Tärkeimmät syyt paniikkikohtauksiin ovat huono itsetunto, tyytymättömyys elämäänsä, negatiivisuus, liian korkeat sisäiset vaatimukset verrattuna omiin kykyihin ja jaksamiseen.
Lääkitys voi auttaa kyllä hetkellisesti mutta syytä se ei kokonaan poista.
Monilla paniikkikohtausesta kärsivillä on jonkinasteinen masennus. Masennuksesta johtuen henkilö ei kykene täyttämään sisäisiä vaatimuksiaan. Negatiivisuus ruokkii sekä paniikkia että masennusta. Huono itsetunto ja itsearvostuksen puute pistää ihmisen soimaamaan itseään ja asettamaan epäsopivia vaatimuksia itselleen. Tässä sisäisen pomon jyräyksessä ihmisen ulkoisempikin puoli murenee ja syntyy paniikkikohtaus.
Paniikkikohtaus voi syntyä missä tahansa eri ihmisillä erilaisista sisäisistä vaatimuksista.
Positiivisuutta, itsetuntoa ja -arvostusta vahvistamalla saa sisäisen tasapainon. Se että on vähemmän välittämättä sosiaalisista normeista ja ei kanna syyllisyyttä tai sitten noudattaa paremmin sisäisen pomonsa neuvoja helpottaa sisäisen tasapainon löytämistä. Jos jatkuvasti toimii vastoin sisäistä vaatimustasoaan, siitä seuraa luonnollisesti huonommuuden tunne, joka laukeaa paniikkikohtauksella.
Tästä syystä esim. eri uskontoihin vahvasti uskovilla on usein hyvä olo, sillä heidän jumalansa (eli sisäinen pomo) antaa anteeksi huonot teot. Usova tietää tietoisesti ja alitajuntaisesti että hänen huonot puolensa on anteeksi annettu ja hän on hyväksytty ihminen mokista huolimatta. Näin ollen uskova tuntee sisäistä rauhaa ja turvallisuutta.
Hakekaa ongelmiinne apua / auttakaa aktiivisesti itseänne! Pelkkä lääkitys ei riitä.
Syy paniikkihäiriöön
26
3939
Vastaukset
- kirjoitettu
Olen aikalailla samaa mieltä kanssasi. Jokaisen ihmisen pitää välittää itsestään,
ja toimia sen mukaan. Ei saa vaipua itsesääliin, eikä jäädä neljän seinän sisään.
Jos tuntuu, ettei mahdollisista ongelmista selviä yksinään, silloin täytyy hakea apua.
Aika usein esim. paniikkihäiriöitä sairastavilla on taustalla juuri huono itsetunto, monilla myös saamattomuus, aloitekyvyttömyys jne...
Tärkeää on tietenkin myöskin se, miten kuluttaa vapaa-aikansa? Jos se on enimmäkseen sisällä (tietsikalla, tv:n ääressä) nyhjäämistä, silloin nämä sosiaaliset tilanteet tuntuvat hyvin vaikeilta kohdata. Tai näin minä sen ajattelen.
Nuorten (tottakai muidenkin) ihmisten olisi hyvä olla kavereiden kanssa, harrastella
sellaisia asioita, mitkä tuntuvat kiinnostavilta. Pienet kotityötkin piristävät, 15 minuuttia siivoamista tms. piristää jo ihmisen mieltä kummasti
-näin olen jostain lukenut.
Eli jos elämän kuviot ovat yksitoikkoisia, itseään toistavia-kannattais varmaan
tehdä elämäntaparemontti. - Paniikkipalvelu
oman kokemukseni ja päättelyni perusteella olen tullut siihe tulokseen, että paniikkihäiriö aiheutuu useimmissa tapauksissa kofeiiniriippuvuuteen liittyvän kroonisen kofeiinimyrkytyksen aiheuttaman rabdomyolyysin laukaiseman hankitun porfyrian vaikutuksesta. Psyykkiset stressitekijät ovat vain osa prosessista, ne eivät ehkä aiheuttaisi havaittavia oireita ilman kofeiinin aiheuttamaa kroonista kemiallista epätasapainotilaa, joka heikentää rajusti stressinsietokykyä.
