Mantereiden saumaan syntynyt rotkojärvi? Sen muoto ja syvyyden perusteella voisi näin päätellä.
Sama kysymys Victoriajärven suhteen?
Nythän esim. Islantia jakaa Euroopan ja Pohjois-Amerikan mannerlaatat.
Onko Baikal?
5
572
Vastaukset
- bergsman
Se on järvi maailman syvimmässä hautavajoamassa,
"Victoriajärven suhteen" Se lasketaan kuuluvaksi Itä-afrikan
hautavajoama alueeseen vaikka se sijaitseekin "harjanteella (Horst) vajoamien välissä. Eikä ole oikein syvä.
Samalla alueella on esim Tanganjikajärvi joka on yksi maailman syvimpiä- capt.cöpenick*
Kiitän vastauksesta.
- Aeid
Baikal ei sijaitse mannerlaattojen saumalla. Se on 'revennyt' samassa yhteydessä kuin Himalaja on noussut, eli Intian ja Euraasian laatan törmäyksen aiheuttama puristus on saanut aikaan jo olemassaolevan heikkousvyöhykkeen, raon tms. laajenemisen.
- "minä##
Aeid kirjoitti:
Baikal ei sijaitse mannerlaattojen saumalla. Se on 'revennyt' samassa yhteydessä kuin Himalaja on noussut, eli Intian ja Euraasian laatan törmäyksen aiheuttama puristus on saanut aikaan jo olemassaolevan heikkousvyöhykkeen, raon tms. laajenemisen.
"Lake Baikal was formed as an ancient rift valley"
Wikipediasta - Aeid
"minä## kirjoitti:
"Lake Baikal was formed as an ancient rift valley"
WikipediastaIlmaisin kai itseäni jotenkin epäselvästi. Baikal kyllä on ns. repeämälaakso, joksi tuon rift valleyn suomentaisin, mutta se ei nykytiedon mukaan sijaitse mannerlaattojen saumalla, vaan sen repeäminen liittyy eteläisempien laattojen törmäykseen kuten selitin (törmäyksen aiheuttamaan jännitystilaan suurella alueella Euraasian laattaa & jännitystilan ajoittaiseen purkautumiseen -> repeäminen).
Olen kyllä kuullut esitettävän että ns. Amurin laatta olisi itsenäinen laattansa (ja Baikal sijaitsisi sen ja Euraasian laatan rajalla) mutta käsittääkseni tästä ei ole vielä tarpeeksi todisteita. Mikäli tälläinen laatta olisi olemassa, niin sen liike liittyisi juurikin tuohon mainitsemaani Euraasian ja Indo-Australian laatan törmäykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1686827
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes552235- 562108
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se601219- 551211
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521210Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141091Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79960Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384948Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14947