kokemuksia atkinsista

vivellan

Päätin juuri peiliin katsottuani että nyt otan itseäni niskasta kiinni ja aloitan dieetin, vajaassa vuodessa ylimääräisiä kiloja on tasaiseen tahtiin pakollisen treenitauon vuoksi tupsahdellut noin 20. Olen nyt 173cm/95kg, joten pudotettavaa on. Ihanteellinen paino olisi noin 70kg, koska urheilen paljon. Kertokaa OMIA kokemuksia atkinsista / vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, olotilasta ja siitä, kuinka paino alkusysäyksessä laskee. Keskusteluja on ehkä sata, mutta olisi mukavaa jos joku jaksaisi tähän kirjoittaa ja vähän tsempata alkuun. Ja miten on liikunnan laita, voiko harrastaa samaan aikaan aivan normaalisti?

12

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiiliII

      Kaikille Atkins tai VHH ei välttämättä sovi, mutta itselläni on todella hyviä kokemuksia. Aloitin VHH:n hiukan epävarmana, koska olen kasvissyöjä. Syön kuitenkin kananmunia ja maitotuotteita, joten uskoin selviäväni. Nyt ruokavaliota on takana 6 viikkoa ja kiloja samoin 6. Alkusysäyksessä, jossa nesteet poistuvat, kiloja lähti reilut 2 ja senttejä vyötäröltä 4.

      Olo on ollut enemmän kuin loistava - aivot tykkäävät polttaa ketoaineita, joten olo on erityisen pirteä ja jaksava. Runsain mitoin syödyt hyvät rasvat saavat ihon, hiukset ja kynnet voimaan hyvin. Kun hiilihydraatit eivät heiluttele verensokeria, uni on syvää ja laadukasta ja mieliala tasainen.

      Suhtauduin itse hiukan varauksella Atkinsiin ja epäilin kovasti sitä, että painoni sillä putoaisi, kun en ollut sitä millään muullakaan saanut putoamaan. Mutta minulle VHH ilmeisesti sopii, koska kyse ei ole "kituutusdieetistä" vaan todellakin syön paljon ja monipuolisesti.

      Lyhyesti: jätä pois peruna, vehnä, sokeri, maissi ja riisi. Suosi hyviä rasvoja (oliiviöljy, siemenöljyt) ja proteiinia energianlähteenä. Vältä kevyttuotteita ja jalostettuja rasvoja, kuten margariinia. Juo runsaasti raikasta vettä.

      Itselläni tietysti hyvät rasvat painottuvat, kosken syö lihaa. Mielestäni minun rakentamani ruokavalio ei siis ainakaan voi olla haitaksi kenellekään. Syön:

      -runsaasti vihreitä salaatteja, tomaattia, sipulia, oliiveja, kurkkua, juustoa (fetaa, halloumia, gouda-kuutioita) ja reilusti, siis todella reilusti extra virgin -oliiviöljyä. Näistä saa hyvän ja ruokaisan salaatin.

      -rasvaista maustamatonta jugurttia (Lindahls) marjojen tai hedelmäpalojen ja silloin tällöin kermavaahdon kera sekä keitettyjä kananmunia (näistä saa kivan aamiaisen)

      -kermassa tai smetanassa haudutettuja, juustolla kuorrutettuja vihanneksia, kuten kesäkurpitsaa, munakoisoa, kukkakaalia, paprikaa sekä herkkusieniä. Mausta voimakkaasti ja vaihtele mausteita, jottet kyllästy!

      -välipalana toimivat kananmunat, juustosiivut, jugurtti tms.

      Jos pystyisin syömään elukoita, lisäisin tuohon kalaa ja broileria. =)

      Olen huomannut, että pienet repsahtelut eivät vaikuta suuntaan tai toiseen: töissä on ollut jatkuvasti tarjolla sokerisia herkkuja ja kohteliaisuuttani maistan aina vähän. Silti paino nakuttaa alaspäin tasaista kilo/viikko-vauhtia.

      Itse en suosittele mitään lyhytaikaista dieettiä kenellekään, vaan VHH kannattaa ottaa elämäntavaksi: kun tavoitepaino on saavutettu, ruokavalioon lisätään vain laadukkaita hiilihydraatteja, kuten täysruisleipää ja tummaa riisiä.

      Ihan ehdoton apu alkuun:

      http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=bottom&portion=100g&lang=fi

      Mutta pidä määriä ohjeellisina, älä ota grammoista stressiä! Kunhan painotat vähähiilihydraattista ravintoa, jotain alkaa varmasti tapahtua. Tsemppiä! =)

      • Hauskaa että

        täällä saa joskus asiallisiakin vastauksia. En ole tuo aloittaja, vaan kaltaisesi, joka on miettinyt VHH:ta, mutta juuri tuo lihansyönti mättää. Syön tosin kalaa.

