Parisuhteen yksityisasioista puhuminen

Katriina_L

Minun avokkini puhuu helposti meidän/miun/hänen yksityisasioistaan silloin, kun olemme kaveripiirissä tai muussa seurassa. On todella kiusallista miten hän selittää esimerkiksi asunnonostosuunniltemistamme ja niihin liittyvistä rahamääristä, palkoistamme ja muusta, joista en koskaan haluaisi puhuttavan.

Olen kertonut hänelle hyvin selkeästi että en voi sietää sitä että minun yksityisasioistani puhutaan kenellekään. Hän on myös luvannut, että ei puhu, mutta hänellä on kovin eri käsitys siitä mikä on sopivaa ja mikä ei.

Miten tämän saa loppumaan? - Tämän luonnollinen seuraus on että en kerro hänelle mitään sellaista mitä en haluaisi muiden kuulevan, mutta mielelläni olisin parisuhteessa jossa toiselle voi kertoa kaiken.

118

17899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selväksi

      Heti suhteen alussa tekisin selväksi mitkä ovat yksityisiä ja mitkä yhteisesti jaettavia juttuja. Tulee onkelmia jatkossa jos ei voi jakaa asioita luottamuksellisesti.

      • my way or highway

        "Heti suhteen alussa tekisin selväksi mitkä ovat yksityisiä ja mitkä yhteisesti jaettavia juttuja."

        Tuossa vaiheessa kannattaa arvioida toisen henkinen taso jos tuollaisia asoita pitää erikseen sanoa. Mitäs luulet muuten jonkun ajattelevan kun treffien jälkeen menette jommankumman luokse ja istutat pöydän ääreen ja ryhdyt latelemaan kuinka tehdään ja kuka käskee? Taidat lopulta istua yksinäsi pöydän ääressä ihmettelemässä että kuinkas tämä nyt näin...........meni.


      • narttu kiukkuaa aina

        en IKINÄ vois asuu semosen Typin kaa. mutta MÄ en enää kerro juuri mistään asioista kenelekään. kantapään kautta oppinut.. small talk on ainoastaan Okay..


      • hiiiihhhi
        my way or highway kirjoitti:

        "Heti suhteen alussa tekisin selväksi mitkä ovat yksityisiä ja mitkä yhteisesti jaettavia juttuja."

        Tuossa vaiheessa kannattaa arvioida toisen henkinen taso jos tuollaisia asoita pitää erikseen sanoa. Mitäs luulet muuten jonkun ajattelevan kun treffien jälkeen menette jommankumman luokse ja istutat pöydän ääreen ja ryhdyt latelemaan kuinka tehdään ja kuka käskee? Taidat lopulta istua yksinäsi pöydän ääressä ihmettelemässä että kuinkas tämä nyt näin...........meni.

        No kyllähän asioista pitää sopia etukäteen. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin kinastella.


      • olen sÄilykepurkissa

        Olis pitänyt minunkin alussa kiinittÄä huomio yhteisiin säästöihin.

        Ajattelin, että mieheni on vasta nuori, ja se menee ohi ja en pitänyt ongelmana jatkuvaa flirttailua ainiaasti jos puolituttu nainen tulee vastaan.

        Nyt 40 vuotiaina en kestä sellaista enää yhtää, koska se on ollut jatkuvaa ja ainaista.

        Eroan juuri tässa ja seuraavaa aion katsella kriittisemmin.

        Kun sanoit että alussa on hyvä tehdÄ selväksi, se on hienoa, mutta jotkut piirteet pahenee vasta vanhetessaa. Mutta mielestäni on hyvä perussÄäntö vaatia että toisen on kuunneltava uusiakin sääntöjä kesken elämän yhteismatkan.

        KYPSYYTTÄ on myös kyky muuttua ja päivittää suhteensa.
        Eli kanduu kuunella jos puolisoa jokin häiritsee ja sopia se. Tuskin suuri menetys.
        Sen jälkeen on entistä suloisempaa puolisoläheisyys, kun on sovittu uus sääntö, ja...äh..sellaista.

        Toivokaa minulle arvoiseni mies. Tämä tuleva X tuijotti/tuijottaa aina muita ym, ja muut ihmetteli mikä ton vaimossa on vikana,
        en saa niistä koskaan ystäviä,kostajana olettavat lähestyväni.


    • mies197500

      Meillä taas avokki kirjottaa kaiken yksityiselämämme internetin keskustelupalstalle. toki palsta on rajattu vain tietyille henkilöille, mutta minun mielestäni se oli lähes pettämiseltä tuntuva asia kun ilmeni että joka ainut asia minkä olen kertonut niin on sinne kirjotettuna. En tosin viitsinyt selailla sen enempää kuin sen minkä hän oli ruudulle unohtanut, mutta on ihan satavarmaa että jos hän noin oli kirjoittanut yhteen kohtaan niin samaa linjaa se varmaan on pitänyt jo pidempään.
      On ollut sen verran riitaista että en halua asiasta paljoa riidellä,jottei suhde kariutuisi.

      • pilataki voi

        Puoliso puhuu omalle suvulleen. Kaiken yksityiselämämme. Suku on alkanu vihata mua. Ei mitään yksityisyyttä kaikki vaan kerrotaan. tosin omalta näkökannalta. Huonon itsetunnon omaavan kans kun on kumppani tai liekö narsisti, täytyy myöntää olevansa vaan pelinappula. Kysymys 'kuis menee nyt, ootteko pärjänny keskenänne' jne on holhoavia, arvoa alentavia. Haluaavat vain juoruilla ja ruoskia toisia. Mukamas vielä 'paremmista piireistä' taustoiltaan. Kovaäänistä rääväsuu menoa.
        Varokaa te viisaammat ja tutustukaa sukuunne ennen kuin sitoudutte..


      • aivan samanlaista
        pilataki voi kirjoitti:

        Puoliso puhuu omalle suvulleen. Kaiken yksityiselämämme. Suku on alkanu vihata mua. Ei mitään yksityisyyttä kaikki vaan kerrotaan. tosin omalta näkökannalta. Huonon itsetunnon omaavan kans kun on kumppani tai liekö narsisti, täytyy myöntää olevansa vaan pelinappula. Kysymys 'kuis menee nyt, ootteko pärjänny keskenänne' jne on holhoavia, arvoa alentavia. Haluaavat vain juoruilla ja ruoskia toisia. Mukamas vielä 'paremmista piireistä' taustoiltaan. Kovaäänistä rääväsuu menoa.
        Varokaa te viisaammat ja tutustukaa sukuunne ennen kuin sitoudutte..

        eksän kanssa. Kaikki asiat kertoi suvulle ja vain yhdestä näkökulmasta. Kaiken vääryyden ja pahuuden mitä entinen puolisoni itse aiheutti suhteessamme esimerkiksi muiden kanssa samaan aikaan yms. yms. jäivät saloiksi sukulaisilta. Olin syypukki kaikkeen ja muutenkin jollain tasolla tunsin oloni "ulkopuoliseksi" koko suhteessa..

        Tuo pääpointti viestiketjussa on myös todella osuva. En voisi kuvitellakkaan seurustelevani naisen kanssa joka jakaa yksityiselämäänsä kaikelle kansalle.. Kaippa se on vain nykypäivän henki olla ns. kuuluisa.. Oli kyse mistä tahansa itsensä esille saamisesta.


      • naisetkaan
        aivan samanlaista kirjoitti:

        eksän kanssa. Kaikki asiat kertoi suvulle ja vain yhdestä näkökulmasta. Kaiken vääryyden ja pahuuden mitä entinen puolisoni itse aiheutti suhteessamme esimerkiksi muiden kanssa samaan aikaan yms. yms. jäivät saloiksi sukulaisilta. Olin syypukki kaikkeen ja muutenkin jollain tasolla tunsin oloni "ulkopuoliseksi" koko suhteessa..

        Tuo pääpointti viestiketjussa on myös todella osuva. En voisi kuvitellakkaan seurustelevani naisen kanssa joka jakaa yksityiselämäänsä kaikelle kansalle.. Kaippa se on vain nykypäivän henki olla ns. kuuluisa.. Oli kyse mistä tahansa itsensä esille saamisesta.

        ihan kaikkea kerro vaan jotakin joka ei ole niin tärkeää. Sydämen salat jäävät ikuisiksi arvoituksiksi. Saattavat kertoa itsestään jotakin "pintapuolista" tutustuessaan toisiin, muuta kahdenkeskeiset asiat kerrotaan vain parhaalle kaverille. Toivottavasti HÄN osaa pitää ne sisällään.


      • ceilavei
        aivan samanlaista kirjoitti:

        eksän kanssa. Kaikki asiat kertoi suvulle ja vain yhdestä näkökulmasta. Kaiken vääryyden ja pahuuden mitä entinen puolisoni itse aiheutti suhteessamme esimerkiksi muiden kanssa samaan aikaan yms. yms. jäivät saloiksi sukulaisilta. Olin syypukki kaikkeen ja muutenkin jollain tasolla tunsin oloni "ulkopuoliseksi" koko suhteessa..

        Tuo pääpointti viestiketjussa on myös todella osuva. En voisi kuvitellakkaan seurustelevani naisen kanssa joka jakaa yksityiselämäänsä kaikelle kansalle.. Kaippa se on vain nykypäivän henki olla ns. kuuluisa.. Oli kyse mistä tahansa itsensä esille saamisesta.

        Kuulostaa liiankin tutulta. Ex kertoi aivan kaiken sukulaisilleen (äidilleen), mitään yksityisyyttä ei ollut. Kaikki olisi pitänyt tehdä heidän tavallaan, lasten kasvatuksesta pyykinpesuun lähtien. Lopulta tunsin olevani tilanteessa jossa mies ja hänen sukunsa olivat "perhe" ja minä lapsen kanssa oma perhe. Jos sanoin asioista vastaan miehelle, koko suku kävi minua vastaan. Mies vietti todella paljon aikaansakin "kotonaan" äidin helmoissa. Toivottavasti kukaan ei joudu vastaavaan tilanteeseen. Olkaa tarkkoja siitä, että puoliso on varmasti katkaissut napanuoransa lapsuuden kotiinsa.


      • nmnmnmn

        ja nyt sinä petät kun kirjoitit tänne :P


      • mietiskelijä15980

        Siis miten hän kertoo kaiken minkä olet kertonut (sinä sanoit sitä ja tätä vai sinä teit sitä ja tätä negatiivisessa mielessä)? Kuulostaa hieman oudolta vaikuttaa että hän vain kunnioittaa mielipidettäsi niin että julkaisee ne.
        Kannattaisiko ehkä jutella avokkisi kanssa, ehkä juuri kommunikaatiosi on ollut liian vähäistä. Ei ne riidat siitä itsestään katoa.


    • niistä joka

      tapauksessa mukaanluettuna intiimit jutut joten miksi se olisi ongelma kun mies alkaa niistä puhua?

      • mitä telkkarissa sanotaa

        Itselläni on ainakin sellaisia kokemuksia, että ne ovat oikeasti olleet miehiä jotka juoruavat omista ja tyttökaveriensa asioista.

        En ole koskaan puhunut intiimeistä asioista yhtä paljon, kuin miehet.

        Se on suoranaista paskaa, että naiset muka jakaisivat kaiken.

        Miehet ne on, jos jotku.


      • viisastunut....

        Mulla on myös kokemusta asiasta. Koska ex:ni ei jutellut niistä asioista jotka olivat meidän yhteisiä tärkeitä asioita. Niistä mun piti kysellä toisilta jotta olisin ymmärtänyt missä mennään. Jos toinen ei voi asioista puhua on niistä jostain
        saatava selvää.


      • valehtelija
        mitä telkkarissa sanotaa kirjoitti:

        Itselläni on ainakin sellaisia kokemuksia, että ne ovat oikeasti olleet miehiä jotka juoruavat omista ja tyttökaveriensa asioista.

        En ole koskaan puhunut intiimeistä asioista yhtä paljon, kuin miehet.

        Se on suoranaista paskaa, että naiset muka jakaisivat kaiken.

        Miehet ne on, jos jotku.

        Akat juoruu


      • tyhmää
        valehtelija kirjoitti:

        Akat juoruu

        "akat Juoruu" Mut niinkuin on tässäkin keskustelussa todettu on niitä miehiäkin, joille hame kuuluu. Toisinaan, kun kuuntelee joukkopaikoissa ihmisten puheita huomaa, että miehet on samanlaisia ellei pahempia juorujia kuin naiset. Tosi pöyristyttävää kertoa parin yksityisasioita eteenpäin olipa kysymyksessä kumpi sukupuoli tahansa.


      • "mikä on intiimijuttu"
        mitä telkkarissa sanotaa kirjoitti:

        Itselläni on ainakin sellaisia kokemuksia, että ne ovat oikeasti olleet miehiä jotka juoruavat omista ja tyttökaveriensa asioista.

        En ole koskaan puhunut intiimeistä asioista yhtä paljon, kuin miehet.

        Se on suoranaista paskaa, että naiset muka jakaisivat kaiken.

        Miehet ne on, jos jotku.

        Jos met oikein tarkkana ollaan,intiimijutut on melkoisen laaja-allaisia.Mikä yhdelle on normaali toisel se on jo intiimijuttu.
        Hyvää Juhannusta.


      • pq
        tyhmää kirjoitti:

        "akat Juoruu" Mut niinkuin on tässäkin keskustelussa todettu on niitä miehiäkin, joille hame kuuluu. Toisinaan, kun kuuntelee joukkopaikoissa ihmisten puheita huomaa, että miehet on samanlaisia ellei pahempia juorujia kuin naiset. Tosi pöyristyttävää kertoa parin yksityisasioita eteenpäin olipa kysymyksessä kumpi sukupuoli tahansa.

        Miehet eivät juorua, he puhuvat politiikkaa. Hih.
        Paitsi AA:ssa siellä vasta juorutaan. (Kuunnellut olen.)
        pq


      • olla muustakin,
        mitä telkkarissa sanotaa kirjoitti:

        Itselläni on ainakin sellaisia kokemuksia, että ne ovat oikeasti olleet miehiä jotka juoruavat omista ja tyttökaveriensa asioista.

        En ole koskaan puhunut intiimeistä asioista yhtä paljon, kuin miehet.

        Se on suoranaista paskaa, että naiset muka jakaisivat kaiken.

        Miehet ne on, jos jotku.

        esim. saada vinkkejä. Toisekseen, välttämättä arkoja asioita ei halua tutuille puhua. Netissä ollaan vieraita. Kaikilla ei ole ns. sydänystäviä. Joku tarvitsee purkautumistietä paineilleen. Puhuminen on sikäli hyvä keino.
        Yrittäkää ymmärtää toisianne.

        Miehen kuuluu sitoutua vaimoonsa, ei aviossa enää äitiinsä. Se vaan kuuluu elämään, irtautuminen, tai pitäisi kuulua.


      • -sinikka-
        pq kirjoitti:

        Miehet eivät juorua, he puhuvat politiikkaa. Hih.
        Paitsi AA:ssa siellä vasta juorutaan. (Kuunnellut olen.)
        pq

        työpaikkojen röökikopeissa on kuhinaa ja kuisketta kukkojen orrella!


      • Ei kuulu kaikille

        Eivät kaikki naiset puhu, joten älä yleistä


    • Kullakin

      Mielestäni, mutta tässä tapauksessa minun mielestäni olisi taas tyhmää olla puhumatta asioista. Suomessa on mielestäni menty siihen että ihmiset eivät osaa puhua asioistaan ja sen seurauksena tulee ongelmia, ahdistusta ja kaikkea muuta. Tässä tapauksessa minua ärsyttää se että jos toinen haluaa puhua ongelmistaan tai asioistaan niin yritetään estää se. Toinen voi ahdistua ja masentua sitten. Itse ainakin kavereiden kesken puhutaan ongelmista, asioista, palkasta, seksistä, kuinka paljon saa tai ei saa ja onko puutteessa. Jos joku seurustelee niin mikä vika miehessä tai naisessa on. Jos puhutaan hyvistä kavereista niin hyvä ettei kaverini tiedä tilin päivä saldoakin ja paljonko on velkaa. Hyvien kavereiden kesken minkään asian ei tarvitse olla salassa, on se sitten hyvä tai huono asia.

    • Kentsu28v

      Kait se Suomessakin sananvapaus. Ei ne ole vain sinun asioita vaan yhteisiä kun mies puhuu. Ja jos puhuu sopimattomia sinun yksityisasioistasi eikä tokene, ota ero. Siis jos se ei muutu ja haluat että muuttuisi.

      • se siitä ja loput...

        Mieheni puhui minusta vääriä totuuksia ja myös minun yksityisasioitani mm. leikkauksistani jne.Lähetti sähköpostilla minun asioitani eräälle henkilölle joka oli täysin ulkopuolinen.

        Meni siis kunnianloukkauksen piiriin. Se oli viimeinen pisara. Otin eron miehestäni.


      • JT
        se siitä ja loput... kirjoitti:

        Mieheni puhui minusta vääriä totuuksia ja myös minun yksityisasioitani mm. leikkauksistani jne.Lähetti sähköpostilla minun asioitani eräälle henkilölle joka oli täysin ulkopuolinen.

        Meni siis kunnianloukkauksen piiriin. Se oli viimeinen pisara. Otin eron miehestäni.

        Meillä mieheni laittaa lähettämäni viestit eteenpäin ja kertoo joka asiasta ainoastaan oman version ja aina jättää koko totuuden kertomatta... vähän meinaa ottaa päähän.


    • mies sinulla

      >Minäkin pidän perheasiat omana tietona,ja enkä voisi kuvitellakaan,että vaimoni
      niistä puhuisi.Tuntuu,että kai aikaihminen voi suodattaa,mitä ja kelle voi puhua.
      Salassa pidettäviä on kuitenkin raha-asiat ,intiimiasiat ym..vettavat asiat....
      Pidä miehellesi oppitunti alkaen aakkosista.

      • nimierkitön

        olisko myöhäistä enää kouluttaa??? vittu jos äijä noin tyhmä niin ei sillä ole elämän koulutkaan perille menneet. tuollainen pitää vaan jättää kun nalli kalliolle, ei ne siitä miksikään muutu.


