Vauvan ruuasta, kiinteistä yms

Pillipiipari2009

Voi, kun jotenkin tuntuu että olen semmoinen mämmikoura :(

8 kk vauva, soseet aloitettu 4.5 kk iässä, syö edelleen myös rintaa. Voiko ihan oikeasti vauvan nälkä vaihdella niin paljon, että tänään ei syö kuin tyyliin jokaisella aterialla pari lusikallista ja huominenkin voi mennä ihan samalla kaavalla?

Olen antanut aamupuuron, lounaaksi perunaa lihaa kasvista, päivällinen kasvissose ja iltapuuro. Viime viikolla kieltäytyi päivällisen kasviksesta "kokonaan". Seuraavana päivän päivällisellä kokeilin hedelmää ja sitä kyllä söi jonkin verran. Puuroihin olen yleensä lisännyt hiukan marjaa/hedelmää. Nyt pitäisi neuvolan ohjeen mukaan vielä antaa yksi ateria lisää, mutta jotenkin tuntuu ettei uppoa. Kaveri on ihan ymmärtääkseni ihan ok kokoinen, painaa 9.5 kg ja on 72 cm pitkä. Mulle on tullut tuosta ruokahommasta itselleni stressi. Olen jopa miettinyt, että jos kuitenkin olen jotenkin "tuhonnut" vauvan oman, luonnollisen ruokahalun, ettei nyt vaan suostu sen vuoksi syömään juuri lainkaan. En tuputa, kokeilen jos yhden kerran supistaa suunsa ja kääntä päänsä, odotan hetken (minuutin pari) ja kokeilen vielä kerran uudelleen. Jos ei edelleenkään syö, lopetan siihen. Välillä olen antanut tuossa kokeilun välissä vettä ja sen jälkeen on ruoka maistunutkin paremmin.

Pitäisikö "oikeaoppisesti" antaa rintamaito ennen vai jälkeen aterian? Kuinka kauan voi olla maidon ja aterian välissä aikaa (olen antanut maidon ekaksi ja kiinteän sitten kutakuinkin tunnin päästä)?

Ja kiitos, en halua säksätystä ;)
Minkäs sille voi kun olen ressaaja luonteeltaan....

2

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti minäkin

      Itselläni myös 8kk, aika lailla peräti samoissa mitoissa, eli erittäin ok.
      Aika pitkälle voit rentoutua, ja antaa lapsen syödä niin paljon kuin haluaa, silloin kun haluaa. Meillä päivä menee hyvin, kun aloitellaan aamu maidolla, odotellaan puolesta tunnista reiluun tuntiin, kunnes on taas nälkä ja sitten tehdään puuro. Joskus menee parikin desiä, useimmiten vain puolisen desiä, sekin hedelmäsoseella maustettuna. Annan maitoa aina nukutuksen yhteydessä ja useinmiten heräämisen jälkeen, joten päivällä aloitan ruoan suoraan soseella (tai nyttemmin oikeastaan karheella ruoalla). Ja taas, joskus saattaa mennä 3-4 desiä putkeen, välillä vain 1 desi. Ja sama iltapäivällä illalla kauravelli.
      Tämä sopii meille ja meidän rytmiin, teillä voi olla aivan omanlaisensa. Terve lapsi syö kyllä tarvitsemansa. Etenkin kasvupyrähdysten aikaan ruokaa menee enemmän, samoin kun alkaa aktiivisemman liikkumisen. Todennäköisesti lapsesi saa vielä rintamaidosta vatsansa täyteen juuri ennen ateriaa, joten muu ei niin hyvin maistu.
      Kun lapsi aloittaa ns "oikean ruoan", eli ei enää sosetta, niin ruokaa menee todennäköisesti enemmän. Ainakin meillä tehdassoseita menee välillä vain muutama lusikallinen, mutta keitetty porkkana tai banaani uppoaa kokonaan. ja lapsikin kokee olevansa jo tosi taitava, kun osaa ihan itse viedä ruokansa suuhun. ;D

      • reppu123

        Meillä on ollut vähän samankaltainen tilanne.
        Nyt tosin vauvalla on ikää reilut 9 kk. Onkohan normaalia, että paino on pudonnut 8 kk neuvolakäynnistä parisen sataa grammaa? Tosin on kyllä tässä parisen viikkoa kontannut ja sitä ennen kuukauden verran ryöminyt. Ja tekee sitä aika aktiivisesti.

        Onko kenelläkään muuten vinkkiä, miten puuron saisi maistumaan? Ollaan laitettu hedelmää, on hienojakoisempaa, ei - ei uppoa laisinkaan....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe