Kertokaapas viisaammat veneilijäveljet, että kun minulla on vene johon pitää laittaa lyhytrikinen moottori (perälaudan ja pohjan mitta 38 cm) niin kuinkas tunnistan vanhasta perämoottorista, onko se lyhyt- vai pitkärikinen kone?
Onko sille joku vakiomitta jne?
Olen ajatellut ostaa Marinerin 20hv moottorin 80-luvubn alusta mutta mitään papereita ei ole olemassa. Voiko moottorin mitata jotenkin ja varmistaa onko se pitkä-vai lyhytrikinen?
Lyhyt- vai pitkäriki moottori, miten tunnistaa?
12
22935
Vastaukset
- on.
pihassa buster M,ja siinä 50hv honda.
veneen perälaudan korkeus on 55cm,ja kone on pitkärikinen,eli sinun tapauksessa kallistuisin lyhytrikiseen koneeseen.
äkkiä katsottuna löysin lukemat,että lyhyt on n.15 tuumaa ja pitkä 20 tuumaa.
ja tuumahan on 2.54 cm,eli siitä se on helppo laskea.- huikkaa
menipä asian vierestä.
kato moottorin tyyppikilvestä.
S=lyhyt
L=pitkä
lisäksi mittaa moottorin kannattimen pohjasta(eli siitä millä se roikkuu veneen perässä) siihen vaakasuoraan levyyn moottorin perässä,joka tulee hieman pohjan alapuolelle,kun kone on veneen perässä.
- mittakeppi
Tuo Marineri on melko varmasti lyhytrikinen. Otappa vaikka mittakeppi jonka sahaat siten että se ylettyy moottorikaivon alareunasta pohjan syvimpään kohtaan. Mittaat sillä moottorin siten että laitat kepukan koneen kiinnityskannakkeiden siihen kohtaan joka on veneessä moottorikaivon yläreunassa. Ja alapää pitääolla silloin pari senttiä kavitaatiolevyn pohjan yläpuolella.yläpuolella. Kavitaatiolevy on se levymäinen osa joka on potkurin yläpuolella. Toisin sanoen kavitaatiolevy pitää olla joko pohjan tasalla tai max. pari sentiä sen alapuolella. Isoissa koneissa moottoria pidetään hieman ylempänä kuin pikkukoneissa (20hv on pieni)
- Vasta vähän kokemusta
Itse olen ostamassa venettä johon tulisi 20 hv moottori pinnaohjauksella. En ole oikein ymmärtänyt kannattaisiko ostaa vene johon sopii lyhyt- vai pitkärikinen moottori? Eli viitsisittekö valaista kummankin moottorityypin hyviä ja huonoja puolia?
- ku hankalaa?
Mites kun noita kaivoja on erisyvysiä ja jossain veneessä ei ole moottorikaivoa ensinkään vaan samaa ammetta koko paatti? Miksi se kavitaatiolevy pitää olla pohjan alapuolella? Silloinhan on aina varminta laittaa pitkä kone lyhyeen perälautaan? Oonko mää nyt tehny ihan vääri kun laitoin lyhyven 20hv jonssoni koneen ja väkersin pellistä hissin niin että kone on 55 sentin korkeudessa? Kulkee ainakin kovaa 60-luvun pronssipotkurilla...
- Missä vastaus
Vasta vähän kokemusta kirjoitti:
Itse olen ostamassa venettä johon tulisi 20 hv moottori pinnaohjauksella. En ole oikein ymmärtänyt kannattaisiko ostaa vene johon sopii lyhyt- vai pitkärikinen moottori? Eli viitsisittekö valaista kummankin moottorityypin hyviä ja huonoja puolia?
Niin kumpi parempi, pitkä- vai lyhyt?
Missä vastaus kirjoitti:
Niin kumpi parempi, pitkä- vai lyhyt?
Mutta vain veneessä joka on suunniteltu pitkärikiselle moottorille. Silloin varalaita on korkeampi, eikä vesi pääse helposti sisälle peruuttettaessa, aallot lyö sisään veneen ollessa kiinnitettynä perä tuuleen päin jne.
Poikkeuksena pienet veneet joissa raskas moottori (esim 5 m HT-vene 100 hv moottorilla), silloin pitkärikinen nostaa painopistettä, ja lisää keulan pystyyn nousemista vasta-aallokossa jne..
- Euros
Buster S (vm. 2000). Lyhyt- vai pitkärikinen? Mittaus ei juuri nyt onnistu.
- numeroita,poijjaat
Eiks metrimitta enää mittää oo? Vai eikö sen käyttöä ole koulussa enää OPETETTU!
- kaiken tietävä
Nythän saatiin oikein jutun vääntäjä palstalle.
Ei kai kukaan noin pöljä ole, ettei tiedä miten pitkä ja lyhyt erottaa toisistaan.
Kannattimen alapinnasta Stanleyn rullamitalla mitattuna kavitaatiolevyn päälle
n. 41,5 cm on lyhyt, samalla mitalla mitattuna samasta kohdasta samaan paikkaan pitkärikiselle tulee 13 cm enemmän.
- Tille 2
Terhi 440 pitkä vai lyhyttrikinen
- opas
Noin "urvelolle" suosittelisin.
Se on parempi, mikä toimii ja kuljettaa paremmin, muulla ei ole väliä kunhan propelli vain pyörii veden alla.
Kun airoja käyt ostamaan, on huomioitava vain että lavat ylettyvät veteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760