Mekanismi perustunee porfyriinien aiheuttamaan hypotalamuksen paraventrikulaaritumakkeen toiminnalliseen häiriöön, jonka vuoksi kortisoli ei kykene estämään tarpeeksi tehokkaasti CRH-hormonia kiihdyttämästä aivolisäkerauhasta tuottamaan ACTH-hormonia, joka saa lisämunuaisen vapauttamaan lisää kortisolia.
Toinen vaikuttava tekijä saattaisi olla porfyriinien mahdollinen estävä vaikutus gabaergisiin prosesseihin, tätä ajatusta tukee tilaan liittyvä voimakas lihasjäykkyys, joka voi edetä pahimmillaan hengityshalvaukseksi.
Porfyriinien aiheuttamana paniikkitila kehittyy ja heikkenee stressitekijän vaikutuksesta, myrkytyksen toimiessa mahdollistavana taustatekijänä.
Stressitekijä toimii syntyvän kiertoilmiön säätäjänä, tämä ilmenee paniikkihäiriöisillä siten, että harjoitetaan siedätystekniikkaa paniikkia laukaisevien tekijöiden suhteen. Siedätysprosessiin keskittyminen ilmeisesti häiritsee paniikkioireita ruokkivaa prosessia ja saattaa ehkä kohottaa rauhoittavien välittäjäaineiden tasoa. EMDR- ja EFT-terapiat vaikuttanevat samantapaisella häirintämekanismilla.
Myös harjoittamani joogaan perustuvat keskittymismetodit vaikuttavat tällaisessa tilanteessa oireita vähentäen, samoin bentsodiatsepiinit. Joogan on todettu kohottavan GABA-tasoa, bentsot korvaavat sen toiminnan puutetta ja jarruttavat HPA-akselia.
On hyvä perehtyä psyyken ilmiöiden taustalla oleviin kemiallisiin tekijöihin, psyykehän on pelkästään aivokemian ilmenemismuoto, jota ymmärtää paremmin kun tietää, miten erilaiset psyyken ilmiöt toimivat kemian tasolla ja millaisia vuorovaikutuksia niillä on keskenään.
Tämä perustuu yli 20 vuoden kokemukseen vaikeasta paniikkihäiriöstä, joka on nyt paranemisen loppusuoralla.
http://qmies.blogit.fi/- Apua kaipaava
voisitko ystävällisesti kertoa, että kun meitä ihmisiä on kuitenkin aika paljon, jotka emme käytä kofeiinituotteita, niin mistä johtuvat paniikkihäiröt ja vielä pahemmat, paniikkihäiriökohtaukset.
Minä olen Coca Colaa käyttänyt teini-iässä, ja kahvia ja teetä enkä muutakaan kofeiinivalmistetta koskaan, ja nyt olen 40-vuotias aikuinen ja paniikkivaivat minulla pahat, niin anna joku vinkki millä päästä eroon vaivoista? Please? Kiitos! - samanlaisen
Apua kaipaava kirjoitti:
voisitko ystävällisesti kertoa, että kun meitä ihmisiä on kuitenkin aika paljon, jotka emme käytä kofeiinituotteita, niin mistä johtuvat paniikkihäiröt ja vielä pahemmat, paniikkihäiriökohtaukset.
Minä olen Coca Colaa käyttänyt teini-iässä, ja kahvia ja teetä enkä muutakaan kofeiinivalmistetta koskaan, ja nyt olen 40-vuotias aikuinen ja paniikkivaivat minulla pahat, niin anna joku vinkki millä päästä eroon vaivoista? Please? Kiitos!toimintahäiriön stressihormonien säätelyyn kuin kofeiini. Perinnölliset ominaisuudet saattavat reagoida esimerkiksi sokerin tai nopeiden hiilihydraattien kanssa siten. Myös elintarvikkeiden lisäaineet voivat aiheuttaa samaa tietyllä geeniperimällä.
Ellet käytä lisäravinteita, aloita niiden kanssa heti ja puhdista ravintotottumuksesi kokonaan uusiksi kasvisperäisellä ja luonnollisella sapuskalla. Vältä roskaruokia ja prosessoituja elintarvikkeita.
E-Epa parantaa aivosolujen toimintaa, karnosiini parantaa lihasten toimintaa ja ehkäisee rytmihäiriöitä, magnesium rauhoittaa stressihormoneja ja rentouttaa lihaksi jne... - asdkasöldjöl
eikä niitä kannata missään nimessä uskoa. Aiemmat viestit taidettiinkin jo poistaa.
- ex-kofeinisti
asdkasöldjöl kirjoitti:
eikä niitä kannata missään nimessä uskoa. Aiemmat viestit taidettiinkin jo poistaa.
Noinhan sitä tavataan sanoa kun ollaan eri mieltä tietämättä tai ymmärtämättä asiasta hölkäsen pölähtämää. Tässä on katkelma Eviran julkaisemasta nuorten kofeiinin käyttöä tutkivasta riskiarviosta, “Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries”.
“Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”
Ja osoite, josta saa validia tietoa kofeiinista ja paniikkihäiriöstä on.
http://qmies.blogit.fi/
- Tiedän minäkin
Kyllä varmaan osasyitä nuo ovat, mutta miten ihminen saa huonon itsetunnon? Se tulee kasvatuksen ja ympäristön myötä, miten lapseen suhtaudutaan. Jos lasta moititaan, eikä mistään saa kohottavaa ja arvostavaa palautetta, ei ole ihme, jos ei ole tyytyväinen itseensä eikä osaa itseään arvostaa.
Toinen juttu on sitten vielä kamalampi: Jos lasta kuritetaan ruumiillisesti, käytetään seksuaalisesti hyväksi tai selvästi hyljeksitään, on todennäköisesti paniikkihäiriö seurauksena. Eikä tietenkään lääkkeet paranna alkuperäistä syytä.
Itse olen kärsinyt melkein noista kaikista, epävarmuudesta, hirveästä ujoudesta, masennuksesta, paniikkihäiriöstä, ja taustalla seksuaalinen hyväksikäyttö lapsuudessa. Olen sitä mieltä, että kaikkeen huonoon oloon yms. löytyy kyllä syy jostain. Ei kukaan, jonka elämä on sopuisaa ja rakastettavaa, masennu. Miten paljon nuorten itsemurhien taustalla onkaan koulukiusaaminen! Ja miten nuoret eivät ymmärrä tätä? Ja miksi aikuisten työpaikoilla kiusataan niin hirveästi?
Pahuus ei tuo mukanaan hyvää vaan pahaa, liian paljon pahaa!- noi
huonot kokemukset tietty vaikuttaa itsetuntoon. Hyvä itsetunto kehittyy juuri hyvistä kokemuksista. Mutta ei koko elämä ole tuomittu sen takia et vanhemmat tai jotku muut tai joku ulkoinen seikka on vetänyt maton alta.
Aikuinen ihminen pystyy rakentamaan itselleen askel askeleelta hyvän itsetunnon, korvaamalla huonot kokemukset hyvillä kokemuksilla. Tähän voi tarvita ammattiauttajan tai muun hyvän ihmisen apua. Lisäksi tietty olis hyvä jos joku kannustaisi hakemaan sitä apua, jos ei itse ymmärrä sitä hakea. Jos on koko elämänsä ollut huonossa jamassa niin sitä on saattanut sokaistua omaan tilanteeseensa eikä osaa edes unelmoida paremmasta. Paremman saavuttaminen on kaikille mahdollista! - muuten
noi kirjoitti:
huonot kokemukset tietty vaikuttaa itsetuntoon. Hyvä itsetunto kehittyy juuri hyvistä kokemuksista. Mutta ei koko elämä ole tuomittu sen takia et vanhemmat tai jotku muut tai joku ulkoinen seikka on vetänyt maton alta.
Aikuinen ihminen pystyy rakentamaan itselleen askel askeleelta hyvän itsetunnon, korvaamalla huonot kokemukset hyvillä kokemuksilla. Tähän voi tarvita ammattiauttajan tai muun hyvän ihmisen apua. Lisäksi tietty olis hyvä jos joku kannustaisi hakemaan sitä apua, jos ei itse ymmärrä sitä hakea. Jos on koko elämänsä ollut huonossa jamassa niin sitä on saattanut sokaistua omaan tilanteeseensa eikä osaa edes unelmoida paremmasta. Paremman saavuttaminen on kaikille mahdollista!hyvän lapsuuden elänyt voi pilata elämänsä suuntaamalla tarkkaavaisuutensa niihin huonoihin kokemuksiin. Tuskin sellaista ihmistä onkaan jonka lapsuus olisi niin hyvin mennyt ettei mistään saa kehitettyä itselleen ongelmaa.
Tottakai on vaikeata ja vieläkin vaikeampaa jos on kaiken kukkuraks ollut huono lapsuus, mutta aivan turha luulla että olisi sellaisia lapsuuksia olemassa jotka kantaisivat koko elämän läpi. Murrosiässä viimeistään sitä ottaa itse elämänsä ohjakset käteen.
Hyvätkin eväät voi heittää ojan penkkaan, jos ei ymmärrä arvostaa niitä. - 1234..
noi kirjoitti:
Aikuinen ihminen pystyy rakentamaan itselleen askel askeleelta hyvän itsetunnon, korvaamalla huonot kokemukset hyvillä kokemuksilla. Tähän voi tarvita ammattiauttajan tai muun hyvän ihmisen apua. Lisäksi tietty olis hyvä jos joku kannustaisi hakemaan sitä apua, jos ei itse ymmärrä sitä hakea. Jos on koko elämänsä ollut huonossa jamassa niin sitä on saattanut sokaistua omaan tilanteeseensa eikä osaa edes unelmoida paremmasta. Paremman saavuttaminen on kaikille mahdollista!"Aikuinen ihminen pystyy rakentamaan itselleen askel askeleelta hyvän itsetunnon, korvaamalla huonot kokemukset hyvillä kokemuksilla. "
Se on kuule ihan sama onko aikuinen vai nuori, aikuinen voi olla hyvin vaativa itselleen. Ja näistä vaatimuksista ei pääse helpolla eroon oli sitten aikuinen tai nuori. - Selviytyjä
muuten kirjoitti:
hyvän lapsuuden elänyt voi pilata elämänsä suuntaamalla tarkkaavaisuutensa niihin huonoihin kokemuksiin. Tuskin sellaista ihmistä onkaan jonka lapsuus olisi niin hyvin mennyt ettei mistään saa kehitettyä itselleen ongelmaa.
Tottakai on vaikeata ja vieläkin vaikeampaa jos on kaiken kukkuraks ollut huono lapsuus, mutta aivan turha luulla että olisi sellaisia lapsuuksia olemassa jotka kantaisivat koko elämän läpi. Murrosiässä viimeistään sitä ottaa itse elämänsä ohjakset käteen.
Hyvätkin eväät voi heittää ojan penkkaan, jos ei ymmärrä arvostaa niitä.Paniikkihäirön takana ei välttämättä tarvitse olla huono lapsuus tai liikaa pehmeitä leluja. Se saattaa johtua myös yhdestä tai useammasta traumaattisesta kokemuksesta. Lapsena koettu hyljätyksitulemisen tunne tarpeeksi voimakkaana sattaa aiheuttaa sellaisen "huomatkaa minut ja niinhän te huomaattekin"- riippuvuuden ja noidankehä on kylväytynyt siemenenä alitajuntaan, josta se sitten masennuksen tai kriisin tullessa ponnahtaa pintaan paniikkihäiriön muodossa. Lääkkeillä sitä ei voida parantaa. Ainoa tie on oman itsensä eheyttäminen oikeilla valinnoilla kaikilla tasoilla elämässä. On valittava voimaa antavia ja minuutta tukevia toimintoja niin fyysisellä kuin henkisellä puolella. Nautintoaineita on vältettävä koska ne toimivat vain äidin tissin korvikkeena. Nyt ei äiti pysty auttamaan. SINÄ olet se jonka on mentävä tulta päin,
- Kofeiinipalvelu
Pelkkä lääkitys ei tosiaankaan riitä, mutta pari mukillista kofeiinia saa ihmeitä aikaan.
- ----..
Oletko ajatellut senkin voivan vaikuttaa, jos perusluottamus häiriytyy jo pikkulapsena? Tunnen kaksi henkilöä, joilla on yhtä vaikea paniikkihäiriö. Toinen on lapsuudentoverini. Kukaan ei huolinut häntä ystäväkseen, sitten minä sanoin, ollaan ystäviä. Koulun johtaja vei minulta kaikki. Hän ei halunnut puhua järkytyksestään, tytön äiti kielsi lopulta tapaamiset.
Entinen mieheni sai aina kahviloissa paniikkikohtauksen, se oli joskus rasittavaa, hänkään ei halunnut puhua.
Monet ihmiset uskoivat, pystyn vaikka mihin, olen tavallinen.
Olen kärsinyt hirveästä ihmispelosta koko elämän ajan, ihmiset ovat väsyttäviä. En jaksa heitä. - mieltä,
eiiä paniikkihäiriöitä on useampia erilaisia, eri syistä johtuvia. Usein sairauden lopulliseen puhkeamiseen on vaikuttamassa monta eri tekijää yhtä aikaa. Jotkut sietävät kofeiinia, jotkut eivät, toisille riittää terapia, toisten on pakko syödä loppuikänsä lääkkeitä. Syyt ovat tuskin puhtaasti psyykkisiä tai puhtaasti fyysisiä.
- Viesti kadonnu?
Mihin on kadonnut mun kirjoittama pitkä viesti??
- uusi viesti
Olen samaa mieltä, että paniikkihäiriöllä on myös psyykkiset teijänsä eikä syynä ole aina kofeiini. Minä sain ensimmäisiä kohtauksia jo vuosia ennen kuin opin juomaan kahvia. Luulen että suurimpia syitä ovat olleet puhkeamiselle mm. turvattomuus, kelpaamattomuuden-tunne mihin liittyy arvostelua (pukeutumisesta, ulkonäöstä, toiminnasta) ja ilmapiiri kotona, missä olo ei ole tuntunut vapaalta. Jos kotonaan ei voi olla sellainen kuin on ja olo on varpaillaan olemista, niin olo on ulkopuolinen ja tukala helposti muuallakin.
Minulla ehkä pahin pelko liittyy juuri itsensä nolaamiseen ja arvostelluksi tulemiseen. Pelkään useissa sos.tilanteissa, että saan hävetä itseäni tai että jos muut arvostelevat ja syynäävät. Sen takia en voi olla vapaasti, vaan olen varma että minusta etsitään ja löydetään taas vikaa.- niki4
Ei välttämättä vaikuta lapsuus aika. Minulla ollut tosi hyvä lapsuus ja nuoruus mutta nyt oli viimeiset
viisi vuotta aivan perseestä töissä. Paska esimies joka ei osannut hommia eikä ymmärtänyt meitä alaisia eikä ollut meidän puolella ollenkaan. Meitä kaikkia siellä painostettiin ja uhkailtiin ja olisi pitänyt olla vastaamassa omaan puhelimeenkin vapaa-ajalla ja tulla töihin kun oli kiire. Jos ei saatu kiinni niin esimiehet haukkuivat meidän sähköpostilla. Myös siis ylemmätkin esimiehet tekivät niin. Sitten kun ihmiset alkoivat voimaan pahoin ja käytiin lääkärissä ja saatiin sairauslomaa niin siitäkin saatiin haukut. Ei siinä paljon enää muuta saanut kun ahdistuksen ja paniikkihäiriöitä. Nyt yritetään itse selvitä epalla ja karosiinilla ja propralilla.
Toivoa ja valoa näkyy. - syitä on monia
Paras hoito näissä vaivoissa lienee vertaistuki. Mutta sitä on hiton vaikea löytää kun kaikilla on erilaisia oireita ja erilaiset syyt oireisiin. Eikä psykologia voi ymmärtää mitä on käynyt läpi jos se ei itse ole käynyt samaa läpi. Olen samaa mieltä aiemman kirjoituksen kanssa siitä että syyt voi olla psyykkisiä tai fyysisiä. Mulla ei ainakaan ole elämässä ollu koskaan mitään vikaa. Oikeasti, en ole nähnyt nälkää ja eikä minua ole hakattu. Ei ole tarvinnu pelätä mitään erityistä. Tottakai lapsilla on omat pelkonsa aina, se on normaalia. Itsetunto on kohdallaan, mutta en ole sosiaalinen tyyppi. En kuitenkaan pätkääkään stressaa siitä mitä muut minusta ajattelevat. Mutta pointti on se, että mulla ei ole mitään traumoja lapsuudesta tms. Enkä pelkää ihmisiä. Silti ahdistaa. Olen periaatteen ihminen, se ei ole helppoa. Mutta on minunlaisia muitakin joita ei ahdista. Uskon että kyse on kemiasta, eli on alttius reagoida vahvasti stressitekijöihin, joita jokainen ihminen kokee kokoajan. Se kofeiini mitä täällä tyrkytetään vaikuttaa sydämeeni voimakkaasti, eli saan heti rytmihäiriöitä. Mutta kofeiinittomuus ei tosiaankaan poista ahdistusta.
- ex-kofeinisti ja panikoija
syitä on monia kirjoitti:
Paras hoito näissä vaivoissa lienee vertaistuki. Mutta sitä on hiton vaikea löytää kun kaikilla on erilaisia oireita ja erilaiset syyt oireisiin. Eikä psykologia voi ymmärtää mitä on käynyt läpi jos se ei itse ole käynyt samaa läpi. Olen samaa mieltä aiemman kirjoituksen kanssa siitä että syyt voi olla psyykkisiä tai fyysisiä. Mulla ei ainakaan ole elämässä ollu koskaan mitään vikaa. Oikeasti, en ole nähnyt nälkää ja eikä minua ole hakattu. Ei ole tarvinnu pelätä mitään erityistä. Tottakai lapsilla on omat pelkonsa aina, se on normaalia. Itsetunto on kohdallaan, mutta en ole sosiaalinen tyyppi. En kuitenkaan pätkääkään stressaa siitä mitä muut minusta ajattelevat. Mutta pointti on se, että mulla ei ole mitään traumoja lapsuudesta tms. Enkä pelkää ihmisiä. Silti ahdistaa. Olen periaatteen ihminen, se ei ole helppoa. Mutta on minunlaisia muitakin joita ei ahdista. Uskon että kyse on kemiasta, eli on alttius reagoida vahvasti stressitekijöihin, joita jokainen ihminen kokee kokoajan. Se kofeiini mitä täällä tyrkytetään vaikuttaa sydämeeni voimakkaasti, eli saan heti rytmihäiriöitä. Mutta kofeiinittomuus ei tosiaankaan poista ahdistusta.
