Geotieteet

vierzehn Jahre alt

Hei!

Ensinnäkin tiedän, että tämän kaltaisia keskusteluja on varmaankin aloitettu, mutta ajattelin silti aloittaa nyt uuden, koskien luonnollisesti geotieteitä, kuten otsikossa lukee.

Niin, "geotiede" terminähän tarkoittaa "maan läheisiä tieteitä", näin lyhyesti selitettynä siis. Ja haluaisin oppia niistä paljon lisää, varsinkin petrologian ja mineralogian osalta.

Tässä vaiheessa ottakaa huomioon ikäni, jonka saatte selville suomentamalla saksankielisen nimimerkkini!

Niin, olen tosiaan yrittänyt käyttää melko montaa lähdettä apunani, ja saanutkin pientä "pinta tietoa" selville näistä tieteistä, mutta kuitenkin haluan tietää enemmän.

Siispä, jos olet opiskelija, valmistunut, tai muuten vain halukas auttaja, pyytäisinkin Sinua kirjoittamaan vastauksena minulle opiskelustasi, kirjallisuudesta alaan liittyen ja/tai hyvistä linkeistä. (Eli ylipäätään kaikesta, mistä voisi olla minulle apuna tulevaisuudessa opiskellessani tai vain itsenäisessä tietojen hankinnassa).

Nöyrimmät kiitokseni kaikille auttajilleni näin etukäteen!

Terv. "Nuori petrologian ja mineralogian tutkijan alku"

3

1190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bergsman

Portrait of a Planet
      Earth: An Introduction to Physical Geology
      Kaksi hyvää kirjaa englanniksi
      Jos Ruotsinkieli sujuu niin, Loberg
      Geologi - material, processer och Sveriges berggrund
      on myös hyvä.
      Samate Tukholman yliopistossa on useita nettikursseja geologiasta,
      http://www.geo.su.se/distans-kurser/tellus-1

• vierzehn Jahre alt

Hei,

kiitoksia vaivan näöstäsi, varsinkin linkistä, perehdyn siihen paremmin vielä myöhemmin. Ja jos jaksat vielä, voisitko yrittää löytää vielä myös suomenkielisiä lähteitä, MUTTA tämäkin jo riittää. Ja voihan olla, että näin hyviä lähteitä ei välttämättä ole edes suomeksi, mutta vielä kerran: P A L J O N K I I T O K S I A ! ! !

• Aeid

Ao. linkistä löytyy eräs suomenkielinen perusteos Suomen kallioperästä, luku 2 on hyvä johdanto geologiaan.

http://www.geologinenseura.fi/suomenkalliopera/

Englanniksi löytyy paljon kattavampia perusteoksia. Esimerkkinä vaikkapa Grotzinger, Jordan, Press, ja Siever: 'Understanding Earth'. Helsingin yliopiston geologian laitoksella sama kirja on kandidaattitentin aineistona.

Yliopistojen kurssimateriaaleja en suosittelisi vielä jos alaan on vasta tutustumassa, ne tuppaavat olemaan enemmänkin muistiinpanotyylisiä tekstejä. Tuossa on yksi hyvä alkuvaiheen peruskurssi, eli mineralogian perusteet:

http://cc.oulu.fi/~geolwww/dokumentit/mineral1laserprint.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      174
      8483
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      453
      7657
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      76
      3890
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      163
      3726
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      118
      3074
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      55
      2865
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      44
      2081
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2076
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1903
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1841
    Aihe