siis 12 tunnin kellossa?
Mistä sanoista tulee AM ja PM
6
6987
Vastaukset
- Abi04
sanakirjan mukaan a.m. tulee sanoista ante meridiem, ennen puoltapäivää, ja p.m. post meridiem, puolenpäivän jälkeen. englannin lyhenteet tulee yleensä latinasta :)
- am/pm
Tässä sanat mistä am ja pm tulevat
AM ante meridiem and PM post meridiem eli before noon and after noon - Anonyymi
Aamu Mäivä ja Pilta Mäivä.
- Anonyymi
Mä luulin skidinä et ne tarkoitti After Midnight ja Past Midday 😁
- Anonyymi
Onneksi nykyään muistan että aamu on am. Ja ilta pm. Aamun muistisana on am ampeeri. Yllä joku tiesi mistä sanat tulevat.
- Anonyymi
meridies, -ei m. = keskipäivä, puolipäivä (< medius + dies)
- tarkoittaa myös etelää, koska aurinko paistaa etelästä keskipäivällä
medius, -a, -um = keskimmäinen, keski-, keskellä oleva jne
dies, -ei m. = päivä
- sanassa on tapahtunut dissimilaatio, ettei tulisi kahta d:tä peräkkäin
ante + acc. - prepositio: ennen
post + acc. - prepositio: jälkeen
too much information... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628