Onko Baikal?

Mantereiden saumaan syntynyt rotkojärvi? Sen muoto ja syvyyden perusteella voisi näin päätellä.

Sama kysymys Victoriajärven suhteen?

Nythän esim. Islantia jakaa Euroopan ja Pohjois-Amerikan mannerlaatat.

5

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bergsman

Se on järvi maailman syvimmässä hautavajoamassa,

"Victoriajärven suhteen" Se lasketaan kuuluvaksi Itä-afrikan
      hautavajoama alueeseen vaikka se sijaitseekin "harjanteella (Horst) vajoamien välissä. Eikä ole oikein syvä.
      Samalla alueella on esim Tanganjikajärvi joka on yksi maailman syvimpiä

• capt.cöpenick*

Kiitän vastauksesta.

• Aeid

Baikal ei sijaitse mannerlaattojen saumalla. Se on 'revennyt' samassa yhteydessä kuin Himalaja on noussut, eli Intian ja Euraasian laatan törmäyksen aiheuttama puristus on saanut aikaan jo olemassaolevan heikkousvyöhykkeen, raon tms. laajenemisen.

• "minä##
        Aeid kirjoitti:

Baikal ei sijaitse mannerlaattojen saumalla. Se on 'revennyt' samassa yhteydessä kuin Himalaja on noussut, eli Intian ja Euraasian laatan törmäyksen aiheuttama puristus on saanut aikaan jo olemassaolevan heikkousvyöhykkeen, raon tms. laajenemisen.

"Lake Baikal was formed as an ancient rift valley"
        Wikipediasta

• Aeid
        "minä## kirjoitti:

"Lake Baikal was formed as an ancient rift valley"
        Wikipediasta

Ilmaisin kai itseäni jotenkin epäselvästi. Baikal kyllä on ns. repeämälaakso, joksi tuon rift valleyn suomentaisin, mutta se ei nykytiedon mukaan sijaitse mannerlaattojen saumalla, vaan sen repeäminen liittyy eteläisempien laattojen törmäykseen kuten selitin (törmäyksen aiheuttamaan jännitystilaan suurella alueella Euraasian laattaa & jännitystilan ajoittaiseen purkautumiseen -> repeäminen).

Olen kyllä kuullut esitettävän että ns. Amurin laatta olisi itsenäinen laattansa (ja Baikal sijaitsisi sen ja Euraasian laatan rajalla) mutta käsittääkseni tästä ei ole vielä tarpeeksi todisteita. Mikäli tälläinen laatta olisi olemassa, niin sen liike liittyisi juurikin tuohon mainitsemaani Euraasian ja Indo-Australian laatan törmäykseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3227
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2455
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1618
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe