Minä ja muut

mielikuvissani

Kyse on siitä, miksi toinen henkilö menettää omassa ajatuksissamme kyvyn ratkaista omia ja vain omaan elämään liittyviä kysymyksiä.

Otetaan esimerkki. Näillä nettipalstoilla käydään uskonsotia, jossa asianomainen arvostelee jotakin uskontoa, suuntaa tai lahkoa. En ymmärrä asian loogisuutta, koska kysehän on todella siitä, että arvostelija on itse omaksunut sen mitä arvostelee. Hän, samalla kun syyttää todellisuudessa itseään, unohtaa myös sen, että jokainen meistä "käyttää" uskontoa vain oman elämänsä "hallintaan".

Miten on mahdollista, että Oppi nousee yksilöiden yli kuin se olisi elävä ilman jokaisen omakohtaista suhdetta siihen. Miksi sananjulistaja ei ymmärrä, että kuulija osaa ja joutuu todella itse ajattelemaan asiaa ja soveltamaan sitä itseensä?

Toinen esimerkki löytyy esimerkiksi työvoimatoimistoista. Kyse on jälleen siitä, miksi asianomaisen henkilökohtainen intressi, joka on asialle oleellinen, sivuutetaan. Useat virkailijat eivät ymmärrä, että asiakas hakee itselleen työtä ja joutuu todella kohtaamaan sekä työtehtävät että muut työntekijät vain ja ainoastaan itse. Miksi työvoimavirkailija ei ymmärrä että asiakas on omalla asiallaan? Hän ei ole se mitä hänestä on kirjoitettu.

Kolmas esimerkki löytyy erilaisten valojen vannomisen merkityksestä. Jos vannotaan, niin vannomisen täytyy lähteä vannojan omasta vilpittömästä tahdosta. Jos vannominen tapahtuu pakottamalla tai velvollisuudesta, niin kyse ei ole aidosta asiasta. Mikä on saa vannottajan vaatimaan toista henkilöä toimimaan oman epämääräisen tahtonsa mukaan? Eikö vannomatta olisi paras ja niin, että toiminta lähtee jälleen toimijan omasta tahdosta ilman lupauksia. Eihän mikään tilannekaan tule ennustetun kaltaisena.

Onko näissä esimerkeissä kyse jostakin ihmiselle kuuluvasta hallitsemisen tarpeesta, vanhemman roolin matkimisesta, henkisestä laiskuudesta tai sosiaalisen älyn puutteesta? Miksi meille kehittyy sosiaalisia rakenteita jotka sivuuttavat yksilön noudattamaan traditioita jonkun roolinimen alla?

En ole puuseppä, sairaanhoitaja tai merkonomi. Ne ovat käymieni oppilaitokseni opintolinjojeni nimiä eikä vedettävään rekeeni laitettuja kiviä.

1

952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja roolit

Yhteiskunta rakentuu rooleista ja ylläpitää itseään roolien välityksellä. Ihmiset roolien takana vain vaihtuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 502
      7513
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      230
      2630
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2571
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      160
      1897
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1758
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1479
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1357
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1173
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1158
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1145
    Aihe