    • mietuska

      enenemmin olisin huolissaan jos haluaisi aina salata kaiken tai hänellä ei olisi ketään kenen kanssa puhua. Exäni oli todella kummallinen, hän ei pitänyt mitään yhteyttä sukulaisiin ja jossain vaiheessa he rupesivatkin soittelemaan ja tekstaamaan minulle. Oli hankala kertoa miehen kuulumisia kun en itsekkään aina tiennyt missä mennään. Mies eli omaa elämäänsä ja minä omaani. Kai siksi ero tulikin.

    • ukkeli xx

      Jos olisin ukkosi niin olisin jo häippässy.....jos ei saa keskustella aivan normaalia juttua niin mee ittees...kaikkihan tollast juttelee VARSINKI rahaasioista ja talon ostoista....mikä tossa on niin kauheeta??Mistäköhän miehesi pitäis keskustella?Oo vaa onnellinen ettei se kerro mikä pelle ite oot ku tollast valitat täällä.

    • käytä niitä

      Intiimitoiminnan säännöstely on naisen wanha perinteinen keino ohjata ja opastaa miestään. Toimii jonnekin 40vee asti, heiketen jo 30vee alkaen.

    • jepujeejepujepu

      Minä kysyisin itse että miksi suomalaiset ovat niin sulkeutuneita puhumaan jostain rahajutuista, palkka-asioista jne.

      Ihmiset ovat mm. kateellisia toistensa palkoista ja kaikki tällaiset asiat yleensä piilotetan kunnes ensin toinen alka niistä puhua. sitten vasta itse varovasti kertoo..

      Minä en koe tällaisia yksityisasioiksi. On minusta normaalia puhua myös ystäville.
      Tietysti ihmiset eroavat avoimuuden suhteen paljonkin. Tässä tapauksessa kuitenkin viittaisin siihen että ehkä raha-asiat ja yhteiset hankintasunnitelmat eivät vielä ole niin intiimejä että ne pitäis pitää kahdenkeskisinä asioina. Niiden jakaminen voi jopa auttaa asiaa.

      Ja kyllä se taitaa olla myös niin että intiimitkin asiat taidetaan usein jakaa ystävien kesken, niin että puoliso ei saa koskaan tietää että ne on kerrottu..

      • kyllähän

        On äijät aika vasikoita, kun kaikki pitää laulaa eikö tosiaan saa muuten
        oltua. Taitaa olla aikas huono kokemusmaailma, kun tarvii munata vaimonsa.


      • Suomessa

        Mut silti niissä noudatetaan linjaa: "Kell onni on, se onnen kätkeköön."


      • Anonyymi

        Jokainen saa puhua omista raha-asioistaan jos haluaa, mytta toisen raha-asoita ei kerrota.
        Piirit kun on pinenet voi tulla ongelmia. Kerran yhden tutun pomolle kantaudui että hän oli saanut perinnön ja pomo ei antanut siksi palkankorotusta.

        Raha-asioolla brassailu ei ole kaikille ominaista, monet haluaa pitää omana tietonaan raha-asiansa ettei tulee kokoajan joku anomaan jotain rahapussille.


    • Muutama kommentti

      Minusta kyse ei ole pelkästään parisuhteeseen liittyvistä yksityisasioista, vaan myös yksilön omasta persoonallisuudesta. Jos ihminen on vaikkapa luonteeltaan avoin, vilkas, ulospäinsuuntaitunut ja suhteellisen seurallinen, niin hänen kannaltaan on luontevaa jutella juuri niistä asioista, jotka tulevat kulloinkin esille keskustelun aikana. Jos mies vaikkapa tapaa vanhoja ystäviään, jotka mahdollisesti tuntevat hänet pitemmältä ajalta kuin hänen oman avovaimonsa/tyttöystävänsä, niin pitäisikö hänen jotenkin alkaa "jäykistellä" semmoisessa seurassa ja puhua vain turvallisesti säästä ja eurovaaleista?

      Alkuperäinen kirjoittaja vaikuttaa vähän semmoiselta hiljaiselta hissukalta, joka pyrkii vähän liikaakin hallitsemaan miestään ja vaikuttamaan siihen mitä tämän pitäisi milloinkin sanoa. Miksi raha-asioista puhuminen tuntuu olevan hänelle suuri tabu? Eikös raha-asioista voi puhua hyvässä seurassa aivan asiallisestikin ilman että siihen liittyy mitään erityistä nuukailun tai leuhkimisen tarvetta?

      Toinen seikka mikä tulee mieleen on se, että eikö olisi hyvä jos molemmilla osapuolilla olisi luotettuja ystäviä ja/tai läheisiä sukulaisia, joiden kanssa niitä asioita voidaan jakaa. Tietysti ihannetapauksessa se puoliso voisi olla kuin toinen aivopuolisko, mutta eihän kukaan voi elää pelkässä kahden ihmisen universumissa. Jos kritiikin kohteena oleva henkilö on käytöstavoiltaan semmoinen törppö möläyttelijä, jolla on taipumusta älyttömiin tempauksiin, niin silloin minä joten kuten ymmärrän tuon arvostelun.

      • ihmettelenpä

        Voihan se mies varmaan edelleen puhua ystävilleen tuttuun tapaan omista asioistaan, kunhan ei naisen asioita möläyttele. Minusta alkuperäisen mies kuulostaa järkyttävältä lörpöltä. Kaveripiiriini on pari sellaista eksynyt, jotka eivät pysty pitämään salaisuuksia (ja salaisuus on tasan se, minkä kertoja sellaiseksi määrittelee ja pyytää olemaan kertomatta), ja sellaisiin olen vaivihkaa vain antanut yhteydenpidon kuihtua, koska en heidän kanssaan yksityisyyttäni arvostavana tosiaan uskalla puhua kuin pinnallisia smalltalk-juttuja. Nykyisin kaikki ystävät ja kumppanini ovatkin ihania, luotettavia ihmisiä, joiden kanssa ei tosiaankaan silti jäykistellä eikä puhuta vain säästä - mutta yhden ystävän kanssa puhuttuja yksityisasioita en tietenkään toisille ystäville puhu.


    • ...-----

      heh aika selvä provo. mene sä vaan täältä nettipalstalta hiiteen jauhamasta yksityisasioistanne

    • Konduktööri45

      Naiset ei yleensä muuta teekkään kun puhuu perheensä asioista "ystävilleen" ja työkavereilleen. Lisäksi olen huomannut linja-autossa, että heillä on tapana soittaa kännykällä ja kailottaa kaikillle bussissa olioille mitä tänään syödään, mitä viikonloppuna tehdään tai kenen vuoro siivota tms. Myös muitten perheiden asiat käsitellään samalla... no mutta asiaan! Kiellä kertomasta ja sano, että se häiritsee sinua; jos ei lopu niin suhde loppuu!

    • Avovaimo

      Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta itse ainakin (ja avomieheni myös) puhumme kyllä ystävien ja sukulaistenkin kanssa ihan avoimesti että paljonko on tällä hetkellä harjoittelijan palkka ja paljonko toivon palkan nouseva jos työsuhde vakinaistetaan. Puhumme myös ystävien ja sukulaisten kanssa siitä, että millaista asuntoa haemme ja paljonko vuokraa olemme valmiit maksamaan. Toki vuokra-asunto on eri kuin omistusasunto, mutta pointtini oli, että mielestäni tuollaiset asiat ovat varsin arkisia, eivätkä mitenkään "salaisia ja yksityisiä", vaan siis täysin soveltuvia puheenaiheita ystävien ja sukulaisten kesken!

      Eri asia on, jos avokkisi puhuu seksielämästänne tai parisuhderiidoistanne liian avoimesti ulkopuolisille. Itse olen ystävilleni joskus seksiasioista vitsailtaessa maininnut että meillä seksi on parempaa kuin ikinä, ja se siitä. Sen enempää en säädyllisyyden rajaa ylitä, enkä ala seksielämäämme kenellekään julkisesti kertomaan.

      Mikäli ongelma kohdallasi tosiaan koskee vain raha-asioita, voisit ehkä miettiä miksi ihmeessä normaalit, arkiset puheenaiheet kuten asuntojen hinnat ja palkat ovat mielestäsi salassa pidettäviä asioita? Onko lapsuudenkodissasi raha ollut jotenkin tabu? Tässä tapauksessa minun valitettavasti siis täytyy kallistua tukemaan avokkiasi, joka ei ehkä todellakaan ymmärrä miksi moisesta hermostut! :)

    • aivan kaikkea.

      Olisi tyhmää edes olettaa sen olevan edes teoriassa mahdollista.

      Avokillasikin on lukuisia pieniä ja isoja salaisuuksia. Niitä hän ei kerro tutuille eikä puolitutuille. Niitä hän ei kerro edes sinulle.

      Se on luonnollinen osa ihmisyyttä.

      Miksi sinun pitäisi kertoa kaiken itsestäsi?

    • wynchhazel

      Niinpä, nyt on myöhäistä rypistää kun se on jo housuissa.
      Eli eikös nämä asiat selvinnyt jo suhteen alussa, jos ei niin sitten voi
      vaan syyttää itseään, vaikeaa on ketään kasvattaa aikuisiällä muuksi.

    • jätä.....

      Mielestäni teidän tulee erota heti paikalla!

    • barks1

      naiset tekee ihan samaa ja sata kertaa enemmän kertomalla muille!!!!!!!!!