Kofeiinittomuus poistaa ahdistuneisuuden, mutta se vie aikaa joitakin kuukausia, ahdistuneisuus ja masentuneisuus pahenevat vieroituksen yhteydessä. Kofeiini aiheuttaa aivokemiaan samanlaisen muutoksen kuin voimakas psyykkinen stressi, se on nestemäistä stressiä.
- ||måp
syitä on monia kirjoitti:
Perinnölliset tekijätkin voivat olla paniikkihäiriön aiheuttajia. Kaikki edellä mainitut asiat ovat myös mahdollisia paniikkih. aiheuttajia.
Itse olen sairastanut kohta vuoden, ja juon kahvia ja olen aina juonut. Koetan kokoajan vähentää, mikä ainakin minulla on saanut jo aikaan tuloksia.
Itselläni paniikkihäiriö "tuli" luultavasti geeneissä. Aivojen välittäjä-aineet eivät kai toimi oikein...
Lääkitys on helpoin tapa hoitaa ajoittaista ahditusta ja paniikkia, mutta jos se jatkuu pidempään on syytä hakea myös keskusteluapua. Itse käytän lääkkeitä ja ravintolisiä, mutta en ole turvautunut vielä terapiaan, koska en koe sitä itselleni tarpeelliseksi. Sukulaiset toimivat jo minun terapeutteina (osalla heistä on myös sama vaiva). Tämä on kuitenkin minun henk.koht. mielipide.
Kahvinjuojat tietävät, miten hankalaa kahvista on luopua, kun se on niin hyvää:) itse olen halunnut sen "nautinnon" säilyttää elämässäni. - ex-kofeinisti ja panikoija
||måp kirjoitti:
Perinnölliset tekijätkin voivat olla paniikkihäiriön aiheuttajia. Kaikki edellä mainitut asiat ovat myös mahdollisia paniikkih. aiheuttajia.
Itse olen sairastanut kohta vuoden, ja juon kahvia ja olen aina juonut. Koetan kokoajan vähentää, mikä ainakin minulla on saanut jo aikaan tuloksia.
Itselläni paniikkihäiriö "tuli" luultavasti geeneissä. Aivojen välittäjä-aineet eivät kai toimi oikein...
Lääkitys on helpoin tapa hoitaa ajoittaista ahditusta ja paniikkia, mutta jos se jatkuu pidempään on syytä hakea myös keskusteluapua. Itse käytän lääkkeitä ja ravintolisiä, mutta en ole turvautunut vielä terapiaan, koska en koe sitä itselleni tarpeelliseksi. Sukulaiset toimivat jo minun terapeutteina (osalla heistä on myös sama vaiva). Tämä on kuitenkin minun henk.koht. mielipide.
Kahvinjuojat tietävät, miten hankalaa kahvista on luopua, kun se on niin hyvää:) itse olen halunnut sen "nautinnon" säilyttää elämässäni.Paniikkihäiriö tuntuu todella olevan perinnöllinen juttu, isälläni on nimittäin täsmälleen samat oireet kuin minulla oli kofeiinia käyttäessäni. Hänen elämänsä tärväytyi kofeiiniherkkyyden takia, ja hän on syönyt psyykenlääkkeitä vuosikymmeniä, kärsien kuitenkin kaiken aikaa elämää lamauttavista psyykkisistä ja fyysisistä oireista.
Käytön vähentäminen voi auttaa, sekin on kiinni yksilöllisistä ominaisuuksista, kokonaan paranemiseen vaaditaan kuitenkin täydellinen pidättäytyminen kaikesta kofeiinista, sekä kehon puhdistaminen hermomyrkkykertymistä, jotka muuten vapautuvat hitaasti verenkiertoon ja voivat aiheuttaa oireita vielä vuosia lopettamisen jälkeen. Näilläkin toimenpiteillä paranemiseen voi mennä pari vuotta ja psyyken kuntoutuminen jatkuu vielä senkin jälkeen.
Paniikkihäiriö ei ole psyykkinen vaiva, vaan stressihormonien säätelyjärjestelmän toiminnallinen virhe, jonka syyt ovat yleensä yksilöllisessä herkkyydessä jollekin kehon ulkopuoliselle kemialliselle tekijälle. Psyykkiset tekijät voivat laukaista stressihormonien kohoamisen aiheuttaman paniikkikohtauksen, mutta se ei riitä selittämään miksi ne stressihormonit karkaavat käsistä täydellisesti. Kyseessä on täysin selkeästi aivojen pelkokeskuksen, hypotalamuksen toimintahäiriö, johon vaikuttaa suoraan kofeiinin kohottama kroonisen stressin hormoni, kortisoli.
Se, että kofeiini aiheuttaa paniikkihäiriötä ja monia muita psyyken ongelmina pidettyjä oireita, tunnetaan hyvin lääketieteessä, nehän mainitaan kofeinismin diagnostisissa ohjeissakin ja jopa Evira toteaa saman tutkimuksessaan kofeiinin riskeistä lasten ja nuorten keskuudessa.
Minun puolestani on sama, vaikka ihmiset käyttäisivät mitä aineita, kunhan heille annetaan oikeaa tietoa näiden aineiden haitoista. Jos tietoa haitoista salataan, viedään ihmisiltä vapaus valita faktojen ja oman harkinnan perusteella mitä riskejä haluaa ottaa. Lasten ja nuorten elämän pilaamista riippuvuutta aiheuttavalla aineella, joka aiheuttaa niin paljon sairauksia kuin kofeiini, ei ole millään tavalla puolusteltavissa.
- c
>>Tästä syystä esim. eri uskontoihin vahvasti uskovilla on usein hyvä olo, sillä heidän jumalansa (eli sisäinen pomo) antaa anteeksi huonot teot. Usova tietää tietoisesti ja alitajuntaisesti että hänen huonot puolensa on anteeksi annettu ja hän on hyväksytty ihminen mokista huolimatta. Näin ollen uskova tuntee sisäistä rauhaa ja turvallisuutta.
- sdfsfs
Se ei aina auttaunut. Välillä tuntui , että olo vain paheni. Jatkoin rukoilemista, enkä luovuttanut,Se auttoi.
Minulla paniikkihäiriön aiheutti mustasukkainen aviomies, joka seurasi minua usein jokapaikkaan, väitti että katson koko ajan muita miehiä ym, Rupesin vihaamaan kaikkia vastaantulijoita, ja siitä se alki. Lukkiuiduin kotiin, koska jokainen vastaantulija tuntui ärsyttävältä, ja minua rupesi heikottamaan, Nyt mnulla on lääkitys, joka auttaa hyvin, Kestän jo paljon paremmin käydä kaupassa ym. Mutta jos alan pelkäämään kohtausta niin se tulee. Aikakisemmin minua ahdisti esim. kauppajonossaa liian lähelle tulevat ihmiset. - Ärsyttää...
Siis hetkinen.... Nämä mielipiteet on mun mielestä pelkkiä yleistyksiä. Paniikkihäiriöön voi olla niin monta syytä, kuin on potilaitakin. Itselläni paniikkihäiriö vaivaa pahiten aina kuukautiskierron loppuvaiheessa, eli pelkästään hormonit on se pahin laukaiseva tekijä. Olen itseäni arvostava ja maailmaan muutenkin positiivisesti suhtautuva ateisti, eli ei mitään tekemistä edellämainittujen asioiden kanssa!
- pedobeardd
Asiallinen kirjoitus kerrankin täällä. Hyvä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854910- 1902288
- 392050
- 1331889
- 791826
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj231688- 1781530
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161431Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3451210- 351136