        Ehkä uskaltaudun ohjeillasi kokeilemaan.


      • ..............

        Tällä ohjeella minäkin voisin aloittaa, kun olen lakto-ovo-vege. Miten paljon alle peruskulutuksen kcal/d VHH yleensä aloitetaan vai vahditaanko tässä kaloreita? Mistä löytäisi asiallista tietoa?

        Tuolta varsinaiselta palstalta kun ei kyllä varsinaista tietoa ihan helposti löydy, siellä tuntuu olevan vain lähinnä M. Attila sotajalalla...


      • ..............
        .............. kirjoitti:

        Tällä ohjeella minäkin voisin aloittaa, kun olen lakto-ovo-vege. Miten paljon alle peruskulutuksen kcal/d VHH yleensä aloitetaan vai vahditaanko tässä kaloreita? Mistä löytäisi asiallista tietoa?

        Tuolta varsinaiselta palstalta kun ei kyllä varsinaista tietoa ihan helposti löydy, siellä tuntuu olevan vain lähinnä M. Attila sotajalalla...

        ei millään pahalla, varmaan sotajalla saa olla ihan osittain aiheellisesti, mutta tietoahan sieltä ei oikein tahdo löytää...


      • SiiliII
        .............. kirjoitti:

        Tällä ohjeella minäkin voisin aloittaa, kun olen lakto-ovo-vege. Miten paljon alle peruskulutuksen kcal/d VHH yleensä aloitetaan vai vahditaanko tässä kaloreita? Mistä löytäisi asiallista tietoa?

        Tuolta varsinaiselta palstalta kun ei kyllä varsinaista tietoa ihan helposti löydy, siellä tuntuu olevan vain lähinnä M. Attila sotajalalla...

        Täältä:

        http://karppaus.info/

        Älä turhaan laske kaloreita - itse en ainakaan jaksa edes syödä vhh-ruokaa niin paljon, että tulisi liikasaantia. Huolehdi sen sijaan siitä, että saat riittävästi rasvoja, paino kasvirasvalla (rasva on vhh:lla tärkeää munuaisten terveydelle). Rasva ei kerry kehoon, kun et anna kropalle hiilareita käytettäviksi, joten vaikka kuinka se rasvan määrä hirvittäisi, anna mennä vaan! =)

        Jos jotain haluat laskea, niin tässä osviittaa päivän saanniksi:

        proteiini 60-80 g
        rasva 120-150 g
        hiilihydraatit 20-30 g

        Niin ja tsemppiä: jos olet tottunut, että sinua katsotaan kasvissyöjänä kieroon, niin Atkinsilla saat vielä viistompia katseita..! =D

        (Välillä tuntuu, että minun syömisvalintani tappavat vielä jonkun muun, kun tukehtuvat silkkaan raivoonsa.)


      • xx..

        runsaasti vihreitä salaatteja, tomaattia, sipulia, oliiveja, kurkkua, juustoa (fetaa, halloumia, gouda-kuutioita) ja reilusti, siis todella reilusti extra virgin -oliiviöljyä. Näistä saa hyvän ja ruokaisan salaatin.
        -rasvaista maustamatonta jugurttia (Lindahls) marjojen tai hedelmäpalojen ja silloin tällöin kermavaahdon kera sekä keitettyjä kananmunia (näistä saa kivan aamiaisen)
        -kermassa tai smetanassa haudutettuja, juustolla kuorrutettuja vihanneksia, kuten kesäkurpitsaa, munakoisoa, kukkakaalia, paprikaa sekä herkkusieniä. Mausta voimakkaasti ja vaihtele mausteita, jottet kyllästy!

        -välipalana toimivat kananmunat, juustosiivut, jugurtti tms.
        .................

        Syöt selvästi vihanneksia, munia ja rasvaa. Tätäkö sanot VHH dietiksi?
        Eikös tuo ole kasvissyöntiä? Luulin karppaajien syövän lihaa ja rasvaa. Eikö se ole pääravintona?


      • SiiliII
        xx.. kirjoitti:

        runsaasti vihreitä salaatteja, tomaattia, sipulia, oliiveja, kurkkua, juustoa (fetaa, halloumia, gouda-kuutioita) ja reilusti, siis todella reilusti extra virgin -oliiviöljyä. Näistä saa hyvän ja ruokaisan salaatin.
        -rasvaista maustamatonta jugurttia (Lindahls) marjojen tai hedelmäpalojen ja silloin tällöin kermavaahdon kera sekä keitettyjä kananmunia (näistä saa kivan aamiaisen)
        -kermassa tai smetanassa haudutettuja, juustolla kuorrutettuja vihanneksia, kuten kesäkurpitsaa, munakoisoa, kukkakaalia, paprikaa sekä herkkusieniä. Mausta voimakkaasti ja vaihtele mausteita, jottet kyllästy!

        -välipalana toimivat kananmunat, juustosiivut, jugurtti tms.
        .................

        Syöt selvästi vihanneksia, munia ja rasvaa. Tätäkö sanot VHH dietiksi?
        Eikös tuo ole kasvissyöntiä? Luulin karppaajien syövän lihaa ja rasvaa. Eikö se ole pääravintona?

        VHH = vähähiilihydraattinen. Mitään lainsanelemia kriteerejä ei muilta osin ole. Hiilihydraatit pysyvät minulla alle 30 g:ssa/päivä, mikä vastaa määrältään Atkinsin-induktiovaihetta. Kananmunat (ja soijatuotteet) korvaavat lihan ravintoaineissa.

        Aloittajahan ei kysynyt kasvisversiosta, joten alkuperäisessä vastauksessa mainitsin, että jos söisin lihaa, lisäisin tuohon kalaa ja kanaa.

        Vaikken nyt olekaan mikään protokarppaaja, halusin vastata omasta kokemuksestani, kun täällä on avarakatseinen ja hyväntahtoinen keskustelu niin vähissä.

        Mukavaa silti huomata, että jokunen kasvissyöjäkin kiinnostui aiheesta viestini myötä! =)


      • ..............
        SiiliII kirjoitti:

        Täältä:

        http://karppaus.info/

        Älä turhaan laske kaloreita - itse en ainakaan jaksa edes syödä vhh-ruokaa niin paljon, että tulisi liikasaantia. Huolehdi sen sijaan siitä, että saat riittävästi rasvoja, paino kasvirasvalla (rasva on vhh:lla tärkeää munuaisten terveydelle). Rasva ei kerry kehoon, kun et anna kropalle hiilareita käytettäviksi, joten vaikka kuinka se rasvan määrä hirvittäisi, anna mennä vaan! =)

        Jos jotain haluat laskea, niin tässä osviittaa päivän saanniksi:

        proteiini 60-80 g
        rasva 120-150 g
        hiilihydraatit 20-30 g

        Niin ja tsemppiä: jos olet tottunut, että sinua katsotaan kasvissyöjänä kieroon, niin Atkinsilla saat vielä viistompia katseita..! =D

        (Välillä tuntuu, että minun syömisvalintani tappavat vielä jonkun muun, kun tukehtuvat silkkaan raivoonsa.)

        linkistä. Oli ihan mielenkiintoista. Siirtyminen on varmasti mulle helppoa koska en muutenkaan syö perunaa enkä riisiä kuin todella harvoin. Täysjyväleipää syön tällä hetkellä muutaman palan aamulla, mutta ajattelin jättää sen ainakin aluksi kokonaan pois ketoosin hakemisen ajaksi. Kävin katselemassa tuolla sivuilla noita kasvisten hiilaripitoisuuksia ja kyllä niissäkin saa olla näköjään mun mussuttamisella tarkkana ettei hiilareissa tuo 20-30 g päivässä mee yli. Tykkään nimittäin rouskuttaa esim. paprikaa, porkkanaa, lanttua jne viipaleina kun oon koneella. Ajattelin kuitenkin alottaa alle 20 g päivässä kuurilla.

        Tuo rasvan määrä on niin valtava että pitää varmaan kaataa oliiviöljyä astiaan aamulla ja paistella sillä ja kaadella salaattiin. Mutta onko tuossa siis kokonaisrasva kaikista ruokaaineista paistinrasva salaatinkastike = 120-150g?

        Niin, ja minua ei muuten enää edes katsota viistoon, vaan lähinnä säälien ;D


      • SiiliII
        .............. kirjoitti:

        linkistä. Oli ihan mielenkiintoista. Siirtyminen on varmasti mulle helppoa koska en muutenkaan syö perunaa enkä riisiä kuin todella harvoin. Täysjyväleipää syön tällä hetkellä muutaman palan aamulla, mutta ajattelin jättää sen ainakin aluksi kokonaan pois ketoosin hakemisen ajaksi. Kävin katselemassa tuolla sivuilla noita kasvisten hiilaripitoisuuksia ja kyllä niissäkin saa olla näköjään mun mussuttamisella tarkkana ettei hiilareissa tuo 20-30 g päivässä mee yli. Tykkään nimittäin rouskuttaa esim. paprikaa, porkkanaa, lanttua jne viipaleina kun oon koneella. Ajattelin kuitenkin alottaa alle 20 g päivässä kuurilla.

