on sävelletty,laulajan äänikin on niin hunajainen.Sanat ovat suurta lyriikkaa!!

      • Hyvää sarkasmia!


    • Italian Occidentalis Karma, kuuntelen sitä vieläkin youtubesta.

      Espanjan vanha Azucar morenon esitys oli myös ihan mieletön, samoin tietysti heidän hittibiisi (ei viisuissa) Devorame otra vez.

    • Vesa-Matti Loirin huilumies oli yliveto.
      Tosin sitä taiteellista esitystä ei ole ymmärtänyt kukaan tähän päivään...
      ...paitsi sen aikainen raati.

    • Italia kolahti vuonna -75
      Dori Ghezzi & Wess - "Era"

    • Englanti 2005 oli hyvä ja erottuva;
      Daz Sampson - Teenage Life

    • Minun ehkä kuunnelluin euroviisu kautta vuosien on Espanjan seitkytluvun Eres Tu. Esittäjä Mocedades. Niin kaunis. On edelleen soittolistallani. Ikivihreä eikä vanhene koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kulmunille koulutusta 50 000 eurolla

      Veronmaksajat maksaa https://www.is.fi/politiikka/art-2000006527878.html Näin niitä verorahoja käytetään
      Maailman menoa
      368
      4245
    2. No niin....Tiemaksut sitten tulee.

      Jopa 1000€ lisää kuluja autoilijalle. Näin se Suomi varmaan yrittää ylöspäin mutta muistaa pitäisi että se raha on taas pois muusta kulutuksesta.Jälle
      Maailman menoa
      152
      4142
    3. Mielipiteitä amk pääsykokeesta?

      Itselle englanti ja eettiset taidot oli vaikeimpia... Jäikö teillä paljon vastaamatta kysymyksiin? Minulla joka osiossa jäi johonkin vastaamatta.
      Pääsykokeet
      80
      3589
    4. Miksi Halla-aho vaikenee USAn mellakoista?

      Johtuuko siintä että hän ei voi/saa kritisoida Putinia eikä Trumpia!?
      Maailman menoa
      219
      2515
    5. Henkirikos

      Tietoa kenelläkään viime yön puukotuksesta..?
      Jämsä
      18
      2249