    • nyt vaan

      on normia sosiaallista kanssakäymistä/keskustelua muiden kanssa... Oletko koskaan ajatellut, että mistä te kaveripiirissä puhuisitte, jos ei omista ajatuksista, tekemisistä tai kokemuksista.. mielummin omista asioista, kuin muiden asioista juoruileminen..

    • ihmettelija3

      Mielestäni avokin puheet ovat täysin vääriä väärässä seurassa.Pariskunnan rahaasioista puhuminen kuuluu omien seinien sisälle tai pankin takahuoneeseen.Muutenkin sain semmoisen käsityksen,että mies on varmasti vielä todella nuori ja kokematon.Eli ei ole nähnyt elämää paljoa.Eikä noin lapsellista miestä voi olla keski-ikäisessä parisuhteessa.
      Ventovieraat/puolitututhan saavat hyvät naurut itselleen

      • o.O O.o

        Minä en kyllä pankin virkailijoille puhuisi raha asioistani mitäs se heille kuuluu. Pankin sedät ja tädithän keräävät rahaa toisten rahoilla. Niille mielestäni ei todellakaan pidä kertoa raha asioista.

        Enkä kyllä ymmärää miksei palkkansa voisi kertoa muille. Jos tienaa kovin paljon niin osaa kaveritkin etsiä parempipalkkaist työtä... Tai päinvastoin tietää tuleensa huojatuksi jos tienaa kovin vähän. Mielestäni on silkkaa tyhmyyttä olla kertomatta hintaa taloa astettaessa. Ensimmäinen asia mitä minä jotain ostaessani katson on hinta. Sen jälkeen tietty tulee kaikki muut tärkeät asiat.

        Jos tietty on kysymys siis oikeista yksityis asioista niin mielestäni niitä ei pidä kertoa. Ja tietysti hyvin usein parisuhteessa on kaksi ihmistä ja jolloin on hyvin moni asia on yhteisiä asioita, niistä pitää tosiaan keskustella ja molempien tulee ymmärtää toisen lähtökohdat.

        Mutta toisen hallitseminen, kysyjän asettama kysymys miten voin muuttaa toista... Ei toista voi eikä saa muuttaa. Muuta itseäs ymmärtämään tai kerro ja selvitä asia niin että sen puolisosi ymmärtää ja haluaa muuttaa itseään ja tapojaan. Jos et kerta kaikkiaan kestä sinun pitää harkita eroa.


      • haluaisivat
        o.O O.o kirjoitti:

        Minä en kyllä pankin virkailijoille puhuisi raha asioistani mitäs se heille kuuluu. Pankin sedät ja tädithän keräävät rahaa toisten rahoilla. Niille mielestäni ei todellakaan pidä kertoa raha asioista.

        Enkä kyllä ymmärää miksei palkkansa voisi kertoa muille. Jos tienaa kovin paljon niin osaa kaveritkin etsiä parempipalkkaist työtä... Tai päinvastoin tietää tuleensa huojatuksi jos tienaa kovin vähän. Mielestäni on silkkaa tyhmyyttä olla kertomatta hintaa taloa astettaessa. Ensimmäinen asia mitä minä jotain ostaessani katson on hinta. Sen jälkeen tietty tulee kaikki muut tärkeät asiat.

        Jos tietty on kysymys siis oikeista yksityis asioista niin mielestäni niitä ei pidä kertoa. Ja tietysti hyvin usein parisuhteessa on kaksi ihmistä ja jolloin on hyvin moni asia on yhteisiä asioita, niistä pitää tosiaan keskustella ja molempien tulee ymmärtää toisen lähtökohdat.

        Mutta toisen hallitseminen, kysyjän asettama kysymys miten voin muuttaa toista... Ei toista voi eikä saa muuttaa. Muuta itseäs ymmärtämään tai kerro ja selvitä asia niin että sen puolisosi ymmärtää ja haluaa muuttaa itseään ja tapojaan. Jos et kerta kaikkiaan kestä sinun pitää harkita eroa.

        puhella rahoistamme;) Meillä ei halua ole ollut.
        Pankeissa tietävät rahaliikenteenne ja saldot. Siellä seuraavat tilanteita ja pyrkivät ohjailemaan. Ei ne tilitiedot siellä salassa ole. Niitä ei ulospäin puhella, sikäli ovat salassa.

        Eroaminen vain juttujen vuoksi on väärin. Ainoa oikea eron syy on toisen pettäminen. Silti olet sidoksissa elämäsi ajan häneen. Ison kirjan opetuksia. Leskenä olet vapaa uuteen suhteeseen.
        Toisin sanoen, puolison valinnassa on oltava viisas, ei vain rakastunut.
        Pelkkä avoimuus on kevyt eron peruste.


      • no onpas tökeröä tekstiä
        haluaisivat kirjoitti:

        puhella rahoistamme;) Meillä ei halua ole ollut.
        Pankeissa tietävät rahaliikenteenne ja saldot. Siellä seuraavat tilanteita ja pyrkivät ohjailemaan. Ei ne tilitiedot siellä salassa ole. Niitä ei ulospäin puhella, sikäli ovat salassa.

        Eroaminen vain juttujen vuoksi on väärin. Ainoa oikea eron syy on toisen pettäminen. Silti olet sidoksissa elämäsi ajan häneen. Ison kirjan opetuksia. Leskenä olet vapaa uuteen suhteeseen.
        Toisin sanoen, puolison valinnassa on oltava viisas, ei vain rakastunut.
        Pelkkä avoimuus on kevyt eron peruste.

        jaa vai niin.. että ainoa oikea syy eroon on toisen pettäminen??!! Itse keksin pahempiakin, jos toinen hakkaa?? pettäjän kanssa voit olla vaikka pakolla, loukkaa vain tunteita (nyt en toki vähättele pettämistä..), mutta väkivaltainen kumppani on vielä pahempi, pahimmassa tapauksessa lähtee henki.. Että kyllä se on tasan tarkkaan niin että on niitä muitakin päteviä syitä. esim toisen alkoholismi? tai toinen osapuoli ei välitä parisuhteestaan/perheestään, menee vain omia menojaan?

        ja ihan olen seurannut erään läheisen ihmisen parisuhdetta. nainen on todella kiltti ja herttainen, seurusteli (aluksi) mahtavan miehen kanssa, parin vuoden kuluttua alkoi väkivalta, ja sitä oli lähes päivittäin. vuosien jälkeen nainen tuli jälleen hakatuksi sairaalakuntoon ja päätti ystävien ja perheensä avulla erota.. tosin sekään ei käynyt ihan helposti..mutta onkin eri tarina jo!


    • loggaa ulos

      sulje tietokoneesi
      ja ole kuin muina miehinä

    • sitä mieltä

      Olen sitä mieltä että, minusta sinun kannattaa vaihtaa kumppani, en minäkään voi sietää sitä että juorutaan jotain sellaista mitä on kieltänyt kertomasta, tuollaiseen juorujaan ei voi myöskään luottaa. Ota kumppaniksi joku mikä ei juoru ja on vähän hiljaisempi.

    • jj

      Raha-asioista on mielestäni jopa tärkeää puhua kavereiden kanssa.
      Kun juttelen laina-asioista kavereiden kanssa, saan tietää onko pankkivedättänyt minua tai sitten joku kaveri saa tietää, että hänen kannattaa heti paikalla neuvotella paremmat ehdot. Saa vähän vertailupohjaa, onko omassa touhussa tolkku vai ei.

      Sama juttu palkoista puhuttaessa, jos työläiset eivät vertaile palkkoja keskenään niin työnantajathan voivat määrätä täysin mielivaltaisesti mitä sattuu kenelle sattuu. Kun tietoa vaihdetaan palkansaajien puolella niin saadaan vähän neuvotteluvoimaa ja oikeaa tietoa palkkaneuvotteluihin. Jos minun liksani on huonompi kuin muiden niin pitää ajatella myös vastuuta - onko vähemmän stressiäkin ja vastuuta. Jos tehtävä on sama niin sitten voi yrittää ryhtyä oikaisemaan asiaa.

      Mutta kyllä juttelu on suorastaan tärkeää.

    • raiskaamalla telepaattisesti sitä oleen kanssasi ... siiks hän ei kunnioita sinuu ... tyttelis on ollu jo jonkun mkuun kanssa ennen sinuu muut sinun agressiivinen ja väkivaltainen käytöksesi on ajanut tyttelin surkeeseen tilanteeseen ja orgasmittomaan seksiin koska raiskaat häntä koko ajan jankuttamalla jotakin perkuleen toisten asioita jotka ei sinulle kuulu .... että elä ihmettele jos tunnet itsesi ahdistuneeksi ja vaivautuneeksi ... tiiän jotta ite ensin kirjoittelit tänne chattiin tyttelin pinestä palkasta ja työ narkkis buumistaan ksiihen malliin jotta saisit hänet ostettuu talon hankimalla ym leveilyllä... sitte meet raiskailee semmoista ku eka kirjoittelet semmoisii ja häädät ihmisii tyttelin luota joistä hän jopa oivallettavasti välittää ... ku tuollainen henkinen raiskari ku oot oot näköjään niin elä sitte ihmettele jos oot huonos kunnos .... että sorry vaan semmoist se on ku menet puuttuu toisten asioihin ...

    • Avoinpaa kommunikointia

      Omasta mielestäni parisuhteessa toistensa kanssa puhuminen on kaiken perusta.
      Se että toinen puhuu muille voi johtua eri seikoista.

      Onko hänellä vaikeaa puhua juuri sinulle, miksi? Miten teidän keskinäinen kommunikointi pelaa? Onko toinen teistä se jolla on helpompi kommunikoida puhuen, toisen ei?

      Se että vetäytyy, eikä kerro voi johtaa pitemmän päälle siihen, että suhde loppuu. "Käsittelemättömiin ongelmiin" jotka ovat kuin pieniä palasia kupissa. Aikaa myöten täynnä, eikä niiden selvittäminen myöhemmin ole kovin helppoa.

      Olisi hyvä miettiä myös mikä minussa ärsyttää juuri siksi, kun toinen käyttäytyy juuri noin? Ehkä oman itsensä ymmärtämisen jälkeen voi ymmärtää paremmin sitten toistakin.

      Hyvää Juhannusta kaikille :)

    • Avoinpaa kommunikointia

      Omasta mielestäni parisuhteessa toistensa kanssa puhuminen on kaiken perusta.
      Se että toinen puhuu muille voi johtua eri seikoista.

      Onko hänellä vaikeaa puhua juuri sinulle, miksi? Miten teidän keskinäinen kommunikointi pelaa? Onko toinen teistä se jolla on helpompi kommunikoida puhuen, toisen ei?

      Se että vetäytyy, eikä kerro voi johtaa pitemmän päälle siihen, että suhde loppuu. "Käsittelemättömiin ongelmiin" jotka ovat kuin pieniä palasia kupissa. Aikaa myöten täynnä, eikä niiden selvittäminen myöhemmin ole kovin helppoa.

      Olisi hyvä miettiä myös mikä minussa ärsyttää juuri siksi, kun toinen käyttäytyy juuri noin? Ehkä oman itsensä ymmärtämisen jälkeen voi ymmärtää paremmin sitten toistakin.

      Hyvää Juhannusta kaikille :)

    • Julkitulo vaivaa.

      Mitä ihmettä tässä tavallisessa elämässä on sellaista mitä pitää vahtia ja salata?

      Rehelliset asiat voi ollaavoimia ja elämä on normaalia.

      Kellä on salttavaa ja "piileskeltävää" niin totta ihmeessä tavallinen avoimmuuskin alkaa tuntua niskan punoituksena.

      Naiset raivoaa jos heidän käytöstään esimerkiksi kerrotaan avoimesti. Johtunee kai siitä ettei haluta olla omia itseään vaan tekopyhiä näyttelijöitä.

    • jaapa_jaa

      No, eikös tuo ole kuitenkin aika pientä siihen verrattuna mitä te naiset usein juttelette keskenään. Niissä keskusteluissa kun usein käydään niitä kahdenkeskisiä intiimejä asioita aika yksityiskohtaisestikin läpi ja harvemmin edes kysytään tai mietitään mitä mies on siitä mieltä. Ja sinä huolestut siitä että miehesi on kertonut jollekin että aiotte ostaa asunnon, hieman koomista, anteeksi vaan.

    • Aja tuuleen, miehet ei kerro yksityiasioitaan kylillä, PAH !!!!

    • madame.Alexandra.F

      tollasia; puhuvat yksityisasioista (vaikkapa vaimon taudeista). Ja mikä mielenkiintoisinta; itsensä laittavat parhaaseen valoon mutta vaimosta tai tyttöystävästä puhutaankin jotenkin surkuttelevaan tai pahimmillaan häpäisevään sävyyn.

      Jokaisella ihmisella on OIKEUS REVIIRIINSÄ ja oikeus päättää itse mitä haluaa itsestään kertoa, enemmän tai vähemmän.

      Ymmärrän sua ERITTÄIN HYVIN =) On tosiaankin oikeutesi vetää raja siihen mitä susta saa puhua. Samoin on tehtävä säännöt yhteisasioiden puhumisista.

      Omia tunteitaan ja sairauksiaan voi toki jakaa hyvän ja luotettavan ystävän kanssa, ja sehän on aivan eri asia kuin länkyttäminen yleisessä pöydässä kaikkien kuullen (jota kumppanisi näköjään tekee ilman suostumustasi).

      Kenelläkään ei ole oikeutta kertoa susta asioita joita itse pidät 'arkaluontoisina' tai haluat pitää muuten vain omina asioinasi.

      PS. Kerropa julkisesti miehesi intiimi mitta ja muoto ja kuinka hän sitä käyttää niin eiköhän ala äijäsi ulvomaan että yksityisasioista ei puhuta

    • tasa-arvoa se vaan

      on se varmaan kauuuuuheetaaa, kun mies tekee kerranki samaa, mitä naiset ovat tehneet kautta aikojen.

      luuleeks joku et yhtäkään miestä innostaa , et akat juoruaa kaikki suhdeteemat kavereillensa ja tuttavilleen, työkavereille ja hyvän päivän tuttavilleen aina kun vaan mahdollista.

      • sassuli85

        Meillä ei mies juorua yksityisasioita kavereille. Hän juoruaa ainoastaan äidilleen, joka on pahimman luokan juoruakka. Nyt olen kieltänyt miestäni kertomasta äidille mitään minusta, kerron kyllä hänelle itse, jos katson asian olevan sellainen että voi kertoa. Onneksi mies on tämän tajunnut sen jälkeen kun alkoi sukulaisilta ja äidin ystäviltä tulla kommenttia miehen nolosta sairaudesta, jonka hoidossa hän oli kysynyt äidiltä neuvoa. Itse olen tottunut vaan anopin uteluihin vastaamaan jotain mahdollisimman neutraalia, ilman yksityiskohtia, sillä huomasin tuon juoruilutaipumuksen, kun hän kertoi muiden juttuja minulle, tosi nolojakin. Ja sitten alkoi kuulua meidän asioita ulkopuolisilta. Ilmoitin miehelle, että nyt suu suppuun äidin ollessa paikalla, tai minä lakkaan puhumasta hänelle. Muuten kiva anoppi :)


    • PrintScrn

      yleensä NE on naiset mitkä juoruaa omat ja vieraat asiat kaikille, eikä siihen ole mitään sanomista!

      hyvä hyvä! kerrankin toisinpäin!

    • rosa11

      Myöskin minun mieheni juttelee vieraiden naistan kanssa meidän yksityisasioista vieläpä netissä.Sitten ne antaa hyviä neuvoja tietämättä asian todellista laitaa.Minua loukkaa ettei meiheni voinut puhua asioista minun kanssani jota asiat koskee.

    • vaan valitetaan

      kuinka yksityisasioista puhutaan eteenpäin.. Jotkut valittavat tällä palstalla jopa siitä että suhteen toinen osapuoli puhuu netissä yksityisasioistaan.. Hassua kyllä.. Myös te itkette ongelmianne täällä.. Mikä siis ongelma? Kauheaa porua pienestä asiasta..

    • hamm

      Sellaiselle potkut ja lujaa!!!!!!!!!!!!!!

      • yksi monista

        Mielestäni asia on niinettäkun parisuhteeseen ruvetaan,niin kaverit ei ole enää ne joidenkans jaetaan kaikki asiat,vaan se jonka kanssa yhteen on menty-joskin vielä asutaan erillään,niin silloin olisi parempi,ettei liikoja avautuisi asioissaan,ettäjos suhteen alettua on toinen jo kertomasa toisen asioista,niin ei se kumppanuus hyvin ala.Eikö yhteisillä tapaamisilla toisten kanssa luulisi olevan muuta juteltavaa,kun toisen henkilökohtaiset asiat-kuulostaa oudolta-kaveri taitaa olla liian innokas suhteesta taisitten epävarma sinun harkintakyvystäsi,kun täytyy kavereilta saada varmistusta tulevaisuudensuunnitelmiin..?
        Avoimuutta parisuhteessa tarvitaan,että opitaan toista tuntemaan-ja sen täytyisi jatkuakin koko yhteiselon ajan-mistämuusta avioerot tuleekaan,kun siitä,että ei olla molemminpuolin avoimia.Naimisiin kun on menty,niin sellainen itsekseen mietiskely ei ole hyvä liioin,että vastataan toiselle kysyttyihin asioihin tai otetaan kantaa vain arkisiin asioihin,kyllä syvempään keskusteluun keskenään täytyy pystyä,kun sellaisen askeleen elämässä ottaa.Kannattaa kuitenkin tutustua toiseen perusteellisemmin,ennenkuin täysin sitoutuu.
        Nykyisin kyllä näyttää siltä,että ero otetaan tai toinen jätetään kun se ei vastaakaan omia unelmia-kun ei itse olla kuitenkaan oltu alunperin rehellisiä itselle,eikä toiselle,vika on itsessä,ei useinkaan siinä,joka hyljätään.
        Parisuhde ei oo sama asia,kun seurustelu-vaikka suhde ois avosellainen,se on kuitenkin toiselle osapuolelle merkittävä myöskin-kannattais tutkia ensin itseään rehellisesti ja miettiä onko sellaiseen valmis vai ei.
        Kun lapsia alkaa olla mukana kuvioissa,niin sitten ei enää oo varaa lepsuiluun.
        Isättömiä ja äidittömiä lapsia alkaa olla jo liiaksi,kun kaveria vaihdetaan ja kierrätetään näillä nykyisillä parisuhdemarkkinoilla:monilla lapsilla on kotona uudet isät ja äidit,eikä heiltä kysytä asiassa mitään-heidän vain täytyy sopeutua!


      • ymmärrystä

        Mielestäni asia on niinettäkun parisuhteeseen ruvetaan,niin kaverit ei ole enää ne joidenkans jaetaan kaikki asiat,vaan se jonka kanssa yhteen on menty-joskin vielä asutaan erillään,niin silloin olisi parempi,ettei liikoja avautuisi asioissaan,ettäjos suhteen alettua on toinen jo kertomasa toisen asioista,niin ei se kumppanuus hyvin ala.Eikö yhteisillä tapaamisilla toisten kanssa luulisi olevan muuta juteltavaa,kun toisen henkilökohtaiset asiat-kuulostaa oudolta-kaveri taitaa olla liian innokas suhteesta taisitten epävarma sinun harkintakyvystäsi,kun täytyy kavereilta saada varmistusta tulevaisuudensuunnitelmiin..?
        Avoimuutta parisuhteessa tarvitaan,että opitaan toista tuntemaan-ja sen täytyisi jatkuakin koko yhteiselon ajan-mistämuusta avioerot tuleekaan,kun siitä,että ei olla molemminpuolin avoimia.Naimisiin kun on menty,niin sellainen itsekseen mietiskely ei ole hyvä liioin,että vastataan toiselle kysyttyihin asioihin tai otetaan kantaa vain arkisiin asioihin,kyllä syvempään keskusteluun keskenään täytyy pystyä,kun sellaisen askeleen elämässä ottaa.Kannattaa kuitenkin tutustua toiseen perusteellisemmin,ennenkuin täysin sitoutuu.
        Nykyisin kyllä näyttää siltä,että ero otetaan tai toinen jätetään kun se ei vastaakaan omia unelmia-kun ei itse olla kuitenkaan oltu alunperin rehellisiä itselle,eikä toiselle,vika on itsessä,ei useinkaan siinä,joka hyljätään.
        Parisuhde ei oo sama asia,kun seurustelu-vaikka suhde ois avosellainen,se on kuitenkin toiselle osapuolelle merkittävä myöskin-kannattais tutkia ensin itseään rehellisesti ja miettiä onko sellaiseen valmis vai ei.
        Kun lapsia alkaa olla mukana kuvioissa,niin sitten ei enää oo varaa lepsuiluun.
        Isättömiä ja äidittömiä lapsia alkaa olla jo liiaksi,kun kaveria vaihdetaan ja kierrätetään näillä nykyisillä parisuhdemarkkinoilla:monilla lapsilla on kotona uudet isät ja äidit,eikä heiltä kysytä asiassa mitään-heidän vain täytyy sopeutua!


    • Pidä omat talousasiasi salaisuutena. Te olette avoliitossa eikä teillä niinollen ole varsinaisesti yhteistä taloutta.
      Niitä kun on sellaisiakin lyhytaikaisia avokkeja, jotka kertovat tuikituntemattomille omasta ja kaverinsa seksielämästään esimerkiksi baarin terassilla istuskellessa, kun puolisko poistuu vaikka naisten huoneeseen. Vanhemmatkin ukot sattavat olla ihan idiootteja. Eräskin oli aloittanut seurustelemaan naisen kanssa johon tunsin jonkinlaista ihastusta, niin täytyi aikuiselle miehelle selittää että noissa asioissa pitäisi olla jonkinlaista arvokkuutta, sillä se viehättävä nainen tuskin pitää siitä että on sinulle pelkkä "donitsi".
      Meitä miehiä on jokalähtöön.

    • siks saks

      mitä sitten et puhuu? ketä se satuttaa ja miks teidän elämä on niin salaista? ei teitä kukaan satuta sillä tiedolla et paljon tienaatte, mitä ostatte ja paljo naitte? ei kai ne kuulu kellekään, mut miks ei vois laittaa kuulumaan.ystäville pitäs voida puhua. ja tuntemattomia tuskin paljon haittaa tai kiinnostaa teidän asiat. eli miks repiä tressiä. avoimempana on hauskempaa.

    • Mies1966

      Hyvin yksinkertaista.Miehesi on ääliö.Hanki fiksumpi.

      • mitä meistä puhutaan

        seläntakana se on erilaista kuin -pahempaa kuin osaammme kuvitella- kuvittelemme olevamme ihmisten silmissä.

        Jos me sen tietäisimme.... sieltä paljastuu on käärmeitä , hämähäkinseittejä pölyä, likainen, täynnä .... Puhtoinen on vain oma kuvitelmamme
        Viisaskin vanha kettu menee vipuun. Eli pettää itseään


    • suhteita

      joissa joutuu järkeilemään kaikesta. meneen kimppaan sellaisen kanssa jolla on sma arvomaailam ja saman suuntaiset käsitykset asioista, elämästä ja toiminnasta.

      • mutta puhuun en ala

        mun asiat mun asioita. yleensä Ihmisillä sosiaalisia suhteita, ihan liikaakin. mutta kun pidän kahta vaimoo niinku. puolet vuodesta asun ekan kaa ja puolet sen toisen, kumpikaan ei Suomalainen, ei tarvii juur puhuu. kielikin esteenä syvälliseen keskusteluun, ja eri kulttuuri taustat, uskoo, et meillä menee hienosti, kun mkaikilla oapuolilla, omat ystävät ja luottohenkilöt.. ei tarvii kertoo esm talous asioista ja entisestä elämästä, ja oon oppinut pitään kieleni keskellä suuta, koska en oo niin nolo, että kertoisin heille, esm. että mullä kaksi naista. tää on jatkunut neljä vuotta, kertoo sen etten juorua liikoja, koska en oo paljastanut, ja särkenyt heidän sydämiään. Turha lässyttäminen nais-seurassa ihan hölmöä. naisen pitää olla kaunis ja hoikka nuori ja sexy. siivous ja ruuanteko ihmiset erikseen,, ns, MONITOIMI kone yskii, aina,, eeri tehtäviin oikeaa osaajaa.. onnea teillekkin sorry Pullamössöt.. mok.


    • Nauravainen.

      Taitaa olla samanlainen ,kuin mies joka 40 chatissa kertoo koko elämän tarinansa
      Vaimo parka ..No Porissa tämä eli ei varmaan sama.

    • kun vaan..

      seuraavalla kerralla kun tuota tapahtuu, otat puheeksi (vaikka kuvitellun) rakastelun juuri ennen ulos lähtoä, kerrot miten tuppikullilla ei oikein seiso kunnolla ja lopultakaan ei tuntunut missään, itse sait hoitaa itsesi sitten loppuun.

      eli nolaat sen siinä ja paikalla - loppuu se asioiden levittely, takaan.

    • Ilmeisesti Sinun

      On vaihdettava avokkia.

    • pelastaja_si

      Oon aivan varma että puhut ihan samalla tavalla teijän asioista kaveripiirissäs "tyttöjen kesken" mitä vällii sillä jos siitä puhuu silleen et puolisokin kuulee! OIKEESTI! HALOO!!!

      Onks teijän asuntosuunnitelmat jotenki niin kauheita että et ilkee niistä puolison ja kavereiden kesken puhua?! ei voi muuta sanoa ku et pienet on teijn ongelmat..

    • on asioita

      joita EI tarvitse kertoa kaikille, Kerrot kuinka sinua ottaa pannuun,et voi sietää tuollaista käytöstä..

    • Niin joskus näitä "akkamaisia" miehiä tapaa. Lörpöttely on surkeinta mitä tiedän, ei kaikkien tarvitse tietää aina kaikkea. Jätä tuollainen törppö ei se löpinä koskaan lopu. T:a

      • Minä N

        Heippa. Tuo sama ongelma minulla oli aivan suhteen alussa, vaikkakin nyt vasta ollaanki seurusteltu puolivuotta. Miheni paras ystävä oli/on nais puolinen.. Oltiin oltu noin 2kk ja miesystäväni möläytti suustaan : " saahan sulta ihan laadukasta seksiä". Loukkaavaa(ko)!
        Nyt olen itse huomannut pitkän kavereiden huomauttelun jälkeen, että hän yrittää kovasti saada itsetuntoni entisestään alemmas. Olen vähän pyöreä, mutten todellakaan liikaa ja arvostelee minua kokoajan ... kehuskelee lehtien kansissa monien muokkausohjelmien kautta menneitä hoikkia naisia.
        Olen jo muutaman viikon "huomaamattani" jättänyt annoksia pois, katselen ja arvostelen itseäni aina negatiivisesti. Itsetuntoni on tällähetkellä pohjassa!
        Auttakaa, mitä te tekisitte tässä tilanteessa ????
        Tuntuu etten hetkittäin halua edes nousta sängystä ylös, koska häpeän itse itseäni jo niin paljon hänen ansiostaan!


      • Minä N kirjoitti:

        Heippa. Tuo sama ongelma minulla oli aivan suhteen alussa, vaikkakin nyt vasta ollaanki seurusteltu puolivuotta. Miheni paras ystävä oli/on nais puolinen.. Oltiin oltu noin 2kk ja miesystäväni möläytti suustaan : " saahan sulta ihan laadukasta seksiä". Loukkaavaa(ko)!
        Nyt olen itse huomannut pitkän kavereiden huomauttelun jälkeen, että hän yrittää kovasti saada itsetuntoni entisestään alemmas. Olen vähän pyöreä, mutten todellakaan liikaa ja arvostelee minua kokoajan ... kehuskelee lehtien kansissa monien muokkausohjelmien kautta menneitä hoikkia naisia.
        Olen jo muutaman viikon "huomaamattani" jättänyt annoksia pois, katselen ja arvostelen itseäni aina negatiivisesti. Itsetuntoni on tällähetkellä pohjassa!
        Auttakaa, mitä te tekisitte tässä tilanteessa ????
        Tuntuu etten hetkittäin halua edes nousta sängystä ylös, koska häpeän itse itseäni jo niin paljon hänen ansiostaan!

        Menit itse asian ytimeen jonka jo tiedostat. HÄn yrittää latistaa sinun itsetuntoasi kaikin tavoin. Älä mene halpaan äläkä aloita mollaamista takaisin. Ole kaiken edellisen yläpuolella ja ellei muu auta lähde menemään tai pistä kaveri menemään. Taitaa olla aikasi haaskausta hänenkaltaisensa kansssa elo. Ei elämä voi olla ulkonäöstä kiinni. T:a


      • sille .
        Minä N kirjoitti:

        Heippa. Tuo sama ongelma minulla oli aivan suhteen alussa, vaikkakin nyt vasta ollaanki seurusteltu puolivuotta. Miheni paras ystävä oli/on nais puolinen.. Oltiin oltu noin 2kk ja miesystäväni möläytti suustaan : " saahan sulta ihan laadukasta seksiä". Loukkaavaa(ko)!
        Nyt olen itse huomannut pitkän kavereiden huomauttelun jälkeen, että hän yrittää kovasti saada itsetuntoni entisestään alemmas. Olen vähän pyöreä, mutten todellakaan liikaa ja arvostelee minua kokoajan ... kehuskelee lehtien kansissa monien muokkausohjelmien kautta menneitä hoikkia naisia.
        Olen jo muutaman viikon "huomaamattani" jättänyt annoksia pois, katselen ja arvostelen itseäni aina negatiivisesti. Itsetuntoni on tällähetkellä pohjassa!
        Auttakaa, mitä te tekisitte tässä tilanteessa ????
        Tuntuu etten hetkittäin halua edes nousta sängystä ylös, koska häpeän itse itseäni jo niin paljon hänen ansiostaan!

        ja mieluiten heti. Jos menette liittoon niin saat luultavasti turpaan ja elinikäiset traumat,


    • SE

      JÄTKÄ!!!

    • parisuhteessa

      Parisuhteessa ei voi kertoa toiselle kaikkea ja miksi pitäisi? Itse pidän raha-asiani sisältäen palkkatulon, pääomatulot ja varallisuuden ja velat täysin omana tietonani. Toimenkuvastani johtuen vaimo suunnilleen tietää palkkatasoni ( ja mitä sillä saa ) Rahankäyttö ja elintaso on tämän mukaan mitoitettu.

      • Erotakko vai eikä

        Ja aina kun yritänkin hänet jättää niin se jää koska pelkään jääväni yksin!
        Jos olenkin liian pyörä? jos jään yksin ?
        Ei tälläista kauaa jaksa.


    • ???%heh

      Kammari hommat ja nolot mokat on yleensä semmoisii juttui mistä miehet ei haluu kuulla.... siitä vaan nolostelematta.... mun exä lopetti koti/hlökohtasten asioiden pälpätyksen kun seinään... ;)

    • kokemusta2

      ex mieheni ei kans ymmärtäny tuota asiaa.. heidän koko suku oli samanlaista.. vieläkin kertoo minulle raha-asiat ja velat ym.. vaikka molemmilla jo uudet elämät. luulen että kysymyksessä on jonkun sortin ymmärtämättömyys.. siis joku vika.. heidän suvussaan dysfasiaa.. liekö onko siinä jotain yhteistä sit.. mut hänkään ei todellakaan tiennyt kelle puhui ja mitä. ja isoon ääneen ja kehui aina itseään ja HÄNEN omistamiaan tavaroita ym.. voimia sulle. mä en jaksanut ainakaan.. vajaa 10 vuotta ja mulle riitti. tää yksi niistä syistä, miksi..

    • kokemusta2

      ex mieheni ei kans ymmärtäny tuota asiaa.. heidän koko suku oli samanlaista.. vieläkin kertoo minulle raha-asiat ja velat ym.. vaikka molemmilla jo uudet elämät. luulen että kysymyksessä on jonkun sortin ymmärtämättömyys.. siis joku vika.. heidän suvussaan dysfasiaa.. liekö onko siinä jotain yhteistä sit.. mut hänkään ei todellakaan tiennyt kelle puhui ja mitä. ja isoon ääneen ja kehui aina itseään ja HÄNEN omistamiaan tavaroita ym.. voimia sulle. mä en jaksanut ainakaan.. vajaa 10 vuotta ja mulle riitti. tää yksi niistä syistä, miksi..

    • Seguli

      Älä uikuta. Olisi täysin eriasia, jos miehesi puhuisi seksistänne täysin yleisesti!

    • valitettavasti. vm.1985

      Veljeni rehvastelee seksielämällään ja utelee myös minun yksityisasioitani ja vieläpä avonsa kuullen (ikä lähempänä 40)... Sitten esittelevät seksileluhankintaansa ja kyselevät mistä ME mieheni kanssa pidetään ja ollaanko mitäkin kokeiltu....SAIRASTA.!!
      Eipä tee siis mieli paljon siellä iltaansa istuskella.... Typeryyden huippu!!

    • Annikki -71-

      ja käske sen homon painua niin kauas,kuin pippuri kasvaa.

    • pq

      Pane paremmaksi:
      kerro tulosi kymmenellä
      ja tulevan asuntosi koko kahdella ( n. 350 neliöä)
      ja jos ei pure
      kerro kaverisi peniksen koko0,5

      Lycka till.

      pq

    • APH63

      Kerro hänelle että nyt riittää!!
      Joko puheet loppuu tai pari suhde päättyy.
      Ei sen kummempaa,,,,

    • vtfbtfb

      Kuka Ruusunen siellä nyt sitten on?

    • mummomuori*

      erilaisia tässä suhteessa?

      Ihmisillä on todella hyvin erilaiset käsitykset siitä mikä on yksityistä ja mikä ei.

      Tässä ”salailukulttuurissa” tuntuu olevan käsitys, että salailla pitää siksi, ettei muut pääse käyttämään tieoja itseään vastaan. Oletusarvona näkyy olevan, että muut ovat ilkeitä ja pahoja, selkään puukottajia, joten täytyy varoa, ettei mitään vaan ”epäilyttävää” paljasteta toisille. Jotenkin salailu tuntuu liittyvän jonkinlaiseen valtapeliin, mitä vähemmän minusta ja asioistani tiedetään, sitä ”ylempänä” olen muita ja voin hallita tilannetta?

      Tästä varmaan johtuu miksi masennutaan ja koetaan yksinäisyyttä. Kehenkään ei saa luottaa, mitään ei saa puhua.

      Tämä aihe olisi varmaan hyvä purkaa jokaisen, mitkä asiat tarkalleen on niitä joista puhutaan ja se mistä ei puhuta, niin vähän perustella mikä niissä on vaarallista. En esimerkiksi itse millään miellä aina noita rajoja, vaikka ymmärrän että sulkeutuneempi ihminen on varautuneempi.

      Liian avoin ihminen luottaa kehen tahansa, kriittisesti avoin osaa katsoa kehen voi luottaa ja kehen ei. Avoin ihminen voi käsittää niin, että kun itse kerron, myös minulle kerrotaan. Vaihdetaan kokemuksia ja käsityksiä ja näin saadaan lisää tietoa ja ymmärrystä. Apua ja neuvoja löytyy eikä tarvitse yksin pähkäillä tai ahdistua. Jaetaan kuormaa puolin ja toisin, niin elämäkin tuntuu mukavammalta elää.

      Toisaalta on ymmärrettävä vähän se tilanne, missä puhuu, keille puhuu ja mitä puhuu. Ei todellakaan ihan joka seurassa kannata puhua mitä tahansa. On olemassa todella niitä ikäviä ihmisiä, jotka ovat niin pahantahtoisia, että puheista saattaa tulla ikävyyksiä. Kuten oman palkan kertominen (tosin ne tiedot ovat julkisia) seurassa, jossa se voi aiheuttaa mm. kateutta. Sekin vaikuttaa puhutaanko kielteiseen sävyyn puolisosta, arvostellaanko, ilkutaanko jne. vai myönteiseen sävyyn. Ihmiset tekevät ilkeitä johtopäätöksiä ja oletuksia niin helposti.

      Kerro kaverille miksi et halua asioista puhuttavan, mutta kuunnella myös, miksi kaverisi ei pidä niitä niin pahana. Mikä sinusta on liian intiimiä ja mikä ei. Kenelle voi kertoa ja mitä.

      Sopikaa vaikka merkkijärjestelmä, kun sinusta tuntuu että nyt puhutaan liikaa, niin kaverisi huomaa lopettaa. Jutelkaa sitten mikä tilanteessa oli sinusta ahdistavaa.