        Tuo rasvan määrä on niin valtava että pitää varmaan kaataa oliiviöljyä astiaan aamulla ja paistella sillä ja kaadella salaattiin. Mutta onko tuossa siis kokonaisrasva kaikista ruokaaineista paistinrasva salaatinkastike = 120-150g?

        Niin, ja minua ei muuten enää edes katsota viistoon, vaan lähinnä säälien ;D

        Kyllä tuossa on nimenomaan KAIKKI päivän rasva, myös niinkutsuttu piilorasva, jota on syömissäsi elintarvikkeissa jo valmiiksi.

        Tsemppiä - tuloksia saat varmasti! =)


    • SiiliII

      Ilman muuta voit harrastaa liikuntaa. Erityisen hyvin se sopii VHH:n kanssa, koska ruokavalio ei syö lihaksia vaan polttaa nimenomaan varastorasvoja. Liikunnalla nopeutat rasvan palamista. Pidä yllä suolatasapainoa esimerkiksi vichyllä ja jos tuntuu, että lihaksia silti kramppaa, tue magnesiumin saantia alkuun lisäravinteilla.

    • mukaan...

      Tutkimusten mukaan parhaimmat ja pysyvimmät tulokset laihdutuksesta saa, kun syö sitä mistä pitää, mutta syö vähemmän ja lisää liikuntaa mukaan kuvioon. Laihtuminen ei ole mikään kuuri, vaan sen pitää olla pysyvä elämäntapamuutos. Sellaiseen ei mistään dieeteitä ole. Dieettien jälkeen vain yleensä lihoo takaisin entistä enemmän.

    • ***

      Itse päätin viime keväänä käydä toimeen ja karistaa kiloja pois, vaikka en kauhean tuhti ole ollutkaan, lievän ylipainon rajoilla pulskimmillani. En ollut vähähiilihydraattisiin ruokavalioihin syvemmin tutustunut ja ne kuulostivat hankalilta, kun ei ollut vielä resepteistä tietoa. Päätin sitten kuitenkin kokeilla ja alkuun lähin aika pitkälti liha salaatti linjalla. Alun otin Atkinsin kaavalla ja alle 20g hiilihydraatteja per päivä. En muista tarkkoja kilojen määrää, mutta siinä parissa viikossa kyllä jo huomasin, että taitaakin homma toimia. Parissa kuukaudessa oli jo 8 kiloa pois. Yhteensä tiputin 12kg.

      Alkuun ruokailutottumusten muutos oli tietysti kulttuurishokki ja etenkin leivän pois jättäminen oli hankalaa, kun sitä oli tottunut niin paljon naamaansa mättämään. Alkuun olin tarkkana hiilareiden kanssa, mutta ajan kuluessa ja kilojen vähetessä sallin itselleni sen kerran viikkon nykäistä pizza tai mäkkärisafkaa. Kerran tuli joku parin viikon jumi, että painon tippuminen tyssäsi, mutta siitä se sitten taas lähti. Atkinsissa on ainakin se hyvä puoli, että nälkää ei tarvi nähdä eikä vetää mitään yksitoikkoista näkkärilinjaa. Sittenhän tietty, kun painon ylläpitovaihe, niin saa jo hyvinkin syödä hiilareita, riippuen tietysti aina yksilöstä. Itse söin sopivaan painoon pääsyn jälkeen taas paljonkin hiilareita, mutta samalla sitten liikuinkin enemmän. Mitä liikuntaan ja atkinsiin tulee, niin kyllä mä ainakin tiukankin dieetin aikana kuntoilin pari kertaa viikossa ja hyvin jaksoi.

      Mulla ei ihmeempiä haittavaikutuksia ollut. Alkuunsa vähän maha lötköllä ja vastaavaa, mutta ei muuta. Yksilökohtaista, taitaa useammilla ennemmin mennä ummelle. Kuriahan atkinsikin vaatii, kuten muutkin dieetit, mutta mua ainakin motivoi kovasti se, kun nopeasti näki sen, että paino oikeasti putoaa. Olen itse mies ja kolmekymppinen, mutta nyt paremmassa kuosissa kuin koskaan sitten intin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe