rakastan makeaa

sportytteli

Urheilen yli 4 kertaa viikossa ja olen 168 cm ja 65 kiloa. Minun tulisi laihduttaa n. 5 kiloa mutta en haluaisi lopettaa makean syöntiä. Syön kevyt tuotteita ja vain tummaa leipää. Onkos vielä muita laihdutus keinoja lopettamatta makean syöntiä? Kiitos jo etukäteen:)

2

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syömistä...

...tarvitse lopettaa. Syöt vaan pienempiä määriä makeaa, niin painon pudottaminen onnistuu niinkin.

Laihduttajan ruokavalioon, mikäli sen haluaa pitää terveellisenä, ei mahdu kovinkaan suuria määriä ns. "tyhjiä kaloreita" eli yleensä sokerista tai kovista rasvoista peräisin olevia kaloreita. Suurin osa ruokaaineista, jotka mielletään herkuiksi ovat juuri näitä tyhjiä kaloreita.

Runsaassa makeansyönnissä ongelma (etenkin laihduttaessa) on se, että saat herkuista tarvitsemasi kalorit, mutta et saa tarvittavia hivenaineita, vitamiineja ja kuituja. Voisit siis vaihtaa makeat paremmanlaatuisiin, eli syödä lisäineita, sokeria ja rasvaa sisältävien karkkien, keksien jne. sijaan enemmän esim. hedelmiä. Hedelmissä on paljon kuituja ja vitamiineja, eli muutakin kuin sokerin tyhjiä kaloreita.

Tietenkin toinen ratkaisu olisi se, että syöt sellaisen määrän tavallista terveellistä ruokaa, että saat kaikki tarvittavat vitamiinit, hivenaineet ja kuidut, ja jos haluat syödä vielä lisäksi karkkeja tms., niin kulutat ylimääräiset kalorit urheilemalla. Jos kuitenkin syöt paljon herkkuja, niin ylimääräisten kaloreiden kuluttaminen liikkumalla on miltei mahdotonta, ellet sitten liiku nonstoppina koko päivää...

Voit myös jatkaa makeansyöntiä entiseen malliin ja nipistää muusta ruoasta sen verran, että kalorit ovat laihdutustavoitteisiisi nähden sopivat. Tämä tapa tarkoittaa todennäköisesti todella pieniä määriä oikeaa täyttävää ruokaa, eli jos teet näin, niin joudut varmasti kärsimään jatkuvasta näläntunteesta. Tämä johtaa myös todennäköisesti siihen, että kuitujen puutteessa vatsasi toiminta häiriintyy ja sinulle tulee vitamiinien ja hivenaineiden puutosta.

Eli itse lähtisin kyllä makean määrän vähentämisestä, joka on kuitenkin näistä luettelemistani "pahoista" pienin.

• suosittelisin

Jospa jättäisit kevyttuotteet pois ja samalla vähennät hiilihydraattien saantia, eli sokeri, viljatuotteet (leipä, pasta,...), riisi, peruna, paljon hiilihydraatteja sisältävät hedelmät, esim. banaani. Siitä ei pääse mihinkään, että ylimääräinen hiilihydraatti kertyy helpoiten ihon alle, lisäksi makean syönnillä saa verensokerin heittelemään jatkuvasti, näkyy sitten väsymyksenä ja myös makean nälkänä. Kun ei ole enää samanlaista makean nälkää, niin eipä sitä sitten enää niin kaipaakaan.

Parempaa tavallista ruokaa siis vaan, lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, maitotuotteita, rasvan määrää ei tarvitse sinänsä pelätä, koska rasvaakin tarvitsee polttaakseen rasvaa. Suosittelen kokeilemaan vaikka viikon päivät, pidät vaan tiukan linjan kaiken nopeiden hiilihydraattien kanssa ja vähennät hiilihydraatteja muutenkin, pari palaa tummaa leipää päivässä ei toki maailmaa kaada. Näet sitten kuinka itselläsi vaikuttaa makean nälkään, oloosi ylipäänsä ja josko haluat sitten jatkaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1595
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe