Osaisiko joku selittää kansantajuisesti, mitä tarkoittaa "lemma"? Se on kai suomea, mutta en löytänyt sitä nykysuomen sanakirjasta. Saattaa se olla myös englantia tai jotai muuta kieltä.
Lemma
11
714
Vastaukset
- jäärä
Missä olet tavannut sanan?
- Toinen mäntti
Siinä se vasta tolkuton sana on! Pumppauslemma!
Löytyneekö tuolle järjellistä selitystä?! - Topi
Toinen mäntti kirjoitti:
Siinä se vasta tolkuton sana on! Pumppauslemma!
Löytyneekö tuolle järjellistä selitystä?!englanniksi "pumping lemma".
EOS mitä se tarkoittaa noinniinkuin käytännön tasolla.
- lainailija
lemma 1
noun
(plural: -mas, -mata)
1 a subsidiary proposition, assumed to be valid, that is used in the proof of another proposition
2 (Linguistics) a word considered as its citation form together with all the inflected forms. For example, the lemma go consists of go together with goes, going, went, and gone
3 an argument or theme, esp. when used as the subject or title of a composition
[ETYMOLOGY: C16 (meaning: proposition), C17 (meaning: title, theme): via Latin from Greek: premise, from lambanein to take (for granted)]
lemma 2
noun
(plural: -mas, -mata)
the outer of two bracts surrounding each floret of a grass inflorescence.
[ETYMOLOGY: 19th Century: from Greek: rind, from lepein to peel]
http://www.wordreference.com - Wiki Knows
"Lemma on apulause. Lemmaa käytetään todistettaessa muita lauseita."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lemma
http://fi.wikipedia.org/wiki/Matematiikka- henna
no niin.
- Jusa
Minulle tulee ainakin mieleen lemmari. Se sellainen millä kiinnitetään vesiletku jäähdyttäjään esmes autossa tai mopossa. Saattasis olla samasta sanasta?
- Ilpo Tuskin
klämma = puristaa
klämmare = liitin - Painstakingly
Ilpo Tuskin kirjoitti:
klämma = puristaa
klämmare = liitinNo entäs sitten se "dilemma"? Se varmasti on samasta sanasta "lemma"? Tarkoittaako tuo di- 'kaksi'?
- LK.
Lääketieteellisestä terminologiasta löytyy muutama harvinainen yhdyssana, jonka loppuosa on -lemma. Yksinään sanaa lemma ei käytännössä ole olemassa lääketieteessä. Kuori on tietääkseni kreikaksi lemma ja tähän sopivatkin seuraavat termit:
Sarkolemma (lihassolun solukalvo) ja
neurilemma (hermosyyn tuppi)- Tienaripoika
Näinköhän tuo sana "lemma" onkin siis alkujaan kreikkaa :o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473245Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002857- 1362550
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572490- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172407Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212354Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100