    • kuskus

      -
      olin joskus tuollaisen kanssa. Se kertoili minun muiden paitsi omat asiat... disinformaatiota

    • Mirkkusirkku

      Asiasi on todella ajankohtainen. Itse ole samanlaisessa tilanteessa että viikottain
      riitelemme siintä että en haluiasi avopuolisoni kertovan asiostani muille joita itse en halua myöskään kertoa. Olen joutunut turvautumaan samanlaiseen konstiin
      olla kertomatta asioistani. Nyt vaan ole huomannut sellaisen ikävän piirteenettä
      hän kertoo tuttavillemme ystävillemme sellaisia asioita jossa minä olen "mokanut"
      se on hyvin surullista ja ennenkaikkea kiusallista. En ole varma enää onko minun
      järjessä jotakin vikaa kun hänen mielestään se on hauskaa mutta itse itken monesti uneen itseni näistä jutuista.

      • kuultua ja koettua

        kyllä ne naisetkin puhuvat "parhaille kavereilleen" parisuhde ongelmista seksistä ja muista parisuhteen asioista noloista tai ei. mutta kyllä miehetkin välil juttelevat. ja kertoilevat asioista. ELI MUUTA EI VOI SANOA KUIN KUMPI JA KAMPI TAPPELI KUMPPI VOITTI


      • kyllä ne naisetkin puhuvat "parhaille kavereilleen" parisuhde ongelmista seksistä ja muista parisuhteen asioista noloista tai ei. mutta kyllä miehetkin välil juttelevat. ja kertoilevat asioista. ELI MUUTA EI VOI SANOA KUIN KUMPI JA KAMPI TAPPELI KUMPPI VOITTI


    • mikä vikana

      hei sinä jolla on pulmallinen suhde kaveriisi,raha asioissa teidän pitää istua pyöreän pöydän ääreen. Jutella siippasi kanssa että ei saa puhua toisille! (muille ihmisille) sellaista josta olette kahden kesken puhuneet ja sopineet että ei muille sanota mitään palkoistanne tai asunnon hankkimisista.

      Toivon että suhteenne normaalisoituu näissä teille tärkeissä asioissa hyvää jussia kummallekin.

    • kiireesti

      On kokemusta samanlaisesta ei sitä kestä Erkkikään! Heti kun yhen oluen otti alkoi puhelin ralli kaikille kavereille piti soitella,kyllä vitutti kuunnella sitä paskan jauhantaa huh huh.... Onneksi ymmärsin lähtee ennenkuin järki menee.

    • ärsyttävää

      Se onkin vaikea määritellä mikä on yksityisasia. Mutta minäkään en kyllä haluaisi puhuttavan yhteisistä talousasioista tai muista suunnitelmista. Toisaalta nehän ovat puoliksi toisenkin asioita, joten missä kulkee raja. Mutta kyllä siitä pitäisi pystyä sopimaan, mitä selitellään. Minunkin mieheni on viime aikoina ruvennut selittelemään vaikka mitä muille pikku humalassa, enkä pidä siitä. Se on johtamassa juuri siihen, että mietin mitä miehelleni sanon. Ärsyttävää todella. Toisaalta liian tiukat rajat ovat ongelma nekin, varsinkin, jos ne koskevat parisuhteen ongelmakohtia. Ihmisellä voi hyvinkin olla tarve keskustella intiimeistäkin asioista ja tavallaan hänellä on siihen oikeus, koska ne koskevat häntä itseään.
      Mutta luultavasti tarkoitit nyt sellaista tyhjänpäiväistä lavertelua niin, että kohta kaikki tietävät talousasianne sun muut. En minäkään pidä siitä. Tee asia selväksi miehellesi, ei ole kiva, kun teidän asianne tulevat vastaan muutaman päivän päästä siitä, kun niistä on keskusteltu. Joissakin suvuissa asioiden jakaminen näyttää olevan selvää.

      Luulisi miehen tajuavan, kun teet selväksi, että asioitasi ei laverrella tyhjänpäiten.

    • ei kerro

      Dementiaa poteva päöäministerimme ei kerro.

    • missvihannes

      luettele asiat mistä et halua puhuttavan yksi kerrallaan.. ei tuu epäselvyyksiä.. miehesi varmaa luulee että yksityisasioilla tarkotetaan intiimiasioita..

      • lappi11

        Rehelliset ihmiset,rehelliset luonnolliset tavoitteet,miksei niistä sais puhua.
        Tietysti X:n ongelmista ja eron syistä on tärkeämpää keskustella ja näissä keskusteluissa tuodaan yleensä esille ne poissaolevan parhaat puolet.

        PS: Jos mies puhuu talonostosta,etkä todella ole sitä ostamassa ,niin aika nolo juttu.
        Kerro miehelles,että se oli vain pilaa....


    • joka ei kerro

      Hän on dementiaa poteva pääministerimme.

      Kunka kauan tämän miehen annetaan johtaa maatamme?

    • Voisit kysya avokiltasi jos han suostuisi aina kertomaan sinulle ennen ja tai jalkeen kun on kertonut yhteisista asioista muille... niin ainakin tiedat missa mennaan ja sitten voit paattaa mitka on vaarallista tietoa ja voit perustella oman kantasi... ja sama patee toisinpain.. kerro aina mita olet jutellut muiden kanssa ehka hanella on oma arvomaailmansa... ja arvoristiriitoihin auttaa vain puhe ja kompromissit..
      Hyvaa Juhannusta !

    • että miksi mies

      puhuu asioita muille?

      Hän on avoin luonteeltaan, todennäköisesti hänellä on paljon kavereita.
      Hänellä ei ole salattavia asioita, sellaiset ihmiset puhuvat asiat eteenpäin.

      Hän ei pidä niitä noloina tai häpeällisinä itselleen, joten ne voivat puhua muille. Eräänlaista terapiaa todennäköiksesti.

      Miehesi ei käsitä sitä että haluaisit parisuhteen, jossa olisitte te kaksi. Parivaljakon, joilla olisi omat asiat.
      Ette taida olla naimisissa? Miehesi ei ole sisäistänyt tätä asiaa mitä avioliittolupauskin tuo mukanaan, että te olette yksi. Nyt hän ajattelee että teitä on kaksi.

      • Duppi suuhun

        ..mutta miehet juoruavat. nähty ja kuultu on. Miehet asemoivat itsensä menestyksen merkein, pitää olla sitä ja tätä. Jos yhellä menee kaveriporukassa paremmin, ei ole hyvä. Naisilla riittää smool tookkia vaikka uudesta kampauksesta, ja yrittävät piristää toisiaan.


    • on se että

      miehesi tuntee itsensä huonommaksi kuin muut ja sen vuoksi levittelee teidän asioita ystävillene jotta tuntisi itsensä meneväksi mieheksi muiden ystävienne silmissä.

      Satasesta vetoa että se mitä ounastelin on totta.

      • itsesi vitun

        spammaaja!


    • cp

      parisuhteet on perseestä

    • mmmmmmmm

      onko sun mielestä kiusallista jos avokkis puhuu asunnunostosuunnitelmistanne ja raha-asioista liittyen asunnon ostamiseen?? ihan tosi?? mielenkiintoista.. mä en ymmärrä :) mikä siinä on kiusallista?? mun mielestä noi on ihan normaaleita asioita mistä voi puhua kaverien kesken.. kyllä minä puhun ja mieskin puhuu. näin saa kuulla muiden mielipiteitä, vinkkejä jne.. ja tämä on itseasiassa ollut erittäin hyödyllistäkin, sillä asunnon rakentamisen suhteen ollaan tätä kautta kuultu asioita joissa on säästytty huomattavia summia rahaa..

      molemmat myös voidaan keskustella jopa seksiasioista kavereidemme kanssa..toki ei kaikkien, mutta parhaimpien,. luulen kyllä että molemmat pysymme ihan asialinjalla, toista siis loukkaamatta. ja luonnollisesti muistakin asioista puhutaan.

      ja kaiken lisäksi, meilläpäin tälläinen on ihan normaalia, enkä tahtoisi edes ystäväkseni tyyppiä, joka ei voisi noista puhua. seksi on toki asia erikseen, jokaisen henk koht asia tahtooko puhua, mutta taitaa minun jokainen kaveri pystyä siihenkin :)

      • rajat on yksilölliset...

        Raha-asiat on yksityisasioita, joista ei puhuta.

        Niin hyvää ystävää en tule koskaan saamaan, jolle kertoisin esimerkiksi tuntipalkkani tai pankkitilini saldon.

        Taloudellsia suunnitelmia ei kerrota etukäteen kenellekään.
        Tulevaisuus on aina epävarmaa, siitä on turha puhua vieraille.


      • vitusti.....

        Terveisin törppö introvertti pessimisti.
        ( sosiaalisesti toistaitoinen )


    • Suurisuti

      sun avokkaas jutut on. Vaihda kaveria. Thäts it.

    • kirjoittelette?

      Ei näy nikkejänne keskustelu palstoilla? Jauhatteko vain täälä joko omia tai toisten asioita?

      Kukaan normaali-ihminen sellaiseen tyydy.

      Samat nikit neuvoo toisiaan, miksette eroa ja ELÄ?

    • Anonyymi

      Moi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe